Hodně volných míst (2)

Dvoutaktní kubaturu stopětadvacítek po 63 rocích vystřídá nová třída Moto3. I zde je ale stále hodně volných míst. Jak tedy vypadá aktuální situace viděno dnešním dnem?

Výběrová komise složená ze zástupců FIM, IRTA a Dorny vydala v Austrálii předběžnou listinu účastníků první sezóny Grand Prix kubatury Moto3. Tato třída nahradí od příštího roku kubaturu do 125 ccm. Pojede se s motocykly o objemu 250 ccm - což jsou jednoválcové čtyřtakty.

Výběrem prošlo 20 týmů s celkem 32 jezdci. Po Grand Prix ve Valencii bude jmenována definitivní listina účastníků Moto3 na rok 2012.
Samozřejmě, že o účast v šampionátu se snažilo hodně konstruktérů, továren a "dílníček", ale problém byl pochopitelně stejný jako vždy, rozhodovaly peníze a ne každý si mohl dovolit vývoj nového motocyklu. A tak se nakonec v MS objeví pouze Honda, KTM, Oral Engineering, Emir (projekt Giampiera Sacchiho bude na základě know-how odvozeného od Aprilie), MZ a také FGR. Posledním je projekt Sherco od ex-konstruktéra Fanticu Franca Mora. Tento motocykl - na snímku - už závodil při ME v sedle s Italem Alessiem Capellou.  
Hodně žádaným je projekt KTM, který testuje už od konce srpna Joan Olivé. Kompletní motocykl by měl stát okolo 100 000 Euro, druhá varianta Kalex-KTM pak 108 000 Euro. Počet "KTM" je omezený, rakouská firma jich dodá pouze osm, k tomu s podvozkem Kalex další čtyři.

V Sepangu byl nyní prezentován další model, a sice Suter: "Motocykl byl vyroben pro motor Honda NSF250R a bez brzd, kol, pérování a motoru bude stát 49 000 Euro", řekl po jeho prezentaci Eskil Suter, který je schopen dodat maximálně 10 motocyklů.
Japonská Honda dodala na trh motocykl, který je finančně hodně výhodný, neboť jeho nákupní cena je pouhých 23 600 Euro. Motocykl je ale určen především pro národní šampionáty, nebo pro začínající jezdce v Grand Prix. Jedná se o základní model, tedy ne kitový. Těchto motocyklů NSF 250R by mělo být na rok 2012 vyrobeno celkem 450 kusů. Navíc Honda dodá motory, jejichž cena nesmí přesáhnout částku 12 000 Euro. V reglementu dále stojí, že za celou sezónu GP může být použito maximálně 8 motorů.

Jen pro upřesnění, co znamená zkratka: NSF znamená "New Sprint Fourstroke" a R je "Racing". 

Pokud bude mít někdo zájem o závodní "kit", tak ten pro Hondu vyrábí švýcarská firma Geo Technology.

Na novou Hondu - pouhých 47 HP (KTM má 55 HP) - se ale sesypala kritika ze všech stran a třeba Jürgen Lingg, šéftechnik Sandra Corteseho říká: "Jsem zklamán, na rovinkách nám chybí ca 30 km/h".

Hodně týmů se ale ještě vůbec nerozhodlo, s jakými motocykly se premiérové sezóny Moto3 vlastně zúčastní.

Ajo Motorsport Red Bull (4) - KTM

Motocykly KTM by chtěl Aki Ajo dát k dispozici Britovi Dannymu Kentovi a Australanovi Arthuru Sissisovi. Jako o dalších jezdcích se uvažuje o Portugalci Oliveirovi a nově také o Sandro Cortesem. Tito jezdci by měli být továrními piloty KTM.

Avant Airasia Ajo (1) - KTM

Pátý motocykl KTM pojede ve druhém týmu Aki Aja Zulfahmi Khairuddin z Malajsie. 

Bankia Aspar Team (2) - Kalex/KTM

Jedničkou týmu je zkušený španělský jezdec Hector Faubel. O druhém místě by se mělo rozhodnout mezi Albertem Moncayem a Adrianem Martinem. Nyní se ale do hry svými posledními skvělými výsledky zapojil i Sandro Cortese. Jako motocykl chce Aspar nasadit Kalex-KTM.

By Queroseno Racing (1) - Honda?

Španěl Maverick Viňales prodloužil smlouvu se svým dosavadním týmem. 

Caretta Forward (2) - Honda

Jistým je pouze šampion IDM Jack Miller z Austrálie. Tým spolupracuje v této kubatuře s Forwardem Racing a pojede se dvěma motocykly Honda NSF 250R.

CBC Corse Ongetta (2) - Honda

Tým počítá se svými současnými jezdci Nizozemcem Jasperem Iwemou a Jakubem Kornfeilem.

Gresini Racing (1) - Honda

Mladý Ital Niccoló Antonelli pojede za Fausta Gresiniho. A bude to s motocyklem Honda.

Ioda Racing Project (2) - Emir

Němec Sandro Cortese dostal nabídku od Giampiera Sacchiho a měl by tak mít k dispozici motocykl se jménem Emir. "Nemusím donést žádné peníze, dokonce dostanu i gáži. A dle Sacchiho bych mohl být prvním mistrem světa Moto3.", říká spokojeně Sandro Cortese. Druhým jezdcem by měl potom být některý z mladých Italů.

Mahindra Racing Team (2) - Mahindra/Oral Engineering

S motocykly Oral Engineering pojedou současní jezdci Marcel Schrötter a Danny Webb. Ostatně už v minulosti se tyto motocykly postavené firmou Engines Engineering jmenovaly Malgutti, Locin či třeba Lambretta. "Indové peníze mají, pokud bych chtěl závodit za jiný tým, musel bych přinést okolo 250 000 Euro", říká ex-mistr Evropy Marcel Schrötter.

Monlau Competicion (2) - Kalex/KTM

Tým Emilia Alzamory posadí na motocykly Kalex-KTM dva mladé Španěly z CEV, Alexe Marqueze a Alexe Rinse.

Moto FGR (1) - FGR/Honda

Český tým pojede s vlastním podvozkem FGR a pravděpodobně s motorem Honda. Jako jezdce uvádí zahraniční média Čecha Tomáše Vavrouše.

"Měli bychom jet s naším podvozkem a na výběr budeme mít motory čtyřech značek. Zatím máme v předběžném výhledu sedm jezdců, dva z nich jsou Češi. Bude samozřejmě záležet na komisi, kterého jezdce nám schválí. Více budeme vědět během a po finálovém závodě letošní sezóny ve Valencii, kde budeme také podepisovat definitivní smlouvu", řekl pro náš  Luboš Felgr. 

Moto Racing Matteoni (2) - Honda

V týmu rozhodně nepojedou současní jezdci Luis Rossi či Joan Perello. Tradiční stáj pojede s motocykly Honda.

MZ Motor (1) - Honda

S motocyklem Honda uvidíme mladého Němce Toniho Finsterbusche - s wild card na letošním Sachsenringu skončil na výborném 12. místě!

Racing Team Germany (1) - Honda

Celkem překvapivě se mluví o dvojici pilotů, které oslovil předběžně týmový šéf Dirk Heidolf: Francouz Luis Rossi a Portugalec Miguel Oliveira - na snímku testuje pro tým Emilia Alzamory motocykl Kalex-KTM. "Zajímavý" Němec Luca Amato (vicešampion IDM) je ještě příliš mladý, potřebných 16 let totiž dosáhne až 24. srpna 2012. Alemajitelé chtějí mít i jednoho Němce, proto se i nadále skloňuje Sandro Cortese. Můj tip pak zní: Jonas Folger!

RW Racing GP (2) - Kalex/KTM

Nizozemský tým objednal pro svého jezdce Luise Saloma motocykl Kalex-KTM. Druhým jezdcem bude Jihoaafričan Brad Binde.

Team Italia FMI (2) - Honda? Emir?

Tým italské motocyklové federace pod vedením Roberta Locatelliho pojede ve stejné sestavě jako letos: Alessandro Tonucci a Luigi Morciano. Jako motocykly připadají v úvahu buď Honda nebo Emir.

Team Machado/LaGlisse (2) - Suter/Honda

Nový tým na startovním roštu by chtěl jet se dvěma Španěly: Efrénem Vazquezem a Albertem Moncayem. Ve hře ale jsou i Oliveira, Folger a třeba Binder. V letošním roce se tento tým potýkal s velkými finančními problémy a jezdil pod názvem "Andalucia Banca".

Technomag CIP (1) - Honda


Japonec Kenta Fuji pojede motocykl TSR-Honda. Tento japonský mladík Fuji je synem zakladatele firmy TSR, která vyrábí podvozky TSR. Tento tým má i jedno místo jako prvního náhradníka, a tím by byl Francouz z Red Bull Rookie Cupu Alan Techer. 

TT Motion Events (1) - KTM

Mladý Niklas Ajo bude mít v týmu Terrella Thiena k dispozici motocykl KTM. Tým je více známý pod názvem Interwetten Paddock.

Phonica Racing - (2) - Oral Engineering

Zřejmě zůstánou současní jezdci Taylor MacKenzie a Giulian Pedone. Ale týmový šéf Fiorenzo Caponera by rád jel se třemi piloty, tedy i se Simone-Giorgi Grotzkym: "Viděl jsem samozřejmě Hondu NSF 250R, ale Oral Engineering má motor, který jsme schopni nasadit do současného podvozku Aprilia RSW". 

Tento způsob kombinace nového motoru a podvozku Aprilie ale vůbec nevidí závodění možný Gino Borsoi, sportovní ředitel Bankia Aprilia: "Tento rám nemůže vydržet váhu a vibrace čtyřtaktního motoru o objemu 250 ccm".

Z uvedeného přehledu je tedy jasné, že okolo nové kubatury Moto3 panuje ještě řada nejasností, ale každý začátek je tvrdý. A tak se jen můžeme těšit na levnější závodění (ceny za motocykly RSA se vyšplhaly do neuvěřitelných částek) a navíc poslední dva roky stopětadvacítek (s výjimkou několika závodů) byly hodně nezáživné a díky tomu, že se motocykly Aprilia (Derbi) už dále vůbec nevyvíjely, tak i o hodně pomalejší a startovní pole bylo nevyrovnané.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist