Andrea Dovizioso

Sympaťák Andrea je sice Ital, ale na trati by to člověk ani nepoznal. Je hodně rychlý, ale rozhodně to není žádný horkokrevný “janek”. U jízdy přemýšlí a patří tak k nejpravidelněji bodujícím jezdcům celého šampionátu.

Kariéra Andrey Doviziosa byla hned od začátku nasměrovaná jasně. Jeho otec totiž patřil ke špičkovým jezdcům italského mistrovství v motokrosu. A také Andrea, stejně jako mnoho dalších silničářů (třeba Lukáš Pešek), jezdil v počátku svojí kariéry jak na silnici, tak v terénu. V osmi letech jel svůj první závod na minibiku, v deseti získal medaile v mistrovství Itálie jak na minibiku (stříbro), tak i v motokrosu (bronz). Jezdil i Mistrovství Evropy minibiků, kde se potkával mimo jiné i s naší Markétou Janákovou. V roce 2000 zaznamenal první velký úspěch na “velké” motorce, když zvítězil v italském poháru Aprilia Challenge. Vítězství mu otevřelo dveře do evropského šampionátu stopětadvacítek, který hned v první sezóně, tedy v roce 2001 po třech vítězstvích (také u nás v Mostě) vyhrál. V tom samém roce si na divokou kartu vyzkoušel i domácí Velkou cenu v Mugellu. Je jasné, že po tomhle úspěchu nemohlo následovat nic jiného, nežli stálá účast v seriálu mistrovství světa.
V první kompletní sezóně 2002 skončil na šestnáctém místě a pak už jen stoupal vzhůru. V následujícím roce 2003 už poprvé vystoupil na stupně vítězů a skončil celkově pátý a v roce 2004 získal titul mistra světa.
Po zisku titulu ve stopětadvacítkách se rozhodl, že přestoupí o třídu výše a násleující tři sezóny 2005 - 2007 jsme ho mohli vidět s Hondou RS 250 RW ve čtvrtlitrech. Právě tady si získal celou řadu příznivců, když sváděl nerovné boje s italskými mašinami koncernu Piaggio (Aprilia, Gilera). Přestože Honda už technicky zaostávala, Andrea se s konkurencí rval jak o život a během tří sezón skončil v celkovém součtu vždy mezi prvními třemi.
Protože už bylo jasné, že s Hondou ve čtvrtlitrech nemá co dokazovat, pro sezónu 2008 přestoupil do nejvyšší kategorie. Stejně jako v obou slabších třídách udivoval hned v první sezóně svojí spolehlivostí a kromě jednoho závodu vždy bodoval. V Grand Prix Malajsie se dočkal prvního pódia v MotoGP, když vystoupal na bronzový stupínek a v celkovém součtu skončil na pátém místě za svým odvěkým soupeřem Jorgem Lorenzem.
Pro rok 2009 dostal angažmá od továrního týmu Repsol Honda a všichni fanoušci očekávali souboj o titul mistra světa, nebo aspoň pravidelné dojíždění na stupních vítězů. To se bohužel nekonalo, také proto, že motocykl Honda RC212V poněkud zaostával za konkurencí, ale Dovi ztrácel i na svého týmového kolegu Daniho Pedrosu. Sice se ve zmoklém Doningtonu dočkal svého prvního vítězství v této kubatuře, ale také si připsal sérii tří závodů, v nichž nedokázal bodovat, což u něho rozhodně nebývalo zvykem. Také proto si i přes fabrickou mašinu v celkovém pořadí pohoršil, když oproti předešlé sezóně klesl o jednu pozici na šesté místo.
V následující sezóně 2010 dostal Andrea od vedení týmu Repsol Honda ultimátum. Smlouva na další rok mu bude prodloužena pouze v případě, že v polovině sezóny bude v průběžné tabulce figurovat nejhůř na pátém místě. Do závodu v Laguna Seca to vypadlo, že Dovi skončí ještě mnohem výše, ale pak přišly pády na Masarykově okruhu, Aragonu a Phillip Islandu a i když si tenhle sympatický Ital připsal sedm pódiových umístění (3x stříbro, 4x bronz + 1x Pole position), tak ho po vynikajícím úvodu konečné páté místo nejspíš moc nepotěšilo. 
Přestože v sezóně 2011 Andrea získal svoji první medaili v nejsilnější kubatuře, celá tato sezóna pro něho měla určitě poněkud hořkou příchuť. Už před jejím začátkem si musel připadat jak páté kolo u vozu, protože po angažování Stonera se s ním chtěli v týmu Repsol rozloučit, ale nakonec se pro něho i díky šikovným právníkům motocykl v tomhle „jedničkovém“ týmu našel. Nedokončil sice pouze jeden závod (Grand Prix Aragonu) a většinou končil na stupních vítězů, případně těsně pod nimi, ale nepřipsal si ani jedno vítězství. Za čtyři roky v téhle kubatuře tedy vyhrál pouze jednou (v loňském zmoklém a poměrně zmateném Silverstone) a tak není divu, že už před koncem sezóny věděl, že v továrním týmu končí. Chuť si spravil aspoň bronzovou medailí, kterou získal na úkor týmového kolegy Daniho Pedrosy. 
Zajímavostí je to, že jak ve stopětadvacítkách, tak ve dvěstěpadesátkách jezdil vždy s číslem 34, protože byl vždy obdivovatelem legendárního Kevina Schwantze, který byl spojen právě s tímto číslem. Po skončení Kevinovy kariéry ale FIM rozhodla, že na jeho počest nebude v nejprestižnější kubatuře už toto číslo nikdy obsazeno a tak se musel Dovizioso spokojit se startovním číslem 4. O tom, s jakou pravidelností závody dojíždí svědčí to, že od roku 2004 do roku 2008 nedokončil v sezóně vždy maximálně jeden závod, jinak pokaždé bodoval. Málokdo je také spojen s jednou konkrétní značnou motocyklu  tak jako Andrea. Od roku 2002 do ukončení továrního angažmá u Repsolu v sezóně 2011 startoval jen a pouze s motocyklem značky Honda. Pro sezónu 2012 však přechází na Yamahu týmu Tech3.
Datum narození: 23. března 1986
Místo narození: Forlimpopoli (Itálie)
Výška: 168 cm
Váha: 63 kg
Bydliště: LOndra (Itálie)
Hobby: Supermotard, motokros, snowboard, fotbal

Kariéra v číslech:

1994 - mistrovství Itálie minibiků - 5. místo
1995 - mistrovství Itálie minibiků - 3. místo
1996 - mistrovství Itálie minibiků - 2. místo
          - mistrovství Itálie v motokrosu – 3. místo
1997 - mistrovství Itálie minibiků – 1. místo
1998 - mistrovství Itálie minibiků – 1. místo
1999 - mistrovství Itálie minibiků – 2. místo
2000 - mistrovství Itálie minibiků – 2. místo minibiků – 2. místo
            - mistrovství Itálie Aprilia Challenge – 1. místo
2001 - mistrovství Evropy silničních motocyklů – 1. místo
            - debut v mistrovství světa silničních motocyklů (GP Itálie - Mugello)
2002 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 16. místo (42 bodů) Honda 
2003 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 5. místo (157 bodů) Honda 
2004 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 1. místo (293 bodů) Honda 
2005 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 3. místo (189 bodů) Honda 
2006 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 2. místo (272 bodů) Honda 
2007 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 2. místo (260 bodů) Honda 
2008 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 5. místo (174 bodů) Honda 
2009 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 6. místo (160 bodů) Honda
2010 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 5. místo (206 bodů) Honda
2011 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
           - 3. místo (228 bodů) Honda

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002




TOPlist