Dvanáctý podnik MS superbiků – Jerez

Je tu finále sezony MOTUL FIM Superbike World Championship 2023. Původně měl být závěr sezony v Argentině, ale tu nakonec nahradil jihošpanělský Jerez. O titulu mistra světa je rozhodnuto v třídě World Supersport, nicméně ve hře zůstává titul mistra světa v třídě World Superbike. Třída WorldSSP300 v Jerezu nezávodí, jelikož jim sezona skončila začátkem října v Portimau.

Kapitoly článku

Jerez, Andalusie (SPA)

Závodní okruh Circuito de Jerez-Ángel Nieto má ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát MS silničních motocyklů.

Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Pro závody v roce 2018 měl okruh nový povrch, ale ten Španělé po problémech znovu vyměnili.

Giorgio Barbier (Pirelli) před finále sezony v Jerezu uvedl: „Závod v Jerezu představuje konec dvacáté sezony společnosti Pirelli, jako výhradního dodavatele pneumatik pro všechny třídy mistrovství světa superbiků. Pro velké finále, které v královské třídě rozhodne o mistru světa pro rok 2023, jsme přivezli prakticky celou naši nabídku pneumatik se třemi předními variantami a všemi zadními, které se během roku používaly nejvíc.“

„Letos se naše úsilí soustředilo především na vývoj SCQ, abychom zvýšili kilometrový výkon a umožnili jeho použití v závodě Superpole, přičemž tohoto cíle jsme dosáhli s novou specifikací C0004, která byla úspěšně použita v posledních podnicích. Stále však máme určité body otevřeny, co se týče řešení předního obutí SC1 třídy WorldSSP. Uvidíme, jak se nová specifikace B1333 bude chovat v Jerezu, a pak se rozhodneme, zda se může stát od nadcházející sezony novým referenčním SC1 pro třídu Supersport.“

„V této třídě budeme mít v Jerezu několik divokých karet a jezdců na jeden závodní víkend, kteří závodí s Pirelli v národních týmech, a kteří i díky společné účasti Pirelli v mistrovství světa a v národních šampionátech mají možnost předvést svůj talent na mezinárodní scéně,“
dodal Barbier.

Avizované změny technických pravidel

V rámci nových technických předpisů od roku 2024 bylo rozhodnuto o opatřeních, která budou mít vliv na vývoj motorů a vnímání mistrovství světa superbiků vůbec.

Kontrola průtoku paliva – v rámci vyvážení výkonu bude od roku 2025 povinné používat systém kontroly průtoku paliva. V roce 2024 proto budou muset dva motocykly od každého výrobce mít měřiče průtoku paliva a zaznamenávat údaje během tréninků i závodů. Informace budou základem pro systém nasazený v roce 2025.

Redukce palivové nádrže – od sezony 2024 se sníží objem palivové nádrže z 24 na 21 litrů. To ve finále znamená snížení výkonu, což má ale zvýšit bezpečnost.

Kombinovaná hmotnost – v roce 2024 byla na základě dohody FIM-DWO-MSMA stanovena kombinovaná hmotnost jezdce a stroje. Váha zatím nebyla oznámena a nemusí být pro každou kombinaci stejná. Například v mistrovství světa supersportů byla kombinovaná hmotnost pro Ducati V2 stanovena na 244 kilogramů, pro všechny ostatní výrobce na 239 kilogramů.

Maximální otáčky – limit stanovený na začátku sezony nebude od příštího roku již v průběhu sezony upravován, ale zůstane stejný až do konce sezony (snížení je možné pouze ve výjimečných případech). Článek 2.4.2.2 (výpočet vyvážení) týkající se snížení RPM bude zrušen.

Další změny – klikové a vyvažovací hřídele, které dosud musely být stejné jako standardní díl, mohou být od roku 2024 až o 20 % lehčí nebo těžší. Upravený díl musí být schválen FIM. Systém výpočtu a schválení koncesních bodů v budoucnu nebude každé tři závody, ale každé dva.

Tipovačka WSBK 2023 - tipujte na výsledky dvou hlavních klání WSBK a vyhrajte pohár pro nejlepšího tipaře superbikových závodů plus zajímavé ceny.

TIPOVACÍ SOUTĚŽ

WorldSBK – preview

V Jerezu jezdci bojují o poslední body do hodnocení šampionátu a maximum, které je možno o nadcházejícím víkendu získat je 62 bodů. Přesně 60 bodů je náskok vedoucího jezdce superbikové série Álvara Bautisty (Aruba.it Racing – Ducati), takže Španěl by musel mít skutečně velkou smůlu, aby titul z roku 2022 neobhájil.

Hodně chtěl vyhrát titul mistra světa Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK), ale v souboji s Bautistou a jeho Ducati mu pokaždé něco málo chybělo. Hlavní závod vyhrál jen dvakrát, třebaže byl jezdcem, který pokaždé o vítězství v závodě usiloval. Yamaha Topraka Razgatliogla prostě na italský stroj úřadujícího šampiona nestačila a jeho frustrace se naplno projevila po posledním klání v Portimau, kde proběhl jeden z nejlepších závodů v superbikové historii. Turek na Španěla neustále útočil, předjížděl, bojoval, ale nestačilo to, aby vyhrál. Po skončení posledního závodu sezony v Jerezu Razgatlioglu od Yamahy odchází, protože již dříve podepsal smlouvu s týmem BMW. Zda to byla volba správná, to ukáže až čas.

Zcela mimo hru o první nebo druhé místo v šampionátu je třetí jezdec v pořadí průběžného hodnocení Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK). Několikanásobný mistr světa WorldSBK má před sebou poslední závodní víkend s Kawasaki, jelikož po letech úspěšné spolupráce odchází k Yamaze, kde nahradí odchozího Razgatliogla.

Rovných 50 bodů ztrácí na třetí pozici Andrea Locatelli (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK). Ital u týmu tří ladiček zůstává a bude se snažit být tím lepším, třebaže jeho týmovým kolegou nebude nikdo jiný než šampion Rea. Locatelli získal tři třetí místa v prvních třech kolech sezony, ale od Assenu už na stupních vítězů hlavních závodů chyběl. V Jerezu má letos poslední možnost to změnit.

O celkové páté místo bude bojovat nesmiřitelná dvojice italských závodníků. Blíž je k šanci sezonu uzavřít v Top5 Axel Bassani (Motocorsa Racing), jehož náskok na šestého v pořadí je na 11 bodech. Bassani je zároveň už druhým rokem v řadě nejlepším netovárním závodníkem. Navíc je to také Bassani, kdo nahradí Reu u Kawasaki.

Jezdcem, který má v plánu Bassaniho porazit a dostat se do Top5 je Michael Ruben Rinaldi (Aruba.it Racing – Ducati). Tovární jezdec Ducati nemá prozatím místo pro sezonu 2024 jisté, jisté ale je, že u Ducati to nebude, protože tam už ho nahradil letošní vítěz MS supersportů Nicolo Bulega. Rinaldi byl letos několikrát v kontaktu s Bassanim, pokaždé to ovlivnilo výsledek jeho závodu, takže poslední troje klání s italským výrobcem si Ital rozhodně vychutná.

Ital Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team) zůstane zřejmě sedmým mužem letošního ročníku, jelikož má na šestého ztrátu 28 bodů a náskok na osmého v podobě jistých 65 bodů. Petrucci může jen překvapit a porazit Rinaldiho, rozhodně zajímavý souboj, který bude dobré sledovat.

Zajímavá bitva bude také o konečné osmé místo, které je nyní sdílené, jelikož máme dva jezdce na stejném počtu bodů. Jedná se o dvojici Xavi Vierge (Team HRC) a Alex Lowes (Kawasaki Racing Team WorldSBK), kteří mají na kontě 140 bodů. Za těmito závodníky je pětičlenná skupina jezdců, kteří jsou v rozmezí jen 5 bodů – Remy Gardner (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team), Dominique Aegerter (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team), Iker Lecuona (Team HRC) a Garrett Gerloff (Bonovo Action BMW).

Brit Bradley Ray (Yamaha Motoxracing WorldSBK Team) v Jerezu nebude závodit, takže je pravděpodobné, že přijde o osmnáctou pozici, jelikož na ni ztrácí jen 4 body devatenáctý Lorezo Baldassarri (GMT94 Yamaha). Jen 5 bodů ztrácí jednadvacátý Hafiz Syahrin (PETRONAS MIE Racing Honda Team) na devatenácté místo Baldassarriho. Eric Granado (PETRONAS MIE Racing Honda Team) věří, že v Jerezu se mu podaří získat první body a v to samé doufá i český zástupce Oliver Konig (Orelac Racing MOVISIO).

V Jerezu nastoupí na divokou kartu vítěz letošního ročníku IDM Superbike Florian Alt (Holzhauer Racing Promotion Honda) a Gabriele Ruiu (BMW).

WorldSBK – MS po Portimau:

1. ALVARO BAUTISTA DUCATI 566
2. TOPRAK RAZGATLIOGLU YAMAHA 506
3. JONATHAN REA KAWASAKI 350
4. ANDREA LOCATELLI YAMAHA 300
5. AXEL BASSANI DUCATI 244
6. MICHAEL RUBEN RINALDI DUCATI 233
7. DANILO PETRUCCI DUCATI 205
8. XAVI VIERGE HONDA 140
9. ALEX LOWES KAWASAKI 140
10. REMY GARDNER YAMAHA 139
11. DOMINIQUE AEGERTER YAMAHA 138
12. IKER LECUONA HONDA 136
13. GARRETT GERLOFF BMW 135
14. SCOTT REDDING BMW 118
15. PHILIPP OETTL DUCATI 102
16. LORIS BAZ BMW 57
17. MICHAEL VAN DER MARK BMW 48
18. BRADLEY RAY YAMAHA 19
19. LORENZO BALDASSARRI YAMAHA 15
20. TOM SYKES BMW 11
21. HAFIZH SYAHRIN HONDA 10
22. LEON HASLAM BMW 2
23. FLORIAN MARINO KAWASAKI 1
24. HANNES SOOMER HONDA 1
25. TITO RABAT KAWASAKI 1
26. ISAAC VINALES KAWASAKI 1
27. IVO MIGUEL LOPES BMW 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist