Devatenáctá GP sezony – Velká cena Valencie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Petronas Sprinta Yamaha, Ducati Media, Suzuki Racing, SKY Racing Team VR46, Redox PrüstelGP, Red Bull KTM Factory | Zveřejněno: 13.11.2019 | Zobrazeno: 11 045x
Začátkem druhé poloviny listopadu skončí sezona Mistrovství světa silničních motocyklů 2019 posledními závody ve Valencii. O titulech mistrů světa je ve všech třech kategoriích rozhodnuto, zbývá jen jedna neznámá a to, kdo získá premiérový triumf v pohárové soutěži elektromotorek MotoE. Po víc jak měsíci závodění mimo Evropu je šampionát zpět na španělské půdě a to znamená, že máme před sebou standardní časový harmonogram. V pátek jsou na programu tréninky plus kvalifikační bitva E-Pole, sobota je kvalifikační s prvním závodem MotoE a neděle je dnem závodu.
Kapitoly článku
Comunitat Valenciana - Ricardo Tormo (SPA)
Závodní okruh postavili v roce 1999 v těsné blízkosti Cheste a dnes nese jméno Ricarda Torma. Španělský závodník jel v seriálu Grand Prix v kategorii do 50ccm, 90ccm, 125ccm a na konto si připsal dva světové tituly z padesátek (1978 a 1981). V prosinci 1998 teprve šestačtyřicetiletý Ricardo Tormo umírá na leukémii s níž řadu let bojoval. Okruh ve Valencii pak na jeho počest přejmenovali na Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo.
Okruh je ve stylu stadionu s minimálním převýšením, ale skvělým rozhledem pro diváky. Dráha měří celkem 4005 metrů, je 12 metrů široká a nejdelší rovinka je dlouhá 876 metrů. V jednom kole jezdci projedou 14 zatáčkami z čehož je 9 levých a 5 pravých.
Francouzský výrobce Michelin je jednotným dodavatelem pneumatik pro MotoGP a do Valencie přiveze v případě řady “Michelin Power Slick“ směsi měkkou, střední a tvrdou pro přední i zadní pneumatiky, které budou ve všech směsích asymetrické konstrukce. Pneumatiky do mokrých podmínek řady “Michelin Power Rain“ jsou ve směsích měkká a střední. Pro přední pneumatiky je konstrukce symetrická, zadní jsou asymetrické.
Rekordy a informace MotoGP – Comunitat Valenciana - Ricardo Tormo (SPA)
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'31,171
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'29,401
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2015) – 335,9 Km/h
Délka závodu MotoGP - 27kol (108,1 km)
GP Valencie – MotoGP 2018:
Stupně vítězů – 1.Dovizioso (Ducati), 2.Rins (Suzuki), 3.P.Espargaró (KTM)
Pole position – Maverick Viňales (Yamaha) – 1'31,312 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Andrea Dovizioso (Ducati) – 1'41,863 sekundy
MotoGP – Preview
Do Valencie přijíždí na pozici lídra šampionátu a letošního světového šampiona Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl má skvělou bilanci umístění na prvním a druhém místě, jen v Texasu závod nedokončil. S takovou to letos ani jinak dopadnout nemohlo, jelikož Márquez ani neměl sobě rovného soupeře. V Malajsii měl znovu jeden z těch těžších pádů, ale vývazl z něho bez zranění, jen je ale vidět, že Honda RC213V není tak hodná, jak by se na první pohled mohlo zdát. Poslední závod sezony Márquez věnuje Repsol Hondě s tím, že chce vybojovat celkové vítězství v soutěži týmů, kde nyní ztrácí na Ducati jen dva body.
Také druhá pozice v šampionátu je před víkendem ve Valencii jistá. Ital Andrea Dovizioso (Ducati Team) sezonu znovu končí za Márquezem, ale letos se ztrátou 139 bodů, což není úplně ideální. Tovární jezdec Ducati bude bojovat alespoň o to, aby pro tým získal vítězství v soutěži týmů a alespoň takto porazili svého největšího rivala v mistrovství světa.
Valencie rozhodne o tom, kdo šampionát ukončí jako třetí v pořadí. Na této pozici je momentálně vítěz závodu z Malajsie Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP). Španěl jede doma a samozřejmě by rád byl v neděli večer součástí slavnostního večera, který udělá definitivní tečku za sezonu 2019. Viñales má nyní náskok sedmi bodů a ten si potřebuje udržet, což by nemusel být pro něho až takový problém.
O třetí místo v šampionátu bude usilovat čtvrtý jezdec v pořadí průběžného hodnocení, kterým je Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Zástupce Suzuki už dlouho tak vysoko nebyl, takže v týmu Suzuki udělají maximum proto, aby Rins sezonu dokončil mezi předními jezdci. Pátý Danilo Petrucci (Ducati Team) po skutečně skromných výkonech druhé poloviny sezony už o pozice v Top3 nebojuje, ale jediné co by mohl udělat je pomoci Ducati k titulu v soutěži týmů.
Šestý Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) je druhým nejvýše postaveným jezdcem Yamahy, nejvýše postaveným netovárním závodníkem a nejvýše postaveným nováčkem královské kubatury. Závod ve Valencii rozhodne, zda Francouz nakonec nebude součástí Top5, na kterou teď ztrácí jen čtyři body, což by byla rozhodně pecka. Za Quartararem je na sedmé pozici Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP), jenž v neděli uzavře hodně nepovedenou sezonu. Italský šampion věří, že rok 2020 bude lepší a pokud ano, bude to mít vliv na jeho rozhodnutí zda prodlouží své působení v mistrovství světa nebo ne.
Ve Valencii nepojede Miguel Oliveira (Red Bull KTM Tech 3), který podstoupil operaci ramene. Portugalec chce získat plnou kondici do únorových testů MotoGP, takže proto tato volba, třebaže byla pro KTM náročná. Za Oliveiru ve Valencii nastoupí Iker Lecuona, který bude v roce 2020 jeho týmovým kolegou. Pro Španěla se zkušenostmi z Moto2 je to ideální šance najíždět potřebné kilometry v sedle prototypu MotoGP. Otázkou je, že s minimem zkušeností to pro ostatní nemusí být až tak bezpečné. Nepojede ani Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu), který rovněž operoval rameno a podobně jak v Austrálii a Malajsii za Japonce zaskočí Johan Zarco. Jinak Francouz si v sedle Hondy nevede vůbec špatně a uvidíme, co mu to do budoucna přinese.
Poslední závod sezony pro Karla Abrahama (Reale Avintia Racing), který jel první sezonu s ryze soukromým týmem. Naposledy získal dva body v Austrálii, takže Valencie je letos poslední šance na bodovaný výsledek. Ještě jako jezdec Moto2 tam v roce 2010 Abraham slavil vítězství, takže vzpomínky na španělskou trať jsou rozhodně velmi pozitivní.
MotoGP – MS po GP Malajsie:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 395 |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 256 |
3. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 201 |
4. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 194 |
5. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 176 |
6. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 172 |
7. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 166 |
8. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 149 |
9. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 133 |
10. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 115 |
11. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 94 |
12. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 83 |
13. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 74 |
14. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 56 |
15. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 54 |
16. | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia | 43 |
17. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 33 |
18. | Johann ZARCO | FRA | Honda | 30 |
19. | Jorge LORENZO | SPA | Honda | 25 |
20. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 18 |
21. | Stefan BRADL | GER | Honda | 16 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 9 |
23. | Hafizh SYAHRIN | MAL | KTM | 8 |
24. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 7 |
25. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 7 |
26. | Mika KALLIO | FIN | KTM | 3 |
27. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.