Závody pro lidi z ulice: pojďte do toho taky!

Kapitoly článku

Flat Track

Nejprve se určitě musím zmínit o flattracku, kde jsem odjezdil sedm sezón a určitě je mému srdci stále nejbližší. U nás se jezdí už desátým rokem, a po třech zkušebních letech se nyní jezdí pod autoritou Autoklubu ČR jako oficiální mistrovství České republiky. Minimálně se během roku odjede šestice závodů na klasických plochodrážních stadiónech a závodí se u nás ve třech kategoriích, a to FT1 Competion, FT Classic a FT Veterán. Tou nejprestižnější je třída FT1 Competion, které se jede podle pravidel stanovených FIM pro seriál světového poháru. V zásadě jde o motokrosové nebo motárdové stroje (nejčastěji o objemu 450ccm) s devatenáctipalcovými pneumatikami s deaktivovanou přední brzdou. Vozový park tak bývá sice poměrně uniformní, ale výhodou je, že na zimu můžete tutéž mašinu nastrojit na „zubatá“ kola a vyrazit na motokrosový či endurový trénink. Startovní pole ve třídě FT Classic už bývá pestřejší a nejčastěji se využívají velká jednoválcová endura (XR, XT, KLR, DR…), ale můžete se zde setkat i se silničními modely Yamaha XS, Harley Davidson Sportster či Ducati Pantah. Zatímco v těchto dvou kategoriích se udělují mistrovské tituly a účast v nich je podmíněná vlastnictvím jezdecké licence, tak třída FT Veterán se jeden o pohár Autoklubu ČR a k účasti v ní stačí zaplatit startovné. Přestože v pionýrských dobách téhle kubatury byly k vidění takové skvosty jako Harley Davidson WLC, BSA či NSU, tak v posledních letech je doménou tuzemských dvoutaktů Jawa a ČZ. Ale pozor! Jedná se o špičkově vyladěné speciály a s mašinou oprášenou ze stodoly nemůžete na čelní umístění ani pomyslet! Á propos startovné – v obou mistrovských třídách z kešeně vytáhnete čtyři stovky, ve veteránech pouze dvě.

Ani pořízení motorky vás určitě nezruinuje a stroj, se kterým můžete bojovat o stupně vítězů ve třídě FT1 Competition se dá pořídit přibližně za sto tisíc, pro kubaturu FT Classic si připravte přibližně polovinu a stoj do třídy FT Veterán je opět na polovině klasika. Je jasné, že kdybyste chtěli, tak do kteréhokoliv stroje můžete vrazit třeba půl miliónu, ale i za tyhle prachy se svezete už velmi dobré úrovni. Pak už záleží pouze na vás a vašich schopnostech, protože motorky jsou opravdu velmi jednoduché, nevyžadující velké týmové zajištění a v podstatě můžete na závody vyrazit bez mechanika, protože základní údržbu (řetěz, vzduchový filtr, oprava proražené pneumatiky) si většinou mezi jízdami stihnete udělat sami. Tratě bývají plus/mínus podobné a pokud se vám podaří seštelovat podvozek na jednu trať, většinou tohle seřízení využijete i na dalších oválech. Mění se sice délky tratí, přičemž nejkratší je v Liberci (280 metrů), nejčastěji se jezdí na oválech délky 400 metrů a výjimku tvoří kilometrová trať v Mariánských Lázních. Změna převodů se v případě potřeby řeší také velmi rychle a to většinou pomocí výměny řetězového kolečka. Kontroly trakce, launch kontrol, ABS a podobné zbytečnosti zde život nekomplikují a stejně tak se nepřezouvá v případě, že prší či nikoli – snaha pořadatelů je mít trať stále ve stejném stavu - ani prašnou, ani mokrou. Dost lidí žehrá na to, že ježdění na ovále může být poměrně fádní - furt a stále doleva, ale můžu odpřisáhnout, že během závodu zažijete tolik napětí, že vás to ani nenapadne! Pokud na trať vyrazíte pouze trénovat mimo závody, můžete samozřejmě vyzkoušet i druhý směr a je zajímavé, že jízda v opačném směru není o moc pomalejší. Cit pro smyk tam zkrátka funguje a rozhodně to není tak, že byste po letech strávených na oválech byli králi levých zatáček, zatímco v těch pravých byste marně hledali řídítka. Navíc ve flattracku se občas využívají i tratě, obsahující i pravé zatáčky a také skoky - je to pak sport na pomezí flattracku a supermotárdů. Podobná trať bývala i u nás v Mušově a nyní se jezdí v rakouském Eggendorfu.

Velká výhoda flattracku je v tom, že v téhle disciplíně si můžete velmi reálně sáhnout i na nejvyšší světové závody, protože k účasti ve (většinou) trojdílném seriálu světového poháru se nevyžaduje žádná zvláštní kvalifikace či nasazení od FIM a vy si tak můžete svoje síly poměřit s takovými esy světového flattracku, jako je například italský multišampión Francesco Cecchini. To se vám v silničních mašinách či motokrosu rozhodně nestane a pravděpodobnost, že byste se postavili na startovní rošt s Marcem Marquezem či Valentinem Rossim je asi taková, jako že poletí na Mars. Podobnou cestu zažili například i čeští "motorkáři z ulice“ Jiří Kraus a Aleš Plecháč, kteří bez předchozích závodnických zkušeností vlítli do českého mistráku jak velká voda a po dvou sezónách už skončili v první desítce světového poháru! V něm je dlouhodobě nejúspěšnějším českým reprezentantem Pavol Pučko a na stejnou startovní lajnu se můžete postavit nejenom s těmito ostřílenými flattrackery, ale například i motárdistou Pavlem Kejmarem, který tenhle sport bere jako přípravu na boje v mistrovství světa.

Kalendář závodů pro sezónu 2019

06. 04. Pardubice
11. 05, Liberec
02. 06. Divišov
22. 06. Slaný
27. 07. Kopřivnice
10. 08. Mariánské Lázně
21. 09. Svitavy

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 12 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Myna přispěl 0.5 Kč
outdoor přispěl 0.5 Kč
Yukish přispěl 0.5 Kč
Marenekk přispěl 2 Kč
pp377 přispěl 2 Kč
CR500 přispěl 2 Kč
puod přispěl 2 Kč
lvpp přispěl 0.5 Kč
tomasNJ přispěl 2 Kč
marafzs600 přispěl 2 Kč
Destroyer přispěl 2 Kč
Davcoun přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist