Casey Stoner

Je jedním z nejrychlejších jezdců seriálu Grand Prix. V sezóně 2007 získal svůj první titul mistra světa a byl v podstatě jediným pilotem, který dokázal zvládnout osmistovkovou Ducati. Po čtyřech sezónách, kdy s touhle italskou nezkrotnou kráskou proháněl svoje soupeře, přesedlal v roce 2011 na Hondu a po suverénním výkonu si připsal druhý světový titul.

Casey Stoner začínal svoji sportovní kariéru Austrálii na škvárových dirttrackových oválech. Jako čtrnáctiletý se ale vydal do Evropy, kde byl jeho začátek kariéry spojen se jménem Alberta Puiga a i s jeho pomocí závodil ve stopětadvacítkách ve španělském a anglickém mistráku. Ve světě Grand Prix debutoval na divokou kartu v Grand Prix Velké Británie v roce 2001. Do kompletní sezóny nastoupil v roce 2002 v týmu LCR Lucia Cecchinella ve třídě dvěstěpadesátek.

Všechny odborníky i laické fandy upoutal nejen svojí rychlostí a dravostí, ale možná ještě více častými pády. V první sezóně bylo jeho nejlepším výsledkem páté místo v Grand Prix České republiky. Celkově pak obsadil ve své debutové sezóně dvanácté místo.
Následující rok 2003 pokračoval u LCR, ale přestoupil trochu nečekaně do třídy stopětadvacítek. Tento krok se nakonec ukázal jako správný, protože Caseymu se podařilo získat první pole position (Muggelo), nejrychlejší kolo závodu (Katalánsko), stupně vítězů (Sachsenring) a v posledním závodě ve Valencii dokonce zvítězil. Celkově pak skončil na osmém místě.
Pro rok 2004 zůstal v nejslabší třídě, ale barvy týmu LCR vyměnil za oranžové týmu Red Bull KTM. Opět vyhrál jeden závod (Malajsie) a celkově skončil na páté pozici.
V roce 2005 přestoupil do čtvrtlitrů a s Aprilií 250RS týmu LCR hned bojoval o titul mistra světa. Ten nakonec nezískal a skončil druhý, když před ním byl pouze jeho veliký soupeř Dani Pedrosa.
Po jedné sezóně ve dvěstěpadesátkách přešel v roce 2006 do třídy MotoGP a s Hondou RC211V týmu LCR měl možnost vyzkoušet sílu motoru o objemu 990 ccm. Tento rok byl totiž pro litrové speciály tím posledním. Už samotný Caseyho vstup do nejprestižnější kategorie byl impozantní, když hned ve druhém závodě v Kataru získal pole position a třetí závod v Turecku dokončil na druhém místě. Také ale potvrdil to, že buďto dojede hodně vepředu, nebo nedojede vůbec. Z celkových sedmnácti závodů desetkrát skončil v první osmičce, ale zbylé závody kvůli havárii nedojel. I tak byl ale na konci roku v celkovém pořadí na velmi pěkném sedmém místě.
Po této sezóně si ho vyhlédl tovární tým Ducati, na jehož speciálu Desmosedici GP7 se představil v neuvěřitelné sezóně 2007. O tom, že je rychlý, nebylo vůbec pochyb. Mnozí ale prorokovali, že pokud se na trati neuklidní, bude sice sbírat jednotlivá vítězství, ale na titul mistra světa nikdy nedosáhne. V první “červené” sezóně se Casey zbytečných pádů vyvaroval a poté, co během roku stál desetkrát na nejvyšším stupni vítězů, si dojel s předstihem pro titul mistra světa.
Pro rok 2008 byl tak považován za nejžhavějšího kandidáta na zisk titulu. Suverénně také zvítězil v úvodním katarském závodě a do poloviny sezóny si připsal další tři prvenství. V památné bitvě v americkém Laguna Seca pak ale udělal chybu, po které havaroval a už se to s ním táhlo.... další dvě nuly v následujících závodech a Stoner se musel spokojit s celkovým druhým místem za Valentinem Rossim.
V podobném duchu se nesla i sezóna 2009, do níž měl Stoner opět skvělý vstup a v první polovině roku bojoval o první pozici v šampionátu. Postupně ale jeho výkony začaly stagnovat a Caseyho pronásledovaly záhadné zdravotní komplikace. Přes několikerá lékařská vyšetření se nepodařilo najít uspokojivé řešení těchto problémů a jezdec si tak naordinoval závodní pauzu, během které si namísto tří závodů raději v rodné Austrálii vyčistil hlavu. Jeho návrat byl pak ale impozantní a potvrdil to, o čem se mluvilo jen hodně potichu, tedy o tom, že jeho zdraví bylo podlomené spíše psychickou vyčerpaností. Po návratu ale ve třech závodech zaznamenal jedno druhé místo a dvě vítězství a stejně nadějně měl rozjetý i poslední závod ve Valencii. Ten ale ukončila jeho chyba v zahřívacím kole, kde havaroval, do závodu neodstartoval a v celkovém pořadí šampionátu tak skončil až na čtvrtém místě.
S velkými nadějemi vstupoval do sezóny 2010, když Ducati pro útok na světový titul připravila inovovanou Desmosedici s "mírnějším" motorem specifikace Big Bang. Casey si ale v prvních závodech na nový motocykl nemohl zvyknout a během celé sezóny to měl s výsledky jako na houpačce. Nejstabilnější formu zaznamenal uprostřed roku, kdy si během sedmi závodů nepřipsal sice žádné vítězství, ale ani jeden výpadek (ITA – 4; GBR – 5; NED – 3; CAT – 3; GER – 3; USA – 2; CZE - 3). Naopak v závěru sezóny, kdy už to vypadalo na jeho útok na post vicemistra, během šesti závodů sice třikrát zvítězil a jednou dojel druhý, ale také dvakrát vůbec nebodoval. S pěti nedokončenými závody to tak nebylo nejen na světový titul, ale nakonec ani na stupně vítězů.
Pro sezónu 2011 se vrátil do sedla Hondy, se kterou v roce 2006 v MotoGP debutoval a to rovnou do továrního týmu Repsol. Tato sezóna byla v jeho podání naprosto velkolepá a naprosto zastínil všechny svoje soupeře včetně týmových kolegů Pedrosy a Doviziosa. Nedokončil pouze závod v Jerezu, kde ho sestřelil Valentino Rossi, ale pak už pokaždé skončil na stupních vítězů, když vedle deseti vítězství získal jedno druhé a pět třetích míst. Nepřekonal sice loňský rekord Jorgeho Lorenza, který z osmnácti závodů získal 383 bodů, ale svoji roli v tom hrál právě smolný Jerez a samozřejmě také to, že kvůli tragické nehodě Marca Simoncelliho se zrušil závod v Sepangu. Pokud to v předešlých sezónách vypadalo na slabší psychiku tohoto Australana, tak v této sezóně všechny škarohlídy vyvedl z omylu. Po přechodu z nezkrotné Ducati všechny problémy hodil za hlavu a po přesedlání na Hondu byl opravdu nepřekonatelný. 

Datum narození:
16. října 1985
Místo narození:
Southport (Austrálie)
Výška:
171 cm
Váha:
58 kg
Hobby:
Motokros

Kariéra v číslech:

2001 - debut v Grand Prix - GP Velké Británie (17. místo) 
2002 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm 
             - 12. místo (68 bodů) Aprilia
2003 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 8. místo (125 bodů) Aprilia
2004 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm 
             - 5. místo (145 bodů) KTM
2005 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm 
             - 2. místo (254 bodů) Aprilia
2006 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP 
             - 7. místo (119 bodů) Honda
2007 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP 
             - 1. místo (367 bodů) Ducati
2008 - mistrovství světa silničních motocyklů
             - 2. místo (280 bodů) Ducati
2009 - mistrovství světa silničních motocyklů
             - 4. místo (220 bodů) Ducati
2010 - mistrovství světa silničních motocyklů
             - 4. místo (225 bodů) Ducati
2011 - mistrovství světa silničních motocyklů
           - 1. místo (350 bodů) Honda


Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 1990




TOPlist