novu zadnu pneu Bridgestone Exedra mi v servise obuli na rafik a pred namontovanim na moto mam pochybnosti o
smere ktorym sa ma otacat. na prilozenej fotke je vidiet napis "Rear Use Only" a okolo je čosi, čo pripomína
šípku, teda mozno aj smer otacania pneu.
Otazka : ak sa pozrieme na dezen, ma sa pneu otacat podla modrej, alebo cervenej šípky ?
vdaka za pomoc
Naposledy editováno 08.05.2021 19:25:50
Naposledy editováno 09.05.2021 23:04:54
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
assassin píše: kerut> jak jsem psal, nejsem zadnej odbornik na pneumatiky, ale rozhodne podle me neplati, ze ty drazky funguji az kdyz pneumatika "driftuje". Jakmile ti na vode zacne klouzat predek tak v podstate lezis
???
ta guma samozrejme docela slusne klouze i dobre nahrata a uplne na suchu, a to nejen ven ze zatacky ale i dokola, a proto jsou kurva ty drazky sikmo,.. kdyz kouknes na slowmoution tak v extremu v GP se jim to v zatacce protaci o stovky stupnu, ne o stupne, to je pak debata jak hluchej s blbym
...kdyz lezis tak uz ta guma praveze neklouze, ale leti vzduchem kousek nad asfaltem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
takze teda kdyz jedu normalne po silnici na mokru v zatacce, tak mi ta guma klouze a kdyby ty drazky nebyly natoceny ve smeru toho prokluzu tak to tu vodu spatne vytlacuje? OK, jak rikam pneumatikam nerozumim a kdyz jsi mi to tak dobre vysvetlil…
takze jestli to dobre chapu tak podle toho jak rychle se predpoklada, ze motorka bude jezdit na vode - sport rychleji, copr pomaleji, podle toho se lisi ta mira klouzani a tim se lisi uhel toho sipu?
Naposledy editováno 09.05.2021 23:38:26
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
a stejne to funguje furt, tedy i v zatacce, zadni je hnany, predni je brzdeny (vono brzdi uz jen tim ze ho vubec tlacis v naklonu do zatacky), ten malej prokluz tam bude i kdyz nebudes drasticky brzdit nebo pridavat,.. stejne tak tam bude prokluz smerem ven ze stopy, ale to predpokladam vis, tak nevim proc se na to ptas..
+ ohledne uhlu neuhlu, kdyz kouknes na sportovni gumy tak jsou ty uhly docela veliky vetsinou, (asi ti nikdo nebude rezat gumy presne na "tvuj styl" blbnuti) a na druhou stranu bezne fungujou i gumy uplne bez sipu, s normalnim takovym tim cikcak vzorkem, a jezdi na tom kvanta nesportovnich motorek vcetne my kolobrndy, a jezdi na tom celkem v pohode,..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
porad mi necodchazi, proc ikdyz tam dochazi k tomu prokluzu, proc by ten vzorek mel by sipovej… beru to tedy jako fakt a tedy I tu skutecnost, ze mokry pneu na zavody mam spatny (asi je navrhoval nekdo z brna )
na moji kolobezce funguji docela v pohode.
Naposledy editováno 10.05.2021 00:10:56
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
Jeste to zestrucnim - podle mych praktickych zkusenosti mi to sedi s tim co rika beranidlo. Na pneu co mam na silnicnich moto ten vzorek odpovida tomu, ze je tam jen aby tam byl - vodu moc odvadet nemuze. A kdyz uz tam je (homologace) tak jeho tvar je udelanej tak, aby se guma blbe nesjizdela.
Pneumatiky co mam specialne na mokro (a na mokru funguji, jedu na nich jen o malo horsi casy nez na suchu) tak vypadaji uplne jinak.
Naposledy editováno 10.05.2021 00:56:30
ale kdyz jsi to nakousl, docela by me zajimalo proc by se jako mela ta guma s jinym tvarem drazky "blbe sjizdet" ?
kor kdyz na tvejch gumach na mokro jak pises sikmy drazky nejsou, tudiz vodu jak si prakticky sam vyvracis odvadet nemuzou (coz ti teda ani nijak moc nerozporuju a jasne jsem psal ze voda nikam "netece", ze se jen vytlaci do mezer-drazek v dezenu, otazka je pak mnozstvi vody a mnozstvi drazek.. ....a mnozstvi kontaktni plochy pneumatiky ktera te ma udrzet v zatacce)
a i dle beranidliho vysvetleni by se teda meli tvy specialni gumy na mokro alespon "blbe sjizdet", protoze pokud jsem zaznamenal tak se nepreme o tom jastli jsou pod uhlem, na tom se shodnmem, nybrz proc jsou pod tim uhlem, ...a ty tvy tak nebo onak, jak pises, pod uhlem nejsou
jak jsem psal, teorie navrhu pneu neznam. Ale par pneumatic uz jsem zkousel a na nich sedi to co pise beranidlo. to je cele.
ty nejdriv napises, ze ty drazky jsou sikmy, aby spravne odvadely vodu … protoze prokluz a pak sam napises, ze to je blbost, protoze zadnou vodu neodvadi… tak si to rozmysli, proc jsou sikmy a napis nam to pak jo?
a ad beranidlova teorie - ta se vztahovala k tem vzorkovym homologovanym pneu a duvodu proc jsou ty drazky sikme ne? predpokladam ze k mejm mokrejm pneu se ta teorie nevztahuje, kdyz nemaj ty sikmy drazky
A ty mokry nejsou staveny na vydrz. Ono teda prestoze se protacej o stovky stupnu tak skoro neubejvaj.. pokud je mokro.
Naposledy editováno 10.05.2021 02:27:38
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
Hi, I'm from Dunlop motorcycle tyres and I hope what follows explains why front and rear tread patterns are in opposite directions to each other.
Tread patterns have several other duties other than evacuating water. One of which is to contribute to even-tread-wear characteristics, i.e. not wear out in a stepped manner that can affect a bike's handling towards the end of the tyre's life.
In order to give smooth, even wear the tread grooves need to be aligned with the forces acting upon the tyre. With the rear tyre the forces are accelerative (from the engine) and cornering. The further the bike is leaned over the less effect the accelerative forces have because the amount you're on the gas reduces as lean angles increase. But as the bike is leaned further over the more the cornering forces come into effect.
So in the centre of the tyre the grooves tend to be more circumferential in order to align them with the accelerative forces pushing the bike forwards at more upright angles. But the grooves gradually arc outwards towards the tyre's shoulders as the cornering forces come increasingly into play. Hence, even though most tyre tread designs differ from each other you will usually find large elements of arcing tread design. And those tyres that don't follow this principle tend to have poorer wear characteristics.
Because bikes are not 2-wheel-drive vehicles, the forces acting upon a front tyre are not accelerative and cornering but braking and cornering. Braking forces affect a rear tyre a little but they are overwhelmed by the accelerative forces. The vast majority of the bike's braking is done by the front tyre and braking forces are in the opposite direction to accelerative forces so in order the align the tread grooves with these forces from upright to leaned over they need to be in the opposite direction to rear tyre tread grooves.
This principle holds true for all of our road and race radial tyres: Roadsmart, Qualifier, Qualifier II, Qualifier RR, GPR Alpha-10, GP Racer D209 and D211GP.
If it's the thought of poor water evacuation that's concerning you, don't worry. When it's raining, research with our development riders has found that on the road, riders rarely lean beyond 28 degrees. 25 to 30 degrees being the usual range, depending on the rider's experience and riding style. So the grooves that clear the majority of the water are concentrated in this zone of the tyre and you'll notice that the grooves in this area of your tyres are largely circumferential on both front and rear, so no problems with water evacuation straight out from the rear of the tyre's contact patch.
New developments in compounding are also having a greater effect on a tyre's wet road grip. The Qualifier RR has as much wet road grip as all-round sports-touring tyres of just a few years ago, despite having far less tread grooves.
When the road dries out you use bigger lean angles so we reduce the amount of grooves further out towards the shoulders, where there is reduced need for water clearance. By having less grooves on the tyre's shoulders, and hence more rubber in contact with the road, dry road grip is increased.
I hope that helps.
Edit - tady je asi původní text: https://www.pistonh...asp?h=0&t=673708
Naposledy editováno 10.05.2021 09:21:12
Beranidlo píše: Nevím, jestli to nějak nezaniklo, když můj příspěvek skončil na konci předchozí stránky. Tak pro některé ještě jednou, co píše člověk z prostředí pneumatik. Tyhle věci v češtině neexistují. Není to můj jediný zdroj, ale další články od zasvěcených jsem teď nenašel.
nezaniklo to, cital som to, vdaka za info
http://cyrilhuzeblog...ained-by-avon-tyres/
When a tire is manufactured the tread portion of the tire starts out as a long flat strip. This strip is wrapped around the tire and the two ends are cut on an angle so one end overlaps the other rather than having square cut ends.
This overlapping point or splice offers a bigger surface area to bond together, rather than the small surface area provided by square cut ends.
To further ensure the strength of this bond along the tread splice the directional arrow will show you which way to mount the tire so that when the rider is “on the gas”; the acceleration force on the rear tire is pressing the splice together, rather than peeling it back.
As for braking, 80 % of the braking should take place in the front on most bikes. Therefore, the front tread splice is run in the opposite direction than that of the rear, so when the rider is on the brakes, he’s not peeling the tread splice back.
Trošku off-topic - kdysi jsem děckám pořídil minibike, cross. Pominu, že se to furt sralo a zaměřím se na gumy. Špalíky z nich mizely rychlostí blesku, ale největší překvapení, když jedno dne byla guma, jakoby ji někdo prořízl na boku nožem, cca 5cm díra pod úhlem nějakých 45° k ráfku, duše prasklá. Nikdo se k tomu nechtěl přiznat. Další vyšetřování odhalilo, že se jednalo o samovolný proces, protože ty čínské ludry udělaly kord v jedné vrstvě a snad z použitého obvazu.
První obrázek jsem vzal tady Edit - tohle doporučuju číst pomalu a pozorně, není to snadné čtení
Další obrázek je z Michelin stránek
Naposledy editováno 10.05.2021 10:09:34
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
Já bych řekl, že se tu smíchaly běžné cestovní pneu pro silniční užití, které nějak musí universálně sloužit za sucha i za mokra a mít i nějaký slušný nájezd v řádu tisíců km a speciály třeba na závody, určené jen na sucho, nějaký přechodový a vysloveně mokrý obutí, kde je jasná priorita - maximální grip za daných podmínek užití a výdrž v řádu desítek či stovek km.
Běžný cestovní universály mají většinou nějakou formu drážek, které při troše fantazie tvoří šípový vzor, jako je na tom postu nahoře a ten vzorek je nasazený tak, aby vytláčel vodu od středu do stran, tedy směřuje ve směru otáčení od středu ke krajům. A asi se počítá s tím, že na takovýmhle vzorku nikdo nepojede nadoraz ve vrstvě vody, spíš že to funguje na mokrý silnici do určitý rychlosti.
Vysloveně mokrý obutí má spíš vzorek formy nějakýho rastru, různých kostiček atd. a tam se asi nepočítá, že by to tu vodu někam vytláčelo, protože to při tý rychlosti už nestihne, ale že prostě ta vrstva vody se schová do drážkování, aby se zajistil kontakt třeba 50% pneu (čistá plocha vzorku) s asfaltem, aby nevznikl aquaplaning.
Mám pocit, že tu nemůže dojít ke shodě, když se míchají hrušky s jabkama - universální silniční pneu a závodní speciály. Na kamionu stačí, díky váze auta, podélná zmijovitá drážka, traktor má klasický terénní šípáky, aby se zaříznul do bahna a to se vytlačilo do stran atd. - každý vzorek má svý určení.
vono na vetsich internetosrackovych portalech se deje to samy https://www.novinky...a-odrazedle-40359747 jen se melou hovna min odborne aby tomu vovce v diskusi lepe (ne)rozumeli
Pneu 8. 5. 2021
orientacia dezenu - Reagovat
dobry den, su na pneu nejake znacky, podla ktorych orientujem smer otacania pneu ? vdaka za info
Lukas, MOTO-PNEU.cz 10. 5. 2021
odpověď - Reagovat
dobrý den, ano jsou to směrové pneumatiky. Směr otáčení je vyznačen na bočnici.
Naposledy editováno 11.05.2021 07:07:47
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Pneu s bílou bočnicí Honda VT 750 Shadow Aero | BigTim | 15 | 14.1.2019 v 19:19 dědoušek |
Vt750c4 2009 Honda VT 750 Shadow Aero | pytel21 | 0 | 12.5.2018 v 22:49 pytel21 |
Co na chrom? Suzuki VS 1400 Intruder, Yamaha XV 1100 Virago, Suzu... | Kalanis | 26 | 19.5.2017 v 12:14 Bůča_ |