Devatenáctá GP sezony – Velká cena Kataru

Až předposledním podnikem sezony je v roce 2023 Velká cena Kataru. Na okruhu v Dauhá sezona pravidelně začínala, letos je tomu jinak a katarský závod je místem, kde budou jezdci intenzivně bojovat o titul mistra světa v třídách Moto3™ a MotoGP™. O titulu v třídě Moto2™ je rozhodnuto, jelikož ten získal v Malajsii Pedro Acosta. Časový harmonogram v Kataru je jiný než u ostatních Grand Prix, závody tam začínají těsně před západem slunce.

Kapitoly článku

Losail International Circuit (Katar)

Okruh Losail Intenational postavili v roce 2004. Na okruhu v poušti závodili do roku 2008 ve dne, ale pak nastala změna, která přinesla závody v noci pod umělým osvětlením. To se letos zásadně změní vzhledem k tomu, že nižší kubatury budou závodit za světla, jezdci MotoGP při západu slunce. Závodní dráha pouštního okruhu má délku 5380 metrů a tvoří ji celkem 16 zatáček – 10 pravých a 6 levých. Nejdelší rovinka měří 1068 metrů a nájezd do první zatáčky je velmi oblíbeným místem k předjíždění, kde jezdci často využívají větrných stínů svých soupeřů.

Před cestou do Kataru Piero Taramasso (Michelin) uvedl: „Nový povrch znamená, že je třeba vše předělat, nebo téměř vše předělat, co se týče pneumatik a nastavení motocyklů. Vzhledem k tomu, že o novém asfaltu nic nevíme, nabídneme v souladu s technickými předpisy dodatečnou specifikaci pneumatik. Proto budou mít naši partneři v MotoGP™ možnost vyzkoušet čtyři přední specifikace místo tří a tři zadní místo obvyklých dvou.“

„Katar je navíc specifický v tom, že závod pořádají až samotném závěru dne. V Losail, jenž leží uprostřed pouště, klesá po západu slunce teplota povrchu z pětačtyřiceti stupňů na méně jak dvacet stupňů Celsia, a to během krátké doby. Budeme proto pracovat opačným způsobem než obvykle, a to tak, že nejprve na trať nasadíme nejtvrdší pneumatiky, poté budou jezdci upřesňovat svou volbu zaváděním stále měkčích variant, abychom určili nejlepší provozní okna. Budeme muset co nejrychleji poznat míru opotřebení a to, jaké tepelné podmínky bude tato nová trať vytvářet, abychom mohli našim partnerům co nejlépe poradit s výběrem pneumatik pro každou situaci. Dalším kritickým bodem, který je třeba vzít v úvahu, je písek zanesený na trať větrem, který zvyšuje abrazivitu. Vzhledem k našim zkušenostem z okruhu Losail ale nevstupujeme na úplně neznámé území,“ dodal Taramasso.

MotoGP™ – preview

Rekordy a informace MotoGP - Losail, Katar:

Nejrychlejší kolo – Francesco Bagnaia - Ducati (2021) – 1'52,772
Rekord okruhu – Enea Bastianini - Ducati (2022) – 1'54,338
Kvalifikační rekord – Francesco Bagnaia - Ducati (2021) – 1'52,772
Maximální rychlost – Johann Zarco – Ducati (2021) – 362,4 Km/h

Délka závodu MotoGP™ – 22 kol (118,36 km)
GP Kataru – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů – 1.Bastianini (Ducati), 2.Binder B. (KTM), 3.Espargaró P. (Honda)
Pole position – Jorge Martin (Ducati) – 1'53,011 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Enea Bastianini (Ducati) – 1'54,338 sekundy

Ve hře o titul mistra světa jsou nyní jen dva jezdci – Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) a Jorge Martin (Prima Pramac Racing). Po Malajsii vede Francesco Bagnaia náskokem 14 bodů, takže zatím nic jistého, nicméně výchozí pozice před posledními dvěma Grand Prix sezony výborná. Ital nepotřebuje riskovat, stačí aby si hlídal svého rivala a sezonu dokončil s celkovým vítězství. Po dlouhé době by se stal jezdcem, který dokázal titul obhájit a takových moc není. Byl by to jeho triumf, triumf tovární stáje Ducati, triumf malého evropského výrobce, který porazil obří japonské značky.

Španěl Jorge Martin je nyní v situaci, kdy jasně slyšel od vedení Ducati, že je jezdcem, který by mohl jít k jejich továrnímu týmu, třebaže to již někdy v srpnu přislíbili jejich stávajícímu jezdci Bastianinimu. Jediným předpokladem pro tento tah ale bude zřejmě zisk titulu mistra světa. Martin pro to udělá maximum a v posledních dvou Grand Prix ho budeme vidět bojovat o vítězství v každém z posledních čtyř klání. Pro Eneu Bastianiniho (Ducati Lenovo Team), vítěze závodu v Malajsii, dobrá motivace, aby k tomu nedošlo. Co se týče tlaku v pneumatikách, který letos od poloviny sezony sledují, byla již spousta jezdců oficiálně varována za nižší tlak v pneumatikách. Po oficiálním varování následuje penalizace, která je třísekundová. To nyní Martinovi hrozí, kdyby měl nějaký další problém s tlakem. Cílem bude zariskovat a vyhrát závod s náskokem víc jak tří sekund, aby tuto možnou situaci eleiminoval.

Italský závodník Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) je průběžně třetí a tato pozice mu již zůstane. Zatím ji nemá jistou, protože jeho náskok na čtvrtého v pořadí je na 69 bodech, ale prakticky bude mezi nejlepšími třemi jezdci letošního ročníku MotoGP™. Pro Bezzecchiho rozhodně úspěch a povzbuzení do další sezony, kterou znovu spojil s týmem Valentina Rossiho. Čtvrtým v pořadí je Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), jemuž se letos dvakrát podařilo zajet v hlavním závodě na druhé místo a dvakrát vyhrál sprint. Jihoafričan je jezdcem Top5, takže pro něho úspěšná sezona, jeho zatím nejlepší od doby, co závodí MotoGP™.

První pětici nejúspěšnějších jezdců uzavírá po osmnácti Grand Prix sezony 2023 Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Francouz v Austrálii vyhrál hlavní závod, což je i bodově jeho nejúspěšnější víkend letošní sezony. V Thajsku to bylo za 7 bodů a naposledy v Malajsii získal 6 bodů, takže jen tak tak se nyní drží v Top5. Zarco měl v Sepangu problém se spojkou na což si stěžoval, když uvedl, že v tak vyrovnané konkurenci nelze závodit s motorkou, která funguje jen napůl. Jen 2 body za Zarcem figuruje Aleix Espargaró (Aprilia Racing), jenž měl v Malajsii tolik pádů, kolik jich už dlouho nepamatuje. Výsledkem byla nula bodů, což ani jinak dopadnout nemohlo. Espargaró teď bude intenzivně pracovat na tom, aby pátou pozici v průběžném hodnocení, získal zpět. Uvidíme, kdo ze souboje Zarco vs Espargaró vyjde jako vítěz.

Zajímavé věci se dějí kvůli odchodu Marca Márqueze z Repsol Hondy. HRC potřebuje získat jezdce a zatím jim to nijak nevychází, protože většina jich je pod smlouvou a ti co jsou volní, tak o ty zase nemají zájem. Během Velké ceny Malajsie začaly spekulace, které posléze připustili i samotní aktéři, ohledně rozhovorů mezi HRC a Luca Marinim (Mooney VR46 Racing Team), jezdcem týmu Valentina Rossiho. Pro Mariniho by to byla velká výzva, nicméně HRC má nabízet jednoletou smlouvu, Marini k přestupu svolí jedině za předpokladu, pokud tam budou dva roky. Po skončení GP v Malajsii se již hovoří o tom, že Marini skutečně ty dva roky dostane a jeho šéftechnikem bude dlouholetá Márquezův spolupracovník Santi Hernandez. Za Mariniho má k týmu VR46 Racing-Ducati přijít z Moto2™ Fermín Aldeguer. V jeho případě je drobný problém, že je pro rok 2024 pod smlouvou s týmem Luca Boscoscura, jenž si má jeho odchod cenit na 400 000 euro.

MotoGP™ – MS po GP Malajsie:

1. Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team 412 bodů
2. Jorge Martin Prima Pramac Racing 398
3. Marco Bezzecchi Mooney VR46 Racing Team 323
4. Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing 254
5. Johann Zarco Prima Pramac Racing 200
6. Aleix Espargaro Aprilia Racing 198
7. Maverick Viñales Aprilia Racing 175
8. Luca Marini Mooney VR46 Racing Team 171
9. Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP 156
10. Jack Miller Red Bull KTM Factory Racing 156
11. Alex Marquez Gresini Racing MotoGP 149
12. Fabio Di Giannantonio Gresini Racing MotoGP 100
13. Franco Morbidelli Monster Energy Yamaha MotoGP 93
14. Marc Marquez Repsol Honda Team 84
15. Enea Bastianini Ducati Lenovo Team 76
16. Miguel Oliveira CryptoDATA RNF MotoGP Team 76
17. Augusto Fernandez GASGAS Factory Racing Tech3 69
18. Alex Rins LCR Honda CASTROL 54
19. Takaaki Nakagami LCR Honda IDEMITSU 52
20. Raul Fernandez CryptoDATA RNF MotoGP Team 40
21. Dani Pedrosa Red Bull KTM Factory Racing 32
22. Joan Mir Repsol Honda Team 24
23. Pol Espargaro GASGAS Factory Racing Tech3 13
24. Lorenzo Savadori Aprilia Racing 9
25. Jonas Folger GASGAS Factory Racing Tech3 9
26. Stefan Bradl LCR Honda CASTROL 8
27. Michele Pirro Ducati Lenovo Team 5
28. Danilo Petrucci Ducati Lenovo Team 5
29. Cal Crutchlow Yamalube RS4GP Racing Team 3
30. Iker Lecuona LCR Honda CASTROL 0
31. Alvaro Bautista Aruba.it Racing 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist