Automotodrom Brno oslavil 31 let od svého znovuotevření
Text: Andrea Štipčáková | Foto: Lubor Horák | Foto: Vojta Horák | Zveřejněno: 21.7.2018 | Zobrazeno: 4 678x
Ve čtvrtek 18. července tomu bylo už jedenatřicet let, kdy se brněnský okruh znovu otevřel návštěvníkům. Nová moderní dráha nahradila v roce 1987 starou přírodní trať, která měřila 10,9 kilometrů (do 1937 - 29, 1 km, 1938-1963 - 17, 8 km, 1964-1975 - 13, 9 km). Okruh ležící v areálu Automotodromu Brno vznikl v lesích ve čtvrti Žebětín a mnoho závodníků seriálu Mistroství světa silničních motocyklů jej považuje za jednu ze svých nejoblíbenějších tratí.
Masarykův okruh v době svého znovuotevření měřil 5, 394 kilometrů. V roce 1996 však došlo k jeho mírné úpravě a byl prodloužen o 9 metrů. Cílová zatáčka dostala nový rádius a došlo taktéž k rozšíření vozovky v cílovém prostoru. V současnosti je tak se svými 5, 403 kilometry brněnský okruh třetí nejdelší tratí v kalendáři Moto GP. Hlavním projektantem jeho výstavby byl Jaroslav Suchý. Právě jeho nápadem bylo postavit jej ve členité krajině nedaleko osady Kývalka.
Jako první zbrusu nový asfalt 18. července 1987 vyzkoušeli jezdci účastnící se motocyklového přeboru Moravy. O měsíc později pak trať vyzkoušeli také nejlepší piloti světa. Jako vítěz třídy do 500 ccm tenkrát z Brna odjel Wayne Gardner, ve dvěstěpadesátkách triumfoval Anton Mang, ve 125 ccm Fausto Gresini a v kubatuře do 80 ccm dojel jako první do cíle Stefan Dörflinger.
V roce 1988 došlo k rozšíření boxů, k dostavbě VIP salónků a zázemí pro závodníky. V zimě na přelomu let 2007 a 2008 pak dostal okruh nový kabát. Slavnostní zahájení provozu na novém povrchu pak doprovodila charitativní aukce asfaltových kostek ze starého povrchu, které podepsali například Valentino Rossi, Dani Pedrosa či Casey Stoner.
Zajímavosti z Masarykova okruhu
Nový okruh se během jednatřiceti let svého fungování zapsal do paměti mnoha závodníků jako jeden z milníků v jejich kariéře. Například v roce 1993 zde Wayne Rainey zaznamenal své poslední vítězství v kariéře, o tři roky později pak v Brně poprvé ve svém životě profesionálního jezdce vyhrál závod mistrovství světa Valentino Rossi
Oficiální traťový rekord na Masarykově okruhu drží Ingo Gerstl, který se svým monopostem F1 Toro Rosso STR1 posunul v loňském roce nejlepší čas na 1:36,065. Na motorce zde pak nejrychleji zajel v roce 2016 Marc Márquez, jehož čas činil 1:54,596.
Informace o redaktorovi
Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)
Lubor Horák - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.