Jako elektrikář přidám jen pár informací o olověných akumulátorech. Výdrž baterie by měla být cca 4 roky. 1 rok je blbost.
Baterie by se měla udržovat neustále nabitá, takže žádné cyklování a podobné nesmysly. Olověný akumulátor má životnost pouze cca 200-300 cyklů!!! (míněno vybití na 0% a opětovné nabití na 100%) Pokud se vybíjí méně tak je cyklů více.
Samovybíjení:
Baterie se samovolně vybíjí i když není připojená o 10-20% za měsíc, dle stáří, kvality, teploty atd.
Takže minimálně jednou měsíčně změřte napětí (měla by mít 12,5V) a nejpozději jednou za 3 měsíce ji nechte nabít. NIKDY nenechejte napětí klesnout pod 10,8V - baterie se se rychle zničí (dojde k sulfataci elektrod a je konec) Nevybíjejte NIKDY pod 10,8V!!!
Nabíjení:
Nabíjecí proud by měl být orientačně 1/10 z kapacity = pokud má 12Ah nabíjet prodem 1,2A nebo nižšším. Při překročení nabíjecího proudu (např. silná nabíječka na auto) se opět baterie ničí a navíc zahřívá a může začít plynovat. Lépe nabíjet menším proudem delší dobu. Obecně je potřeba dodat asi 120% energie, která se má uložit. Pro omezení proudu z autonabíječky lze použít třeba žárovku 12V/21W ale je nutno hlavně hlídat napětí (max 14,5V)
Napětí:
Naprázdno nabitá: 12,5-12,8V
Vybitá naprázdno: 11,8 – 12,0V
Nabíjení - pracovní napětí (nastavení regulátoru motocyklu) 14,1 – 14,5V (14,5 už začíná plynovat)
Trvalé nabíjení tzv. udržovací napětí (pohotovost, v zimně a pod) 13,8V