Osmnáctá GP sezony – Velká cena Malajsie

Předposledním podnikem sezony končí mise po Pacifiku, která byla o něco delší než v předchozích letech, jelikož se jel letos poprvé závod v Thajsku. Malajsie je tradiční zastávkou světového šampionátu a okruh Sepang International určitě důkladně prověří kolik sil ještě v závěru roku zbývá jak samotným jezdcům, tak jejich technice.

Kapitoly článku

Sepang International Circuit (MAL)

Sepang International Circuit postavili v roce 1998 přibližně padesát kilometrů jižně od hlavního města Kuala Lumpur. Dnes je místem, kde závodí nebo závodila většina prestižních světových šampionátů. Sepang je také tradičním místem předsezonních testů královské kubatury seriálu Grand Prix, takže nyní následuje srovnání jak moc se týmy během roku zlepšily.

Okruh Sepang International měří celkem 5548 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem 15 zatáčkami – 10 pravými a 5 levými. Šířka dráhy je 25 metrů, nejdelší rovinka je dlouhá celkem 920 metrů. Předloni dostal okruh nový povrch, protože po závodech formule 1 tam byla spousta nerovností.

Pro víkend v Sepangu je řada Michelin Power Slicks ve směsi měkká, střední a tvrdá. Pro přední pneumatiky v symetrické verzi, pro zadní pneumatiky v asymetrické verzi s tvrdší pravou stranou. Vzhledem k tropickému podnebí a vysoké pravděpodobnosti dešťových přeháněk je řada pneumatik Michelin Power Rain ve směsích měkká a střední. Přední pneumatiky symetrické, zadní asymetrické.

Rekordy a informace MotoGP – Sepang International Circuit (MAL)

Nejrychlejší kolo – Dani Pedrosa – Honda (2015) – 1'59,053
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 2'00,606
Kvalifikační rekord – Dani Pedrosa - Honda (2015) – 1'59,053
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 339,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 20kol (110,9 km)
GP Malajsie – MotoGP 2017:
Stupně vítězů – 1.Dovizioso (Ducati), 2.Lorenzo (Ducati), 3.Zarco (Yamaha)
Pole position – Dani Pedrosa (Honda) – 1'59,212 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Andrea Dovizioso (Ducati) – 2'13,084 sekundy

MotoGP – Preview

V Austrálii má Marc Márquez (Repsol Honda Team) prostě smůlu. Z šesti závodů, které tam jel v sedle motorky MotoGP, dvakrát slavil vítězství, ale čtyřikrát klání vůbec nedokončil. To se mu jinde nestává tak často, takže z Phillip Islandu už bude mít určitý respekt až tam příští rok zase přijede. Tentokrát si vedl dobře, ale v závodě se dostal do stopy za ním jedoucího Zarca, který to neměl šanci ubrzdit. Zatímco Zarco absolvoval pád ve víc jak 300 kilometrové rychlosti, Márquez náraz ustál a pokrčoval dál v závodu. Ale jen chvilku než zjistil, že má uvolněnou zadní část se sedlem a s tím už dál závodit nešlo. Co se týče Márqueze, tak ten už má titul jistý, takže v tomto směru se nic nestalo, jen Honda a Repsol Honda ještě čekají až si zajistí celkové vítězství v soutěži výrobců a týmů.

Na průběžné druhé pozici je Andrea Dovizioso (Ducati Team), který si třetím místem v Austrálii pojistil šance na titul vicemistra světa. Pádem v Japonsku ztratil spoustu bodů, takže to už neriskoval a snažil se závod dokončit před Rossim. Závod ale nebyl snadný, jelikož měl za sebou Álvara Bautistu, který jel v sedle Lorenzovy GP18. Španěl na Doviziosa celkem dost tlačil, ale nakonec projel cílem čtvrtý. S tímto stavem byli všichni spokojení, pokud by ale Bautista připravil Doviziosa o nějaké ty mistrovské body, nadšení by tak velké asi nebylo.

Třetí v pořadí Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) působí dojmem, že je již plně smířen s realitou. Závod v Austrálii vyhrál jeho týmový kolega, což Ital hodnotí pozitivně, přesto tvrdí, že práce nekončí, ale naopak začíná. On sám závod dokončil šestý, takže ztratil nějaké body jak na Doviziosa, tak se zmenšil jeho náskok na čtvrtého Viňalese, který je nyní viditelně na koni. Průběžná třetí pozice je nyní ohrožena, takže pokud si ji chce Rossi udržet, bude muset Viňalese porazit. Na druhou pozici Rossi ztrácí patnáct bodů a patnáct bodů ho nyní dlí od čtvrtého Viňalese.

Jezdcem, který zastavil u tří ladiček nepříznivou šňůru závodů bez vítězství, byl v Austrálii Maverick Viňales (Movistar Yamaha MotoGP). Naposledy Yamaha slavila vítězství v Assenu 2017 zásluhou Valentina Rossiho, nyní je to Viñales, kdo zvedl prapor tří ladiček a zavelel k útoku. Pochopitelně vzhledem k zmiňované bilanci je to Viňalesovo letos první vítězství, první triumf od Le Mans 2018. Nyní ztrácí na Top3 patnáct bodů a ty bude chtít v posledních dvou závodech roku získat.

Pátý Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) je nyní v nemocnici v Melbourne, kde absolvuje druhou operaci vícenásobné zlomeniny kotníku. Britský závodník havaroval v závěru druhého tréninku v první zatáčce a pádem si způsobil zranění, které ho z největší pravděpodobností již vyřadilo ze zbytku sezony. Crutchlow bojoval o status nejlepšího netovárního jezdce, který mu také nyní stále patří, ale do konce sezony pátou příčku zřejmě neudrží. V Malajsii Crutchlowa nahradí testovací jezdec HRC Stefan Bradl.

Kandidáti na post nejlepšího jezdce netovárního týmu jsou šestá Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing) a sedmý Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3). Petrucci zaváhal v závodě v Austrálii, kde mohl být hodně vpředu, ale krátce po startu měl výjezd mimo trať a začínal jeho závod tak začínal od poslední pozice. Získal jen čtyři body, takže na Crutchlowa teď ztrácí 11 bodů. Francou Zarco měl závod mnohem víc nabitý adrenalinem, když zezadu narazil do Hondy Márqueze a v rychlosti kolem 300 kilometrů v hodině si vystoupil ze sedla motorky.

Naštěstí vše dopadlo bez zranění, tedy až na Aleixe Espargara (Aprilia Racing Team Gresini), do jehož ruky narazil jeden z úlomků havarovaných motorek a došlo k posunu kovové destičky, kterou tam má od loňské sezony. Tady se dokonce spekuluje, zda jezdec Aprilie vůbec v Malajsii pojede. O tom jak nebezpečné byly tyto létající úlomky ví svoje také Karel Abraham (Ángel Nieto Team), jemuž část z nich prostřelila čelní plexi jeho GP17.

Silná dvojice je nyní osmý Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR) a desátý Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Jezdci Suzuki teď mají k dispozici materiál s nímž můžou bojovat o přední pozice a Andrea Iannone to v Austrálii také potvrdil druhým místem v cíli. Ital věřil ve víc, chtěl vyhrát, ale to může zkusit ještě v Malajsii nebo Valencii, kde v sedle Suzuki pojede naposledy. Vedení japonského výrobce má stejně úžasnou schopnost se zbavovat jezdců, kteří s jejich motorkou dokážou zajet nejvýš.

Do závodního víkendu v Sepangu by rád nastoupil Jorge Lorenzo (Ducati Team), který z Japonska odletěl do Barcelony, kde podstoupil operaci zápěstí. Pár dnů odpočinku, rekonvalescence a zpátky na dráhu. Zda tomu tak bude ale i v praxi ukáže až zdravotní prohlídky nebo první trénink. V záloze má být testovací jezdec Ducati Michele Pirro.

Za Lorenza jel v Austrálii Álvaro Bautista (Ángel Nieto Team), který si zkušenost s Desmosedici GP18 náramně užil. Příprava na závod nebyla snadná, protože hned třikrát skončil na zemi, ale samotný závod byl v jeho podání parádní záležitost a nechybělo moc, aby stál na stupních vítězů. Myslím, že u Ducati řadu lidí překvapil a my se jen můžeme těšit, že příští rok Bautista trošku rozvlní stojaté vody WorldSBK. On sám se na to určitě těší.

Český závodník Karel Abraham (Ángel Nieto Team) dostal na jeden víkend novější stroj Desmosedici GP17 a ten rozdíl tam byl vidět. Samozřejmě není vše jen o názvu motorky, ale technický komplet je třeba sladit s jezdcem, což vyžaduje nějaký čas. Během závodního víkendu ten čas na to samozřejmě není, ale výkony, které Abraham předváděl stály za pozornost. V závodu zajel prozatím z celé sezony nejlépe, když cílem projel jedenáctý a v průběžném hodnocení mu patří dvaadvacátá pozice.

MotoGP – MS po GP Austrálie:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 296
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 210
3. Valentino ROSSI ITA Yamaha 195
4. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 180
5. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 148
6. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 137
7. Johann ZARCO FRA Yamaha 133
8. Andrea IANNONE ITA Suzuki 133
9. Jorge LORENZO SPA Ducati 130
10. Alex RINS SPA Suzuki 129
11. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 96
12. Dani PEDROSA SPA Honda 95
13. Jack MILLER AUS Ducati 83
14. Franco MORBIDELLI ITA Honda 46
15. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 39
16. Tito RABAT SPA Ducati 35
17. Pol ESPARGARO SPA KTM 35
18. Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha 34
19. Bradley SMITH GBR KTM 29
20. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 21
21. Scott REDDING GBR Aprilia 15
22. Karel ABRAHAM CZE Ducati 10
23. Mika KALLIO FIN KTM 6
24. Katsuyuki NAKASUGA JPN Yamaha 2
25. Xavier SIMEON BEL Ducati 1
26. Michele PIRRO ITA Ducati 1
27. Thomas LUTHI SWI Honda  
28. Stefan BRADL GER Honda  
29. Jordi TORRES SPA Ducati  
30. Mike JONES AUS Ducati  
31. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki  
32. Christophe PONSSON FRA Ducati  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
Valentin přispěl 2 Kč
jannyk přispěla 2 Kč
Majk1 přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist