Závodní víkend očima mechanika

Jak vlastně probíhá závodní víkend při závodě Grand Prix? Nechme hovořit mechanika týmu Cardion AB Motoracing, Martina Havlíčka, který je v tomto brněnském týmu už od jeho začátku závodění v seriálu Grand Prix, tedy od stopětadvacítek přes dvěstěpadesátky, a dále od Moto2 až k současnému vrcholu, ke královské kubatuře MotoGP.

Dostal jsem v uplynulých dnech následující mail: "V zimě, kdy se toho moc kolem motorek neděje, tak by jsi mohl něco napsat jako reportáž náležitě proloženou foto, jak to žije v zákulisí týmů. Myslím zejména na mechaniky. Málokdo tady na motorkářích o tom něco ví reálně. Myslím, vše kolem. Jejich pracovní rok, od kdy pracují v týmu ( celoročně, nebo jen od začátku sezony do posledního závodu... jak a čím se dopravují na závody (jak ti, co jsou z okolí základny týmu a jak ti zdaleka - jiné země). Kdo z nich dělá přípravu na další závody motorek, přepravních kamionů, vybavení... Stravování na závodech, spaní na závodech, něco jaký mají pracovní den na závodech... nějakou jako by reportáž ze závodů z pohledu mechanika...". Takový námět jsem měl stejně už dlouho v mysli, ale teprve tento mail mě donutil k akci! Pokusím se tedy splnit přání tohoto čtenáře - myslím si ale, že i dalších.


Takovým úplně normálním týdnem, kdy se o víkendu jede jeden ze závodů Grand Prix, nás provede pan Martin Havlíček - na snímku úplně vpravo, mechanik brněnské stáje Cardion AB Motoracing. 

Tak začněme pěkně od začátku, je úterý, tedy začátek normálního závodního týdne
: „Celý závodní týden pro nás začíná v úterý večer, kdy se tým sjíždí. My cestujeme na místo závodu většinou ve třech, a to buď letecky z Vídně, nebo na ty bližší závody autem. Tedy já, kolega Martin Nesvadba a Abaja. Když jsme pak na místě, tak se jdeme poohlédnout, co je nového a kde budeme mít naše stanoviště na tomto závodě Grand Prix. Během úterý ale mohou najíždět do paddocku pouze trucky MotoGP, tedy včetně jejich hospitality, nikdo jiný, takže my spíme ještě za bránou.“, říká na úvod Martin Havlíček (41 let) – Abajův mechanik už od minibiků (tedy 10 let), který nám nastíní v dalších řádcích, jak probíhá takový normální závodní týden na nějakém evropském okruhu v rámci závodu Grand Prix. 


Dalším kalendářním dnem je středa:
„Ve středu jsou už všichni na místě a do paddocku tak během dopoledne najíždějí po MotoGP i ostatní týmy, tedy dle pořadí v boxech, které je určeno stavem šampionátu v Moto2 a do zbytku volných garáží potom i nejlepší týmy ze 125 ccm. Ty ostatní týmy pak musí do stanů. Vše má pevný řád, neboť místa v paddocku jsou doslova vypočítaná na centimetry. Samozřejmě, že ne všechny tratě mají dostatek boxů, takže třeba na Sachsenringu, v Assenu a v Misanu jsme museli být ve stanech i my, což není ale vůbec příjemné“, pokračuje dále jeden ze dvou českých mechaniků v týmu Cardion AB Motoracing, Martin Havlíček a hned vysvětluje, jak je to vlastně s týmovým truckem: „Truck jezdí během sezóny z jednoho závodu hned na další trať, takže během sezóny se do Brna prakticky nedostane – jedině snad po závodě na Sachsenringu. Truck má vlastního řidiče Piera Bertiho, což je Ital a tento se jako mechanik také stará během tréninků a závodů ještě o pneumatiky a také o pohonné hmoty během celého závodního víkendu." 

           

Takže truck je už zaparkován za přiděleným boxem a co se tedy děje ve středu dále
: „Přibližně kolem poledne se začne stavět box, což trvá asi 2-3 hodiny. Potom vše potřebné vynosíme z kamiónu do garáže a kolem 16. hodiny se motorka dostane konečně na stůl a my ji začneme chystat na další závod, což ale znamená, rozdělat ji skoro do šroubků!, neboť po minulém závodě se z ní totiž jen vypustila voda a benzín.“ 


Mezitím je už také postavená týmová hospitality, jejíž stavbu a chod zajišťují celkem tři lidé, dva muži - jeden z nich je zároveň řidičem, a hosteska, takže večeře se odbývá už ve svém! A tak to vypadá uvnitř.


Nebo třeba i takto - jako letos v Jerezu


Dobře, takže následuje čtvrtek:
„Ve čtvrtek po snídani – cca v 9 hodin pak začíná opravdová práce v garáži, kterou tedy zajišťujeme my, tedy dva čeští mechanici, Francouz Yannis Maigret a šéfmechanik Marco Grana z Itálie, který se stará o telemetrii. Odpoledne je pak už motorka skoro nastavená, dle Marcových dat v počítači, tedy většinou dle loňského roku. Do večeře, přibližně ve 20 hodin, je už vše hotovo a po večeři můžeme jít spát.

              
 
Během evropských závodů spíme my čtyři – tedy mechanici - v trucku, což je hodně pohodlné a ušetří se tak zdlouhavé cestování na hotely.“ 


Jak vypadá pátek, to už jsou na pořadu první tréninky? “Páteční dopoledne – s výjimkou Estorilu, Aragonu a Valencie (zde se totiž trénovalo i dopoledne) – je volné. Takže se vystrčí motorka na „Pit Lane“ pro diváky, všichni se usmívají a my si také domluvíme podrobný plán, jak bude probíhat celý trénink. Ten se jede až jako poslední, tedy od 15 hodin. 

Po jeho absolvování se motorka částečně rozdělá, pokud není nějaký vážný problém, tak už ca ve 20.30 jsme hotovi a můžeme jít na společnou večeři. Ovšem v případě pádu je zde noční šichta, která trvá obvykle i do půlnoci a jednou se protáhla až do 4 hodin ráno“. 

Nejdelším dnem je asi sobota, že?:To je pravda, sobota, ta je hodně dlouhá. Po snídani jsme kolem 9. hodiny všichni už v boxu, v 11. hodin začíná volný trénink, kde se znovu dolaďuje nastavení. Ovšem odpoledne je už trochu nervóznější, neboť se jede “měřák“, tedy kvalifikace a to je po závodě to nejdůležitější z celého víkendu.
 
Jelikož se motorka nastaví v prvních dvou volných trénincích, tak zde se vlastně pouze mění gumy. Nedělají se vůbec žádné větší změny v nastavení, maximálně se pérování nastaví na tvrdší nebo na měkčí. Po kvaldě se ale potom dávají na motocykl nové věci: jako jsou spojka, řetěz, vzduchový filtr, olej. Navíc je to hodně o kontrole, předejít nečekaným problémům, aby se něco neuvolnilo, nám se to tedy zatím ještě naštěstí nestalo
(Martin klepe okamžitě pověrčivě na dřevo) – takže sobotní pracovní večer je delší.“ 

Závodní neděle, tedy finále celého víkendu: „Neděle – tak to je sraz v garáži už před 8 hodinou, neboť hodně brzy následuje warm up. Ten je ale pouze na vyzkoušení, slouží hlavně k zahřátí jak jezdci, tak také, aby si motorka „sedla“. A potom sledujeme z boxu závod „dvacek“ a zároveň se připravujeme na ten náš."
 
"Jdeme s Kájou na rošt a to už je tepovka u nás všech hodně vysoká. Pak je konečně odstartováno, my se díváme na TV v naší garáži, neboť signalizační tabuli pro Abaju má na starosti během závodu další Martin, tedy Nesvadba, který je u boxové zdi. Pokud se v závodě nic zvláštního nestane (pád apod.), tak se po skončení závodu pouze zkontroluje stav gum (tedy jestli se sjely dle předpokladu), a motorka se naloží do bedny a dále do trucku. Ještě předtím ale jdeme všichni do hospitality na oběd a tam také v TV sledujeme v klidu závod MotoGP a po té nervozitě z našeho závodu si ho prostě vychutnáváme. Po skončení celého závodního dne se tedy všechno sbalí a naloží, kolem 19-20 hodiny jsme pak většinou hotovi. Pokud jsme zde autem, tak jedeme domů ještě přes noc, pokud letadlem, tak letíme třeba i v 5 hodin ráno. Samozřejmě, že na zámořské závody se musí naložit vše do připravených beden od Dorny, my jich máme k dispozici pět (celkem to naše váží komplet přes dvě tuny) a je nutno přesně spočítat, co všechno s sebou na tak dlouhou dobu vzít – zde je myšlena trojkombinace Motegi, Sepang a Phillip Island. Jinak po příletu na zámořský závod jsou bedny zase nachystané buď před boxy, nebo už přímo v tom našem uvnitř. Jinak je ovšem takový zámořský závod hodně klidnější, i když časově zase náročnější, neboť se denně cestuje na hotel a zpět.“ 


Je mechanická práce celoroční zaměstnání, nebo jen sezonní:
„U nás v Cardionu je to celoroční zaměstnání a vždy tomu tak také bylo. To je ale i u všech ostatních předních týmů, v MotoGP je to pak samozřejmostí. Ale v kubaturách 125 a Moto2 (resp. dříve ve 250-kách) v menších týmech, kde se někdy mechanici hodně střídají, tak jsou smlouvy s nimi uzavírány pouze na 10 měsíců. Ideální ale je, udržet tým co nejdelší dobu pospolu a neměnit ho.“ 


Co tedy dělají mechanici v prosinci, zřejmě nakupují dárečky pod stromeček a co ještě?
My už tuto neděli jedeme do Bologně, do továrny Ducati, kde zůstaneme až do 16. prosince. Budeme zde stavět dva zbrusu nové motocykly na rok 2011 a to doslova od prvního šroubečku. Ty motorky budou všechny stejné, tedy až do prvního testu v Sepangu. Budeme na to čtyři stálí mechanici Cardionu a dále tovární mechanici od Ducati. Zajímavostí ale určitě je, že spolu s námi se budou ve stejnou dobu stavět pod vedením Jeremyho Burgeese i čtyři tovární motocykly pro Valentina Rossiho a Nickyho Haydena, zatímco dvě Asparovy motorky pro Hectora Barberu a čtyři pro tým Pramac – pro Lorise Capirossiho a Randyho De Puineta, přijdou v továrně na řadu až po Novém roce. Ale doposud nevíme, zda bude použit motor Big Bang nebo Scraemer, to by se ale mělo rozhodnout v nejbližších dnech“. 


Děkuji Martinu Havlíčkovi za rozhovor a přeji týmu Cardion AB Ducati s jezdcem Karlem Abrahamem historicky první, úspěšnou sezónu v MotoGP. 






 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (27x):



TOPlist