Nová aerodynamika Ducati vyvolala reakci konkurence

První závod sezony 2019 byl skvělou podívanou díky tomu, že o vítězství jezdci rozhodovali až v posledních metrech před cílem. Úvodní klání roku vyhrál Andrea Dovizioso, který jen velmi těsným rozdílem porazil Marca Márqueze. Závěr závodu dá se říct stejný jaký byl loni jen s tím rozdílem, že třetí nebyl Valentino Rossi, ale Cal Crutchlow. Ovšem úvodní podnik nebyl jen o klání na trati, ale jak se zdá především o bitvě v zákulisí.

Jak už jsme uvedli ve výsledkovém článku GP Kataru, po skončení klání v Losail podali čtyři výrobci v zastoupení Aprilia Racing Team Gresini, Red Bull KTM Factory Racing, Repsol Honda Team a Team Suzuki Ecstar, protest proti použití aerodynamických prvků na strojích Ducati GP19 jezdců Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci a Jack Miller. Stewardi FIM na místě provedli šetření a protest zamítli, čímž ale nic neskončilo, protože všichni čtyři výrobci podali odvolání a celá věc jde nyní k odvolacímu soudu FIM.

Ducati slovy sportovního ředitele Paola Ciabattiho tvrdí, že je celá věc jen politika. Podle Itala Ducati neudělal nic jiného než že následovala technické předpisy. Ciabatti poukazuje na zprávu, kterou začátkem března týmy dostaly, a kde je přesně specifikováno použití spojleru zadního kola.

„Kdybychom považovali nasazení tohoto prvku za možné riziko trestu, nejeli bychom s ním. Jenže tak to nebylo. Yamaha už použila podobný deflektor loni ve Valencii, aby dostala vodu mimo zadní kolo,“ uvedl pro motorport.com Paolo Ciabatti. Pravdou je, že Yamaha zřejmě právě kvůli tomu také žádný protest nepodala.

Jak ale prozradil šéf týmu Suzuki Davide Brivio, byl s vedením Ducati ještě před závodem v kontaktu a upozornil je, že pokud do závodu nasadí sporný zadní spojler, Suzuki proti tomu podá protest. Podle Itala tam je totiž jednoznačně aerodynamická výhoda v rámci přítlaku, což předpisy nedovolují. Protest není směřován proti vítězství Doviziosa, ale aby se celá záležitost jednoznačně vysvětlila. Tedy co je a není možné v aerodynamice motorky pro letošní sezonu. Přesně to samé také zaznělo ze strany KTM.

Loni se výrobci dohodli na nějakém schématu aerodynamiky motocyklů třídy MotoGP, aby udrželi pod kontrolou výdaje za vývoj. Každý výrobce tak měl možnost homologovat jednu sadu aerodynamiky před začátkem sezony s tím, že během sezony je možnost jedné aktualizace. Motorka už také neměla mít žádné další aerodynamické prvky zejména ne s ohledem na přítlak.

Před pár týdny Ducati představila Technickému řediteli doplněk zadního ramene (aerodynamický spojler) a kryty předního kola, vše bylo zdůvodněno záměrem ochladit pneumatiku. Technický ředitel šampionátu tyto doplňky schválil jako chladící systém pro pneumatiky. Zadní spojler je legální pokud je součástí zadního ramene, musí se současně s ramenem pohybovat a musí být použit pro účel chlazení pneumatiky, rozrážení vody nebo ochrany pneumatiky před troskami.

Technici a inženýři pracující pro výrobce Aprilia, Honda, Suzuki a KTM jsou ale toho názoru, že tato přídavná zařízení mají především aerodynamický účinek, kterým se generuje přítlak a proto nejsou v souladu s platnými předpisy. Zástupci výrobců, kteří podali protest, byli na jednání s technickým ředitelem, ale nebyli spokojeni s odůvodněním.

Nový závodní ředitel Aprilie Massimo Rivola k celé věci uvedl, že jejich inženýři mají jasno a zadní spojler Ducati generuje vyšší přítlak. Také uvedl, že není na Aprilii nebo ostatních výrobcích dokazovat, že je spojler Ducati nelegální, ale je to Ducati, která má na základě dat prokázat jeho soulad s pravidly. Rivola se také pozastavuje nad tím, proč Ducati chtěla v Kataru ochlazovat zadní pneumatiku zrovna u Doviziosa, který je třeba o víc jak jedenáct kilo lehčí než Petrucci, navíc teplota byla na třiadvaceti stupních a jel na střední směsi, což by spíš chtělo její zahřívání. Petrucci tomu vůbec nasadil korunu, když měl během víkendu v Kataru novinářům říct, že k funkci zadního spoileru jim nic prozradit nemůže, protože by se Gigi zlobil.

Je možné, že by Ducati až tolik riskovala? Nechce se tomu věřit, ale je jasné, že nyní bude muset vyložit karty na stůl. A co teď? Teď proběhne odvolací soud FIM. Rozhodnutí má být do závodu v Argentině. Pokud by soud rozhodl v neprospěch italského výrobce, ten by zcela určitě podal odvolání a vše by šlo k Arbitrážnímu soudu pro sport.

Aktualizace (13.3.2019) – Slyšení Odvolacího soudu MotoGP bude zorganizováno se všemi dotčenými týmy v nejbližších dnech, tak aby bylo možné jeho rozhodnutí oznámit před Grand Prix Argentiny s datem 31.března. Výsledky GP Kataru jsou podmíněny konečným rozhodnutím Odvolacího soudu MotoGP.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 16 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
Venda přispěl 2 Kč
Normik přispěl 2 Kč
Ritchy přispěl 2 Kč
Foxx5 přispěl 2 Kč
Marian16 přispěl 2 Kč
kubas_zn přispěl 2 Kč
PietroTedesco přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist