Jen tak ze zvědavosti, je na motocyklech BMW ten systém odpružení ESA "časovanou bombou"?
(jak jsem zahlídl např. v inzerátu tady )
Jako že po čase to bude drahé na servis?
Má tu někdo reálné zkušenosti, kolik takový servis stojí?
Nebo se to řeší i výměnou?
A druhý dotaz, jak často se vlastně u BMW dělá servis tlumičů a na kolik to vyjde?
díky
ptám se na ESU obecně, popř. konkrétně u BMW F850 GSA
díky za normální odpovědi
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA
kojot píše: ... Hledal jsem různé náhrady (Touratech, TFX, Wilbers atd.) Abych to měnil za repasovatelný podvozek. Ovšem při zachování funkce ESA bych do podvozku dal 80 - 120 tis. ...
Wilbers WESA, náhrada originálních tlumičů ESA, má cenovku při současném kurzu eura těsně pod 30k Kč (€1198), viz Eshop Wilbers.de. Na nový tlumič přešroubuješ spodní oko s původním krokovým motorkem ESA systému a elektrohydrauliku preloadu pružiny, oni dodají jen samotný tlumič + novou pružinu.
V ceně 80k Kč a výš jsou systémy Touratech nebo Öhlins TTX EC, ale ty mají svoji elektroniku a zároveň jsou hardwarově jiná liga. Např. Öhlins TTX EC má oddělené nastavení komprese a odskoku, není emulzní = má externí nádobku s oddělovacím pístkem olej-dusík, semiaktivně mění útlum podle rychlosti a kdoví co ještě.
Prosím, nezaměňujte smrt ESA systému (nastavení tuhosti) se smrtí tlumiče jako takového. Každý tlumič časem ztratí účinost, avšak ESA systém jen elektronicky nastavuje tuhost, místo "klikátka" na tlumiči máte čudlík na řidítku.
Naposledy editováno 13.07.2023 14:29:08
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA
FrancisR píše: Prosím, nezaměňujte smrt ESA systému (nastavení tuhosti) se smrtí tlumiče jako takového. Každý tlumič časem ztratí účinost, avšak ESA systém jen elektronicky nastavuje tuhost, místo "klikátka" na tlumiči máte čudlík na řidítku.
Přesně tak
Naposledy editováno 13.07.2023 14:34:33
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA
MartasUS píše: Přesně tak
Však to tak píšu od začátku.
Jarda-Bekr píše: vilemx> najdi mi kde jsem dotlačen argumenty začal popisovat technické detaily jak fabrika vylepšovala kabeláž prosím. A až ti dojde že jsem to nepsal, z hluboka se nadechni a vymysli něco jiného.
Omlouvám se, psal to FrancisR.
Ty jsi byl na začátku v Re:, takže mi to nějak splynulo, že jsi autor textu :(
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA
FJRPEPA píše: Však to tak píšu od začátku.
jenže to není pravda, že se vysere ESA. Jen odejde tlumič když už.Naposledy editováno 13.07.2023 15:34:25
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA
MartasUS píše: jenže to není pravda, že se vysere ESA. Jen odejde tlumič když už.
Ukaž mi , kde jsem napsal, že odejde systém ESA tj. elektronika, psal jsem pouze o krokových motorech a tlumičích, které elektronika řídí a to je pravda, že toto odchází
A teď si strč hlavu do hajzlu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA
ESA1 měla vodiče volně v bužírce a i když konec do oka tlumiče byl zalepený, druhý konec na rámu s konektorem do hlavního svazku, měl konec bužírky volný. Stačilo omýt wapkou, časem voda navzlínala vnitřkem bužírky až do spodního oka tlumiče a krokový motorek zreznul.
ESA2 má vodiče v bužírce zalité, ve spodním oku je konektor těsněný O-kroužkem. Toto řešení je "nesmrtelné", nevím o vyreznutí ESA krokového motorku u motorek 2007+
Naposledy editováno 13.07.2023 17:01:13
FrancisR píše: FJRPEPA> Krokové motorky "odcházely" jen u ESA1, někdy do přelomu roku 2006/2007, jak u kterého modelu.
ESA1 měla vodiče volně v bužírce a i když konec do oka tlumiče byl zalepený, druhý konec na rámu s konektorem do hlavního svazku, měl konec bužírky volný. Stačilo omýt wapkou, časem voda navzlínala vnitřkem bužírky až do spodního oka tlumiče a krokový motorek zreznul.
ESA2 má vodiče v bužírce zalité, ve spodním oku je konektor těsněný O-kroužkem. Toto řešení je "nesmrtelné", nevím o vyreznutí ESA krokového motorku u motorek 2007+
Přišli na závadu a odstranili jí, tak to má být.
zase na druhou stranu, toto reseni z pohledu BMW dava smysl - je az genialni, byt se z pohledu uzivatele muze jevit jako zlodejina. drtiva vetsina kupcu novych stroju (mnohdy s odpoctem DPH) na jeho limit nenarazi a pri prodeji je semiaktiv bran jako vybava navic. a majitel ojetiny, z ktereho BMW prachy nema, se bud smiri se stavem tlumicu, nebo firme nasype dalsi prachy. vsadim se, ze ten, kdo navrhnul nerozebiratelne ESA, dostal brutalni premie dalsi level bude jezdeni na motorce “jako sluzba”, jak uz to je bezne se SW
1 reakcí na tento příspěvek časovaná bomba jménem ESA
Někde jsem slyšel že to nemá rádo chladno v zimě a že to občas vyteče.
To nebyl můj případ.
Protože když jsem zadní tlumič odvezl Procházkovi , tak zjistil rýhu na pístnici .
Kupoval jsem v DE s fakturou na repas právě zadního tlumiče, takže tu pístnici asi poškrábali při opravě.
Normálně by repas stál myslím 5k s pístnicí kterou měl jinou výměnným způsobem myslím 8k.
Pokud jsou tedy tlumiče naplněné olejem jak má být, myslím že je ESA sama o sobě spolehlivá.
Slabé místo bývá zadní tlumič.
Takže hlídat a kdyžtak repásnout , i když toho nevykapalo moc , jízdní vlastnosti po repasu někde uplně jinde....
Naposledy editováno 14.07.2023 17:10:17
Lubát píše: V 2017 jsem koupil K1200 gt r.v.2007 s cca 62000 km a ESA nefunguje. Protože jsem to nikdy neměl, tak jsem si nejdříve myslel, že změnu jen nepoznám. Zůstal tam zřejmě sport, protože je to docela tvrdé. Ale nějak jsem si zvykl, tak to neřeším. Kamarád mě doporučil nějakou firmu myslím v Hronově, adresu doma mám. Repas tlumiče cca 9000,-. Plus demontáž a montáž, když tam necháš mašinu. Origo je myslím nějakých 3500 doláčů na Realoem.
Repas tlumiče jako takového problém možná nevyřeší a většinou se technik provádějící repasi krokovým motorkem pro nastavení tuhosti "nezdržuje".
Doporučuji extrahovat tlumič z motorky, odšroubovat spodní oko tlumiče a zkontrolovat stav a funkci krokového motorku. Na toto není potřeba stahovák pružiny, opěrný kroužek zůstává na pístnici. Je to lepené zeleným Loctite a je třeba oko tlumiče ohřát horkovzduškou na 100°C, jinak hrozí poškození jemného závitu.
Druhou možností nefunkce je zatuhnutí jehly v ose pístnice, kterou krokový motorek stlačuje. Jehla mám mít krok +- 5 milimetrů, má jít zatlačit dovnitř pístnice lehce prstem a má sama vyjíždět ven vnitřním tlakem v tlumiči.
Naposledy editováno 14.07.2023 23:04:00
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Úprava originál držáku navigace BMW... BMW F 750 GS, BMW F 850 GS Adventure | Vikou | 2 | 27.4.2024 v 09:10 Woodpec |
Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290 [1, 2] KTM 1290 Super Adventure, Moto Guzzi V85 TT, BMW F 8... | Edien | 60 | 8.3.2024 v 23:39 Metric |
Nejnižší cesťák Poraďte Honda XRV 750 Africa Twin, BMW F 650 GS, Honda XRV 6... | RockStar1666 | 20 | 12.1.2024 v 11:08 docent |
BMW GS 2013-2019: ovladač pro mobil... BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, BMW F 850 GS... | ulw-czech-s.r.o. | 1 | 6.7.2023 v 08:34 Krutorgrim |
BMW F850 GSA - proč protíká voda po... BMW F 850 GS Adventure | Roman2bk | 18 | 7.6.2023 v 11:50 Pedl |