Třetí trialový mistrák – potřetí pršelo…

Zatímco většinu jara jsme prožívali horké až tropické dny, jakmile se jede mistrovství republiky v trialu, někdo zařídí klasické anglické počasí. Pršelo (a sněžilo) v dubnu v Březové, poprchávalo v květnu v Tanvaldu a pršelo i nyní v Bochově. Takže zřejmě bude pršet ještě 20. července v Kyselce, posledního srpna v Nihošovicích a 5. října v Kramolíně.

Kapitoly článku

Není neděle jako sobota

Přesto, anebo možná právě proto, byly soutěže v Bochově těžké, ale moc pěkné. V sobotu i v neděli. I když v neděli byla tradičně slabší účast. Někteří jezdci jsou totiž po sobotě už tak vy
erpaní, že jim na neděli nezbývají síly a raději doma relaxují. V Bochově se však pár jezdců i lehce zranilo, bohužel to byli i jezdci elitní kategorie Dalibor Šulc, Marek a Dominik Wünschové a v neděli k nim přibyl i Matěj Mrázek. Naštěstí žádné zlomeniny, ale i pouhý naražený kloub vám znemožní ovládat motorku, a v trialu potřebujete mít v pořádku nohy i všechny prsty na rukou, které milimetrově citlivě ovládají spojku, plyn i brzdy. A řídítky taky musíte občas pořádně trhnout.

Mám ve svém archivu fotku z roku 1979, kdy jsem tady taky startoval. Stejně jako letos byl tehdy start a cíl na náměstí, před Jednotou. A zdá se, že tehdy bylo na náměstí víc diváků než letos, a to nefungoval internet ani tzv. sociální sítě. Dnes sítě máme, ale diváky do nich nelovíme…

Start a dvě sekce na náměstí

Pořadatelé připravili hned na náměstí dvě sekce, jedničku a desítku. Byly to typické indoorové sekce ze silných kmenů stromů, pneumatik a betonových prvků, jedna se jela hned po startu a desítka byla poslední. Protože je standardem 30 sekcí na soutěž, jela se tři kola. Když se jezdci za
ali sjíždět ke startu, stále drobně pršelo a kmeny stromů zbavené kůry byly řádně kluzké. Aby nebyla hned první „šlapačka“ nesjízdná, vytáhl sám předseda komise trialu Autoklubu Pavel Karkoš motorovou pilu a vyřezal do kmenů drážky, aby se pneumatiky motocyklů mohly aspoň něčeho chytnout.


Foto: Vladimír Havelka, Pavel Karkoš,Dominik Wünsch, Matěj Mrázek a Dalibor Šulc


Jako první startují v 11:00 žáci, kteří jezdí na strojích o objemu 50 nebo 80 kubíků a asistenta jim dělají většinou tatínkové (někdy i dědečkové), někteří přitom zároveň jedou v kategorii hobby nebo v neděli Klasik. Asistence je to často fyzická – vytáhnout mladému závodníkovi motorku z potoka, sundat motorku z ležícího závodníka apod. Potom to graduje, jezdci startují v minutových intervalech a po více než hodině, konkrétně tedy po poledni, se dostanou na start ti nejzdatnější, elita trialového národa se žlutými číselnými tabulkami. Všichni mají na soutěž časový limit šest hodin.


Foto: Filip Heřman, Martin Kuchař, 2x Martin Křoustek, Martin Matějíček

Martinům do toho nikdo nemluví

A mezi elitou jde o to hlavní, o titul mezinárodního mistra České republiky. Od začátku sezony svádějí bitvu o titul dva Martinové, čerstvě i oba inženýři: Křoustek a Matějíček. Vzato obecně sportovně je Martin Křoustek veteránem, ale v trialu jsou čtyřicátníci stále na vrcholu pyramidy a tady to není jinak. Martin Matějíček je skoro o generaci mladší, ale zkušeností už má také nasbíráno habaděj a rozvaha mu nechybí. Za touto dvojicí zatím zeje propast, na konci soutěže je to propast bodová.


Foto: Petra Budínová, Tomáš Matějka, David Fabián


V sobotu se zdálo, že mokré úseky lépe vyhovují přeci jen zkušenějšímu Křoustkovi, který vedl po prvním kole o dva trestné body, po dalších deseti sekcích dokonce o osm a vypadalo to, že naváže na své vítězství z nedělní soutěže v Tanvaldu. Jenomže Matějíček se v posledním kole poučil z předchozích chyb, zajel osm sekcí bez šlápnutí a soutěž se 48 body vyhrál. O tři body zůstal Křoustek druhý. Na bednu se s nimi vešel Marek Wünsch, který ovšem nashromáždil už 145 bodů. I proto, že se na jedné sekci ve třetím kole zranil, soutěž sice dokončil, ale na nedělní start to nebylo.


Foto: Matěj Mrázek, David Fabián, 2xMatěj Mrázek, Dalibor Šulc, Martin Křoustek


A to je vlastně vše, v té úplně nejvyšší kategorii (žlutá tabulka s černým pruhem) už nikdo další nejel. Ze žlutých bez pruhu byl nejlepší Dalibor Šulc, přestože se rovněž během třetího kola na páté sekci zranil a zbytek bral za plné body. O jediný bod za ním skončil Matěj Mrázek a o dalších osm David Fabián. To je také trojice našich nejperspektivnějších mladých jezdců. Nechali za sebou zkušeného Dominika Wünsche, který rovněž dojel s lehčím zraněním a na neděli rezignoval.


Foto: Martin Křoustek, 4x Martin Matějíček

Nedělní repete

Také neděle byla soubojem Matějíček versus Křoustek a i v neděli byl úspěšnější Matějíček. Jeho výkon gradoval opět třetím kolem, které projel s jediným šlápnutím, a porazil Křoustka o 12 bodů. Protože v neděli nejeli Wünschové ani Šulc a Mrázek po zranění odstoupil, vyšvihl se na stupně vítězů David Fabián na stopětadvacítce. Loni se o titulu rozhodovalo až na úplně poslední soutěži, možná tomu tak bude i letos.


Foto: 3x Körber + Matějíček

Zelení a červení a oranžový expres

Žluté číselné tabulky, to je třída A, zelení jsou třída B a červené tabulky znamenají třídu C. Mezi béčkaři si po oba dva dny nejlépe vedl svěřenec známého polského trialisty Roberta Blachuta Milosz Zyznowski, nejlepší z našich byl pokaždé veterán Pavel Kohout, v sobotu třetí za Němcem Böttcherem, v neděli druhý před Filipem Kloučkem. To Pavel Klouček na svém krásném vzduchem chlazeném Fanticu si v sobotu zopakoval svá vítězství z Březové a Tanvaldu mezi céčkaři, v neděli ale už nejel. Vyhrál Filip Heřman.

Jeden jezdec mezi červenými budil mimořádnou pozornost. Ani ne tak proto, že ještě před pár lety patřil k české trialové elitě, ale svým strojem, který sem tak nějak vůbec nepatřil. Je pravda, že se v 60. letech jezdily šlapačky na soutěžních (dnes enduro) motocyklech, ale dnes? Roman Körber se totiž nejen přihlásil na soutěž s endurovou třístovkou KTM, na které ponechal vše původní včetně drapáků, ale úspěšně absolvoval celou soutěž v rovněž neobvyklé motokrosové přilbě. Co dokázal Roman dělat v sekcích s vysokým endurem a tvrdými pneumatikami, bylo obdivuhodné. Ještě obdivuhodnější pak byl výsledek: dvě sekce projeté bez šlápnutí, jen 16 bodů ve třetím kole a celkově 68 trestných. A neoficiální titul Frajer dne.


Foto: Jan Mrázek, Martin Matějíček, Pavel Klouček

Hobíci, žáci a klasici

Mezi jezdci pro radost, tedy hobíky, se poprvé prosadil mladíček Jan Panenka z třetí generace šlapačkářů, který na předchozích soutěžích zaznamenal jen dvě desátá, jedno osmé a jedno šesté místo. Hezký progres! Příští rok jistě poskočí do prestižnější třídy C. Ale v této třídě také startuje řada seniorů, z nichž někteří jezdili už v 70. letech, jako třeba Stanislav Vyskočil, v sobotu na bedně (pojezdil i Jirku Kněžourka).

Mezi nejmenší drobotou se o vítězství podělili Albín Prokop s Tadeášem Mikundou, což znamená, že Mikunda byl letos poprvé poražen. Třetí místa vybojovali Richard Kůta a Eduard Hovjacký. Prokop senior (SWM) se dostal na bednu mezi klasiky, na něž je radost pohledět (myslím motocykly) na trati i v parkovišti. Nejlepším klasikem byl ovšem Martin Kuchař se čtyřdobou Hondičkou před Němcem Breitfeldem na pohledném Fanticu.

Příští soutěže jsou 20. a 21. července v Kyselce, tedy opět na Karlovarsku, v kraji trialu zaslíbeném.

Foto: Trialový potěr Beta Team

Výsledky

A (žlutí)
Sobota: 1. Matějíček (GasGas) 48, 2. Křoustek (TRS) 51, 3. Marek Wünsch (GasGas) 145
Neděle: 1. Matějíček 19, 2. Křoustek 31, 3. Fabián (Beta) 90
B (zelení)
Sobota: 1. Zyznowski (PL, Beta) 22, 2. Böttcher (D, GasGas) 31, 3. Kohout (TRS) 39
Neděle: 1. Zyznowski 1, 2. Kohout 2, F. Klouček (TRS) 28
C (červení)
Sobota: 1. P. Klouček (Fantic) 25 (20x0), 2. F. Heřman (TRS) 25 (14x0), 3. Maček (Vertigo) 28
Neděle: 1. F. Heřman 9, 2. Maček 16, 3. Vandas (TRS) 17
Hobby (bílí)
Sobota: 1. Panenka (GasGas 80) 9, 2. V. Heřman (TRS) 11, 3. Vyskočil (GasGas) 13
Neděle: 1. Panenka 2 (lepší čas), 2. V. Heřman 2, 3. Gozma (GasGas) 9
Žáci (modří)
Sobota: 1. Prokop 8, 2. Mikunda 21, 3. Kůta (všichni Beta 80) 28
Neděle: 1. Mikunda 4, 2. Prokop 11, 3. Hovjacký (GasGas 80) 37
Klasik (černí)
Neděle: 1. Kuchař (Honda) 13, 2. Breitfeld (D, Fantic) 19, 3. Prokop (SWM) 22

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist