Zveřejněno: 13.05.2021 07:23,Kategorie: Dumka,Zhlédnuto: 1573x,Komentářů: 5x,Hodnocení: 5.00 od 3 uživatelů
Motorka je jako droga nebo krásná holka, nikdy na ni nepřestaneš myslet
V životě člověk někdy naseká různé chyby , zakouká se do těch nesprávných očí, sáhne po otravné práci na deset let, ožere se a pak si nic nepamatuje ,aby nakonec zjistil, že první polovinu života mu ničili rodiče a druhou děti. John Lennon kdysi řekl: “ Když jsem šel do školy, ptali se mě, čím chci být, až vyrostu. Napsal jsem „šťastný“. Řekli mi, že jsem úkol nepochopil, a já jim řekl, že oni nepochopili život.“ I proto jsem si řekl, že budu šťastný, poslal všechny někam a sehnal si čtyři mašiny,které se mi líbily s tím, že jedna z nich bude „my sweet lord“ , teda jestli o to bude stát i ona a budeme společně cestovat jak jen možno.
Když se ti v životě něco posere , vždycky si za to můžeš sám , a proto je důležitý dobrý plán. Ten ti sice ještě nezaručí, že se něco nepodělá , ale měl by stáhnout riziko neúspěchu hodně dolů. Moto-plán na tuhle sezónu už mám : nechat si stříknout kovid-sračku, najezdit aspoň dva tisíce km,vybrat si tu správnou motorku a počátkem léta obrazit Rumunsko-Srbsko, horské a podhorské partie , asi 4500 km na šestnáct dnů jako svůj první skutečný trip v sedle vysněné mašiny .
Ke štěstí mi tak zbývá pouze jediné - vybrat si ze čtyř klasických naháčů, které jsem posháněl - taky styl života- od půllitru (Suzuki GS 550) přes sedmpade (BMW R 80/7) ,devítistovku (Triumph Bonneville T 100) po jedenáctistovku Kawasaki Zephyr a pustit se do toulek,které mě vždy táhly z chalupy.
Každou motorku otestuji na stejný trase (objektivní porovnání) , tu jsem už dal do kupy. V podstatě protíná Orlické hory a Jeseníky, hodně zatáček ,ale i přehledné rovinky, kde se dá testnout co motorka umí , předpoklad slabšího provozu i srážky s blbcem . Délka asi 300 km , nahoru dolů s krásnou okolní krajinou a výhledy do dálky , nejbližší šantán na trase „Riviéra“ u Vamberka ,nejlepší cukrárna „Laušman“ , Miletín, kousek nad Hořicemi v Podkrkonoší.
Vyhrát by měla ta, která zajistí že po dojezdu budeme spokojeni oba, já budu ještě správně nabuzený a „cestovně odpočinutý“ , motorka nebude uhnaná ale ani vlažná, prostě tak „akorát“ ,dá mi tu správnou porci emocí a nebude na mě vysazená, lidově řečeno nasraná . Prostě vybrat si holku na společné povídání si na cestách , bezva parťačku a ne vymazlenou služku. Navíc se nejméně 4x stejná trasa dá solidně vyhodnotit z pohledu časů, průměrné rychlosti, spotřeby , plánuji dvě tři zastávky na kávu a cigáro a po dojezdu se podívat jak to vypadá z pohledu údržby. Večer ,přesněji ráno další den jako bonus zjistím, co mi to udělalo s figurou.
Na test- jízdy si beru poučení od zkušených : „Starého a odvážného motorkáře nepotkáš. Buď je mladý a odvážný , nebo jenom starý. “
Ohoz jsem si už pořídil , vysloveně letní provedení , našel jsem v Černilově celkem slušnou prodejnu použitého a za necelých 7k jsem získal skoro vše, od helmy (nová) ,přes koženou bundu a kevlarový džíny po boty, to je výhoda konfekční postavy. Zbývají pouze dobré rukavice a doplním ještě kožený hozny do rezervy, netrpím představou, že musím v hospodě vypadat jako manekýn od Lunetiků.
Problémy na cestách nepotřebuji a proto je chci od sebe odradit i výběrem trasy , pokud možno ne nahuštěným cestám. Taky stylem jízdy – nižší průměrná rychlost , žádný doplňky, které navozují pocit bezpečí a svádějí k rychlejší jízdě , i kdyby to bylo na úkor pohodlí. Předvídavost - každý v perimetru i mimo něj může být mešuge . Mám i trvale aktivované „ rain off “ tlačítko , za deště se chlastá a nejezdí se , i kdyby to mělo trvat týden, času mám dost a hmotnou nouzí netrpím . K tomu kvalitní pneu na kolech + nějaký reflexky , dobrou asistenci s navigací a pár solidních kufrů s potřebným obsahem.
Vybaven teoreticky, zčásti i prakticky a s čistou hlavou,začínám svoje vyjížďky na třistakilometrovém okruhu a ani chladnější počasí mi náladu nekazí . Bylo to doslova boží. Nikdo nic nechtěl , nikdo nevolal, nikdo neotravoval , protože jsem všemu dal jednoduše vale . Začínám s nejslabší Suzuki GS 550 , hbitou a lehkou mrškou ,která společně s Hondou CX 500 patří do top lehkých strojů konce 70. let. Holka má 49 koní, klasický čtyřválec chlazený vzduchem , řetěz , šestikvalt, Mikuni karburátory a měla by umět atakovat 184 km/hod. K tomu 186 kg hmotnosti a 17lt nádrž s 2lt rezervou .
Začátek je trochu rozpačitý, připadám si jak v 15ti na první schůzce s holkou, nesměle se dotýkáme a potom poněkud nejistě společně kráčíme dál … Hltám první kilometry, krajina kolem mě se otáčí jak na kolotoči a gratuluji si k výběru ohozu. Helma je naprosto skvělá, kožená bunda taky , kevlarky nemají chybu , zato boty jsem podcenil, těsný a zdá se mi za hodinu , že mi trhají nehty u palců jak při právu útrpném, v Černilově je musím otočit za jiný. Suzi chytla na první drbnutí , přední brzda neskutečně dobrá, zadní se mi zdá trošku slabší. Spojka stoprocentní , plynule zabírá , akcelerace k plné spokojenosti. Jednička dolů, řadit se snažím s citem a funguje to nádherně. Posez jak v Regio-jetu , přední tlumiče snad dělali v roce 1981 přímo pro mě, nemám co by jim vytknul, zadní tužší a tak to má být. Nic nevibruje, nic nedrnčí ,obě kola vzorově vyvážená.
Po chvíli jsem označen motorkou za burana , stěžuje si že ji držím v nižších otáčkách, nejlíp je jí prý nad polovinou otáčkoměru , k červenému to ale ani nezkouším, ještě nedozrál čas. Za hodinu a něco zastavuji , dávám cigáro a sobě průběžné známky za jízdu. Konstatuji, že za ty roky , co jsem nejezdil, jsem neskutečně ztvrdnul a že se ze mě stalo toporo. Ostatně co jiného se po čtyřiceti letech dalo čekat, chce to jezdit a jezdit a zase jezdit, však ono se to poddá. Největší slabinu vidím v nájezdech do zatáček, zejména pravotočivých, nevím proč . Přitom Suzi skvěle drží stopu ,neplave ani neodskakuje , zato tápe jezdec. Tipuji, že bych měl při nájezdech zrychlit a nebát se to víc sklopit, musíme být jedno tělo, a ne pytel brambor na motorce, však uvidíme. A taky jemnější nohu na řazení, neutrály mě občas míjí, což prokazuje necvičenou špičku nohy jezdce.
Jinak to jde, držím se akorát vpravo, předvídavost tam taky byla – jednou za zatáčkou spadený strom na cestě, podruhý se mi do dráhy agresivně narval pičus s linkovým autobusem při výjezdu od zastávky. Paragrafy znám, vím, že má přednost, ale nemůže si to vykládat jako absolutní přednost, která může druhého bezprostředně ohrozit. Pozitivem je, že jsem stihl strhnout Suzinu na druhou stranu a téměř současně oběma brzdami v momentě stáhnout rychlost.
Téměř prasečí radost mám, když dojedu kolonu, vpředu traktor s balíky slámy, za ním pět otrávených osobáků,úzká a klikatá okreska. Mrknu dopředu ,krátká rovinka. Dvojka plný plyn, následuje naplno trojka , čtverka a mizím koloně za obzorem. Radostí si chci odplivnout,ale zavčas si uvědomím, že mám na palici nasazenou integrálku a stažené hledí…
V podvečer dojíždím v pohodě domů, provádím hodnocení dne a pro zjištěné nedostatky jako instruktor trestám jezdce uložením povinnosti trvale pilovat techniku jízdy do zatáček a přísným zákazem pohlavního styku , obojí do odvolání. Naopak Suzi dostává pochvalu před nastoupenou jednotkou. Pak si hodím horkou sprchu , manželce řeknu ať se konečně podívá na pořádnýho chlapa a první motorku v chalupě. Společně si dáme si několik sklenic dobrého červeného , prohodíme jak nám to společně utíká a s pocitem dobře odvedené práce jdu spát. Život je někdy neskutečné krásný.
Další stovky km ubíhaly stejně rychle jako dny v trhacím kalendáři, domů jsem se sice vracel rád, ale ještě raději dával sbohem při výjezdu z domu natěšený na nikdy nekončící příběh. Taky už vím jaký to je když se kousne zadní brzda , přední kolo klouže na šotolině v zatáčce nebo se dostane se včela do helmy. .. .
Nejhezčí zážitek symbolicky 10km před domovem,poslední den,kdy jsem dosáhl 1000km. Vlakový přejezd, svítí červená ,kolona aut asi 100m když zbliknu,že první stojí motorka. Pronásledován nevraživými pohledy řidičů dojedu vedle ní. Krásná bílá mašina,taková menší,model a značku po mě nechtějte. Jezdec se ke mně otočí a ona to štíhlá kočka s culíkem hnědých vlasů, mrkne na mě. Přejel vlak, následuje bravurní odpich a se zrychlením ze Star Treku mi to zjevení zmizí z dohledu. Tak chutná mládí. Tu kočenu už v životě neuvidím ,a zbude mi vzpomínka na krásný den a nápis na nádrži její motorky „To je moje princezna..“
Hodnocení motorky Suzuki GS 550e: Lehká , hbitá a nezáludná motorka pro každého ,kdo začíná nebo se po letech vrací na dvě kola, případně na cesty po okolí. Mohu porovnávat pouze s minulostí , JAWA 250 pérák (1958), JAWA 350(1973) , a Suzi (1981) byla ve všem nejméně o level výše. Bez problémů odvedla to co měla, vrátila mě na cesty po dvou kolech a nikdy nezklamala, pominu-li jednu přepálenou pojistku. najeto :1073 km průměrná spotřeba 4.5 lt/100km počet technických závad 1 (pojistka)
První tisícovka km za mnou a v sedle se už necítím jako bezdomovec. Základní návyky ovládání motorky v sobě mám a přede mnou finále příběhu „Na motorku po 40 letech“ . Což znamená vybrat si za tři týdny mezi BMW R 80 nebo Triumph Bonneville 100 nebo Kawasaki Zephyr 1100. Každá z nich je neskutečná krasavice s vynikajícím rodokmenem a ve skvělém technickém stavu. Každá z nich je nezpochybnitelná a úspěšná legenda napříč mezi motorkáři bez rozdílu věku a vyznání. Taková šance přijde jednou za život a o to mi vlastně od samého začátku šlo. V klidu a pohodě mít možnost vyzkoušet si a porovnat mezi sebou skvělé motorky 70.-80tých let od 750 přes 900 do 1100 cm3 a zjistit, která nejlépe odpovídá mému naturelu.
To už asi bude hodně těžké a nesnadné rozhodování , ale tak jsem si to naplánoval a dotáhnu to do konce , i kdyby z nebe padala hovna s háčky nebo v Riviéře dávaly holky celou noc kozí obklady zadarmo.
Jak se Vám líbil tento článek?
Takové malé *zneužití* ... :
Páč znám jen Černigov(hotel) a to jen z okna vlaku
a o sekáči Černilov se dovídám až rady a teď ,
v mém požehnaném věku , uvítal bych nějakej odkaz
na tento, podle Tvých slov málem zázrak českého "trhu"
bez rozdílu nabízených *komodit* .
Tady po Brně se sice něco 2ndhand pro bajkery taky najde,
ale při cenových nabídkách mně obvykle *spadla brada*
Tak mám takové tušení, že se nám děj zamotává - jestli jsem správně pochopil dění kolem, tak BMW a Triumph jsou ze hry a vedle Kawasaki se do boje o přízeň řidiče protlačila GSX1400. Doufám že se ještě dozvíme co vedlo k tomuto zvratu Osobně se přimlouvám za Suzuki jako primární moto, ale z vlastní zkušenosti říkám, že ještě jedno moto jiného charakteru se hodí - až už stará panelka, nebo třeba malý dvouválcový monster... nebo staré GS,....prostě něco na zpestření, za rozumný peníz pro čistou radost...
hansdorfe, piš dál! Jsem zvědavý, jestli to ten Zephyr nakonec vyhraje A děkuju za komentář u motorky, od kolegy šumperáka potěší dvojnásob
Moc pěkný. Už se těším na pokračování.
Tento seriál mě bavi. Scénář je tradiční, ale to vůbec nevadí. V první epizodě jsme poznali hlavního hrdinu, jeho základní motivaci i vedlejší postavy - v tomto případě mistrně obsazeno klasickými motocykly. Druhá epizoda už děj posouvá dále a pomalu připravuje půdu pro další dějství. Jako správný seriál, končí epizoda vyvrcholením očekáváni dalšího pokračování. Co příjde dál na řadu, bude se děj odehrávat podle prvotně načrtnuté linie, nebo dojde na na zvraty. Budou li to zvraty bude je psát osud, nebo autor. Dojde k změně trasy, vstoupí do hry nečekaně nový hrdina, stroj který nebyl na seznamu, ale shodou okolností změní rozdané karty? Nebo bude všechno jinak - my co pamatujeme legendární probuzení Bobbyho Ewinga v Dallasu jsme stále ve střehu, jestli není vše jen snění.... těším se kam se příběh posune!