Osmnáctá GP sezony – Velká cena Austrálie

Naposledy zamířil světový šampionát silničních motocyklů do Austrálie v roce 2019. Poslední dva roky se na Phillip Islandu nezávodilo kvůli opatřením australské vlády ohledně Covid-19. V Austrálii startovala v roce 2019 trojice českých závodníků Karel Abraham (MotoGP), Jakub Kornfeil (Moto3) a Filip Salač (Moto3). Dnes reprezentuje Českou republiku jediný Filip Salač, který je prvním rokem jezdcem třídy Moto2 a naposledy v Thajsku získal své první umístění na stupních vítězů v podobě druhého místa. Závodní okruh na jihu Austrálie patří mezi ty nejhezčí v kalendáři, nicméně z hlediska závodění patří Phillip Island mezi nejnáročnější tratě světa - Animoca Brands Australian Motorcycle Grand Prix.

Kapitoly článku

Phillip Island (AUS)

Okruh Phillip Island postavili v roce 1956, ale motorky už na jihu Austrálie závodily od roku 1931. Od roku 1997 je okruh pevnou součástí kalendáře světového šampionátu. Dráha Phillip Islandu měří celkem 4448 metrů, v nejširším místě má 13 metrů a nejdelší rovinka je 900 metrů dlouhá. V jednom kole jezdci projedou celkem 12 zatáčkami – 7 levými a 5 pravými.

Dráha je známa i po výměně asfaltu svým drsným povrchem a pro výrobce pneumatik patří mezi jedny z nejnáročnějších tratí vůbec. Na okruhu jezdci dosahují nejvyšší průměrné rychlosti v kalendáři šampionátu a pneumatiky dostanou zabrat zejména v úseku jedenácté a dvanácté zatáčky, kde se v jejich levé straně generuje rekordně nejvyšší teplota. Nepoměr pravých a levých zatáček pak při chladnějším počasí působí jezdcům problémy.

Rekordy a informace MotoGP – Phillip Island (AUS)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2013) – 1'28,108
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2015) – 348,0 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27kol (120,1 km)
GP Austrálie – MotoGP 2019:
Stupně vítězů – 1.Márquez M. (Honda), 2.Crutchlow (Honda), 3.Miller (Ducati)
Pole position – Maverick Viňales (Yamaha) – 1'28,492 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Maverick Viňales (Yamaha) – 1'29,322 sekundy

MotoGP – Preview

Bývaly doby, kdy před závodem v Austrálii již bylo rozhodnuto o titulu mistra světa, ale to rozhodně není případ letošní sezony. Vedoucí jezdec průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) má na kontě 219 bodů, což je o pouhé dva body víc než jeho soupeř na druhé pozici. Francouz v posledních třech Grand Prix získal jen osm bodů a to je hodně málo pro něho, kdo chce obhájit titul mistra světa. U Yamahy teď budou muset zabrat, aby Quartararo odolal náporu rivalů a do Evropy si přivezl rozhodující výhodu.

Už to vypadalo, že Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) nebude ve hře o titul mistra světa, ale zaváhání jeho rivala Quartarar mu umožnilo snížit ztrátu na pouhé dva body. Bagnaia má nyní velmi dobrou šanci získat vedení v šampionátu, to potvrdit dobrým výsledkem v Malajsii a do Valencie přijet s takovou výhodou, kterou bude schopen uhájit. Nebýt výpadku v Japonsku, Bagnaia vedl šampionát už dnes, ale na kdyby tady nikdo nehraje. Uvidíme, co Bagnaia dokáže v Austrálii.

Ani Aleix Espargaró (Aprilia Racing) nebyl schopen využít chyb svých soupeřů a dostat se mnohem blíž vedení šampionátu od něhož ho teď dělí rovných 20 bodů. Do konce sezony je k dispozici 75 bodů, což není až tak moc, ale už jsme viděli, že se dá během jediného závodu ztratit hodně.

Čtvrtý Enea Bastianini (Gresini Racing) je stále v pozici nejvýše postaveného jezdce netovárního týmu a také on má matematickou šanci na vítězství v šampionátu. Ital ztrácí na vedení 39 bodů, na třetího Espargara 19 bodů. Vymazat ztrátu na Espargara nebo ji alespoň výrazně snížit, to bude pro nadcházející australský víkend cíl číslo jedna.

Jediný bod za Bastianinim je pátý Jack Miller (Ducati Lenovo Team) pro něhož je Velká cena Austrálie jeho domácím podnikem. Pro Millera, který má nyní na kontě dvoje umístění na pódiu v řadě obrovská motivace v tomto trendu pokračovat a domácím fanouškům ukázat, že je jezdcem bojujícím o přední příčky. Od vedoucího Quartarar dělí Millera rovných 40 bodů. „Stále žiji! Pořád žiji! Matematicky jsem stále naživu, jsem snílek,” řekl Miller vítězi závodu v Thajsku Miguelu Oliveirovi. O nadcházejícím víkendu Miller také nastupuje do své první Grand Prix od svatby s přítelkyní Ruby, kterou si vzal 8.října. Druhým Australanem v poli bude Remy Gardner (Tech3 KTM Factory Racing).

Matematickou šanci na zisk titulu mistra světa mají dnes ještě dva závodníci. Prvním z nich je průběžně šestý Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) a průběžně sedmý Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Ztráta osmého Miguela Oliveiry (Red Bull KTM Factory Racing), vítěze závodu královské kubatury v Thajsku, je již na 88 bodech.

Závodem v Austrálii chce zpět na trať Joan Mir (Ecstar Suzuki Team), který měl zranění kotníku od rakouské Grand Prix. Až nyní, pokud dostane od lékaře zelenou, by mohl do závodu nastoupit. Chybět bude Takaaki Nakagami (LCR Honda IDEMITSU), který má od nezaviněného pádu v Aragonii zdravotní problémy s prsty pravé ruky. Japonce nahradí jeho krajan Tetsuta Nagashima.

MotoGP – MS po GP Thajska:

1. # 20 Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 219 bodů
2. # 63 Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 217
3. # 41 Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 199
4. # 23 Enea Bastianini IT Gresini Racing MotoGP Ducati 180
5. # 43 Jack Miller AU Ducati Lenovo Team Ducati 179
6. # 33 Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 154
7. # 5 Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 151
8. # 88 Miguel Oliveira PT Red Bull KTM Factory Racing KTM 131
9. # 89 Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 127
10. # 12 Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 122
11. # 42 Alex Rins ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 112
12. # 10 Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 101
13. # 93 Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 84
14. # 72 Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 80
15. # 36 Joan Mir ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 77
16. # 73 Alex Marquez ES LCR Honda CASTROL Honda 50
17. # 44 Pol Espargaro ES Repsol Honda Team Honda 49
18. # 30 Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 46
19. # 21 Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 31
20. # 49 Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 23
21. # 4 Andrea Dovizioso IT WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 15
22. # 40 Darryn Binder ZA WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 10
23. # 87 Remy Gardner AU Tech3 KTM Factory Racing KTM 9
24. # 25 Raul Fernandez ES Tech3 KTM Factory Racing KTM 9
25. # 35 Cal Crutchlow GB WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 3
26. # 6 Stefan Bradl DE Repsol Honda Team Honda 2
             
27. # 51 Michele Pirro IT Aruba.it Racing Ducati 0
28. # 32 Lorenzo Savadori IT Aprilia Racing Aprilia 0
29. # Danilo Petrucci IT Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 0
30. # 92 Kazuki Watanabe JP Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 0
31. # 45 Tetsuta Nagashima JP LCR Honda IDEMITSU Honda 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist