Honda vyhrávala na Dakaru etapy, ale na vrchol nedosáhla

Španěl Joan Barreda Bort vyhrál pět etap a byl zřejmě nejrychleším jezdcem letošního Dakaru. Udělal skvělý dojem a skončil celkově sedmý. O dvě místa výš dojel Portugalec Helder Rodrigues. Ale tovární tým Hondy měl se svými pěti jezdci s plnou podporou a novými stroji Honda CRF450 Rally na 36. ročníku nejtěžšího závodu světa rozhodně ještě vyšší ambice.

Rally Dakar 2014 v sobotu dojezdem do chilského přístavu Valparaisa skončila. Zbývající jezdci HRC bojovali až do konce. Barreda po penalizaci Francouze Cyrila Desprese (Yamaha) poslední 13. etapu vyhrál, Helder Rodrigues v ní skončil třetí. Všechny Hondy, které viděly cíl, neměnily za celou ohromnou délku letošního Dakaru motory, na rozdíl od jiných stájí. V tom vidí vedení japonské fabriky velký úspěch a potencionál do dalších let. Celkové páté místo Héldera Rodriguese bylo něco, s čím už se nepočítalo, když Portugalec od 5. ledna, když Dakar v argentinském Rosariu startoval, trpěl velkými žaludečními problémy a úvodní etapy pro něj byly utrpením.
Bývalý motokrosař Joan Barreda Bort, který jezdíval i mistrovství světa prestižní třídy MX1,  zažil dvě těžké havárie, tu druhou v předposlední etapě. Do bivaku v La Serena dojel po 349 km dlouhém speciálu zcela na dně svých sil a do cíle mu musel pomáhat jiný obětavý jezdec. Španěl havaroval na 265. kilometru měřeného úseku a motorka po pár kotrmelcích dopadla na předek. Škody byly obrovské, hlavně na řízení a navigačních přístrojích. Barreda ztratil spoustu času, když se to snažil opravit, ale když znovu vyrazil na trať, upadl opět. Tentokrát poškodil elektroniku své Hondy CRF450 Rally. Aby se vůbec dostal do bivaku, musel požádat o asistenci dalšího jezdce. Je neuvěřitelné, že v takovém stavu dokázal hned druhý den vyhrát svou další etapu.
Dalším jezdcem Hondy byl letos na Dakaru Argentinec Javier Pizzolito, který jel velké pouštní dobrodružství už popáté. Ve dvou etapách skončil v první desítce a později pomáhal Hélderu Rodriguesovi jako nosič vody. Celkově figuruje na 23. místě. Brit Sam Sunderland, vítěz druhé etapy, ukončil své snažení v dějství čtvrtém poté, co po pádu poškodil výfuk, což způsobilo přehřátí a konec jeho motoru. Velké naděje se dávaly Portugalci Paulu Gonçalvesovi, zvlášť poté, co vloni získal titul mistra světa dálkových soutěží. V úvodních etapách se parádně rozjížděl, byl téměř neustále v první desítce, ale jeho konec přišel pátý den soutěže. To se k jeho výfukového systému dostal kousek suchého křoví a motocykl za jízdy začal hořet. Než jezdec zastavil a začal hasit, bylo v tom horku po všem. Goncalves neskrýval slzy zklamání.
HRC podporovala také další tři jezdce: jedinou ženu, která letos dokončila Dakar, Španělku Laiu Sanz, Pabla Rodrígueze z Honda Argentina Rally Teamu a Jeana DeAzeveda (Honda Brasil Rally Team). Laia Sanz skončila v poslední etapě sedmá, což je nejvýše, kam se žena v historii Dakaru dostala. Celkově se umístila na 14. pozici. Jela na téměř produkční verzi Hondy CRF450 Rally, kterou si budou moci později v tomto roce zakoupit jezdci z celého světa. Pablo Rodríguez dokončil Dakar na 32. pozici a Jean De Azevedo nedojel, když v páté etapě trefil skálu.
Laia Sanz:  "Jak závod pokračoval, uvědomovala jsem si, že jsem pořád a pořád více vepředu, než jsem původně předpokládala. Byla jsem velmi překvapená, že najednou jedu stejné tempo s klukama, které jsem vždy tolik obdivovala. Jeden den jsem měla navigační problém, když jsem minula waypoint, ale jinak si myslím, že jsem Dakar absolvovala velice vyrovnaně, což mne moc těší".

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist