Desátá GP sezony – Velká cena České republiky
Text: Petr Czyž | Foto: Lubor Horák , Vladimír Rejda | Zdroj: motogp.com, Policie ČR, Automotodrom Brno | Foto: Repsol Media | Zveřejněno: 1.8.2018 | Zobrazeno: 17 818x
Přesně v samotném středu sezony 2018 je Velká cena České republiky v Brně. Desátou Grand Prix přivítá na své dráze Masarykův okruh, oblíbené místo jak jezdců, jejich týmů, tak rovněž fanoušků, kterých na jih Moravy pravidelně jezdí vysoký počet. Závodit budou série MotoGP, Moto2 a Moto3. Red Bull Rookies Cup tentokrát v Brně chybí, ale to neznamená, že by fanoušci Filipa Salače měli být smutní, protože ten pojede závod Moto3 na divokou kartu. Divokou kartu má v Moto2 také český tým Willi race, jehož jezdcem je Scheridan Morais. Z pravidelných závodníků šampionátu v Brně uvidíme Jakuba Kornfeila (Moto3) a Karla Abrahama (MotoGP), který by mohl využít domácího prostředí k oznámení plánů pro rok 2019.
Kapitoly článku
Automotodrom Brno (CZE)
Závody v Brně se datují od roku 1930 a pro tyto účely dlouhou dobu stačily místní komunikace. Jenže jak šel čas a zvyšovaly se požadavky na bezpečnost, dostala zelenou stavba moderního automotodromu, který patří mezi stálé zastávky seriálu Grand Prix. Letos Automotodrom oslavil jednatřicetileté výročí.
O historii závodění v Brně si můžete přečíst - ZDE
Masarykův okruhu v Brně je známa po celém světě a u jezdců patří závod na jihu Moravy mezi ty oblíbené v kalendáři šampionátu. Dráha měří celkem 5403 metrů, nejdelší rovinka má 636 metrů a v jednom kole jezdci projedou 14 zatáčkami – 6 levými a 8 pravými.
Michelin připravil pro týmy MotoGP přední hladké pneumatiky symetrické konstrukce ve směsích měkká, střední a tvrdá. Stejné směsi platí pro zadní hladkou pneumatiku, ale s tím rozdílem, že její konstrukce bude asymetrická s tvrdší gumou na pravé straně. V případě pneumatik do mokrých podmínek je na výběr ze směsí měkká, střední a zadní pneumatika je asymetrické konstrukce.
Rekordy a informace MotoGP – Automotodrom Brno (CZE)
Rekord okruhu – Dani Pedrosa - Honda (2014) – 1'56,027
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2016) – 1'54,596
Maximální rychlost – Andrea Iannone (2015) – 316,4 Km/h
Délka závodu MotoGP - 21 kol (113,5 km)
GP České republiky – MotoGP 2017:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Pedrosa (Honda), 3.Viňales (Yamaha) .. 13.Abraham (Ducati)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'54,981 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Maverick Viňales (Yamaha) – 1'57,052 sekundy
!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2018 !!!
MotoGP – Preview
Po devíti odjetých závodech má vedoucí jezdec šampionátu Marc Márquez (Repsol Honda Team) na kontě celkem 165 bodů a náskok ve výši 46 bodů. To je pro Španěla určitě slušná výchozí pozice před druhou polovinou sezony, kterou bude chtít ještě vylepšit v Brně, desátém podniku sezony. Márquez obhajuje titul mistra světa a je na nejlepší cestě to dokázat. Nicméně do konce sezony zbývá stále deset závodů, takže nemůže nic podcenit, protože na jakoukoliv chybu čekají jeho soupeři. Loni Márquez závod v Brně vyhrál, Dani Pedrosa byl tehdy druhý, takže je vidět, že Hondě to na jihu Moravy jede víc než dobře. Navíc tu jen nedávno Honda absolvovala privátní testy, takže co se týče přípravy, ta bude před závodním víkendem na stech procentech.
Na druhé pozici je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), jemuž se v Německu povedl nejlepší výsledek sezony v podobě druhé pozice v cíli. Na první pozici ztrácí 46 bodů, což je hodně, ale vzhledem k tomu, že dokonce sezony máme ještě daleko, stát se může cokoliv. Jak se říká štěstí přeje připraveným a to v motocyklovém sportu platí dvojnásob. Jenže Yamaha zatím není tak připravená, jak by si její jezdci přáli. Honda nebo Ducati dává třem ladičkám zabrat a Rossi požaduje co nejrychlejší řešení minimálně v oblasti akcelerace. V Japonsku i na italské základně týmu Movistar Yamaha MotoGP technici pracují na plný výkon, aby potřeby svých závodníků uspokojili. Zda se jim to daří ukáže závod v Brně, kde je Valentino Rossi v počtu získaných vítězství nejúspěšnější.
Druhý jezdec tovární stáje Yamahy Maverick Viňales (Movistar Yamaha MotoGP) je průběžně třetí a na týmového kolegu Rossiho ztrácí jen deset bodů. Yamaha teď pracuje na zlepšeních motorky jednak proto, aby byla konkurenceschopná, ale také, protože je tu souboj dvou jezdců jedné stáje. Nebude snadné dostát všem požadavkům jezdců tří ladiček, ale cíl by měl být jeden a to získat konečně vítězství v závodě, na které Yamaha nedosáhla už dlouhých devatenáct závodů v řadě. Naposledy vyhrál Rossi závod v TT Assen 2017 a to už je nějaká doba.
Čtvrtý je Andrea Dovizioso (Ducati Team), který se nechal slyšet, že za situace, kdy na vedení ztrácí 77 bodů už tolik pozornost necílí na Márqueze, ale jeho prioritním zájmem je dvojice jezdců Yamaha. Na Viňalese Ital ztrácí 2 bodů, na Rossi je to 31 bodů. Dovizioso je kvalitní závodník, ale někdy působí dojmem, že jakmile získá nějakou pozici v Top3 zvolí až příliš defenzivní styl jízdy, takže jezdci před ním ujedou a jezdci za ním mají problém s předjetím. To většinou vyhovuje Márquezovi, který tak získá potřebný náskok.
Francouz Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3) má na kontě 88 bodů, což je stejné skóre jaké má Andrea Dovizioso. Každopádně v případě Zarca je to velmi dobré umístění vzhledem k tomu, že je jezdcem satelitního týmu. Navíc motocykl, který má k dispozici už příliš změn do konce sezony nezaznamená, jelikož Tech 3 končí spolupráce s Yamahou a podobně je tomu i v případě Zarca, jenž po skončení sezony přestupuje k týmu KTM. Francouz jel výborně do Jerezu, ve čtyřech úvodních závodech dvakrát bodoval druhým místem v cíli. Pak přišla nula v domácí Grand Prix a od tohoto okamžiku Zarco za závod ani jednou nezískal dvojciferný počet bodů.
Šestý Jorge Lorenzo (Ducati Team) po dvou vítězstvích z Mugella a Barcelony, minul stupně vítězů v Assenu a Sachsenringu. Španěl už byl zpátky ve hře odhodlán pokračovat v sérii vítězství, ale tak snadné to nebylo. Každopádně Lorenzo vystřelil ze dna tabulky směrem nahoru a na čtvrtou pozici teď ztrácí jen tři body. V Brně tak bude bojovat nejen o další triumf, ale především bude chtít porazit jak týmového kolegu Doviziosa, tak jezdce satelitní Yamahy Zarca.
Sedmý Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing) ztrácí na Lorenza jediný bod, takže na čtvrtou pozici body čtyři a to není moc. Ital závodí s modelem Desmosedici GP18, takže v tomto směru síly vyrovnané. Petrucci by rád zajel hodně vysoko, což by mu v Brně mohlo vyjít, především pak, pokud by počasí připravilo nějaké nepředvídatelné podmínky. Něco takového by vyhovovalo také osmému jezdci v pořadí, kterým je Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol). Britský závodník vyhrál v Brně klání na mokru v roce 2016 a něco podobného by rozhodně rád zopakoval.
První desítku průběžného hodnocení uzavírá Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR), který má na to, aby postoupil pořadím výš, jelikož jeho ztráta na první pětku představuje třináct bodů. Naopak desátý Jack Miller (Alma Pramac Racing) už jen na Iannoneho ztrácí osmnáct bodů, takže pro Australana je základ především udržet pozici a využít chyby některého z jezdců před sebou, aby dokázal odrazit atak jedenáctého Alexe Rinse (Team Suzuki ECSTAR).
V Německu nejel závod kvůli zranění Ital Franco Morbidelli (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), který by už měl být v pořádku. V německé nemocnici skončil po pádu na Sachsenringu Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini), jehož po několika dnech propustili, aby mohl na svatbu svého bratra Pola Espargara (Red Bull KTM Factory Racing). Zda bude Aleix fit pro závod v Brně je s otazníkem.
Domácí Grand Prix má před sebou Karel Abraham (Ángel Nieto Team), jemuž v průběžném hodnocení šampionátu patří třiadvacátá pozice. Český závodník má na kontě čtyři body a samozřejmě by rád své bodové konto rozšířil právě na dráze Masarykova okruhu, před všemi domácími fanoušky. Víkend Grand Prix v Brně je také příležitostí oznámit plány do budoucna, takže se v případě Abrahama očekává oznámení o spolupráci s týmem MotoGP Avintia Racing. Vyloučeno není ani angažmá v Moto2.
MotoGP – MS po GP Německa:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 165 |
2. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 119 |
3. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 109 |
4. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 88 |
5. | Johann ZARCO | FRA | Yamaha | 88 |
6. | Jorge LORENZO | SPA | Ducati | 85 |
7. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 84 |
8. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 79 |
9. | Andrea IANNONE | ITA | Suzuki | 75 |
10. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 57 |
11. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 53 |
12. | Dani PEDROSA | SPA | Honda | 49 |
13. | Alvaro BAUTISTA | SPA | Ducati | 44 |
14. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 32 |
15. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 30 |
16. | Hafizh SYAHRIN | MAL | Yamaha | 22 |
17. | Franco MORBIDELLI | ITA | Honda | 19 |
18. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 16 |
19. | Bradley SMITH | GBR | KTM | 13 |
20. | Scott REDDING | GBR | Aprilia | 12 |
21. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 10 |
22. | Mika KALLIO | FIN | KTM | 6 |
23. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 4 |
24. | Thomas LUTHI | SWI | Honda | |
25. | Stefan BRADL | GER | Honda | |
26. | Xavier SIMEON | BEL | Ducati |
Informace o redaktorovi
Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Lubor Horák - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.