Isle of Man Tourist Trophy 2022

Po dvou letech nucené covidové přestávky, je tu konec května a s ním spojený termín pro zahájení slavného motocyklového závodu na ostrově v Irském moři - Isle of Man Tourist Trophy 2022. Na jedné z nejtěžších tratí změří své síly jezdci z různých koutů světa. Na seznamu jsou slavná jména, která na ostrov dostanou tisíce a tisíce motocyklových fanoušků, kteří jsou už hladoví po závodění na přírodním horském okruhu ostrova Man. Vše začíná v neděli 29.května, první závody mají termín 4.června a posledním dnem letošního ročníku je pátek 10.června 2022.

Kapitoly článku

První závody TT uspořádali v roce 1907 a vůbec prvním vítězem byl mezi jednoválci Charles Collier (Matchless) a s dvouválcem Rem Fowler (Norton). Od roku 1911 přesměrovali závod motocyklů na 'Snaefell Mountain Course', kde se s různými změnami závodí dodnes. Trať to byla pro koně a povozy, takže jakmile se začala kvalita cest zlepšovat, začaly padat první rekordy. V roce 1920 byl rekord na kolo 55.62mph, do druhé světové války se posunul na víc jak 90mph, když Harold Daniell nastavil v roce 1938 rychlost 91.00mph. Po osmileté přestávce se na Man motorky vrátily a závod Senior TT vyhrál v roce 1947 znovu Harold Daniell, jen kvůli nízké kvalitě benzínu měl rychlost na 84.07mph. Od roku 1949 byl ostrov Man dějištěm závodů MS silničních motocyklů, což na trať dostalo takové výrobce jako Mondial, MV Augusta nebo Gilera a jezdce jako Carlo Ubbiali, Tarquinio Provini, Geoff Duke, Bob McIntyre nebo Bill Lomas a Ken Kavanagh na Moto Guzzi.


V roce 1957 poprvé překonal hranici 100mph Skot McIntyre. Konec padesátých a začátek šedesátých let byl zlatou érou TT, kde sváděli nezapomenutelné souboje jezdci jako John Surtees, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, Phil Read nebo Jim Redman. V roce 1959 se na TT poprvé objevila Honda a netrvalo dlouho a na ostrov zamířili další japonští výrobci Kawasaki, Suzuki a nakonec i Yamaha. Souboj mezi Agostinim (MV) a Hailwoodem (Honda) v závodě Senior TT 1967 mnozí považují za vůbec nejlepší závod na ostrově. V letech 1966-1972 dokázal Agostini sám vyhrát deset závodů, zatímco Hailwood v roce 1967 vytvořil nový rekord v rychlosti 108,77mph, který vydržel dalších osm let.

Osmdesátým letům dominoval Joey Dunlop. V roce 1980 zajel poprvé přes 115mph a v roce 1983 vyhrál první ze šesti po sobě jdoucích závodů TT Formule 1 na dominantních strojích Honda. Zranění, které utrpěl v závodě na Brands Hatch, zabránilo Dunlopovi v roce 1989 posedmé za sebou obhájit titul, závod vyhrál Steve Hislop, který zaznamenal vůbec první kolo na horském okruhu rychlostí 120mph a posunul tak absolutní rekord na 121,34mph. V roce 2000 se osmačtyřicetiletý Joey Dunlop dočkali na TT hattricku. Jeho vítězství v závodě Ultra Lightweighth znamenalo jeho šestadvacáté a poslední vítězství v TT. Bylo to krátce před jeho smrtelnou nehodou v závodě v Estonsku.

Rok 2004 znamenal nástup nové hvězdy TT Johna McGuinnesse, jenž získal trojí vítězství a na to navázal v roce 2006, kdy na cestě za svým jedenáctým vítězstvím na TT zvýšil rekord kola na 129,451mph. V roce stého výročí TT přijela na Man spousta jezdců z celého světa a John McGuinness, který vyhrál úvodní závod SBK, nastavil nový rekord TT na kolo 130,354mph, když vyhrál Senior TT a získal třináctý titul. V roce 2009 se McGuinness dostal na druhé místo v celkovém počtu vítězství za Joeyho Dunlopa, když vyhrál závod superbiků.

V roce 2010 se Ianu Hutchinsonovi (Padgetts Honda), podařilo něco, co nikomu ve 103leté historii závodu. Hutchinson vyhrál všech pět sólových závodů, čímž překonal čtyři vítězství Philipa McCallena z roku 1996. V roce 2014 byl Michael Dunlop na tovární BMW a pro tuto značku získal tři vítězství v závodech Superbike, Superstock a Senior, což byla důstojná pocta oslavám 75. výročí vítězství Georga Meiera, jenž s německým výrobcem vyhrál Senior TT. Novozélanďan Bruce Anstey během úvodního závodu Superbike nastavil kolo na 132,298mph. V tomto roce jel premiéru Peter Hickman, který byl nejrychlejším nováčkem v historii závodu s kolem 129,104mph. John McGuinness získal první vítězství na elektrickém motocyklu s novým rekordem 117,366mph.

V roce 2018 vyhrál Michael Dunlop tři závody TT, ale už bylo znát, že si doba žádá nové hrdiny. Mezi takové patřila a patří dvojice Dean Harrison a Peter Hickman. Dunlop zahájil závod vítězstvím na Superbiku a k tomu přidal první místo v prvním klání supersportů a Lightweight. Vítězství ve druhém závodě supersportů už slavil Harrison, nicméně všem vyrazil dech Hickman, jehož parádní vítězství v závodě Superstocků, bylo jeho vůbec první. Ve finále TT Hickman vyhrál Senior SBK s novým absolutním rekordem 135,452mph.

Na ostrově Man dva roky nikdo nezávodil, takže je otázkou, jak jezdci dokážou navázat na své předchozí výkony a zda bude letošní ročník zaznamená třeba i změnu platných rekordů. To se zatím neví, ale tak jak laťku nastavili na NW200 lze předpokládat, že na ostrově Man to bude podobné. Trať, po níž jezdci závodí v několika místech upravili a také bude k dispozici světelná signalizace, která bude jezdce varovat nebo je úplně zastaví. Systém varování teď na ostrově testují.

V třídě Superbike, jenž má v rámci TT dva závody, RST Superbike a Milwaukee Senior, startuje s číslem #1 John McGuinness MBE (MBE-řád britského impéria). Slavný závodník oslaví 100. start na TT a s Hondou se bude snažit změnit rekordní čísla, které mu patří v tabulkách TT. Na ostrově Man vyhrál McGuinness 23 závodů, celkem 47 krát stál na stupních vítězů a závodů, které dokončil má na kontě 81. Tato čísla už o něčem svědčí.

S číslem #2 startuje Dean Harrison, vítěz zatím posledního závodu superbiků z roku 2019, který bude závodit v barvách DAO Racing Kawasaki. Číslo #3 bude mít na kapotě BMW Michael Rutter (Bathams Racing), jehož statistiky jsou rovněž velmi zajímavé s celkem 7 vítězstvími v závodech TT a 18 umístěními na stupních vítězů.

Velkým jménem je na TT Michael Dunlop, jemuž patří startovní číslo #6. Jezdec z Ballymoney ale ukončil smlouvu s Ducati s níž už nezávodil NW200, takže příprava na TT nebyla v jeho případě zcela ideální. Závodí teď v barvách Hawk Racing Suzuki a potom, co předvedl na NW200 patří rozhodně mezi favority. S #10 nastupuje Peter Hickman, který s BMW umí divy a je to právě on, kdo má na ostrově platný rekord (135.452mph).

Z českých závodníků bude na slavné TT Michal Dokoupil (Rocknet Yamaha). Cílem českého jezdce je rozhodně rozšířit sbírku Merkurů, což se mu určitě může podařit. Nejlepším umístěním Michala Dokoupila je desáté místo z roku 2014, jehož dosáhl v závodě Lightweight TT. Nejlepším výsledkem v třídě Supersport TT jsou dvě čtrnáctá místa z let 2014 a 2016. Naposledy byl v obou závodech supersportů jednadvacátý, patnáctou příčku zaznamenal v závodě Lightweight TT.

Na TT míří také slovenský závodník Miroslav Laki Sloboda, který měl na Manu premiéru v roce 2019 a byl vůbec prvním Slovákem, jemuž se to povedlo. Předtím měl za sebou dva ročníky v rámci Manx Grand Prix. V roce 2019 zajel závod Lightweight TT na 29.místo a v klání Supersport TT byl na 34.místě a 49.místě. V letošním roce má startovat také v kategorii Supersport a SuperTwin.

Top 20 pro závody RST Superbike a Milwaukee Senior TT (startovní čísla):

1. John McGuinness - Honda Racing UK, Honda
2. Dean Harrison - DAO Racing Kawasaki, Kawasaki
3. Michael Rutter - Bathams Ales, BMW
4. Ian Hutchinson - Milwaukee BMW Motorrad, BMW
5. James Hillier - RICH Energy OMG Racing, Yamaha
6. Michael Dunlop – Hawk Racing, Suzuki
7. Gary Johnson - Specsavers/NL Motorcycles, BMW
8. Davey Todd - Milenco by Padgett’s Motorcycles, Honda
9. David Johnson - RICH Energy OMG Racing, Yamaha
10. Peter Hickman - Gas Monkey Garage by FHO Racing, BMW
11. Conor Cummins - Milenco by Padgett’s Motorcycles, Honda
12. Jamie Coward - KTS Racing powered by Steadplan, Yamaha
13. Lee Johnston - Ashcourt Racing, BMW
14. Philip Crowe - Handtrans Haulage/Nigel Appleyard, BMW
15. Sam West - The Street Diner, BMW
16. Dominic Herbertson - Haith, BMW
17. Brian McCormack - FHO Racing BMW/The Roadhouse Macau, BMW
18. Derek Sheils - The Roadhouse Macau, BMW
19. Shaun Anderson - Hawk Racing Suzuki, Suzuki
20. Craig Neve - Callmac Scaffolding, BMW

Třída SUPERBIKE – závodní motocykly třídy SBK jsou odvozeny od standardních sériově vyráběných motocyklů. Tyto rychlé a výkonné stroje pohání motory o objemu 1000ccm, jehož výkon je přes 200bmp. Obecně platí, že je třeba zachovat profil stejný jako mají jejich protějšky na silnici se stejným vzhledem podél všech os. Pravidly je pak ošetřeno jak týmy můžou ladit motory a upravovat podvozky. Startovní čísla mají černá na bílém pozadí. V třídě SBK závodí stroje výrobců BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, Suter, Suzuki a Yamaha.

Závod (2x) – RST Superbike TT a Milwaukee Senior TT

Třída SUPERSTOCK – tato třída je pro motocykly s 1000ccm motory a předpisy umožňují jen omezené množství úprav, které pokrývají otázku bezpečnosti. Jinak jsou tyto stroje velmi podobné těm, které si lze koupit v obchodě a pro výrobce je to ten nejlepší zkušební prostor pro sériově vyráběné stroje. Tyto stroje poznáme podle startovních čísel, které jsou bílé na červeném podkladu. Výrobci v této kategorii jsou BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki a Yamaha.

Závod (1x) – RL360 Superstock

Třída SUPERSPORT – v této kategorii jsou stroj mnohem lehčí a méně výkonné než jsou superbiky. Jedná se převážně o stroje čtyřválcové s 600ccm motory nebo tříválcové sportovní motocykly s objemem 675ccm. Ve srovnání s motocykly sériové produkce můžou být značně upravené s výkonem až kolem 130bhp. Od závodníků pak vyžadují daný styl při jízdě vy vysokých rychlostech. Startovní čísla mají modrá na bílém podkladu. Co se týče výrobců je to Honda, Kawasaki, MV Agusta, Suzuki, Triumph a Yamaha.

Závod (2x) – Monster Energy Supersport 1 a Monster Energy Supersport 2

Třída SUPERTWIN – v této kategorii startují stroje s dvouválcovými motory o objemu 700ccm. Laděním byly upraveny pro závodní stroje tak, aby zvládly náročné podmínky horského okruhu na ostrově Man. Stroje Supertwin jsou v závodech TT nejnovější a jejich výkon je kolem 90bhp. Startovní čísla jsou bílá na zeleném pozadí. Mezi výrobci jsou Aprilia, CF Moto, Kawasaki, Suzuki, WK Bikes a Yamaha.

Závod (1x) – Bennetts Supertwin

Třída SIDECAR – v této kategorii závodí upravené speciály TT s řidičem a spolujezdcem. Tyto stroje pohání čtyřválcové motory o objemu 600ccm, tříválcové motory o objemu 675ccm nebo řadové dvouválce o objemu 900ccm.

Závod (2x) – 3Wheeling.Media Sidecar 1 a 3Wheeling.Media Sidecar 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist