Šestá GP sezony – Velká cena Itálie

Poslední květnovou neděli je na programu Velká cena Itálie, jenž pořádají na okruhu Mugello v Toskánsku. Tato Grand Prix patří díky okolní přírodě mezi nejhezčí v kalendáři šampionátu a zároveň díky uspořádání tratě také mezi ty nejrychlejší a nejtěžší. Jediným zástupcem České republiky je průběžně devátý Filip Salač, který závodí v třídě Moto3 a naposledy získal ve Francii parádní druhé místo. Závody jedou v neděli všechny tři třídy světového šampionátu plus dva závody mají talentovaní jezdci Red Bull Rookies Cupu, kde je ve vedení soutěže Španěl Daniel Holgado.

Kapitoly článku

Autodromo del Mugello (ITA)

Závodní okruh Autodromo del Mugello postavili v roce 1974 třicet kilometrů od Florencie. Díky charakteru dráhy a prostředí do něhož je zasazena patří mezi nejpopulárnější okruhy v kalendáři mistrovství světa jak z pozice fanoušků, tak jezdců a fotografů, kterým se nabízí nesmírně zajímavá panorama. První závody mistrovství světa tam pořádali v roce 1976. Od roku 1988 je okruh ve vlastnictví Scuderia Ferrari a pevnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů je po rozsáhlé rekonstrukci od roku 1991.

Dráha okruhu Autodromo del Mugello měří celkem 5245 metrů, široká je 14 metrů a nejdelší rovinka má 1141 metrů. V jednom kole jezdci projedou 15 zatáčkami – 9 pravými a 6 levými.

Pro francouzského výrobce pneumatik Michelin představuje Mugello kombinaci rychlých a pomalých zatáček na dráze plné změn v převýšení s dlouhou rovinkou, která patří k těm vůbec nejrychlejším v celém seriálu s maximem kolem 350 kilometrů za hodinu. U zadních pneumatik je vyžadována přilnavost střední části, která dokáže přenést vysoký výkon při akceleraci z pomalejších zatáček a zároveň je potřebná perfektní přilnavost boční části pro rychlé průjezdy zatáčkami jako Arrabbiata 1 a 2, Palagio, Casanova a Savelli.

Rekordy a informace MotoGP – Autodromo del Mugello (ITA)

Nejrychlejší kolo – Danilo Petrucci - Ducati (2019) – 1'46,056
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2013) – 1'47,639
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'45,519
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2019) – 356,7 Km/h

Délka závodu MotoGP - 23 kol (120,6 km)
Velká cena Itálie – MotoGP 2020:
Kvůli zdravotní situaci spojené s onemocněním Covid-19 se závod v Mugellu nejel.

MotoGP – Preview

Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení královské kubatury je po pěti odjetých závodech Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Jezdec tovární Yamahy zatím vyhrál dva závody, doma v Le Mans byl třetí a 80 bodů mu nyní stačí k tomu, aby byl v pozici lídra. Jeho náskok je ale minimální, nicméně pravé předloktí jistě po operaci zesílilo a Francouz v Itálii zajede ještě silněji než tomu bylo před dvěma týdny. Pokud si chce udržet vedení, nic jiného mu ani nezbývá.

Druhý v pořadí je Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), jenž přišel o status vedoucího jezdce, ale jeho ztráta na první pozici má hodnotu jediného bodu. To opravdu není hodně. Vzhledem k tomu, že se nyní jede v Toskánsku, bude Bagnaia hodně motivovaný porazit Quartarara a převzít vedení v soutěži MotoGP. Nejlépe pochopitelně vítězstvím v Mugellu. Techniku, zázemí, talent a odhodlání má stoprocentní.

Celkem 12 bodů chybí na vedoucí pozici dalšímu jezdci z Francie, kterým je Johann Zarco (Pramac Racing), třetí muž průběžného hodnocení mistrovství světa. Zarco má letos sezonu v níž může uvažovat o předních příčkách, což již dokázal třetí druhými místy. Škoda nuly z Portugalska, kde měl technický problém s řazením a kvůli tomu skončil na zemi. Zarco je bojovník a ten po vítězství půjde s maximálním nasazením. Teď už se jen čeká na jeho vítězný přemet.

Na čtvrté pozici průběžného hodnocení je Jack Miller (Ducati Lenovo Team). Australan vyhrál poslední dva závody a těsně před italským víkendem v Mugellu Ducati potvrdila prodloužení smlouvy s Millerem na rok 2022. To je pro Australana skvělá zpráva, protože se může plně věnovat sezoně v níž bude jedním z jezdců bojujících světový titul.

Pátý v pořadí je Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP), jemuž na vedení v soutěži chybí 24 bodů. Celkem 8 bodů je Španěl za Millerem, takže nějaká ztráta v jeho případě je a tu se pokusí o nadcházejícím víkendu výrazněji zredukovat. Viñales je jezdcem, který se zařadil mezi ty, kteří již mají svého potomka, takže uvidíme, jak tuto novou roli Viñales spojí se závoděním. Každopádně získat z tří Grand Prix celkem 20 bodů, to rozhodně není jeho cílem.

Obhájce titulu Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR) je s 49 body šestý a na prvního Quartarara mu chybí 31 bodů. To je celkem dost, ale vzhledem k tomu, že sezona ještě nabízí spoustu příležitostí bodovat, nemá nic ztraceno. Mir nebodoval ve Francii, což mu teď bude chybět a musí čekat na chybu svých soupeřů.

Domácí závod pojede osmý Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT), třináctý Enea Bastianini (Avintia Esponsorama), šestnáctý Danilo Petrucci (Tech 3 KTM Factory Racing), devatenáctý Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT), jednadvacátý Luca Marini (SKY VR46 Avintia) a třiadvacátý Lorenzo Savadori (Aprilia Racing Team Gresini). Jako náhradní jezdec za Jorge Martina (Pramac Racing), který se zotavuje po zranění, nastoupí zkušební jezdec Ducati Michele Pirro.

V případě Valentina Rossiho je otázkou, zda závod v Mugellu nebude rozloučením s jeho slavnou kariérou jezdce seriálu Grand Prix. Do Mugella mířili desítky tisíc diváků jen za jedním účelem, vidět Rossiho závodit, vidět ho vyhrávat. Letos Rossi nasbíral z pěti závodů 9 bodů, je devatenáctý a stojí na rozcestí co dál.

Rossiho bratr Luca Marini (SKY VR46 Avintia) nastupuje do své první domácí Grand Prix v pozici jezdce královské kubatury. Tuto událost spojil s tím, že jeho Desmosedici GP bude v barvách italské trikolory. Ital je prozatím jednadvacátý, ale na kontě má stejný počet bodů jako jeho bratr nebo Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing).

MotoGP – MS po GP Francie:

1. Fabio QUARTARARO FRA Yamaha 80 bodů
2. Francesco BAGNAIA ITA Ducati 79
3. Johann ZARCO FRA Ducati 68
4. Jack MILLER AUS Ducati 64
5. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 56
6. Joan MIR SPA Suzuki 49
7. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 35
8. Franco MORBIDELLI ITA Yamaha 33
9. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 28
10. Pol ESPARGARO SPA Honda 25
11. Brad BINDER RSA KTM 24
12. Alex RINS SPA Suzuki 23
13. Enea BASTIANINI ITA Ducati 20
14. Alex MARQUEZ SPA Honda 18
15. Jorge MARTIN SPA Ducati 17
16. Danilo PETRUCCI ITA KTM 16
17. Marc MARQUEZ SPA Honda 16
18. Stefan BRADL GER Honda 11
19. Valentino ROSSI ITA Yamaha 9
20. Miguel OLIVEIRA POR KTM 9
21. Luca MARINI ITA Ducati 9
22. Iker LECUONA SPA KTM 8
23. Lorenzo SAVADORI ITA Aprilia 2
24. Tito RABAT SPA Ducati 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
IvanDvoutakťák přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist