Dvacátá GP sezony – Velká cena Valencie

Je tu závěrečný podnik sezony 2022 Velká cena Valencie, jejímž domovem je okruh Ricarda Torma. Víkendové závody na španělském okruhu definitivně rozhodnou o mistrech světa v třídách Moto2 a MotoGP. V Moto2 bojují o titul jezdci Augusto Fernandez (Red Bull KTM Ajo) a Ai Ogura (Idemitsu Honda Team Asia), v MotoGP je to Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) a Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Hned v úterý 8.listopadu startuje ve Valencii nová sezona přípravným testem týmů královské kubatury. (foto - autorem nového designu trofejí, který spojuje vášeň pro závodění s ekologickým pojetím recyklace, protože je vyroben převážně ze závodních pneumatik, je Paco Puerto).

Kapitoly článku

Comunitat Valenciana - Ricardo Tormo (SPA)

Závodní okruh postavili v roce 1999 v těsné blízkosti Cheste a dnes nese jméno Ricarda Torma. Španělský závodník jel v seriálu Grand Prix v kategorii do 50ccm, 90ccm, 125ccm a na konto si připsal dva světové tituly z padesátek (1978 a 1981). V prosinci 1998 teprve šestačtyřicetiletý Ricardo Tormo umírá na leukémii s níž řadu let bojoval. Okruh ve Valencii pak na jeho počest přejmenovali na Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo.

Okruh je ve stylu stadionu s minimálním převýšením, ale skvělým rozhledem pro diváky. Dráha měří celkem 4005 metrů, je 12 metrů široká a nejdelší rovinka je dlouhá 876 metrů. V jednom kole jezdci projedou 14 zatáčkami z čehož je 9 levých a 5 pravých. V roce 2023 dojde ke kompletní obnově povrchu dráhy okruhu ve Valencii. Bude to již třetí kompletní výměna asfaltu od otevření okruhu. Ta zatím poslední proběhla v roce 2012. Naposledy se asfalt vyměnil na cílové rovince v roce 2016. Tehdy se jednalo o celkem 460 metrů.

Rekordy a informace MotoGP – Comunitat Valenciana - Ricardo Tormo (SPA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'29,401
Rekord okruhu – Francesco Bagnaia - Ducati (2021) – 1'31,042
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'29,401
Maximální rychlost –Johann Zarco – Ducati (2021) – 337,0 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27kol (108,1 km)
GP Valencie – MotoGP 2021:
Stupně vítězů – 1.Bagnaia (Ducati), 2.Martin (Ducati), 3.Miller (Ducati)
Pole position – Jorge Martin (Ducati) – 1'29,936 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Francesco Bagnia (Ducati) – 1'31,042 sekundy

Tipovačka MotoGP 2022 - FINÁLE!!! - tipujte na výsledky a vyhrajte zajímavé ceny. Například poukaz na Motoškolu v Brně. Tuto cenu pro Vás připravil ve spolupráci s Motorkari.cz partner tipovačky Automotodrom Brno.

MotoGP – Preview

Lídrem průběžného hodnocení a velkým kandidátem na titul mistra světa je Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Ital závodí v barvách Ducati, jenž naposledy slavila titul v kategorii jednotlivců v roce 2007, když šampionát ovládl Casey Stoner. Jeho náskok je na 23 bodech, což znamená, že potřebuje jen dva body k tomu, aby titul získal bez ohledu zda závod ve Valencii jeho největší rival vyhraje či ne. V případě italského závodníka jsou jasné tři možnosti, jak titul získat. Ta první je, že Quartararo ve Valencii nevyhraje. Druhá možnost je taková, že Bagnaia skončí nejhůř čtrnáctý a třetí varianta je, že bude nejhůř patnáctý a Francouz nevyhraje.

Hodně špatnou druhou polovinu sezony má za sebou Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP), stále ještě úřadující mistr světa silničních motocyklů. Francouz teď na vedení ztrácí 23 bodů, což by se dalo říct, že je na ručník, ale u Yamahy nic předem nevzdávají a věří na zázrak. Quartararo musí vyhrát, Bagnaia být patnáctý nebo mimo body, pak se tak doopravdy stane …
„Stále jsme ve hře,” řekl šéf Yamahy MotoGP Lin Jarvis. „Měli bychom mít z toho radost. Člověk nikdy neví, ale musíme vyhrát závod, což není snadné, a naši soupeři budou muset mít nějaký neúspěch, což také není ideální způsob, jak vyhrát... ale v tomto sportu se může stát cokoli. Když jsme jeli v roce 2006 do Valencie, Valentino to chtěl dokončit tím, že závod jednoduše vyhraje, ale stalo se nemyslitelné, Valentino havaroval a Nicky získal titul.”

O třetí pozici bude muset ve Valencii bojovat španělský jezdec tovární stáje Aprilie Aleix Espargaró (Aprilia Racing). Od Japonska to není ono, bodové zisk jsou jednociferné a proto už Espargaró nemůže myslet na postup vpřed, jen na to, aby si vůbec místo udržel. Jediný bod náskoku je nic a navíc má za sebou Bastianiniho, který je pořádně rozjetá a hladový po vítězství, nebo minimálně stupních vítězů.

O pozici mezi nejlepšími třemi jezdci světa, bude o nadcházejícím víkendu usilovat Enea Bastianini (Gresini Racing), který na třetí místo ztrácí jediný bod. Ital je už nyní jezdcem se statusem nejlepšího netovárního závodníka a pokud získá umístění v Top3, bude to jen dobře. Hlavně potřebuje zajet tak, aby k zemi neposlal Bagnaiu, protože to by se jeho budoucímu zaměstnavateli moc nelíbilo. Zda dostane nějaké pokyny "jak má jet závod", to je předmětem spekulací. „Bude to můj poslední závod s týmem Gresini, takže se ho pokusím co nejlépe oslavit,” uvedl Bastianini, který přestupuje k továrně Ducati. „Určitě to nebude snadný závod s mnoha konkurenceschopnými jezdci ... . Zvedáme se a víme, jaký je náš potenciál, takže se pokusíme zajet dobře a skončit v první trojce mistrovství světa.”

Pátým jezdcem v pořadí je Jack Miller (Ducati Lenovo Team), který ve Valencii skončí u tovární Ducati, kde byl poslední dvě sezony. Australan jede naplno, chce se s italským týmem rozloučit co nejlépe, ale to páté místo bude pro něho maximum, jehož může dosáhnout. Ještě v Austrálii měl nějakou šanci na posun pořadím, ale jakmile ho poslal k zemi Alex Márquez (LCR Honda Castrol) bylo po nadějích. Už v úterý bude Miller ve Valencii testovat s továrním týmem KTM.

O šestou pozici v tabulce MS bude souboj mezi Bradem Binderem (Red Bull KTM Factory Racing) a sedmým Johannem Zarcem (Prima Pramac Racing). Oba jezdce dělí jen dva body, takže minimum a ideální možnost sledovat vzájemný souboj, který bude jistě velmi napínavý. Ztráta na Top5 je pro Zarca už příliš vysoká, to by se musel stát zázrak, aby na to dosáhl, což se jistě nestane. Desátý Španěl Jorge Martin (Prima Pramac Racing) ztrácí dva body na devátého Miguela Oliveiru (Red Bull KTM Factory Racing), což slibuje také zajímavý vzájemný souboj. Pro Oliveiru poslední závod s KTM, jelikož přestupuje k satelitu Aprilie.

Ve Valencii končí Suzuki, jenž opouští MS silničních motocyklů. Jejich dva tovární jezdci Alex Rins (Team SUZUKI ECSTAR) a Joan Mir (Team SUZUKI ECSTAR) byli z oznámení svého zaměstnavatele překvapeni stejně jako všichni ostatní, nicméně se jim podařilo získat místo na příští sezonu. Alex Rins pojede s týmem LCR Honda a Joan Mir bude jezdcem týmu Repsol Honda. V průběžném hodnocení patří Alexi Rinsovi osmá příčka, Joan Mir je průběžně patnáctý.

Poslední závod v třídě MotoGP pojede Jihoafričan Darryn Binder (WithU Yamaha RNF MotoGP Team), který byl pokusem dostat jezdce z Moto3 přímo do MotoGP. Úspěšné to moc nebylo, takže jeho další cesta vede do Moto2, kde spojil síly s týmem, který pojede nově pod názvem LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP. Týmovým kolegou bude Binderovi Němec Lukas Tulovic, vítěz letošního ročníku evropského šampionátu Moto2. Poslední závod v královské kubatuře má před sebou také Australan Remy Gardner (Tech3 KTM Factory Racing), jenž přestupuje do světového šampionátu superbiků WorldSBK.

MotoGP – MS po GP Malajsie:

1. # 63 Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 258 bodů
2. # 20 Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 235
3. # 41 Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 212
4. # 23 Enea Bastianini IT Gresini Racing MotoGP Ducati 211
5. # 43 Jack Miller AU Ducati Lenovo Team Ducati 189
6. # 33 Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 168
7. # 5 Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 166
8. # 42 Alex Rins ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 148
9. # 88 Miguel Oliveira PT Red Bull KTM Factory Racing KTM 138
10. # 89 Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 136
11. # 12 Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 122
12. # 93 Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 113
13. # 10 Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 111
14. # 72 Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 106
15. # 36 Joan Mir ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 77
16. # 44 Pol Espargaro ES Repsol Honda Team Honda 56
17. # 73 Alex Marquez ES LCR Honda CASTROL Honda 50
18. # 30 Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 46
19. # 21 Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 36
20. # 49 Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 23
21. # 4 Andrea Dovizioso IT WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 15
22. # 40 Darryn Binder ZA WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 12
23. # 87 Remy Gardner AU Tech3 KTM Factory Racing KTM 10
24. # 35 Cal Crutchlow GB WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 10
25. # 25 Raul Fernandez ES Tech3 KTM Factory Racing KTM 10
26. # 6 Stefan Bradl DE Repsol Honda Team Honda 2
             
27. # 51 Michele Pirro IT Aruba.it Racing Ducati 0
28. # 32 Lorenzo Savadori IT Aprilia Racing Aprilia 0
29. # 45 Tetsuta Nagashima JP LCR Honda IDEMITSU Honda 0
30. # 9 Danilo Petrucci IT Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 0
31. # 92 Kazuki Watanabe JP Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist