S manželkou jsme se cca týden zpátky (19.2.2020) rozhodli, že se za dva roky (až manželka dokončí vysokou) vydáme na cestu kolem světa a to tak, že každý pojedeme na své motorce.
S cestou kolem světa to myslíme vážně, a proto jsem začal hledat vhodný stroj, který bude:
- lehký kvůli dobré ovladatelnosti v terénu
- zvládne náročnější terén (Mongolsko, Bolívie, Argentina...)
- jednoduchý (málo elektřiny, karburátor, nakopávačka…) a tím pádem i co nejvíce spolehlivý, jelikož kde skoro nic není, nemá se co rozbít + čím jednoduší stroj, tím jednodušeji se ho naučím rozebrat do šroubku a opět složit
- malé vibrace od motoru při vyšších rychlostech
- dojezd aspoň 300 – 350 km (pokud se rozhodnu pro Yamaha TT 600 R, budu muset koupit větší 20 L nádrž)
- pořizovací cena za jeden stroj kolem 40-60 tisíc Kč
Toto vše by mělo TT R splňovat.
S terénními motorkami nemám vůbec zkušenosti (jezdil jsem vždy na naháčích).
Proto bych znal rád Váš názor na toto:
1) jak dle Vás Yamaha TT 600 R zvládne cestu kolem světa?
2) jak se tato motorka chová na silnici a v terénu, pokud je vzadu ověšena bočními hliníkovými kufry + mezi nimi naskládané další věci, kde odhaduji celkovou hmotnost kufrů a „nákladu“ na 50 - 70 kg, těžko se to nyní odhaduje, když ještě přesně nevím, co vše sebou budeme brát
3) jakou motorku (mimo Yamaha TT 600 R) byste si na cestu kolem světa vybrali Vy a proč?
Všem moc děkuji za názory
PS: pokud budete chtít sledovat jak naší přípravu, tak cestu samotnou posílám zde odkazy, kde vše budeme sdílet :
Youtube: bit.ly/2uxEPyJ
Facebook: bit.ly/39ZxV4m
Instagram:bit.ly/2PsuJq3
Web: bit.ly/3938M8S
Naposledy editováno 26.02.2020 19:03:58
Kohlstein píše: Napadla mě ještě Honda CB125F. Jo má to jenom 8kW, po rovině z toho jde vytáhnout maximálně kilo, ale:
- nová stojí 60 tísíc Kč, spotřebu to má kapku přes 2L/100km, na plnou nádrž ujede 600km
- je to vyrobené Hondou, sice v Číně, ale Honda si kvalitu hlídá dobře. V případě problémů to půjde opravit a náhradní díly sehnat kdekoliv na světě.
- 18" kola, rozumné pérovaní, vyvažovací hřídel = pohodlí při jízdě, navíc s dobrou ergonomií
- klasické pružení vzadu se dvěma tlumiči - menší namáhání podsedlového rámu při zatížení cestovním vakem
- váhu 120kg bez paliva zvládne každý
Úplně pomalá taky není, 80-90km/h to dokáže jet skoro pořád. Co je dobré, když jedeš něco poznávat, že ti dovolí jet pomalu, dokonce velmi pomalu. Na silnější motorce ti to nedá a hltáš kilometry jak blázen a ve finále jsi viděl jenom tu silnici. Myslím, že nejsem jediný, kdo jezdí na babetě, když chce opravdu něco vidět.
Edit - jenom bych volil nějak lepší gumy, než ty originál čínské, s nejlépe nějakým tradičním vzorkem, třeba Michelin City
Ok, díky ta tip vypadá to zajímavě Přidávám do seznamu adeptů
Deadman píše: Já jsem jen mrdal, co nebyl nikde, kam se nedá dojet za 2 týdny, ale moje zkušenosti s offroad cestovaním na 120kg až 220kg motorkách jsou: Lehká motorka je v terénu super (terénem nemyslím štěrkovku, kde místňáci jezdí osobákem), ale jen pokud není naložená. Pokud na lehkou motorku (včetně CRF) naložíš trochu víc bagáže, je v terénu neovladatelná - to už je snadnější řídit těžkou mrchu, co má i po naložení těžiště tam kde má být. Dále lehká endura obvykle nejsou moc pohodlná. Pokud nemáš ocelovou prdel jako někteří cestovatelé, sedlo si budeš muset nechat přešít a důkladně dopolstrovat do šířky i síly. Stejně ten posaz nebude optimální. Výkon 20kW neomezuje, kilo jede bez problémů všechno a rychleji se dá bezpečně jen po dálnici, které většinou nejsou nebo po nich nechceš jet. Pokud jsi extrémista, kterému stačí na cestu zabalit dvoje trenky, spacák, plachtu a láhev tvrdého, nepotřebuješ vaření, stan, oblečení (co nemáš na sobě) a v podstatě vůbec nic, pak je malá motorka dobrá volba.
Zmíněné CRF250L je dobrá motorka, ale vyrobená v Malajsii, ne v Japonsku. Zradí tě spojka (špatné pružiny), vyteče přední USD vidle a rozhodně to chce vyčalounit sedlo. Spojka je známá konstrukční chyba, prodává se aftermarket sada pružin a lamel řešící problém. Gufera vidle jsou skladný díl. Pokud má tvá žena dlouhé nohy, je to dobrá volba, pro sebe bych ale na tvém místě zvážil, kolik terénu opravdu pojedete (můj odhad je 1%). Štěrkové cesty se dají snadno i na 200kg+ motorce, která pobere víc nákladu a je obvykle výrazně pohodlnější.
Já chci jet někdy v životě východní Sibiř (bohužel jsem to nestihl před dětma) a zcela jistě vím, že na NX250 ani jiné lehké motorce to nepojedu.
To se pleteš. Endura jsou stavěná na to aby byla vyrazně lehčí než cestovní motorky a obecně pro dobré jízdní vlastnosti v terénu a to i na úkor častější údržby. Kvalita i odolnost se značně liší model od modelu bez ohledu na kategorii motorky. K tomu stejně jako u aut, stroje vyrobené v 90-tých letech a na přelomu tisíciletí bývají obvykle z kvalitnějších materiálů než novější výroba.
Díky za super shrnutí tvých zkušeností Včera jsme byli na motosalonu v Brně a osedlali jsem si tam všemožná endura, cross, atp., popovídali jsem si s cestovateli a zatím jsme hodně naklonění k něčemu těžšímu a konfortnějšímu, jelikož má představa o množství terénu byla velice mylná Sice toho sebou chceme brát co nejméně, zase na druhou stranu, budeme na cestách 1-2 roky, takže člověk sebou chce mít aspoň ten základní komfort, jako je stan, karimatka, vařič atp. Uvažujeme tedy o Transalpu 600 či 650, na výstavě jsme potkali cestovatele co jezdí na Transalpu 600 a jeho táta na 650. Jsme domluveni, že se za nim stavíme a moto si vyzkoušíme a uvidíme, hlavní slovo tady bude mít manželka, aby jí to vyhovovalo, jelikož s její výškou 168 cm a váhou 65 kg, jí každá motorka nesedne, otestováno na motosalonu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
erbe píše: Ahoj, ja to vezmem nejak postupne.
K tým kufrom sa ti tu už ľudia vyjadrovali. Dnes sú materiály odolné. Väčšinou je to buď Cordura alebo podobné pogumované ešte. Ja som s tým najazdil nejakých 120-130tisíc v severnej ázií. Fakt dosť som s tým padal a tašky sú stále v pohode. Trhať sa keď tak bude popruh od samotných tašiek ak to budeš mať preťažené a zle upnuté. Ale obrovská výhoda je práve to, že to vieš hocikde a hocikedy sám zašiť. Obuvnícka niť, silnejšia ihla a ideš. Ale ten rozdiel v manipulácií s motorkou je galaktický. Váhu máš bližšie stredu motorky, celkovo si úžší a preplietanie sa premávkou alebo inými stiesnenejšími priestormi je výrazne jednoduchšie a nehrozí, že niekomu spôsobíš škodu aj keď ho šuchneš.
Čo sa týka CRFky, tak nejaké linky tu už máš. Ja keď som ju adventurizoval, tak som sa inšpiroval hlavne týmito:
http://amsterdamtoanywhere.nl/en/motoren/
Veľmi veľa info máš aj tu
http://oneroadonewor...-for-our-world-trip/
Ak sa rozhodnete pre CRFku, tak by som motor rozhodne nerozoberal. Veľa kúskov obišlo svet a majú cez 120 000km bez zásahu do motora. Vyskúšať si robiť ventily a hotovo. So spojkou by som sa netrápil. Neviem kto to tu písal, ale spojka rozhodne nie je slabé miesto a vôbec by som ju neriešil. Spojka sa dá ľahko zničiť, keď tú motorku jazdí skúsený enduro jazdec v štýle ostré enduro. Je tam spojka klasického cestného stroja (rovnaký motor má CBR 250/300 a pod). Pokiaľ viem, nikto kto na tom obišiel svet so spojkou nemal problém. Predfacelift mal občas problém s napínakom rozvodovej reťaze (aj jedna z Amsterdam2anywhere) ale novší model tým už netrpí. Pozor, predface a poface majú veľmi veľa vzájomne nekompatibilných dielov.
Čo sa týka rýchlosti na ceste, tak myslím, že mimo Európy tento problém efektívne mizne. Mimo USA/Kanada je infraštruktúra horšia a dobré sú len hlavné ťahy, kde jazdiť aj tak nechceš. Naopak budete radšej vyhľadávať zapadnutejšie cestičky.
S tým zoznamom by som sa moc netrápil. Postupne ho budete aj tak ladiť. Po mesiaci-dvoch pozbierate veci, ktoré ste nepoužili a efektívne zistíte, čo treba a nie a pošlete to domov. Námatkovo som to ale preletel a vypichnem len veci, ktoré mne udreli do očí. Ale ber to tak, že je to tvoj zoznam a tebe tie veci budú chýbať
náhradné gumy - predpokladám, že ide o duše. Lebo ťahať so sebou penumatiky je čistý nezmysel. To si vieš naplánovať na väčšie mestá, objednať a jediný kontitent kde to nemusí byť úplne triviálne je Afrika
buzola - podľa mňa dnes už na nič. Slnko a telefón máš so sebou
kresadlo - som zvedavý koľko krát použiješ. zápalky, zapalovač.
solárny panel + powerbanka - úplne zbytočné. Všetko nabiješ z motorky. Navyše máte dve, takže keď aj jednu úplne vymlátite, tak druhou stále naštartujete.
lopatka - nenapadá ma na čo by som ju použil a keď tak využitie je tak úzke, že substitúcia sa nájde.
kanister na vodu - počitam, že to je len pre úplnosť hmotnosti. Kanister je veľký a nespratný, PETky sa niekam strčia, prípadne camelbak
dron - môže to byť potenciálne problém na mnohých hraniciach. Treba premyslieť ako ho nosiť cez hranice. Videl som, že to ľudia schovávajú do airboxu. Alebo si ho posielať z krajiny do krajiny poštou
notebook - asi individuálne, ale prakticky zbytočnosť. Ak netreba niečo veľmi špeci nahraditeľné tabletom.
externý disk - prežitok. malé veľkokapacitné USB flashky alebo pamäťové karty zaberú zlomok miesta, sú nezničiteľné a ľahšie schovateľné.
Vy máte v čechách pomerne dosť ľudí ktorí obišli svet. Moja rada. Naštuduj si ako to spravili oni, pouvažuj, či to je spôsob ako to chcete realizovať vy, kontaktuj ich a spýtaj sa ich na to čo by spravili inak keby šli znova.
Ak ste odhodlaní, tak to určite dokážete. Cestovanie nie je náročná činnosť. Je to vystupovanie z komfortnej zóny čoho sa necestujúci ľudia boja. Ak to človeka ťaha a baví, tak práve to sú zážitky a limit sú napokon len peniaze. Lebo čas strávený na cestách pri veľkých cestách už nič iné ako peniaze nelimituje.
Ok, díky moc za super informace.
Ohledně báglů, se ještě musíme rozhodnout, ale díky Vám již nejsem 100 % rozhodnutý pro hliníkáče, možná to dopadne tak, že žena bude mít bágly a já hliníkáče, nebo bágly na straně a na vrchu hliník. U hliníkáčů mě stále přesvědčuje to, že jsou bytelné, hůře odcizitelné a asi i více voděodolné.
Vybavení?
náhradné gumy - máš recht, toto mi potvrdil i Vojta Vlasák na motosalonu
buzola - prý slunko je všude, to si zabil , máš recht
kresadlo - manželka je kuřačka, takže zapalovačů bude dost , mě láká na tom křesadle ten "dobrodružný" styl rozdělávání ohně
solárny panel + powerbanka - solární panel jsem ze seznamu vyškrtl, powerbanku brát určitě budu, jelikož budeme natáčet a když natáčím na 4K, tak foťák vydrží tak hodinu a pokud budeme někde ve městě a chytne mě natáčecí amok, tak se bude hodit + pokud bude hodně deštný den, nebude se nám chtít jet a strávíme celý den ve stanu, tak se powerbanka bude hodit na nabití mobilu, jelikož budeme celý den čučet na filmy
lopatka - zde doplním, že lopatka obsahuje i pilku, zde jsem si říkal, že se lopatka bude hodit, například když zapadneme s moto do bahna, písku (zde jak píšeš se dá najít nějaká alternativa v okolí) a ta pilka bude dobrá, pokud budeme v pustině a budeme chtít uříznout nějakou silnou suchou větev na táborák
kanister na vodu - ano je to bráno hmotnostně a jen pro případy mongolska a podobných zemí, kdy 400 - 500 km není nikde nic, tak ať máme dostatečné zásoby - jinak existují kanistry co jsou skladnější jak petky - příklad ZDE , jinak sebou budeme mít pár litrů, camelback je určitě dobrý nápad
dron - tím si mě zaskočil a ani mě to nenapadlo, že by s tím mohl být problém, ale chápu že některé vyschízované země, si můžou myslet, že to máme na špionáž
notebook - ten určitě potřebovat budu, jelikož se živím podnikáním na internetu a chci si takto vydělávat i na cestách, naštěstí mé podnikání nevyžaduje každodenní přítomnost na PC
externý disk - super nápad to mě ani nedošlo, že se dá vzít flashdisk, kórt za dva roky než vyrazíme, tak to budou i 10 TB
Určitě budu rád, pokud mi napíšeš svůj názor na můj pohled na věci co jsem psal výše, přece jen mám stále to nadšení z dobrodružství a něco si představuji jak Hurvínek válku. Jasné, že po nějaké době můžeme nepotřebné věci zahodit, ale rád bych vezl co nejméně zbytečností, abych za to zbytečně nevyhazoval peníze.
Honza-TA950 píše: jak píše erbe - plný souhlas
vidím to stejně - jezdím s vaky + rolkou, mám i podkovu, ale delší cesty jsem ji nepřišel na chuť blbě se mi do ní leze, super proprcované jsou třeba moskomoto ale jsou drahé - používám vaky od willa viz motovaky - cena dobrá, odolné a funkční
důležité je je mít dobře uchycené, aby se vibracemi v terénu neprodřely - ale gumicuky či popruhy opět koupíš kdekoliv
brát pneumatiky je nesmyl - překáží, zvyšují zatížení stroje, jednodušší je koupit cestou, to má smysl max. na jasně vymezené cestě kde si vezeš terénní gumy a nechceš je sjet na silnici na úvodním přesunu
solární panel + powerbanka - to je spíš pro cestovatele s batohem, tady je lepší mít vyvedené víc zásuvek z motorky, když jedeš sám můžeš si vzít powerbanku s
vývodem na startování pro případ problému s baterkou, u dvou motorek to problém není - tam si pomůžou mezi sebou
z tohoto pohledu bych doporučil montáž voltmetru přímo na motorku- abys viděl jestli se neděje nějaká neplecha v elektrice - mě takhle odešel regulátor a dokud to pobírala baterka tak to jelo, ale pak už to baterka vzdala a odešla i řídící jednotka
když jsme u těch oprav tak dobrá je delší kurta na odtažení motorky - vojtěch na bigu by mohl vyprávět - tahali ho v mongolsku za uatem stovku kilometrů
jinak ideální způsob tažení motorky je přes stupačky - v rámci nácviku si to vyzkoušejte
vodu vezmeš normálně v petkách - nebo pokud jezdíš s batohem (já v podstatě pořád tak camelbag)
benzín bych rovnou preferoval vetší nádrž - ale těch možností je víc
notebook není špatný - hodně informací se dá řešit cestou, samozřejmě stačí telefon nebo tablet, ale pro psaní a lepší přehled je větší displej a klávesnice výhodou - malý, kovový, rovnou si tam stáhneš i servisní manuál k motorce a microfische dílů
Super, díky, za super tipy na kurty a voltmetr Nádrž pokud bude třeba chci zvětšit, jen otázkou je kolik to bude stát ale to budu řešit až vybereme konkrétní motorku.
Na některé věci jsem odpověděl v předchozím příspěvku, opět budu rád pokud mi napíšeš svůj názor na můj pohled na věci co jsem tam psal, přece jen mám stále to nadšení z dobrodružství a něco si představuji jak Hurvínek válku.
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Možno k tej powerbanke zo skúseností. Kedysi som to vozil, lebo mi to tiež prišlo rozumné. Ale po druhej väčšej ceste keď som to nepoužil, som ju zrušil. Je jednoduchšie mať so sebou 2-3 gopro baterky, ktoré majú dohromady 50g a nabíjať ich priebežne ako 500g veľkú powerbanku, ktorú nabíjaš 8-12hod. Keď bude celý deň pršať, budete na nejakej ubytovni, nie v stane. Filmy budete pozerať na kompe, ktorý berieš nie na telefóne. Si teda myslím ja.
Ja osobne jazdím sám a vyhľadávam terén a aj tak by som lopatku nebral. Vy ste dvaja s motorkou si poradíte a keď nie, chvíľu počkáte kým niekto príde a pomôže vám. Až tak mimo civilizácie aby nikto nikde nebol budete len z ťažka. Nepôjdete nikam kam nevedie cesta. Ak tam vedie cesta, niekto tam jazdí. Aj v Mongolsku.
Keď kanister, tak MSR dromedary. Oficiálne na vodu. Ja to používam na benzín. Ja mám dojazd 350-400km tz. minimálne 1x denne niekde musím stáť na benzín. Ak je tam benzín, je tam možnosť kúpiť aj vodu a jedlo. V praxi je človek v civilizácií omnoho častejšie a keď ide cielene mimo civilizácie, tak stačí kúpiť o PETku a nejaké jedlo viac. V tomto smere sa zbytočne stresujete. Navyše ak pôjdete na ťažkých, tak už vôbec sa nejak extra mimo civ nedostanete.
MSR Dromedary
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
velkoplošné podložky,zatluču menší sekerkou která se hodí i na dřevo na oheň, skládací pilka,1 svítilna je málo aspoň 2, 1 čelovka a nabíjecí USB svítilna nedávno byla bezva v COOP potraviny od Kodaku za 300 Kč. skládací nůž i velkej pevnej dále Kurta z auta,3a5M prusík 5-6mm lanko, 2 karabiny.Oblečení dle uvážení , jídlo aspoň na 2 dny dopředu,kanystr10L je na hovno těžkej zabírá místo když už tak od destilky 3. 2 termo fólie ochrání od teplá i zimy
Naposledy editováno 09.03.2020 08:24:08
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Honza-TA950 píše: … ideální způsob tažení motorky je přes stupačky - v rámci nácviku si to vyzkoušejte …
Jak se to dělá? Nějak si to neumím představit, aby kurtna nepřekážela přednímu kolu?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
řešilo to víc lidí jestli kvůli dvou etapám bez benzínky řešit případné nádrže nebo vézt kanystry které pak překáží nebo vak na benzín, který pak sroluješ a dáš po gumicuk
ale pokud je možnost větší plastové nádrže tak bych šel touto cestou - netýká se TA
wedness píše: Jak se to dělá? Nějak si to neumím představit, aby kurtna nepřekážela přednímu kolu?
na motorce co bude táhnout omotáš kurtu kolem pravé stupačky - jen omotáš a přišlápneš, když nohu zvedneš tak kurta sama upadne - je to pro bezpečnost
a na motorce co je tažená omotáš kurtu kolem levé stupačky - ta kurta je pak šikmo mezi motorkama a nepřekáží a zároveń při zvednutí nohy se hned pustí když je potřeba
tím jak to tahá pod těžištěm motorky tak to s ní tolik nekýve jako když ji chytíš někde nahoře nebo nejde bože na brýle či řidítka
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Giantloop Gas Bag
Tam ide o to, že to človek potrebuje pár krát za cestu. Ja cestou po BAMe a ceste kostí som to použil asi 3x? Takže kanister je úplne k hovnu a toľko peňazí (giantloop) sa mi nechcelo do toho investovať. Cítiť z toho benzín, ale drží to aj v teréne. Keď to netreba, tak sa to zbalí a niekde pripne. Prázdne to váži pár gramov.
Naposledy editováno 09.03.2020 10:44:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
akorát je to těžší vzhledem k pevnějšímu materiálu
2 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Naposledy editováno 09.03.2020 14:23:06
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
v rusku to nikdo na sibiři řešit nebude, ale na západ bych s tím nejel
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Ale vláčiť takéto veci, to už musí byť človek riadny zálesák teda. Ja keď som potreboval (pre istotu) sekeru, tak som ju v Rusku kúpil a po prekonaní potrebného úseku som ju s radosťou daroval a zbavil sa kila navyše.
viděl bych to podobně - v evropě se bez toho dá obejít, jinak buď řetězová pila nebo pořídit na místě a pak poslat dál
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Naozaj je pravda, že za WR-R si budeš musieť výrazne priplatiť a potom zváž, čo od tej motorky chceš. Niekde na Sibíri stovky kilometrov od najbližšieho Čukču sa asi nebudeš pokúšať o akrobatiku ako niekde za domom s kamarátmi.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Motard kola na motocykl Yamaha XT 600 E Yamaha XT 600 E, Yamaha TT 600 R, Yamaha TT-R 600 | Muluri | 15 | 8.1.2024 v 11:17 Muluri |
Porovnání TTR 600 vs KTM 690 Enduro Yamaha TT 600 R, KTM 690 Enduro, KTM 690 Enduro R | pospa5 | 18 | 14.6.2023 v 20:11 tucnak66 |
Nastavení předpětí pružiny Yamaha T... Yamaha TT 600 R | Blueracing | 8 | 30.3.2023 v 20:55 Blueracing |
Výměna oleje u TT600R Yamaha TT 600 R | jent | 15 | 30.3.2022 v 13:28 Wolf_64_2010 |
Jakou motorku Suzuki DR 650, Suzuki DR 350, Honda XR 400, Yamaha T... | Ales5 | 19 | 27.12.2020 v 10:06 Palomoto |