Mam sv650s a najeto asi jen 300 km. A řeším problém brždění a podřazování před zatáčkou. Všude čtu že se to dělá takle: Pustit plyn. Zmáčknout přední brzdu. Brzdit. Zmáčnout spojku dat nizssi rychlost, brnknout plynem a pustit spojku. A nakonec pustit predni brzdu. Ale nemuzu se nikde docist co se zadni brzdou. Mam ji pouzivat jako predni ? Co by se stalo kdybych brzdil moc zadni pustil do toho spojku ?
Naposledy editováno 07.04.2010 11:55:26
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
Bozo>SVSkritek> Rád bych to pro sebe uzavřel a pak se k tomuto vláknu už nevracel.
Brzdit oběma brzdama dává o něco lepší výsledky (brzdí to o něco víc, motorka je o trochu klidnější). Spousta lidí tady ale bude tvrdit, že to není třeba. A pravda je, že v 95% případů budou mít pravdu. Problém je v těch zbývajících 5%. Samozřejmě, můžeš jezdit tak, abys téměř nikdy zadní brzdu nepotřeboval a to je taky volba.
To, že by motorka brzdila líp než auto je blbost. Každýmu kdo bude mít zájem to rád předvedu (navrhuju test z konstatní rychlosti, auto motorka vedle sebe, v jednom okamžiku oba jdou na co největší brždění).
ja to zkousel - moje CBR brzdi podstatne lip jak forman, escort a fabia... jak s modernima sportovnejsima autama, to nevim...
ale prece jen 200kg a 2 kotouce (predni brzda) vs 1000kg (a vic) a 4 kotouce (popripade 2 kotouce a 2 bubny), vysledek se mi zdal vcelku i logicky pochopitelny...
1 reakcí na tento příspěvek Podřazování a brždění
Zamysli se, pokud pri starych motorkach ruchnych segmentu vyjde usmudlanych reknem 15%, kolik vyjde na soudobem supersportu s ridicem co umi poradne brzdit (a o jine situaci jsem nikdy nepsal!)?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
Poly: A tedy dle mého názoru: Zrychlení generované POUZE přední brzdou je poloviční než.... bla bla bla atd.
Máš tam chybu, píše se o ZADNÍ brzdě. A následuje, že zadní brzda se na celkovém brzdném účinku podílí velmi málo nebo dokonce vůbec, pokud je přední brzda využívána s maximální účinností.
Ale tohle všechno teoretizování - včetně sporu, jestli brzdí líp auto nebo moto - platí jen pro čistý a suchý povrch. Jakmile se do toho přimotá písek, voda nebo nedejbože mastnota, přední brzdou nejde brzdit příliš drasticky a zadní je v tu ránu k nezaplacení. Stejně tak na vodě bude auto brzdit mnohem líp, než motorky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
_BoB_>...to ,že motorka brzdí líp než auto je hovadina už jen z základního hlediska a to, že má minimálně o 1/2 méně styčných ploch s vozovkou ..ať si kdosi říká co chce ,základní fyzikální zásady musí platit stále
To snad tvrdis ze Fyzika potvrzuje jednoznacnou zavislost brzdneho ucinku (resp. tecne sily) na stycne plose ?
1100Virago>Máš tam chybu, píše se o ZADNÍ brzdě. A následuje, že zadní brzda se na celkovém brzdném účinku podílí velmi málo nebo dokonce vůbec, pokud je přední brzda využívána s maximální účinností.
Ale tohle všechno teoretizování - včetně sporu, jestli brzdí líp auto nebo moto - platí jen pro čistý a suchý povrch. Jakmile se do toho přimotá písek, voda nebo nedejbože mastnota, přední brzdou nejde brzdit příliš drasticky a zadní je v tu ránu k nezaplacení. Stejně tak na vodě bude auto brzdit mnohem líp, než motorky.
jasne, na vode, sterku, pisku, snehu, ledu apod se motorka na auto co se brzdeni tyce rozhodne nechyta
na suchem povrchu hraje spousta faktoru (ABSxbezABS, gumy, umeni pilota/ridice atd atd..), ale troufam si tvrdit ze bezna sportovni motorka brzdi lip nez vetsina bezneho provozu.. ale je to jen muj nazor
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
Není z mé hlavy, ale to bude jiná liga než my tu řešíme
_BoB_>Dawe02> říkám tím hlavně to, že když budeš pohybovat čímkoliv po stejným povrchu tak čím větší kontaktní plocha kde dochází k tření tím účinější to bude. Jinak řečeno když zachováš stejné materiály na obou tělesech a i stejnou rychlost jim dáš .. tak co ti zastaví dřív těleso které bude mít styčnou ploch třeba 100x100cm nebo 20x20xm ?
Za stejnych okrajovych podminek to bude uplne jedno. To je prece Fyzika 9.tridy ZS.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
1 reakcí na tento příspěvek Podřazování a brždění
Tak pro stvořitele tohoto fora - podívej se na to asi tak. Někteří ti tu radí z recese blbě aby je to pobavilo, nebo povavil lidi na foru a čeká zase bouřlivé debaty.
Dále se nechci nikoho dotknout, ale pokud ti tu radí někdo, kdo jezdí na střepu co nebrzní, nebo má bubnové brzdy a píše tu o brždění zadní brzdou - u fechtla, nebo motorky s bubnama to může fungovat . . . . na SV-čku to moc fungovat nebude, rozhodne ne ve vyšších rychlostech.
Obdobně se vyser i na rady chytrolínů k brždění motorem, co sedlají čtyřválcové motorky a jediný dvouválec co kdy někdo z nich řídil byla Jawa 350 nebo Suzuki GS500.
Proč sem píši. Pobavit se na účet někoho je sice dobré, ale na motorce se to nemusí vyplatit. Už se za tu dobu co jezdím zažil hodně nehod a některým se dalo předejít.
Pokud ti tu někdo blbě poradí, tak se rozmázneš, což asi nechceš. On si myslí jak byl vtipný, nebo si tím léčí komplex z toho, že sedláš lepší stroj než má on sám.
Jízda na douválo do V je jiná než u klasickým čtyřválců!
Brždění motorem
klasicky brzdíš motorem, motorka zpomaluje, klesají otáčky motoru, vymáčkneš spojku, přidáš plyn, ale jen drbnutím do plynu, který zase ubereš - tím ti vyletí otáčky motoru, přitom podřadíš a pouštíš spojku - otáčky motoru padají a pouštěním spojky se ti srovná rychlost motoru se zadním kolem. Píšu to jak pro blbý, aby jsi to pochopil a také proto, že očekávám zase nějakou bouřlivou reakci.
Časem můžeš podřazovai i bez plynu jen podkopnutím kvaltu, ale tím dochází k velkému zpomalení zadního kola, které jde do smyku - třeba u Buella někdy ustřelí zadní kolo skoro o metr do boku. Na vyblbnutí super, ale někdy tento efekt - konkrétně před zatáčkou nepotřebuješ
Jízda zatáčkou
na dvouválci si raději více podřaď a jeď zatáčku pod plynem ve vyšších otáčkách, pokud je motor podtočený, přenáší se trhavý chod motoru na zadní kolo, což je nejen nepříjemné, ale zase to může vést k ustřelení zadního kola . . .
no a teď k brzdám
Brzdi pokud tě situace nenutí jinak jen přední brzdou, které pomáháš podřazováním a bržděním motorem.
Zadní brzdu používej spíše nouzově. Něco jiného jsou duální brzdy, kdy řídící jednotka vyhodnocuje zatížení předního a zadního kola a dle toho dělí sílu brzd na kolo. (příkladem je Honda VFR 800)
Tak to je asi vše, co jsem chtěl říci. Tak a může te tu zase bouřlivě debatit
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
Naposledy editováno 08.04.2010 13:33:12
to mě to právě v autoškole říkali přesně naopak, jsem začal zadní brzdu používat až na svojí mašině....
1 reakcí na tento příspěvek Podřazování a brždění
K tvym otazkam:
Na Sportovni motorce se brzdi jenom predni brzdou. Proc?? Protoze sportovni motorky maji zpravidla lepsi brzdy nez endura a chopery a zadni kolo se vlivem velke brzdne sily predni brzdy zveda a tudiz ma tendenci jit snadno do smyku!! Co se tyce podrazovani s meziplynem neni to frajerina, ale nutnost, aby pri podrazeni nedoslo vlivem komprese motoru zase k zablokovani zabniho kola a tim smyku a never/neverte ani ostatni tomu ze je to problem jenom jedno a dvouvalcu!! Co se tyce jizdy na silnici jednoznacne brzdi a podrazuj pred zatackou nez zacnes sklapet motorku, kdyz vlivem podrzovani nebo brzdeni dostanes smyk mas sanci s tim neco udelat, kdyz ti ustreli kolo v zatacce, tak jsi dost blizko od drevenyho futralu. Jinak brzdit a podrazovat s mezi plynem muzes klidne najednou pokud zvladnes sesynchronizovat ruce. A neni potreba z toho delat vedu, pri podrazeni zmackni spojku a zaroven s tim ze slapnes na radici paku i vrkni s plynem, pak zase spojku pust...
Jinak rozhodne souhlasim s nazorem ze na normalni silnici se da 90% brzdeni zaridit motorem, pokud trochu predvidas a mas odhat. Zase tohle neplati jenom pro jedjo a dvouvaly, protoze BRZDIT vetsina lidi zacne max kdyz jim do cesty vbehne zajic, ten zbytek je jenom takovy pribrzdovani a to zvladne i ten motor.
Ja osobne ti doporucuju vzit nejaky penize a zajet si do jedne z motoskol, ktere se tady konaji, jedna z nich je napriklad v Brne...
Naposledy editováno 08.04.2010 16:34:32
I kdyz u ty autoskoly se to da pochopi,t tam je problem opacny, extremni zatizeni zadniho kola a male predniho, protoze na konci motorky za ridicem sedi vetsinou tak 100 kilo... Nicmene v praxy je to nepouzivtelny.
Naposledy editováno 08.04.2010 16:51:24
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
Lucky>Cosmogagy> A zkusil jsi to taky na mokru, nebo v zatacce??
co ted myslis - brzdit predni?? na mokru jedu tak, abych se brzd moc sahat nemusel - pomalu a plynule.. a v zatacce? do zatacky najizdim tak, abych v ni brzdit nemusel...
samozrejme ze krizovka se stane, a obcas se ta zadni hodi.. ale pro bezny jezdeni je podle mne prakticky nepotrebna
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění
Lucky>Cosmogagy> Psal jsi ze jsi s cebrem prebrzdil nejaky auta, tak by me zajimalo jestli jste to zkouseli jinde nez na rovine a na suchu...
pokud bys to cetl cely, tak jiste vis ze asi 5 prispevku potom jsem psal doslova toto:
"jasne, na vode, sterku, pisku, snehu, ledu apod se motorka na auto co se brzdeni tyce rozhodne nechyta "
a v zatacce nebrzdim