Závody pro lidi z ulice: pojďte do toho taky!

Závodění je snem mnoha motorkářů. Někteří touží po kariéře profesionálního jezdce, jiní si chtějí poměřit svoje síly s ostatními, další pouze hledají relativně bezpečné vyřádění na uzavřených tratích. Často se jejich sen nesplní jen proto, že finanční náročnost činí tuhle kratochvíli pro spoustu lidí nedostupnou. I v současné době se ale dají najít motocyklová klání, kterých se můžete zúčastnit i bez toho, abyste museli před každým závodem navštívit nejbližší banku s punčochou na obličeji a samopalem v ruce. Stejně tak nejste z motoristických závodů vyloučeni ani v případě, že jste svoji kariéru nezačínali v pěti letech a nemáte čas trávit pět dnů v týdnu při trénování za řidítky motocyklu.

Kapitoly článku

Ptáte se, proč byste měli závodit? Třeba už jen proto, že je to super zábava! Vyplavování všech skvělých hormonů totiž funguje jak u klání, během kterých se udělují mistrovské body, ale stejně tak i ve chvíli, kdy soutěžíte o věnec buřtů. Atraktivita však nepramení jenom ze samotné jízdy a dění kolem trati, ale pokud se účastníte seriálu závodů, tak určité napětí přináší i sbírání bodů, vylepšování pozic nejenom na trati, ale i v tabulce, hledání strategií jak k předjetí soupeřů, tak i při vylepšení svých pozic v celkovém pořadí. Vše tak poskytuje mnohem lepší motivaci k tomu, abyste na sobě víc pracovali, zlepšovali se, a pečlivě připravovali sebe i své motocykly. Právě proto se v tomhle článku budeme věnovat uceleným seriálům namísto jednotlivých „nahodilých“ závodů (které ale v žádném případě nezavrhujeme – naopak!).

Už tenhle první důvod by určitě bohatě stačil, jenže těch příčin je samozřejmě o mnoho víc. Na první pohled se může závodění zdát nebezpečné, jenže v reálu je bezpečnější nežli ježdění v běžném provozu. Jasně, ke karambolu tady máte určitě blíže nežli na silnici, ale v případě pádu je pořadateli uděláno vše tak, aby se minimalizovalo vzniklé nebezpečí. Když jsem letos při libereckém flattrackovém klání skončil s polámanými žebry na zemi, dopadl jsem přímo pod nohy přítomného zdravotníka, který o mě okamžitě začal pečovat jak o vlastního a za pár minut už jsem pod jeho dohledem frčel sanitkou do špitálu. I přes nebezpečí, která na nás (vás) můžou při závodech číhat, se tady určitě nepotkáte se štěrkem nečekaně nasypaným na silnici, traktorem s rypadlem vyzdobeným desítkami ostrých břitů, případně nešikovně postavenou dopravní značkou či stromem v případě, že jste zatáčku střihli moc rychle a vyrazili pak na průzkum okolí silnice. Skvělé je i to, že právě při sportovních kláních ze sebe vyždímáte litry adrenalinu a pak se už nemusíte o to samé pokoušet v provozu. Poznáte tak limity své i svojí mašiny daleko bezpečněji, nežli „závodníci“ kličkující mezi auty v běžném provozu.

Často jsou od motorkářů slyšet nářky nad tím, že pokud člověk nemá bohaté rodiče či věrné sponzory, může na závody zapomenout. Vzpomínají na "staré dobré" časy, kdy se s jednou mašinou dalo během týdne jezdit do práce, a o víkendu s tou samou závodit (jednou na silnici, podruhé v terénu), případně na doby, kdy Svazarm poskytoval začínajícím a hobby závodníkům všemožnou podporu a jim tak k závodění stačil pouze talent a nadšení. Naštěstí se najde spousta lidí, kteří se nespokojí se vzpomínáním a nabízí zájemcům velmi přístupné závodění. Naše redakce se vydala na prozkoumání tohoto fenoménu a letos jsme pro vás zmapovali pět rozdílných "nízkorozpočtových" seriálů. Ty můžeme rozdělit například na asfaltové a terénní, nebo podle toho, jestli k jejich účasti potřebujete licenci některé ze sportovních autorit (AČR, ČAMS), případně se můžete zúčastnit bez jakékoliv licence. Samozřejmě, že nic není zadarmo, ale účast na těchto závodech rozhodně nevyjde na víc, nežli „běžné“ motorkaření v silničním provozu. Ze všech akcí jsme vám už přinesli reporty o tom, jak ji redaktor vnímal pohledem aktivního účastníka, a v pěti následujících kapitolách vás seznámíme s jejich organizací, požadavky na účast, využívanou technikou a také s pozitivy i negativy, které každá aktivita nabízí a přináší. Spolu s těmito informacemi dostanete i odkazy na pořadatele těchto akcí a najdete termíny jednotlivých závodů sezóny 2019. Pro příští rok se určitě chystáme zmapovat i další podobné akce a seriály jak v terénu, tak i na silnici, k nimž nám samozřejmě můžete v komentářích dávat svoje tipy.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 12 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Myna přispěl 0.5 Kč
outdoor přispěl 0.5 Kč
Yukish přispěl 0.5 Kč
Marenekk přispěl 2 Kč
pp377 přispěl 2 Kč
CR500 přispěl 2 Kč
puod přispěl 2 Kč
lvpp přispěl 0.5 Kč
tomasNJ přispěl 2 Kč
marafzs600 přispěl 2 Kč
Destroyer přispěl 2 Kč
Davcoun přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist