Sugo Preview

Na japonském okruhu Sugo se také pojede tento víkend další kolo světových superbiků.

Na japonském okruhu Sugo se o tomto víkendu bude konat další kolo světových superbiků a tak se podívejme na předpokládané věci, které se na tomto okruhu očekávají. Jako vždy se však nejprve podívejme na samotné místo konání japonského kola World Superbike a World Supersport.
Okruh v japonském Sugo je dnes již Superbiková klasika, na které sbíral vavříny například v roce 1988 (kdy se zde jel závod Mistrovství Světa Superbike poprvé) i legendární Mick Doohan. Tento specifický okruh postavila továrna Yamaha jako svou testovací dráhu v roce 1975 nedaleko města Sendai v severovýchodním Japonsku a dnes patří k nesmírně vytíženému sportovišti tohoto druhu, když zde pořádají své závody prakticky všechny silniční motocyklové a automobilové šampionáty Japonska.
Vlnící se a klikatý okruh s velkým výškovým rozdílem je umístněn do krásného, zalesněného údolí a obklopen neskutečnými plochami plných rozkvetlých květin. Ovšem jezdci říkají, že jakmile přijedete do depa a uvědomíte si kde jste, ihned se vám rozklepou nohy. Vše je přisuzováno extrémně jezdecky náročnému okruhu a to nejen na výkony jezdce. Náhlé výškové změny se projevují na výkonech motocyklů, které jsou zde většinou nastavovány na co nejlepší akceleraci. Za vše alespoň připomenout poslední šikanu na okruhu, kde musí stroj akcelerovat z prvního rychlostního stupně na maximální rychlost jenž je dosahována na 704,5 metrů dlouhé cílové rovince. Tato akcelerace je ještě umocněná obrovským převýšením jenž následuje právě po tomto projetí šikany. Samotný okruh je dlouhý 3 737 metrů, má 6 levých a 9 pravých zatáček jejichž poloměr je od 20 (!) do 250 metrů.
World Superbike:
Tradičně se na tomto okruhu prosazují zejména domácí borci na továrních motocyklech, které vždy vysílají japonští výrobci k boji se světovými hvězdami. Nejinak tomu bude i letos, kdy za největšího favorita z řad domácích jezdců startujících na divokou kartu považuji Hitoyasu Izutsu jenž bude startovat na litrovém, továrnou připraveném “véteeru“. Izutsu se představí na okruhu na němž v loňském roce, ještě ve službách továrny Kawasaki, utrpěl vážné zranění jenž ho vyřadilo na dlouhou dobu ze závodní činnosti, a po kterém se již nedokázal v náležité formě vrátit na světové okruhy.
Hlavního favorita na vítězství však podle mě bude potřeba spatřovat v továrním jezdci Ducati Neilu Hodgsonovi jenž společně s motocyklem Ducati 999 F03 ještě v letošním roce nenašel přemožitele. Neil již například v loňském roce potvrdil, že právě tento druh okruhů mu je vlastní a dokázal se na pódium prosadit jako jeden z mála Evropanů. Neila bude chtít opět porazit letos stále druhý Ruben Xaus, tedy týmový kolega britského jezdce z továrního týmu Ducati Fila.
Sílu loňských strojů Ducati 998 F02 by zde mohli s největší pravděpodobností představit v podobě solidního umístnění také jezdci týmu HM Plant Ducati, tedy Britové Chris Walker a James Toseland. Když se podíváme na letošní startovní listinu šampionátu tak zjistíme, že při loňském prvním závodě byl James Toseland druhý nejlepší z oficiálních jezdců letošní sezóny a ve druhém závodě třetí, když se před něj dostali jen Hodgson resp. Hodgson a Xaus.
V dobrý výsledek by mohl proměnit sílu litrové Suzuki GSX-R1000 tovární jezdec Gregorio Lavilla. Naopak svou zkušenost by zde mohl uplatnit italský velikán Pierfrancesco Chili, který se o pozici nejlepšího privátního jezdce zcela určitě popere s australským jezdcem Steve Martinem nebo Francouzem Régisem Laconim, jenž však na tomto okruhu startoval pouze jednou a to při svém předchozím účinkováni ve WSBK v týmu továrny Aprilie.
Velkou neznámou bude opět účast nového Foggyho týmu se “speciály“ Petronas FP1. Z tohoto týmu by se mohl prosadit Troy Corser jenž by mohl uplatnit svou mnohaletou zkušenost, naopak James Haydon bude opět spíše patřit mezi jezdce bojující o zbylých několik bodů. V boji o tyto “zbylé“ body se vedle domácích jezdců s divokými kartami může představit i většina oficiálních jezdců z privátních týmů Ducati nebo také dvojice jezdců se stroji Kawasaki ZX-7RR Mauro Sanchini a Ivan Clementi. Každopádně pořadí zhruba od osmého místa je zcela otevřené a bude rozhodovat aktuální forma jednotlivých jezdců a samozřejmě i zručnost jednotlivých mechaniků týmu, o to jak si tito muži v povzdáli sledovanosti poradí s nástrahami složitého, členitého okruhu.
World Supersport:
Opět nevšední podívanou nám jistě nabídne nevídaně silné a především materiálově vyrovnané startovní pole světových šestistovek. Ovšem i zde bych viděl jednoho velkého favorita a sice továrního jezdce Suzuki, Japonce Katsuaki Fujiwaru, který společně se svým kolegou Stéphane Chambonem přivedl k double stroj Suzuki GSX-R600 v loňském roce (Chambon vyhrál, Fujiwara byl druhý). V letošní sezóně se Fujiwara představuje prozatím ve skvělé formě když si připsal ve dvou dosavadních závodech jedno vítězství (Valencia) a jedno druhé místo (Phillip Island).
Stejnou bilanci 1+1 má i Chris Vermeulen, jezdec týmu Ten Kate jenž využívá tovární motocykly Honda CBR 600RR a právě Vermeulena společně se svým týmovým kolegou Karl Muggeridgem vidím jako muže jenž by se mohli postarat o sesazení Fujiwary z pozice nejlepšího jezdce na okruhu Sugo.
Tradičně mezi skvěle připravené jezdce na tomto okruhu bývají piloti na továrních strojích Yamaha YZF R6 (2000-vítěz Teuchert před druhým, týmovým kolegou, Kellnerem / 2001- vítěz Casoli před Teuchertem) a nejinak tomu bude jistě v letošním roce. Továrna Yamaha postaví prostřednictvím dvou týmů celkem pět jezdců. K tradičním Jörgu Teuchertovi a Christianu Kellnerovi z týmu Yamaha Motor Deutschland GMBH a jezdcům týmu Yamaha Belgarda Jürgenu vd Goorberghovi se Simone Sannou nominoval posledně jmenovaný tým také domácího jezdce s divokou kartou Tekkyu Kaya, tedy jezdce jenž slavil bodovaný úspěch při nedávném závodě Grand Prix třídy 250 ccm na okruhu Suzuka (9. místo). Zajímavostí startu tohoto japonského pilota je, že jeho motocykl není na okruh vypravován z japonské továrny, ale nejprve absolvoval cestu do Itálie kde došlo k jeho připravení na start a posléze opět putoval do země vycházejícího slunce, kde s ním Kayo absolvuje svůj první závod této třídy ve své kariéře.
Posledním zástupcem v této třídě je továrna Kawasaki, která samozřejmě nasadí své želízka v podobě Fabiena Foreta a Pere Riby. Továrna Kawasaki vstoupila do letošní sezóny s velkými ambicemi, zcela přebudovala možnosti nastavení svého podvozku na novém stroji ZX-6RR, ale předpokládané výsledky, které měl přivážet především angažovaný poslední světový mistr Foret, se prozatím nedostávají. Nejlepší umístnění dosáhl letos osmým místem Pere Riba v Austrálii a to je opravdu hodně slabou útěchou pro tým, jenž v minulosti dosáhl na světový titul (2001).
Tradiční závěr tohoto “preview“ - TIPOVAČKA:
Nezapomeňte, že je vyhlášená tradiční soutěž kde svými tipy na vítěze získáváte body do celoroční soutěže. Jako vždy v případě WSBK a WSS tipujeme vítěze sobotního Superpole třídy Superbike, dále pak vítěze první i druhé jízdy superbiků a samozřejmě i vítěze závodu třídy World Supersport.
Připomínám, že o tomto víkendu tipujeme nejen závody WSBK a WSS v Sugo, ale také závody Grand Prix v Jihoafrické Republice kde tradičně tipujeme vítěze jednotlivých tříd (125, 250, MotoGP) a přesné umístnění našich jezdců ve třídě 250 ccm.
Dále je vyhlášené mimořádné tipování na přesné umístnění našich jezdců v zahajovacím závodě Mistrovství Evropy na okruhu Vallelunga. Z jezdců jsem vybral ve třídě 125 ccm Igora Kalába a ve třídě 250 ccm Vlado Častku s Lukášem Peškem. Nově oproti nedělnímu Welkom Preview jsem do tipovačky zařadil ještě tipování Jiřího Šrámka a Michala Fillu ve třídě 250 ccm, kteří by se měli úvodního závodu ME zúčastnit také. Jen tedy připomínám, že v případě těchto čtyř českých a jednoho slovenského jezdce tipujeme přesné umístnění v cíly závodu, a že každý správný tip je u ME mimořádně hodnocen 50. body.
Pravidla tipovačky si můžete přečíst v sekci SOUTĚŽ, kde také naleznete na úvodní stránce aktuální pořadí letošní tipovačky.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist