Devatenáctá GP sezony – Velká cena Malajsie

Po závodech MS silničních motocyklů v Thajsku, Japonsku a Austrálii, končí mise po Pacifiku kláním v Malajsii. Okruh Sepang International znají především týmy MotoGP, protože tam v úvodu roku testují. Počasí v Malajsii je pokaždé velkou neznámou a jelikož není víkendová předpověď zrovna ideální, může to být právě počasí, které zamíchá kartami v bojích o světové tituly v třídách MotoGP a Moto2. V třídě Moto3 je již rozhodnuto, mistrem světa je Izan Guevara (GASGAS).

Kapitoly článku

Sepang International Circuit (MAL)

Sepang International Circuit postavili v roce 1998 přibližně padesát kilometrů jižně od hlavního města Kuala Lumpur. Dnes je místem, kde závodí nebo závodila většina prestižních světových šampionátů. Sepang je také tradičním místem předsezonních testů královské kubatury seriálu Grand Prix, takže nyní následuje srovnání jak moc se týmy během roku zlepšily.

Okruh Sepang International měří celkem 5543 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem 15 zatáčkami – 10 pravými a 5 levými. Nejdelší rovinka je dlouhá celkem 920 metrů.

Rekordy a informace MotoGP – Sepang International Circuit (MAL)

Nejrychlejší kolo – Fabio Quartararo – Yamaha (2019) – 1'58,303
Rekord okruhu – Valentino Rossi - Yamaha (2019) – 1'59,661
Kvalifikační rekord – Fabio Quartararo – Yamaha (2019) – 1'58,303
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 339,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 20kol (110,9 km)
GP Malajsie – MotoGP 2019:
Stupně vítězů – 1.Viňales (Yamaha), 2.Márquez M. (Honda), 3.Dovizioso (Ducati)
Pole position – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'58,303 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Valentino Rossi (Yamaha) – 1'59,661 sekundy

MotoGP – preview

Poprvé od Velké ceny Portugalska došlo na změnu vedoucího jezdce průběžného hodnocení královské kubatury. Ještě v Německu Quartararo (Yamaha) vedl o 34 bodů na druhého Espargara (Aprilia). Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) byl ve stejnou chvíli se ztrátou 91 bodů až šestý v pořadí! Dnes je situace jiná a italský závodník tovární Ducati vede dvě kola před koncem sezony o 14 bodů. Neuvěřitelný obrat, neuvěřitelný návrat k tomu, co bylo cílem Francesca Bagnaie. V předposledním podniku sezony v Malajsii potřebuje Bagnaia vedení upevnit a do Valencie přijet s rozhodujícím náskokem. Vyloučeno není ani to, že titul získá už tuto neděli v Sepangu.

Francouz Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) ztrácí půdu pod nohama a je otázkou, zda v posledních dvou závodech dokáže zmobilizovat síly k rozhodujícímu protiútoku. Tovární jezdec Yamahy vedl tabulku průběžného hodnocení od závodu v Portugalsku a v Německu byl v nejlepší formě. Pak přišel Assen a první nula sezony. Od Nizozemska Quartararo jen ztrácel a nakonec v Austrálii přišel o status lídra, když závod nedokončil. Pokud bude dělat stejné chyby i v závěru sezony, může klidně přijít i o titul vicemistra světa.

Na druhé místo si brousí zuby Aleix Espargaró (Aprilia Racing), průběžně třetí jezdec hodnocení MotoGP. Ani Španěl nemá závěr sezony úplně ideální, protože z tří posledních závodů vytěžil jen 12 bodů. Kdyby byl úspěšnější, už teď mohl velmi dobře ohrozit Quartarara. Poslední dva závody rozhodnou o výsledné podobě Top3 letošního ročníku MotoGP.

Čtvrtý v pořadí je Enea Bastianini (Gresini Racing). Ital bojoval o místo v továrním týmu Ducati s Jorge Martinem a byl úspěšný, protože příští rok tam nastoupí za Jacka Millera. Úspěšný je i nyní, protože Martin je průběžně devátý, takže ten rozdíl je vidět. Bastianini je jezdcem, který útočí na vítězství v závodě, když má tu šanci, a to bývá někdy problém, jelikož se dostane do souboje s Bagnaiou. U Ducati by asi nechtěli další sezonu jaká byla v podobě Doviziosa s Iannonem, ale příští rok může být něco zcela podobného.

Australan Jack Miller (Ducati Lenovo Team) měl na Phillip Islandu velký den, když jeho jménem pojmenovali čtvrtou zatáčku okruhu na jihu Austrálie. Bohužel ve stejné zatáčce ho v samotném závodu poslal k zemi Alex Márquez (LCR Honda Castrol), takže jeho šance na zisk třetí pozice v šampionátu jsou o něco nižší. Navíc měl obrovské štěstí, že tam nedošlo k vážnému zranění. Miller má před sebou poslední dva závody s Ducati a je jasné, že do nich půjde naplno. Nyní ztrácí 12 bodů na Bastianiniho, celkem 27 bodů ho dělí od třetího Espargara.

Nováčkem roku 2022 je Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team), jenž si toto ocenění zajistil 13 body v Austrálii. Ital je po osmnácti kolech čtrnáctý v pořadí, 11 bodů za třináctým Marcem Márquezem (Repsol Honda Team) a 18 bodů za týmovým kolegou jímž je Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team).

Testovací jezdec HRC Tetsuta Nagashima také ve Velké ceně Malajsie nahradí Takaaki Nakagamiho (LCR Honda Idemitsu). Nakagami byl v závodu v Aragonii v kontaktu s Marcem Márquezem, havaroval a zranil si prsty pravé ruky. Nastoupil do domácí GP v Motegi, ale bolest byla tak silná, že po jejím skončení podstoupil další operaci a vynechal závody v Thajsku a Austrálii. Nyní je jasné, že nebude závodit ani v Sepangu. Listopadová Valencie tak zůstává s otazníkem.

MotoGP – MS po GP Austrálie:

1. # 63 Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 233 bodů
2. # 20 Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 219
3. # 41 Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 206
4. # 23 Enea Bastianini IT Gresini Racing MotoGP Ducati 191
5. # 43 Jack Miller AU Ducati Lenovo Team Ducati 179
6. # 33 Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 160
7. # 5 Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 159
8. # 42 Alex Rins ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 137
9. # 89 Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 136
10. # 88 Miguel Oliveira PT Red Bull KTM Factory Racing KTM 135
11. # 12 Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 122
12. # 10 Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 111
13. # 93 Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 104
14. # 72 Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 93
15. # 36 Joan Mir ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 77
16. # 44 Pol Espargaro ES Repsol Honda Team Honda 54
17. # 73 Alex Marquez ES LCR Honda CASTROL Honda 50
18. # 30 Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 46
19. # 21 Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 31
20. # 49 Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 23
21. # 4 Andrea Dovizioso IT WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 15
22. # 40 Darryn Binder ZA WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 12
23. # 87 Remy Gardner AU Tech3 KTM Factory Racing KTM 10
24. # 25 Raul Fernandez ES Tech3 KTM Factory Racing KTM 9
25. # 35 Cal Crutchlow GB WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 6
26. # 6 Stefan Bradl DE Repsol Honda Team Honda 2
             
27. # 51 Michele Pirro IT Aruba.it Racing Ducati 0
28. # 32 Lorenzo Savadori IT Aprilia Racing Aprilia 0
29. # 45 Tetsuta Nagashima JP LCR Honda IDEMITSU Honda 0
30. # 9 Danilo Petrucci IT Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 0
31. # 92 Kazuki Watanabe JP Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist