Jednou z možností, jak si užít motorku i s případným starobním pohybovým handicapem, se mi jeví motocykl s postranním vozíkem, sajdkára, zkrátka sajda. U nás je tato kategorie velmi okrajovou záležitostí možná i s nádechem jistého podivínství, proto uvítám veškeré názory, rady, tipy a zkušenosti. Určitě mi ale nejde o to, jaký je rozdíl mezi jízdou na moto sólo a na moto se sajdou - kdysi jsem měl Jawku 350 panelku se sajdou - a dodnes lituju, že jsem se jí zbavil - takže v tomto ohledu trochu vím, zač je toho loket.
Řešil bych to zřejmě přestavbou sólo motocyklu, ale ani netuším, jestli se u nás tímto někdo nějak seriózně zabývá (možná snad Car Servis Honzy Žlábka v Praze?). U našich západních sousedů je takovýchto firem ale přehršel. Zajímalo by mě, jak moc náročné je dostat takovou v zahraničí realizovanou přestavbu legálně na silnici v ČR. Čistě teoreticky - do firmy v DE bych dovezl moto na českých dokladech, tam by proběhla přestavba, k ní bych zřejmě dostal nějaké certifikáty typu TÜV a jimi vyzbrojen bych se pak vydal do boje s českými úřady. Je to vůbec reálné?
Nejjednodušší by samozřejmě bylo koupit něco už hotového ojetého, ale jak tak sleduji mobile.de, moc velký výběr podle mých představ tam není, navíc se nabízejí stroje už dost staré a s velkými nájezdy. Je to logické - vzhledem k vysokým pořizovacím nákladům to není něco, co by člověk obměňoval každé tři sezóny. A taky si to pořizuje spíš ten, kdo s tím bude opravdu jezdit, ne že to bude stát celý rok v garáži a jen dvakrát se to vytáhne na vyjížďku kolem komína (to je dost, dědku, žes nás vyvez'). A možná v tom hraje roli i má úvaha ze začátku - třeba si to opravdu pořizují lidé jako svůj poslední stroj a jako takový jde z domu až na/po konci života majitele. Zkrátka, německý důchodce je pro firmy zabývající se těmito přestavbami asi důležitou cílovou skupinou zákazníků
Také řeším, jaké moto použít jako základ přestavby. Vzhledem k tomu, že bych chtěl objezdit vše, co jako pracující člověk nestíhám, musí to být pohodlný stroj na dlouhé štreky s velkými úložnými prostory v základu, ke kterým ještě přibude zavazadelník sajdy. Obsah minimálně 1200, alespoň čtyřválec, výkon od 100k výše. Zpátečka bude asi nutná. Vychází mi to na BMW K 1600 GT/GTL...
Cestovat budeme dva dospělí plus dva malí psi. Takže to bude chtít vozík určitě dvoumístný. V současné době jezdíme s přítelkyní podle situace buď každý na své motorce, nebo jedna moto plus auto, anebo s dodávkou a dvěmi motorkami na přívěsu. Ta sajda by zřejmě vyřešila všechny možnosti jedním vrzem. A pokud by měla i zakrytí prostoru pro cestující, rozšířila by se i možnost využití při ne zrovna ideálním počasí.
To je asi zhruba vše, co se mi ohledně možného budoucího pořízení sajdy honí hlavou...
No a takhle nějak bych si to představoval:
Nebo spíš takhle
Naposledy editováno 18.09.2020 16:05:17
1 reakcí na tento příspěvek Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
2 reakcí na tento příspěvek Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
Jinak dost rozšířený "hnací" motorky jsou starý K100/1100. Motory k neutahání, robustní stavba, pro sajdu ideál.
Pro inspiraci bych si zajel koncem srpna na sraz sajd do Vrbna, pořádá to kolega Batman.
Z mého ryze soukromého pohledu sajda vzácně spojuje nevýhody auta a motorky, velký je to jako auto a prší na člověka jako na motorce. Ale neberte to vážně, názor kacíře.....
JInak přeju hodně kladných prožitků s třemi koly.
Takhle jezdím už deset let projel sem už kus Evropy a není to zase taková věda jezdit se sajdou. Sajdu sem kupoval novou v Žamberku připojil mi ji Vávra ve vysokým mejtě má zastoupení velorexu .To bylo asi to nejjednodušší všechno funguje jak má ale do papírů sem sajdu přes úředníka nedostal.Duvod proč mi to nenapsali byly nehomologované připojovací prvky. Źadny povolení od výrobce motorky nikdo nechtěl ale to záleží na rozhodnutí každého soudruha co si najde aby to nemusel napsat.Takze jezdím s papirem s fabriky že mi to odborně připojili a zatím to vždycky stačilo.A tak pokud to chceš mít legálně kup urala a nebo něco z Evropy co už je v papírech napsaný.A pokud jde o prachy sajda i s připojením vyšla na 70. plus motorka takže ani tady to není levný.A za mě trike je znak bafuňaře.
JiB píše: Doporučím Honzu Žlábka. ................. Z mého ryze soukromého pohledu sajda vzácně spojuje nevýhody auta a motorky, velký je to jako auto a prší na člověka jako na motorce. Ale neberte to vážně, názor kacíře.....
Pod to se mohu podepsat.
1/ Honza Žlábek (Car Servis) je člověk, který ví o čem mluví.
2/ Doplnil bych, že ty nevýhody sajdy splňují i trojkolky a čtyřkolky.
1 reakcí na tento příspěvek Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
Tříkolky vypadají aspoň cool a přijde mi že jich jezdí docela dost.
Motorku se sajdou jsem neviděl ani nepamatuju.
A nejsou vidět hlavně kvůli tomu, že je to dost drahá sranda.
Naposledy editováno 22.09.2020 13:06:17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
JiB píše: Doporučím Honzu Žlábka, sajd zrealizovali hafo, konkrétně i mému kámošovi Jindrovi k R1150R. Jindřich je sajdař, měl jich co se s ním znám, tj přes čtyřicet let a zkušeností má halabaděj. Kdybys potřebval kontakt tak na privátmail. Bohužel poslední sajdu prodal před rokem.
Jinak dost rozšířený "hnací" motorky jsou starý K100/1100. Motory k neutahání, robustní stavba, pro sajdu ideál.
Pro inspiraci bych si zajel koncem srpna na sraz sajd do Vrbna, pořádá to kolega Batman.
Z mého ryze soukromého pohledu sajda vzácně spojuje nevýhody auta a motorky, velký je to jako auto a prší na člověka jako na motorce. Ale neberte to vážně, názor kacíře.....
JInak přeju hodně kladných prožitků s třemi koly.
Honzu jsem zmiňoval už v mé úvodní úvaze. K100/1100 budou v době, kdy zvažuju to řešit, už veteráni. Za těch cca 10-15 let budou na trhu určitě K1600 a možná nějaké další použitelné modely, o kterých dnes ještě nevíme
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
Mňojo píše: já bych toho tříkoláka úplně nezatracoval , koukni po can-amu spyder ve verzi rt
No ale spolujezdce se psy do toho nedám.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
RTourer píše: Honzu jsem zmiňoval už v mé úvodní úvaze. K100/1100 budou v době, kdy zvažuju to řešit, už veteráni. Za těch cca 10-15 let budou na trhu určitě K1600 a možná nějaké další použitelné modely, o kterých dnes ještě nevíme
Nejspíše už to budou modely na elektriku(( A v tomhle má sajda velkou výhodu - dá se do ní implantovat velká baterka nebo třeba palivový článek i s nádrží na kapalný vodík. Na solo motorku tohle nikdo nenacpe.
2 reakcí na tento příspěvek Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
Holandani
Ruko
Stern
Naposledy editováno 23.09.2020 16:56:23
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
Kdyby byly sajdy takové terno, tak by jich jezdilo víc. Sajdy jsou krásné, ale je je to zkrátka okrajová záležitost skupiny fandů.
Tím to nepomluvám. Taky mě fascinují. Ale na vlastní kůži jsem si zkusil, že nadšení z jízdy na sajdě je v podstatě nadšení z toho, že ji dokážeš zkrotit.
Před několika týdny jsem si to přivezl z Car Servisu po kompletním předělání z původního připojení univerzální sadou k Velorexům. Ta univerzální sada je podle mě dobrá tak k Jawám a MZ, protože ta se kroutí jen když se na ni jen díváš. Co si pamatuju tak s tím univerzálem jsem před lety ujel 1000 km/4 dny a pak jsem se 14 dní nemohl hnout
Za sebe musím říci, jak obrovský posun je výměna klasické vidlice za kyvku. Podle Tvého popisu půjdeš ještě tak o 2 třídy výše a moderní sestavy už jezdí opravdu jako po kolejích. To se s Uraly a třeba sestavou jako mám já, nedá vůbec srovnat.
Také bych chtěl časem oslovit se stavbou Němce a přihlášení bych pak řešil jako klasický dovoz. Mám zálusk na něco víc enduro - 1290ADV apod...
Mě zase přestali klasické bajky bavit, uvidíme jestli to není jen dočasné. Takhle naložím padák, psa a jedu do hor. Vybírám si méně frekventované silnice a je to taková "čistírna".
Když jsem sajdu řídil poprvé a vyletěl jsem ven ze zatáčky s přizvednutým kolem, tak jsem věděl, že mě to bude zase nějaký čas bavit
Naposledy editováno 25.09.2020 14:53:43
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
YOSH_BOY píše: Ja ted sajdu řeším a pojedu se podívat do Stern kousek za hranice, přemýšlel jsem ještě od ruko s tím letmacem vepředu ale to se mi nelíbí a chci tam klasiku kyvku, v Německu toho jezdí hafo a ve Francii ještě víc. Řešit tady aby se t0 postavilo na papíry je pro mě hovadina a radši to nechám udělat v zahraničí kde mi to zápišou a udělám to jako dovoz se vším všudy.
Holandani
Ruko
Stern
Ty fotky, co jsem dal na začátek, jsou právě od Sterna, pokud bych to nechal dělat venku, tak nejspíš tam, je to ve Straubingu kousek za hranicemi. Kdyby se ti chtělo, pošli mi pak do zprávy info, jak jsi pořídil.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sajdkáry, sajdy a vše kolem nich
YOSH_BOY píše: RTourer> Chtěl sem tam jet teď v pondělí ale kvuli ty Covida sracce to musím posunout co jsem tak sondoval tak třeba od ruka na Tl1000s plus shark side s prednim letmacem úprava startuje na 20tis eur. To od toho sternu k tomu tls nebo např ibazuma s přední kyvkou namísto letmace vy vyšlo na polovic...
To bych se tam kdyžtak mohl jet podívat s tebou, kdyby ti to nevadilo. I když to u mě teď není aktuální, zajímá mě to do budoucna.
Btw., měl jsem v plánu někdy během října dojet do Němec pro moto, ale smůla. Zatím ještě tak Rakousko...
Naposledy editováno 25.09.2020 19:29:34
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Brzdové destičky BMW K 1600 GT | Radek-XVS-1100 | 1 | 18.7.2023 v 19:07 Maty_BMW |
BMW K 1600 kódovanie prístrojov BMW K 1600 GTL | hladany | 2 | 23.8.2022 v 09:04 FrancisR |
Správne radenie BMW K1600 GT [1, 2] BMW K 1600 GT | atko3 | 35 | 20.7.2022 v 16:21 FJRPEPA |
Správne radenie BMW K1600 GT BMW K 1600 GT | atko3 | 2 | 4.7.2022 v 16:05 atko3 |
BMW K1600 GT - nesvietia dialkové s... BMW K 1600 GT | atko3 | 11 | 4.7.2022 v 06:40 atko3 |