Počet motorů zůstane neomezen

V MotoGP je počet motorů na sezónu omezen na šest a to kvůli snížení ekonomických nákladů. Jak je to ale vlastně s motory do superbikových motorek a kolik jich jednotliví jezdci či týmy spotřebují? Více se dozvíte v článku.

Celkem shodného názoru jsou všichni zástupci jednotlivých značek, neboť na otázku zda je potřeba nastavit limit motorů na sezónu, odpovídají shodně: "Ne". Jako důvod uvádějí, že by se v případě omezení počtu motorů začaly do nich vmontovávat jen ty nejlepší a nejdražší díly, aby se udržela stávající vysoká laťka výbona. "Byla by to úsporná opatření na nesprávném místě a hodně velké zdražení", říká na toto téma vedoucí oddělení Motorsportu Bernhard Grobmeier z BMW a projektový ředitel Kawasaki Ichiro Yoda ho jen doplňuje: "Dle mého názoru by byly ceny za motory dvojnásobné až trojnásobné.". Stejného názoru je i projektový ředitel Superbike u Ducati Ernesto Marinelli, který dodává: "Pokud se podíváme na celkové výdaje superbikového týmu za jednu sezónu, tak jsou ceny za motory jako celková položka až na sedmém místě. Či-li bychom zas tak moc neušetřili".
Jaké jsou vlastně ceny motorů do superbikových závodních motocyklů? Ducati ho prodává týmům za 20 000 Euro - tedy za jeden dvouválcový hotový motor, s kterým se dá okamžitě závodit. Čtyřválcové motory od BMW, Hondy nebo Suzuki jsou k mání za 30 - 40 000 tisíc Euro jeden, cena motoru Aprilie je ale daleko někde jinde, tedy neporovnatelně vyšší a oficiálně se neuvádí.

Jistě, že životnost motorů by bylo možno omezit maximálním počtem otáček: "O tom jsme ale doposud nediskutovali", říká ředitel šampionátu Paolo Ciabatti.

Na toto téma říká závodní ředitel Aprilie Gigi Dall´Igna: "Superbikový šampionát je jen proto úspěšný, že se zde skoro vůbec nemění pravidla. V žádném případě nesmí dojít k nějakým zásadním změnám, neboť to je největší problém MotoGP". 

Že ale jednotlivé značky mají úplně různé výchozí pozice, dokazují následující čísla: BMW má k dispozici pro jednoho jezdce na sezónu 7 zbrusu nových a dále 7 revidovaných motorů. Součástky s krátkodobou životností se u BMW vyměňují po 1 500 ujetých kilometrech, dlouhodobé po 3 000 km.
Kawasaki naopak mění motory v rozmezí 400 - 600 km, Aprilia mezi 600 až 700 km. Motor Ducati vydrží 2 400 km, potom jde ale úplně do šrotu. Jinak revidován je motor Ducati po 800 - 1000 km, dle maximální povolené hranice otáček u jednotlivých pilotů.

Závěrem počet použitých motorů u současných nejlepších superbikových jezdců za loňský rok: Mistr světa Carlos Checa spotřeboval vloni 16 motorů Ducati, současný lídr a mistr světa z roku 2010 Max Biaggi dokonce 25 motorů Aprilia.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist