Závody pro lidi z ulice: pojďte do toho taky!

Kapitoly článku

Mistrovství ČR Jawa 50 GP/RS

Závodů malých motocyklů Jawa 50 je sice velké množství a zasoutěžit si můžete v terénu i na silnici, ale pouze tento seriál se pyšní statusem mistrovství republiky zaštítěným Autoklubem ČR. Závody se konají na malých motokárových autodromech, které zajišťují jednak maximální možnost bezpečnost ve srovnání s ilegálními závody konanými v běžném provozu, a zároveň vyšší technickou náročnost a náročnější požadavky na jezdecké umění v porovnání s rovinatými přírodními tratěmi, které většinou nejsou stavěné pro takhle malé stroje.

Tento šestidílný seriál se jede ve dvou kategoriích a to RS a GP, které sice v obou případech využívají jako základ stroje Jawa 50, ale obě jsou poměrně rozdílné v požadavcích na finanční i technické nasazení. Zatímco první kubatura RS nabízí skutečné velmi levné závody s motocykly hodně blízkými těm sériovým, tak v technicky sofistikovanější třídě GP závodí stroje, které už mají s klasickými fichtly jen pramálo společného. Bližší technické podrobnosti jsme vám už přinesli v tomhle reportu, ale tento článek je spíše o nákladech spojených se závody. Největší položkou je zde samozřejmě pořízení motocyklu, ale střechu nad hlavou rozhodně kvůli tomu prodávat nemusíte. Na třídu RS si budete muset připravit něco mezi 20 a 30 tisícovkami, zatímco pro speciál postavený pro kubaturu GP jste přibližně na dvojnásobku. Čas od času se v nabídce objeví již postavené stroje, které prodávají stávající piloti, jenže mnozí účastníci si staví svoje speciály raději sami a i tuhle vývojovou a konstrukční součást berou jako velké plus těchto závodů. Startovné vyjde na 1500,-Kč pro celý víkend, během kterého se v sobotu odehrávají volné a kvalifikační tréninky, v neděli pak warm-upy a dvě závodní jízdy. Tahle třída je určitě o neustálém hledání správného nastavení dvoutaktního motoru, ale jedná se spíše o investice v oblasti stráveného času a odevzdané práci v garáži – finanční náročnost není vysoká, což se samozřejmě týká i pneumatik a podobného spotřebního materiálu (řetězy, brzdy, oleje). Skvělá je navíc i pomoc spolku jawa50okruhy, který svým členům nabízí podporu například v příspěvku na startovné, technické pomoci při závodních víkendech, a pro příští sezónu připravují také dva stroje do kubatury RS, jejichž pronájem budou nabízet těm zájemcům, kteří si závody chtějí pouze nezávazně vyzkoušet.

Finanční dostupnost tohoto seriálu závodů těchto malých strojů je tedy nabíledni, ale zároveň od případných zájemců nejspíš vyvstane plno otázek a pochybností - zejména v oblasti atraktivity, napětí a produkovaného adrenalinu. Vezmu to tedy popořádku a začnu jeho atraktivitou. Pokud patříte k těm, kteří závodí na motorce proto, aby si vylepšili image, zvýšili svůj kredit a šance sbalit nějakou luxusní roštěnku, zvolte radši něco jiného! Na závody fichtlů těžko seženete nějakou nezainteresovanou fanynku - ale v případě, že se vám to už povede, můžete si být jistí tím, že je s vámi právě "kvůli vám" a ne proto, aby si mohla svůj facebookový profil vyzdobit fotkami z motocyklových závodů. O napětí a adrenalinu jsem se zmínil v první kapitole - už jsem pár závodů a soutěží v různých disciplínách (nejenom motocyklových) absolvoval a musím říct, že tenhle požadavek splní i závody těchto malých motocyklů stoprocentně! Během svých dvou klání, která jsem s fichtlem absolvoval, mě ani na chvilku nenapadlo, že sedlám stroj, který má sotva deset koní a rozhodně jsem se během jízdy ani vteřinku nenudil - o to víc jsem na něm totiž musel makat já!

Kde si s těmito Pionýry můžete zazávodit? Na rozdíl od flattracku, který jsme řešili v předchozí kapitole, je jasné, že s fichtlem se do "světa" nedostanete. Přestože i v dalších zemích se pořádají podobné závody malorážek, vycházejících ze sériových strojů (například v Německu ze Simsonů), tak tyhle stroje jsou naprosto samoúčelné a využitelné pouze u nás právě pro závody motocyklů Jawa 50. Do veteránských závodů třídy L, určených pro historické padesátky, byste museli splnit naprosto rozdílná kritéria, než která jsou požadována pro tenhle seriál. Přesto se však můžete kromě seriálu Jawa 50 GP/RS zúčastnit i některých volných závodů pořádaných na přírodních okruzích u nás či na Slovensku. Vzhledem k tomu, že tenhle seriál pro příští rok připravuje šestici víkendů, tak pokud k tomu přidáte některý z těchto závodů, budete mít co dělat, abyste vše stihli absolvovat!

Kalendář závodů pro sezónu 2019

27. 04. 2019 Písek

18. 05. 2019 Cheb

09. 06. 2019 Třinec

07. 07. 2019 Písek

10. 08. 2019 Most

24. 08. 2019 Vysoké Mýto

15. 09. 2019 Třinec

Video: sezóna 2017

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 12 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Myna přispěl 0.5 Kč
outdoor přispěl 0.5 Kč
Yukish přispěl 0.5 Kč
Marenekk přispěl 2 Kč
pp377 přispěl 2 Kč
CR500 přispěl 2 Kč
puod přispěl 2 Kč
lvpp přispěl 0.5 Kč
tomasNJ přispěl 2 Kč
marafzs600 přispěl 2 Kč
Destroyer přispěl 2 Kč
Davcoun přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist