mám necelé čtyři roky starou Hondu CBF 500 a vyskytl se mi takový zvláštní problém. Nedobíjí se mi baterka. Začal jsem tedy měřit a došel jsem k následujícím hodnotám:
Při volnoběhu (~1600 ot./min.) mi z baterie leze směrem do soustavy kolem 1A, pokud zvyšuji otáčky odebíraný proud z baterie se zvětšuje až ke ~3.2A kde se při 5tis ot. zastaví a od 5tis výš (až do 10tis.) už zůstává na této hodnotě.
Pokud při volnoběhu vyndám pojistku na hlavní světlomet, směr proudu se mi obrátí (znaménko na multimetru) a baterie se mi začne dobíjet, ale opět velmi malým proudem (cca. 1A) a pokud ale opět zvýším otáčky, směr se opět obrátí a opět se "cucá" z baterie směrem do moto.
Vše jsem měřil na téměř vybité baterii, abych měl jistotu, že mi to má dobíjet. Dále jsem měřil výstup z alternátoru, ze kterého vedou tři fáze na všech jsem v jakékoliv kombinaci a při volnoběhu naměřil 10V~. Podle schématu který mám přímo na tuto motorku, by alternátor neměl být buzený.
Nakonec jsem změřil diody na regulátoru podle tabulky, kterou mám v servisním manuálu a vše vypadá v pořádku (což mě tak mate) - tam kde to má být uzavřené to uzavřené je a kde to má propouštět jsou hodnoty odporů stejné jako v tabulce uvedené.
Než koupím nový regulátor (který stojí něco málo přes tři tisíce), chtěl jsem vás požádat, zda si myslíte, že je to regulátorem, nebo zkratem ve vinutí alternátoru, nebo úplně něčím jiným? Předem děkuji za jakýkoliv nápad.
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
c.j. super návod
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
Můj případ ale je, že proud naopak motorka "bere" z baterie, místo aby dobíjela.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
Cervajz>pijanst> Naopak, při téměř prázdné baterii, by měl proud, který do ní jde z regulátoru, měl mít několik ampér - na dobité baterii bych žádný proud nenaměřil (resp. minimální), protože není co dobíjet.
Můj případ ale je, že proud naopak motorka "bere" z baterie, místo aby dobíjela.
jenže při vybité baterii proud samozřejmě musí putovat z baterie !!!!!!!
Žádnej provoz nejde tak, že vše jede na altík, ale nejprve do baterky a z baterky ven. Proto se nikdy nedoměříš.
Přečti si ten návd, co ti dal na odkaz přede mnou. Je fakt dobrej a spolehlivej.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
a čím... pak se mužeme dohadovat. ale i na volnoběch ti má alternátor pokrýt spotřebu. baterie je spíše jako velkej kondenzátor...
MerlinYZF>pijanst> ne, ne, z baterky jde proud pouze tenkrát, pokud je napětí na alternátoru nižší než napětí na baterce, tedy z pohledu dobíjení je v systému záporný napěťový potenciál. Pokud systém pracuje jak má, tedy napětí regulátoru je kolem 14,5 V, nikdy nemůže téct proud z baterie, která i při plném nabití nepřesáhne 13,5 V.
ale jo, jen baterie ma vždy napětí palubní sítě, (prostě elektrického svazku a všech přístrojů, zanedbávám ubytky způsobené přechodovýma odporama)
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
mikro>čím a kde přesně si to měřil.. mezi uzlem a svorkou baterie, nebo jak?
a čím... pak se mužeme dohadovat. ale i na volnoběch ti má alternátor pokrýt spotřebu. baterie je spíše jako velkej kondenzátor...
Měřil jsem to obyč. dig. multimetrem za tři stovky, ale dnes si z práce beru lepší přístroj, abych mohl dle výše uvedeného návodu přesněji změřit rezistivitu vinutí alternátoru (je přesnější).
Proud jsem měřil na kladném pólu mezi svorkou baterie a vodičem, který byl na svorce baterie. Napětí alternátoru jsem měřil přímo na žlutých vedoucích do regulátoru.
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
jelikoz je regulator rizenej nakym integrovanym obvodem muze spatne fungovat pokud je baterka uplne vybita nebo uz KO, velkej vnitrni odpor, blbej clanek.. ci kdovi co jineho. samo taky altik u moto neni dost tvrdej zdroj na to aby na vybite baterce dokazal udrzet 14V..
proto se to meri s nabitou OK baterkou a melo by tam byt cca 14V ...
pokud neni a je OK baterka, tak rozpojit altik od regleru a merit "AC"!!! napeti mezi fazema, pri volnobehu, ale radeji se to meri jeste okolo 4-5tis ... to by tam melo byt okolo 60V ... pokud je mezi kazdou dvojici fazi cca takovehle npeti je to s velkou pravdepodobnosti v regulatoru.
jsou ale i jine moznosti... prechodove odpory ve vedeni a nasledna spatna funkce toho integrovaneho obvodu v regulatoru....(specialitka suzuki, hlavne TL)
Jinak mezifázový stejnosměrný odpor by měl být 1 ohm +max 200% -max 70%. Pokud naměříš 10 ohmu a víc, je to určitě špatně.
Jde měřit i kombinovaně výkon, mezi fáze zapojit 3x 60W žárovku do hvězdy nebo trojúhelníka, třeba H4, už na volnoběh musí jasně svítit, ve větších otáčkách je nejspíš spálíš. Pokud svítí jasně jen jedna, je to špatně.
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
prostě na odkazu TADY !!!!!!!!!!!!!!!!!!
EDIT: podle toho to udělá elektrickej analfabet. tímto opuštím téma ... není totiž co dodat
Naposledy editováno 27.05.2010 11:47:38
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
pokud neni a je OK baterka, tak rozpojit altik od regleru a merit "AC"!!! napeti mezi fazema, pri volnobehu, ale radeji se to meri jeste okolo 4-5tis ... to by tam melo byt okolo 60V ... pokud je mezi kazdou dvojici fazi cca takovehle npeti je to s velkou pravdepodobnosti v regulatoru.
Toto nevím jak bych technicky provedl, pokud odpojím konektor od regulátoru tak nenastartuji - jedině vyndat jednotlivé vodiče z konektoru - to by asi neměl být problém - otázka jak se to zachová za běhu
Baterie je úplně nová, původně jsem to přisuzoval jí.
Naposledy editováno 27.05.2010 11:57:15
Cervajz: Toto nevím jak bych technicky provedl, pokud odpojím konektor od regulátoru tak nenastartuji - jedině vyndat jednotlivé vodiče z konektoru - to by asi neměl být problém - otázka jak se to zachová za běhu
Pokud odpojíš alternátor od regulátoru, nemá to na startování vůbec žádný vliv.
Akumulátor musíš mít před měřením fakt pořádně nabitý, jinak můžeš dostat značně zkreslené výsledky měření.
Naopak akumulátor bys při běžícím motoru od regulátoru odpojovat neměl (což jsi ale určitě udělal, pokud jsi měřil proudy do akumulátoru), protože riskuješ zničení regulátoru a následně další elektroniky v motorce.
Cervajz>Toto nevím jak bych technicky provedl, pokud odpojím konektor od regulátoru tak nenastartuji - jedině vyndat jednotlivé vodiče z konektoru - to by asi neměl být problém - otázka jak se to zachová za běhu
Baterie je úplně nová, původně jsem to přisuzoval jí.
myslel sem odpojit konektor co jde z altiku do regleru ne z regleru k baterce(respektive do site vozidla) proto i pisu merit AC napeti... protoze se to usmernuje az v regleru.
moto samo s odpojenym altikem nastartovat pujde, bez svetel na dobrou baterku i docela dlouho jede:) (zalezi na konkretnim kusu samo)
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
Vždyď tam jsou Šotky že se to podle toho nadá ani měřit...
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
Spoj čierny vodič z multimetra s s výstupným vodičom z multimetra.
A fault finding chart to check the components of your entire charging system
Akorát ta slovenština zmutovala do angličtiny
2 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
Při nízkých otáčkách (2.5tis.) je DC > 13.5V a při 5tis. nepřekračuje 14.8V, dobíjení je tedy podle tohoto postupu zcela v pořádku. Stejně jsem ale změřil i odpor vinutí na alternátoru a všechny kombinace byly vyšší než 0.5ohm a menší než 2ohmy což také sedí. Změřil jsem i jednotlivé fáze vůči kostře a zde byl odpor nekonečný, přesně jako v návodu.
Dále jsem změřil výstupní napětí nezatíženého alternátoru - při volnoběhu je to 10V AC při jakékoliv kombinaci fází a při ~5tis. otáčkách jsem se dostal mezi ~45V - 50V AC (pro vechny kombinace), cože je tedy nižší, než deklarovaných 60 voltů, ale myslím že v normě (klidně mě opravte).
Nakonec jsem změřil odpor vedení od výstupu z regulátoru k baterii, který byl na kladném i záporném 1.6 ohmu
Taka teď babo raď - podle všeho dobíjení vypadá v pořádku, ale proč to nedobíjí? :(
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
Dingo>A kokám, že pořád existují lidi co nechtějí slyšet pravdu tak di prd... ty troubo.
o_O O co jde?
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
takze jak si prisel na to ze to nenabiji? Jses si jistej ze to neni spatnou baterkou?
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Koukám po lacinější motorce do 50 0... Suzuki GS 500E, Honda CBF 500, Kawasaki ER 5 | jira123 | 8 | 12.10.2022 v 16:02 jira123 |
"Brousící" zvuk při zavřeném plynu ... Honda CBF 500 | Wolfikkt | 7 | 24.6.2022 v 14:12 Slávek-TDM |
Honda CBF 500 Nestartuje Honda CBF 500 | SemiBiker | 17 | 19.6.2022 v 17:23 ja1 |
Paralelní dvouválec [1, 2] Honda CBF 500 | Mike70 | 31 | 27.5.2022 v 13:18 TomasNBK |
Zvláštně sjetá pneumatika Honda CBF 500 | Zdencek1 | 17 | 27.4.2022 v 13:50 jandam |