Třináctá GP sezony – Velká cena San Marina
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Monster Energy Yamaha Team, Repsol Media, Ducati Media, Suzuki Racing, Aron Canet, Dynavolt Intact GP, Pons Racing, Honda Team | Zveřejněno: 12.9.2019 | Zobrazeno: 9 388x
Jedna z posledních evropských Grand Prix sezony 2019 je Velká cena San Marina - Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini. O nadcházejícím víkendu bude harmonogram opět nabitý, jelikož se jedou kromě závodů mistrovství světa také dva závody FIM Enel MotoE World Cup a jeden závod Red Bull Rookies Cupu. Z českých závodníků nastoupí trojice Karel Abraham (MotoGP, Ducati), Jakub Kornfeil (Moto3, KTM) a Filip Salač (Moto3, KTM).
Kapitoly článku
Misano World Circuit Marco Simoncelli (ITA)
Závodní okruh nedaleko Rimini postavili v roce 1972 a od té doby prodělal řadu modifikací. První závody série Grand Prix tam uspořádali v roce 1980 a vítězem klání pětistovek byl tehdy Američan Kenny Roberts (Yamaha). Po rozsáhlých změnách v rámci vyšší bezpečnosti se do kalendáře mistrovství světa vrátil v roce 2007 a dodnes je jeho trvalou součástí. Délka okruhu je 4226 metrů, nejdelší rovinka má 565 metrů, šířka je 14 metrů a v jednom kole jezdci projedou 16 zatáčkami – 6 levými a 10 pravými.
V minulosti pamatujeme rovných dvacet podniků Velké ceny San Marina, ovšem ne všechny uspořádali na okruhu v Misanu. V roce 1981 a 1983 závodili v rámci GP San Marina na okruhu v Imole. V letech 1982, 1984, 1991 a 1993 to bylo Mugello a Misano bylo v kalendáři MotoGP uvedeno v letech 1985, 1986, 1987 a od roku 2007 je již stálým domovem Velké ceny San Marina.
Okruh Misano World Circuit Marco Simoncelli je kombinací rychlých a pomalých zatáček, takže kromě rychlosti je velmi důležité najít nastavení, které obě části dokáže správně vyvážit. Pro Misano má Michelin připraven tři směsi pro přední a zadní hladké pneumatiky. V případě předních pneumatik "Michelin Power Slicks" se jedná o symetrickou konstrukci ve směsi měkká, střední a tvrdá. U zadních pneumatik "Michelin Power Slicks" jsou stejné tři směsi, jen měkká je ale asymetrické konstrukce, střední a tvrdá směs je symetrická. Pneumatiky “MICHELIN Power Rain“ jsou v symetrické verzi přední pneumatiky a ve směsích měkká a střední. U zadního obutí je směs extra-měkká symetrické konstrukce, měkká směs je asymetrická s tvrdší pravou stranou. O víkendu se jedou také dva závody série FIM Enel MotoE World Cup. Pro elektrické prototypy jsou u hladkého obutí “Michelin Slick MotoE“ směsi střední pro předek, měkká pro zadní pneumatiku a to vše v symetrické konstrukci. V případě deště nabízí řada “MICHELIN Power Rain“ symetrické pneumatiky ve směsi měkká pro předek a extra-měkká pro zadní pneumatiku.
Rekordy a informace MotoGP – Misano World Circuit Marco Simoncelli (ITA)
Rekord okruhu – Andrea Dovizioso - Ducati (2018) – 1'32,678
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Ducati (2018) – 1'31,629
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2015) – 299,5 Km/h
Délka závodu MotoGP - 27 kol (114,1 km)
GP San Marina – MotoGP 2018:
Stupně vítězů - 1.Dovizioso (Ducati), 2.Márquez (Honda), 3.Crutchlow (Honda)
Pole position – Jorge Lorenzo (Ducati) – 1'31,629 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Andrea Dovizioso (Ducati) – 1'32,678 sekundy
MotoGP – Preview
Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení je Marc Márquez (Repsol Honda Team), jehož náskok je po závodě v Británii na hodnotě 78 bodů. Úřadující světový šampion míří svižným krokem za dalším titulem mistra světa, protože jak jinak nazvat bilanci prvních a druhých míst, jeho letošní výsledky od Grand Prix v Kataru až po Silverstone. Pouze jediný závod nedokončil a tím byl Texas. Jezdec Repsol Hondy má velké štěstí na incidenty soupeřů, které se mu vyhýbají, což se nedá říct o jeho největším rivalovi v boji o titul, pokud to tak nyní vůbec lze nazvat, Italskému jezdci Doviziosovi.
Ital Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati) je druhý v pořadí šampionátu a šance letos získat titul mistra světa je v této chvíli již velmi malá. Dovizioso měl smůlu na chyby soupeřů, jako když ho v Barceloně poslal k zemi Lorenzo nebo teď posledně na Silverstonu trefil motorku padajícího Quartarara. V Británii měl Dovizioso velké štěstí, sice nebodoval, ale vyvázl bez zranění, která mohla být velmi vážná. Domácí Grand Prix v Misanu je něco co Dovizioso potřebuje k tomu, aby zapomenul, dostal se zpět do tempa a na domácí půdě svého největšího rivala porazil.
Vítěz závodu z Velké Británie Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) je průběžně třetí. Španěl ztrácí na druhého Doviziosa 23 bodů a na prvního Márqueze, kterého porazil v přímém souboji na Silverstonu, celkem 101 bodů. Nebýt nuly z Assenu a Sachsenringu tak kdo ví, jezdec Suzuki teď mohl figurovat klidně na druhé pozici, ale na kdyby se jak víme nehraje nikde a tady už vůbec ne. Uvidíme jak si Rins povede v Misanu, ale jedno je jisté, Španěl je správně motivován, předvedl, že na to má a stejně tak má na to jeho litrový prototyp.
Na vítězství, minimálně stupně vítězů myslí před závodem v Misanu Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Ital vyhrál závod v Mugellu a už ví jak slastně chutná vyhrát závod MotoGP a především pak na domácí půdě. Od Katalánska ale na stupních vítězů chyběl, takže je otázkou, zda jeho očekávání nejsou přehnaná. Vzhledem k tomu, že jen před pár dny absolvoval na okruhu v Misanu testy, bude Petrucci na víkend výborně připraven. Nicméně testy tam absolvovali také všichni jeho soupeři.
Pátým jezdcem v pořadí je Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP). Potom co Španěl minul stupně vítězů v České republice a Rakousku, konečně si spravil chuť třetím místem v britské Grand Prix. Iňales už před letní přestávkou uvedl, že titul je letos v nedohlednu, takže se soustředí čistě na to, aby závody dokončoval pokud možno na stupních vítězů. To se mu celkem daří a už teď bude přemýšlet nad novou sezonou a zda Yamaha dokáže připravit prototyp s nímž by od začátku mohl podávat konkurenceschopné výkony.
Podobného smýšlení bude také šestý jezdec průběžného hodnocení Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP), jemuž to letos nejde vůbec jak by si představoval. V úterý si splnil sen, když v rámci promo akce před Velkou cenou San Marina projel v sedle M1 ze svého ranče do rodného města Tavullie, pak zastavil před sídlem své společnosti VR46 až skončil na vrátnici okruhu Misano World Circuit Marco Simoncelli, kde si dal cvičně necelé kolo a zajel do boxů. Tato akce přilákala velké množství Rossiho příznivců, tak jak to můžeme vidět po celém světě. Valentino Rossi je skutečná legenda už v době své aktivní kariéry a zatím si nikdo nechce připustit, že by jednou skončil. Sen projet s motorkou MotoGP rodným městem až na okruh v Misanu si ale splnil už dnes. Znamená to snad něco?
Nejlepším nováčkem je Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), jemuž patří průběžná osmá příčka. Francouz nebodoval v Jerezu, Sachsenringu a teď naposledy na Silverstonu, kde krátce po startu dostal highsider, spadl a jeho motorka doklouzala pod kola Doviziosa, jenž těžce havaroval. Francouz po britském závodě uvedl, že spadl kvůli tomu, že předním uklouzlo zadní kolo Alexi Rinsovi a on musel razantněji ubrat plyn. S Rinsem tam skutečně cuklo, ale byl to Quartararo jehož přemíra snahy být za každou cenu vpředu způsobila, že reagoval v dané situaci tak jak reagoval, havaroval a zapříčinil kolizi s dalším jezdcem. Stát se to pochopitelně může, protože při takových rychlostech je sekunda celá věčnost.
Domácí závod pojede desátý v pořadí Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT), který byl potvrzen pro osmihodinový závod FIM EWC v Sepangu. Fanoušky bude mít na okruhu rovněž Andrea Iannone (Aprilia Racing Team Gresini), který závodí v barvách italského výrobce Aprilie, takže pro všechny hodně speciální víkend. Podobně jsou na tom u Pramac Racingu, jenž do víkendu v Misanu nastupují s titulárním sponzorem FIAMM a domácím jezdcem, kterým je Francesco Bagnaia.
Český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing) získal v Británii jeden bod za patnácté místo a jeden bod mu teď schází na Malajce Hafizhe Syahrina (Red Bull KTM Tech 3). Abraham testoval v Misanu, ale jen jeden den, protože nebyl fit po pádu z přípravy na závod britské Grand Prix. Český závodník bohužel není fit ani před víkendem v Misanu, jelikož bere antibiotika, takže rozhodně další náročný víkend pro jezdce Ducati.
MotoGP – Stav po GP Velké Británie:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 250 |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 172 |
3. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 149 |
4. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 145 |
5. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 118 |
6. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 116 |
7. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 94 |
8. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 92 |
9. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 88 |
10. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 69 |
11. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 68 |
12. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 62 |
13. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 39 |
14. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 33 |
15. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 29 |
16. | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia | 27 |
17. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 26 |
18. | Johann ZARCO | FRA | KTM | 22 |
19. | Jorge LORENZO | SPA | Honda | 21 |
20. | Stefan BRADL | GER | Honda | 16 |
21. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 14 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 9 |
23. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 7 |
24. | Hafizh SYAHRIN | MAL | KTM | 6 |
25. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 5 |
26. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia | 0 |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.