Dvanáctý podnik MS superbiků – Jerez
Text: Petr Czyž | Zdroj: worldsbk.com | Foto: Ducati Media, HRC, Kawasaki Racing, Yamaha Racing, WorldSBK, Jerez Circuit | Zveřejněno: 24.10.2023 | Zobrazeno: 5 162x
Je tu finále sezony MOTUL FIM Superbike World Championship 2023. Původně měl být závěr sezony v Argentině, ale tu nakonec nahradil jihošpanělský Jerez. O titulu mistra světa je rozhodnuto v třídě World Supersport, nicméně ve hře zůstává titul mistra světa v třídě World Superbike. Třída WorldSSP300 v Jerezu nezávodí, jelikož jim sezona skončila začátkem října v Portimau.
Kapitoly článku
Jerez, Andalusie (SPA)
Závodní okruh Circuito de Jerez-Ángel Nieto má ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát MS silničních motocyklů.
Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Pro závody v roce 2018 měl okruh nový povrch, ale ten Španělé po problémech znovu vyměnili.
Giorgio Barbier (Pirelli) před finále sezony v Jerezu uvedl: „Závod v Jerezu představuje konec dvacáté sezony společnosti Pirelli, jako výhradního dodavatele pneumatik pro všechny třídy mistrovství světa superbiků. Pro velké finále, které v královské třídě rozhodne o mistru světa pro rok 2023, jsme přivezli prakticky celou naši nabídku pneumatik se třemi předními variantami a všemi zadními, které se během roku používaly nejvíc.“
„Letos se naše úsilí soustředilo především na vývoj SCQ, abychom zvýšili kilometrový výkon a umožnili jeho použití v závodě Superpole, přičemž tohoto cíle jsme dosáhli s novou specifikací C0004, která byla úspěšně použita v posledních podnicích. Stále však máme určité body otevřeny, co se týče řešení předního obutí SC1 třídy WorldSSP. Uvidíme, jak se nová specifikace B1333 bude chovat v Jerezu, a pak se rozhodneme, zda se může stát od nadcházející sezony novým referenčním SC1 pro třídu Supersport.“
„V této třídě budeme mít v Jerezu několik divokých karet a jezdců na jeden závodní víkend, kteří závodí s Pirelli v národních týmech, a kteří i díky společné účasti Pirelli v mistrovství světa a v národních šampionátech mají možnost předvést svůj talent na mezinárodní scéně,“ dodal Barbier.
Avizované změny technických pravidel
V rámci nových technických předpisů od roku 2024 bylo rozhodnuto o opatřeních, která budou mít vliv na vývoj motorů a vnímání mistrovství světa superbiků vůbec.
Kontrola průtoku paliva – v rámci vyvážení výkonu bude od roku 2025 povinné používat systém kontroly průtoku paliva. V roce 2024 proto budou muset dva motocykly od každého výrobce mít měřiče průtoku paliva a zaznamenávat údaje během tréninků i závodů. Informace budou základem pro systém nasazený v roce 2025.
Redukce palivové nádrže – od sezony 2024 se sníží objem palivové nádrže z 24 na 21 litrů. To ve finále znamená snížení výkonu, což má ale zvýšit bezpečnost.
Kombinovaná hmotnost – v roce 2024 byla na základě dohody FIM-DWO-MSMA stanovena kombinovaná hmotnost jezdce a stroje. Váha zatím nebyla oznámena a nemusí být pro každou kombinaci stejná. Například v mistrovství světa supersportů byla kombinovaná hmotnost pro Ducati V2 stanovena na 244 kilogramů, pro všechny ostatní výrobce na 239 kilogramů.
Maximální otáčky – limit stanovený na začátku sezony nebude od příštího roku již v průběhu sezony upravován, ale zůstane stejný až do konce sezony (snížení je možné pouze ve výjimečných případech). Článek 2.4.2.2 (výpočet vyvážení) týkající se snížení RPM bude zrušen.
Další změny – klikové a vyvažovací hřídele, které dosud musely být stejné jako standardní díl, mohou být od roku 2024 až o 20 % lehčí nebo těžší. Upravený díl musí být schválen FIM. Systém výpočtu a schválení koncesních bodů v budoucnu nebude každé tři závody, ale každé dva.
TIPOVACÍ SOUTĚŽ
WorldSBK – preview
V Jerezu jezdci bojují o poslední body do hodnocení šampionátu a maximum, které je možno o nadcházejícím víkendu získat je 62 bodů. Přesně 60 bodů je náskok vedoucího jezdce superbikové série Álvara Bautisty (Aruba.it Racing – Ducati), takže Španěl by musel mít skutečně velkou smůlu, aby titul z roku 2022 neobhájil.
Hodně chtěl vyhrát titul mistra světa Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK), ale v souboji s Bautistou a jeho Ducati mu pokaždé něco málo chybělo. Hlavní závod vyhrál jen dvakrát, třebaže byl jezdcem, který pokaždé o vítězství v závodě usiloval. Yamaha Topraka Razgatliogla prostě na italský stroj úřadujícího šampiona nestačila a jeho frustrace se naplno projevila po posledním klání v Portimau, kde proběhl jeden z nejlepších závodů v superbikové historii. Turek na Španěla neustále útočil, předjížděl, bojoval, ale nestačilo to, aby vyhrál. Po skončení posledního závodu sezony v Jerezu Razgatlioglu od Yamahy odchází, protože již dříve podepsal smlouvu s týmem BMW. Zda to byla volba správná, to ukáže až čas.
Zcela mimo hru o první nebo druhé místo v šampionátu je třetí jezdec v pořadí průběžného hodnocení Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK). Několikanásobný mistr světa WorldSBK má před sebou poslední závodní víkend s Kawasaki, jelikož po letech úspěšné spolupráce odchází k Yamaze, kde nahradí odchozího Razgatliogla.
Rovných 50 bodů ztrácí na třetí pozici Andrea Locatelli (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK). Ital u týmu tří ladiček zůstává a bude se snažit být tím lepším, třebaže jeho týmovým kolegou nebude nikdo jiný než šampion Rea. Locatelli získal tři třetí místa v prvních třech kolech sezony, ale od Assenu už na stupních vítězů hlavních závodů chyběl. V Jerezu má letos poslední možnost to změnit.
O celkové páté místo bude bojovat nesmiřitelná dvojice italských závodníků. Blíž je k šanci sezonu uzavřít v Top5 Axel Bassani (Motocorsa Racing), jehož náskok na šestého v pořadí je na 11 bodech. Bassani je zároveň už druhým rokem v řadě nejlepším netovárním závodníkem. Navíc je to také Bassani, kdo nahradí Reu u Kawasaki.
Jezdcem, který má v plánu Bassaniho porazit a dostat se do Top5 je Michael Ruben Rinaldi (Aruba.it Racing – Ducati). Tovární jezdec Ducati nemá prozatím místo pro sezonu 2024 jisté, jisté ale je, že u Ducati to nebude, protože tam už ho nahradil letošní vítěz MS supersportů Nicolo Bulega. Rinaldi byl letos několikrát v kontaktu s Bassanim, pokaždé to ovlivnilo výsledek jeho závodu, takže poslední troje klání s italským výrobcem si Ital rozhodně vychutná.
Ital Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team) zůstane zřejmě sedmým mužem letošního ročníku, jelikož má na šestého ztrátu 28 bodů a náskok na osmého v podobě jistých 65 bodů. Petrucci může jen překvapit a porazit Rinaldiho, rozhodně zajímavý souboj, který bude dobré sledovat.
Zajímavá bitva bude také o konečné osmé místo, které je nyní sdílené, jelikož máme dva jezdce na stejném počtu bodů. Jedná se o dvojici Xavi Vierge (Team HRC) a Alex Lowes (Kawasaki Racing Team WorldSBK), kteří mají na kontě 140 bodů. Za těmito závodníky je pětičlenná skupina jezdců, kteří jsou v rozmezí jen 5 bodů – Remy Gardner (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team), Dominique Aegerter (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team), Iker Lecuona (Team HRC) a Garrett Gerloff (Bonovo Action BMW).
Brit Bradley Ray (Yamaha Motoxracing WorldSBK Team) v Jerezu nebude závodit, takže je pravděpodobné, že přijde o osmnáctou pozici, jelikož na ni ztrácí jen 4 body devatenáctý Lorezo Baldassarri (GMT94 Yamaha). Jen 5 bodů ztrácí jednadvacátý Hafiz Syahrin (PETRONAS MIE Racing Honda Team) na devatenácté místo Baldassarriho. Eric Granado (PETRONAS MIE Racing Honda Team) věří, že v Jerezu se mu podaří získat první body a v to samé doufá i český zástupce Oliver Konig (Orelac Racing MOVISIO).
V Jerezu nastoupí na divokou kartu vítěz letošního ročníku IDM Superbike Florian Alt (Holzhauer Racing Promotion Honda) a Gabriele Ruiu (BMW).
WorldSBK – MS po Portimau:
1. | ALVARO BAUTISTA | DUCATI | 566 |
2. | TOPRAK RAZGATLIOGLU | YAMAHA | 506 |
3. | JONATHAN REA | KAWASAKI | 350 |
4. | ANDREA LOCATELLI | YAMAHA | 300 |
5. | AXEL BASSANI | DUCATI | 244 |
6. | MICHAEL RUBEN RINALDI | DUCATI | 233 |
7. | DANILO PETRUCCI | DUCATI | 205 |
8. | XAVI VIERGE | HONDA | 140 |
9. | ALEX LOWES | KAWASAKI | 140 |
10. | REMY GARDNER | YAMAHA | 139 |
11. | DOMINIQUE AEGERTER | YAMAHA | 138 |
12. | IKER LECUONA | HONDA | 136 |
13. | GARRETT GERLOFF | BMW | 135 |
14. | SCOTT REDDING | BMW | 118 |
15. | PHILIPP OETTL | DUCATI | 102 |
16. | LORIS BAZ | BMW | 57 |
17. | MICHAEL VAN DER MARK | BMW | 48 |
18. | BRADLEY RAY | YAMAHA | 19 |
19. | LORENZO BALDASSARRI | YAMAHA | 15 |
20. | TOM SYKES | BMW | 11 |
21. | HAFIZH SYAHRIN | HONDA | 10 |
22. | LEON HASLAM | BMW | 2 |
23. | FLORIAN MARINO | KAWASAKI | 1 |
24. | HANNES SOOMER | HONDA | 1 |
25. | TITO RABAT | KAWASAKI | 1 |
26. | ISAAC VINALES | KAWASAKI | 1 |
27. | IVO MIGUEL LOPES | BMW | 1 |