1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
Franky píše: zelinar22>
...
(nakonec se ale Boxer objevil, ale ve stroji BMW nové řady R v 1993 OHC).
...
... který ale s boxerem Jawa něměl konstrukčně vůbec nic společného.
Koncepce se spojkou vpředu a převodovkou pod motorem - s tím BMW přišlo až o dvě desítky let později s první generací vodou chlazeného boxeru.
1 reakcí na tento příspěvek Ceny Jawa
Nehledě že cena Péráka byla před měnou 80000,- (když tu brečíte co kolik koštuje si srovnejte cenu poměrem s tehdejším platem 2000,-) a jedno pitomé liceční téčko (tank T-34/85), konstrukce z roku 1940 (modernizovaná v roce 1943) stál v roce 1950 3,8 milionu!!!! V té době + - dosahovaly špičky i počty vojáků - až 300tisíc vojclů!!!
A to ještě kolik shořelo v projektech pro vojáky,......a samo to nebylo jen T-34,.....Migy všech verzí, naše projekty od zprovoznění ex Messerschmittů až po naše Delfíny , L-39.....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
Konstruktéři BMW v 1990 úřadovali v dočasně uzavřeném NTM (na netu lze najít i jejich fotky u motorek).
Uspořádání hlavy válců (OHC) --- samozřejmě jinak není motor zcela totožný (je to asi jako MUZ 1000 / a Jawa 1000 = změny jsou, ale základních shoda i s chybami):
Mimoto je dobré si uvědomit stav té doby / Evropa na pokraji krize).
BMW v té době skončila s výrobou řady R (OHV - splašené tyčinky) a BMW vyráběl "cihly" řady K - podélně ležaté řadové motory.
1 reakcí na tento příspěvek Ceny Jawa
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
Motor Jawa 824
https://i.pinimg.com...ae678734369ffcd1.jpg
BMW R1100
https://4.bp.blogspo...I/s1600/eng_1100.gif
To už bychom mohli říct, že Jawa se silně inspirovala Hondou CX500 a ostatně i boxery BMW.
Mimochodem ty "splašené tyčinky", motor 247, fungují velmi dobře a zdaleka překonávají cokoliv, co z Jawy kdy vyjelo na silnice, a stále překonávají např dnešní boxery Ural. A to jak výkonem, spolehlivostí, technologií.
Jawu mám rád, najezdil jsem na ní dost, motorka mého mládí, ale po všech objektivních stránkách stojí za hovno jako veškerá socialistická produkce pro běžné obyvatelstvo (auta, elektronika, domácí spotřebiče...)
Idealizujte si to jak chcete, ale někteří z nás si ty krámy pamatují. Fungovalo to mizerně a člověk na tom furt něco opravoval.
Naposledy editováno 17.01.2022 20:28:12
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
Deadmane, že Ty jsi ani nekoukl na ony odkazy...?!!
Vždyť tam - jednak nemáš vůbec rozkreslené ty hlavy válců.
A jednak - moje oblíbená "bahenní pumpa" má přeci rozvod OHV/Jawa OHC....hrušky s jablka...já na to vědecky o desetinách stupňů úhlu postavení ventilů ....a Ty
....mi porovnáváš bagr s flašinetem .
Kamarád má doma Boxera, který léta stál v konstrukční kanceláři Jawa - toho se sluncem vyšísovanou přední maskou..
Ten motor je krásný, kompaktní, krátký, jednoduchý, nemá klopný moment (zmíněné BMW i Honda mají) při přidání plynu a ...na to že je vyvážen jen protirotací běží hedvábně.
Za mlada 1983 jsem této pětistovce příliš nefandil = k dnešku už ale vidím tu obrovskou ztrátu kooperací s Rusem a nenaběhnutí do výroby.
Ztráta pro československou JAWU našich dědků na úrovni smrti Billa Ivy-ho.
.
Franky píše: ...Za mlada 1983 jsem této pětistovce příliš nefandil = k dnešku už ale vidím tu obrovskou ztrátu kooperací s Rusem a nenaběhnutí do výroby.
Ztráta pro československou JAWU našich dědků na úrovni smrti Billa Ivy-ho.
Jedna věc jsou pubertální představy někoho, kdo se těší, až přesedne z pincka na pořádnou motorku, a druhá věc je ekonomická realita.
Pro Jawu samotnou by investice do výroby byla obrovská, cena nemalá, prodejnost mizivá nebo alespoň nejistá - u nás by si každý radši koupil ojetou stovku škodovku za 25 tisíc, na západě Jawa neměla prodejní a servisní síť a propagaci. Pokud by se sověti smluvně nezavázali, že odeberou třeba 20 tisíc kusů ročně, tak nemělo v Jawě význam s žádnou výrobou koketovat.
kratkej01 píše: Pro mladší ročníky v době kdy se vyráběly Jawy se platilo i těmahle penězma a dalo se za ně něco koupit na rozdíl ode dneška kdy se za 1Kč nekoupí nic.
v lekárně jsi měl za kačku všechno - dnes přesně jak píšeš
za kačku sis koupil 2 kubíky vody - teď 100litrů
za kačku sis v 68 u nás ve městě koupil 223cm2 pozemku, teď 2 centimetry
atd...
opravdu luxusní progres
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
Kohlstein píše: Dolin> Průměrná dělnická mzda před měnou byla asi 5000 Kčs. Pro úderníka nebyl problém si vydělat 8-10 tisíc.
Z čeho čerpáš? Dobové dokumenty a zprávy hovoří dosti jinak,..max 3000 Kčs...
Tachák je 7000,- https://aukro.cz/ja...r-od-1-kc-7002876300
Kastlík v hezkém stavu skoro 4000,- - https://aukro.cz/ja...k-od-1-kc-7002877231
Blatník 16000,- https://aukro.cz/ja...k-od-1-kc-7002873304
Nádrž 22800 - https://aukro.cz/ja...z-od-1-kc-7002875892
Zadní tandem (WTF??) a stupačky 8405,- - https://aukro.cz/jawa-perak-7001843337
Nicméně popravdě moc nevím, proč se odděluje vetránská a obyčejná moderní moto dealerská scéna. Myslím jako v té cenové relaci. Nová motka je lata jak auto. Sere to někoho? ne,.jezdí a kupují se poměrně dost. Díly? Na HD, Itala ani Japonca nejsou nijak laciné,... Takže kde nebo co se řeší? To že se stará motorka Jawa a ČZ, kterých kdysi bylo šest půlek, tedy tři prdele, dnes stojí jako nová motorka je,..prostě tak. I ty díly. Důvod? Ten nevím,..a je mi to jedno. Pokud jdete do showroomu koupit novou mašinu, tak prostě vysolíte na ponk co si dealer řekně (ano rozumím, u nkoho je to řádem o nějakou tisícovky jiné, jde si vybrat), ale nikdo to nehejtuje jako tuto tady "veteránskou" prodejní činnost,..či jak to nazvat.
Tahle diskuse má říz:
https://www.garaz.cz...vurce-v-ntm-21007549
1 reakcí na tento příspěvek Ceny Jawa
Jawa 125 5 K
250 8,5 K
350 9.9 K
Jawa 500 150 K měna 22K-15 K 1962 12,5 K
Naposledy editováno 26.01.2022 16:13:22
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
https://mocr.army.cz...atych-letech--58115/ , rok 1949:
... armáda se coby zásadní složka moci měla stát spolehlivou oporou nového režimu. Nový platový zákon přišel v roce 1949, ale situace se v celkovém rozměru nijak nezlepšila. Polepšili si vyšší důstojníci (od hodnosti majora), kteří si měsíčně přišli na zhruba 6 500 korun, ale ti nižší brali v průměru necelých 4 500 Kčs měsíčně. Průměrný plat v republice byl přitom 4 310 Kčs. Poddůstojníci z povolání přitom brali jen okolo 3 000 měsíčně.
PDF diplomka o měnové reformě, pouze celková čísla. Ale taky o tom, že cca 3 týdny před reformou už nebylo cesty zpět, kvůli panice, co s penězi.
Podle mě to taky ukazuje, jak důležité je mít vlastní měnu, ne euro, protože když se přestane dařit, tak se všechno škrtne a začne znova. Ale já penězům nerozumím, tak aby si to někdo nevykládal špatně.
Tady se opět někdo pobuřuje na způsobem reformy, https://zpravy.aktu.../r~i:article:780483/
ale cituji
... před reformou si každý, kdo měl potravinový lístek, mohl z průměrné výplaty koupit 656 kilo chleba, poté to bylo jen 328 kilo.
V odkazu je 8Kčs / 1kg chleb na lístky, tedy 656 x 8 = 5248 Kčs
Po reformě 2,80 Kčs x 328 = 918 Kčs
Mzdy tady https://www.mesec.c...a-ceny-vcera-a-dnes/ začínáme pro jistotu až v roce 1955.
Pamětní kniha obce Suchých Lazců u Opavy od osvobození slavnou rudou armádou v roce 1945 uvádí jiné ceny:
1952: Ceny životních potřeb: Máme ještě dosud dvojí ceny všeho zboží a sice: zboží vázané a volné.
Cena zboží na trhu volném: Cena zboží na všechny - vázané
1 kg chléb = 5 Kč 1 kg chléb na chlebový lístek = 1.60 Kč;
1 kg mouka žitná = 7 Kč 1 kg žitná mouka na -"- = 2 Kč;
1 kg cukr = 140 Kč 1 kg cukr na cukr. lístek = 15 Kč;
1 kg maso vepř = 200 Kč 1 kg vepř. maso -"- = 60 Kč;
1 kg sádlo = 450 Kč 1 kg sádlo na lístek = 80 Kč;
Ceny oblečení a obuvi: 1 normální oblek 4 - 5000 Kč na poukaz 6 - 800 Kč;
1 pár pracovní boty 290 Kč na poukaz 75 Kč.Ke snížení cen letos nedošlo.
Vývoj a stav mezd: Ze všech oborů nejlépe jsou zaplacení horníci, mají velmi těžkou a nebezpečnou práci a ta vesměs je zúkolovaná, horníci si proto vydělají nestejně, což také záleží na jejich přidělené práci v porubech, které nejsou stejné. Hornický výdělek za 1 měsíc pohybuje se od 10000 až 25000 Korun. Hutníci v železárnách -"- -"- -"- 6000 až 16000 Kč/vše úkolováno. Zedníci na stavbách -"- -"- -"- 6000 až 18000 -"- -"- Dělníci -"- -"- -"- 6000 až 20000 -"- -"- Úředníci podle postavení a vykonané práce od 3000 až 15000 Kč.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
Kohlstein píše: Dolin> V knihovnách je Historická statistická ročenka ČSSR z r. 1985, .....
Díkec moc. No já vycházím z ročenek a podobných dobových komunistických textů, popravdě,..je to brutal zmatek. Najdeš hoooodně zajímavé a dost rozličné čísla.
---------------
No a je nějaký vývoj či posun v cenách motocyklů Jawa v polovině roku 2022???
Díly:
nádrž Pérák FJ na ronovaci za dvacku: https://aukro.cz/na...j-janecek-7011320109
Pérák, tlumič řízení za více jak 4000 https://aukro.cz/tl...awa-perak-7011001851
Opískované kartery na 350/361 Sport za skoro 16000 - https://aukro.cz/mo...361-sport-7010887955
Pérák, páka brzdy https://aukro.cz/ja...dal-brzdy-7010146789
Tacho na kývačku prodané jako Pérák za osmičku - https://aukro.cz/ja...r-od-1-kc-7009144324
Staré výfuky - https://aukro.cz/ko...f-janecek-7009210485
Krása: https://motorky.baz...00-bd-jednovacka.php
Svatý gral mezi motocykly unikátni Praga 500 BD jednovačku, puvodni motor 1xOHC. Pojizdná - renovovaná cca pred 20. roky vyrobeno 6kusu dochovano 2-3 mozna. Na sms nereaguji a ani meil děkuji za pochopení jen volat.cena 1.800.000
2 reakcí na tento příspěvek Ceny Jawa
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
FJRPEPA píše: Budu prodávat Jawu péráka 350 s lodičkou, .....
V pohodě myslím,...pérák co jede, bez TP, je dnes v dobrém stavu v pohodě až za 140000 i víc,.....
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
Jawy jsou prostě nesmyslně vysoko.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ceny Jawa
Milan1963 píše: .... 100 je podle mně moc.
S notama jakože? Kamarádsky Ti ihned dám 130..... Neblbni, fakt!!.... s notama máš dnes 180 v pohodě!!! Urvou Ti telefon,...
Když už je dnes bohužel - nebo bohudík - motorka ze 30. let ( NSU 200 OSL, DKW 200, Terrot, Jawa Robot ale i anglické stroje ...) za menší peníze než poválečný pérák, je to špatně a je asi vhodné to využít.
Naposledy editováno 20.06.2022 09:06:25
1 reakcí na tento příspěvek Ceny Jawa
Cena za Péráka ( a je to jedno jestli FJ,Z nebo K) jde nahoru jako u každého zboží, které se prodává. Inflace 15-20% za letošní rok by se měla odrazit i v ceně za Péráka v roce příštím - a je to jen hodnota těch peněz. ( Ceny chromování,lakování, plechařina-hlubokotažný plech atd, vše jde skokově nahoru)
Pérák taky bude zase o rok starší takže první FJ bude už mít 77 let.
Cenu Péráka určuje český trh. Zahraničí Jawu a většinu ostatních českých značek nekupuje - nemá potřebu, Angličan preferuje angličana, Němec němce, Ital itala a Čech čecha - protože na začátek mít (cenově dostupného) Péráka je fakt dobrý za mně pěkný FJ nebo 350 - super. Tradice, hrdost na značku a šikovné české ruce, to jsou atributy, které se vztahují v Čechách k této značce - aspoň na výrobu do začátku komunismu. Co bylo pak je jiná. I ten Anglán, Němec či Ital je hrdý na své značky. Takže buďme i my.
Takže si to schrňme. Podle mne - cena za Péráka je taková, na které se dohodnou obě strany. Ceny od 150 t. do 280 t. za FJ,Zbrojovka a za 350 ku 320-350 t. - záleží jestli jsou původní papíry, štítky,originalita atd . Ten rozpyt je podle mne adekvátní a poplatný současné době.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
nová kniha - Motocykly v Českoslove... ČZ 175/477, Jawa 250 Pérák, Honda CB 1000F, Manet Ta... | Dolin | 23 | Včera v 23:15 Dolin |
Jak zjistit majitele vozidla [1, 2] Jawa 250 Pérák, Piaggio Ape Van | Kyselizeli | 36 | 8.4.2024 v 07:05 prcek123 |
2023 - Nová Jawa 650 a 800 [1 ... 8, 9] Jawa 250 Pérák, Jawa 660 Sportard/Adenium, Jawa 660 ... | Dolin | 265 | 23.3.2024 v 16:31 Drakl |
Indentifikace dílů Jawa 250 Pérák | xbsalo | 12 | 20.2.2024 v 22:02 Dolin |
Uložto skončilo, co s tím [1, 2] Jawa 250 Pérák | Borntobewild | 45 | 22.12.2023 v 00:57 strecmen |