PROFIL MOTORKY

Suzuki GSX-R 1100 (1990)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník bos1127
Vloženo 31.1.2015
Aktualizováno 25.8.2015
Zobrazeno 6 549x
HODNOCENÍ PROFILU OD 81 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Legenda, kult a ikona své doby na prahu kategorie youngtimerů... a jak jsem slíbil na konci článku k té minulé, přicházím s popisem i této anabáze.

Více fotografii

Motorka koupena od OLDGSXR (Štvrtok na Ostrove)

První dojmy - Pocit štestí řízlý pocitem zoufalství nad težce nekompletní moto, které měla podobu neučesané hromady dílů...

Recenze

TECHNIKA: Popisem této motorky asi nemá cenu zvláště ztrácet čas, ti kdo ji znají ví o čem je řeč a ti kdož neznají si dohledají, pokud je tento stroj nějakým způsobem osloví...
Přesto jen krátce, abych to úplně nezazdil: GSX-R byla ve své době technologickou vlajkovou lodí značky a jako taková byla vybavena posledními výstřelky techniky své doby. Jedná se o první revizi evolučního 1127cc modelu GSX-R 1100, který navazoval na tradici slavného předchůdce GSX-R 1100 (1052cc) "Slabside". Slovy techniky tady máme 4-válcový 1127cc motor chlazený patentovaným SACS sytémem (kombinace chlazení vzduchem a ojejem) zabalený do prostorového rámu klasického střihu z lehkých AL slitin, který znikl svařením částí z válcovaných profilů a tlakových odlitků. Spojení tohoto celku se silnicí měla na starost litá 17" kola, obutá do moderních širokých nízkoprofilových pneu, usazená vpředu do USD vidlice Kayaba a vzadu do centrálně odpružené kyvné vidlice, tvořené opět kombinací odlitků a válcovaných profilů z lehkých slitin.

RENDEZVOUS: Druhé sekání s tímto strojem nebylo absolutně v plánu, ale stalo se... Protože je to docela složitá historie, pohodlně se usaďte milí čtenáři, příběh právě začíná...

Bylo tomu před pár lety, kdy mně jednoho dne volá dobrý známý a mimochodem jeden z největších příznivců této moto na Slovensku, Vlastik "Kubo" Kubíček z Beckova, aby mě zpravil o čerstvě nalezeném inzerátu s torzem GSX-R 1100 z roku 1990 bez podvozku a motoru za velmi symbolickou cenu. Jeho nadšení přeskočilo i na mě, slovo dalo slovo a za pár dní už jsme fičeli v mém minivoze směr Štvrtok na Ostrove. Po příjezdu a krátké diskuzi s prodávajícím jsme moto naskládali do kufru a zmizeli směr domov. Tak, a tím celý ten "průšvih" začal, za symbolických 45,- Euro... no nekupte to za ty prachy.

PRVNÍ KROKY:
Po příjezdu a zmapování všecho co na moto chybí a nechybí, jsem se ještě s počátečním nadšením vrhnul do plánování a shánění potřebných ND. Po pár dnech jsem si od Vlastika přivezl solidní várku dílů jako obě kola, jednotku zapalování, airbox, budíky, karburátory, brzdy, stupačky a spoustu dalších drobností a to, pozor, zcela grátis... dobří lidé ještě nevymřeli. Hned na to jsem se pustil do shánění motoru a podvozku. Motor jsem sehnal v Německu za 300,- E, s vyskakující dvojkou a bez startéru a alternátoru. Startér daroval ze svých zásob další slovenský kamarád Marián, který mě pomáhal se strojařinou. Dále se mě povedlo koupit na E-bay přední kapotu s plexi, která u moto nebyla a k tomu alternátor, vše od jednoho člověka. Za nějaký čas Vlastik narazil na slovenském Bazoši na podvozek, přední USD včetně obou brýlí a řídítek plus kyvna, tak to bylo něco. Hned jsem se tam rozjel... už při telefonickém kontaktu mě trklo, že to bude zřejmě stejný člověk, od kterého jsem bral torzo motorky. Byla to trochu divná situace, protože při první návštěvě tento chlapík tvrdil, že z moto již nic jiného, krom věcí, které jsem si odvezl, nemá. Při návštěvě druhé se ukázalo, že má kromě podvozku i motor a kola... težko říci proč tyto díly zatajil, byl bych si je vzal všechny hned a mohl jsem mít o hodně lehčí život včetně nemalé úspory peněz...škoda... věci za 250,- E jsem naložil a zmizel. Tak, hrubý základ jsem měl po hromadě a mohl jsem tak zahájit ofenzívu na zcela jiné frotně...

A tou bylo samostatné dějství v podobě trápení stran legalizace stroje v CZ... moto pocházela z CH, měla doklady, ale jinak nic potřebného k celnímu řízení. Po vleklém shánění informací, co je vůbec k této formě státní buzerace třeba, jsem náhodou oslovil firmu Euro Custom ze Zlína, kde mě velmi ochotně a nezjištně s celou záležitostí pomohl pan Valda. Bohužel se ukázalo, že překonat byrokratické bariéry by v mém případě bylo sice možné, ale se značným úsilím, rizikem a finančními náklady. Tento boj jsem bohužel prohrál... i nezbylo než sehnat jiný rám s doklady. Po vleklých pokusech o sehnání rámu v CZ jsem tuto snahu vzal a obrátil svoji pozornost, jako vždy, k západním sousedům. Po čase se povedlo slušný rám s doklady sehnat za 150,- E. Tím jsem měl vše základní pohromadě a mohla začít fáze...

RENOVACE: Tady se pokusím věci příliš nerozvádět, protože popsat tento proces detailně by bylo značně vyčerpávající. Ikdyž stručný výčet operací k jednotlivým částem motorky se mě asi tak docela nepovede, přece jen se téměř všude se vyskytl nějaký zádrhel, který si myslím za popis stojí.

Motor: Otevřen zespodu kvůli revizi stavu převodovky, vyměněno 2-kové soukolí, příslušná řadící vidlička a po zvážení i jedno z kol 5. stupně a rovněž odpovídající vidlička. Dále byl za vydatné pomoci Mariana, který disponuje daleko lepším strojním vybavením, vytažen zalomený šroub svodů u výfukového portu hlavy válce. Motor byl následně zkompletován s novým originálním těsněním a osazen novými gufery tyčky spojky a výstupní hřídele převodovky. Pohled do sacích portů byl po delší době potěšující věc, ventily byly zcela čisté, bez známek podpálení, nebo spotřeby oleje přes gufera dříků, do hlavy a válců jsem tedy vůbec nevrtal.

Karburátrory: Byly komplet rozebrány a vyčištěny od "zeleného medu", což je po delším stání klasický a dost nemilý jev. Dále byly vyměněny volnoběžné trysky, jehly a komplet všechny gumové o-ringy a těsnění vaniček plováků - vše originál, koupeno přímo od zastoupení Mikuni pro CZ. Karburátory, které jsem měl, měly naneštěstí verzi ovládání sytiče pomocí lanka. Jelikož neštěstí nechodí po horách ale po lidech, tak jsem sice sehnal přepínače na levé řídítko v provedení s páčkou sytiče, ta se ale vlezla na řídítko jen velmi natěsno a nechodila vůbec hladce... Tady jsem opět kapituloval a po neúspěšném dotazu na možnost sehnání ovládání sytiče pomocí táhla přímo na karburátorech od Mikuni, jsem tyto díly koupil od Suzuki... s tím kolik to stálo se raději chlubit nebudu. Palivový kohout na nádrži, jak jinak, prolínal, takže opravná sada mě neminula.

Rrám&Podvozek: Nejdříve jsem měl moto seskládanou do rámu původního, ale po prohrané bitvě se clem a nákupu jiného rámu z Německa jsem vše musel přestrojit znova do rámu nového, opakování - matka moudrosti...
Nový rám jsem řádně umyl a očistil, do řízení putovala nová ložiska. Ocelové díly jako lešení přední kapoty nebo kastlík baterky apod. přišly opískovat a nalakovat práškovou barvou.
Zadní tlumič jsem nechal natlakovat dusíkem, jinak jsem s ním nic dalšího zatím nepodnikal. Přední vidlice jsem rozebral, chromová vrstva trubek byla tradičně v místech spodního vedení prodřená až na základní materiál... trubky tedy na vyhození, taková věc vždy potěší. Nezbylo než zakoupit trubky nové, samozřejmostí byla nová gufera. Protože jsem byl velmi zvědav, jak tyto první USD fungují v původním stavu, použil jsem výrobcem předepsaný originální olej Kayaba 01. Brzdy dostaly samozřejmě nové destičky, dokoupily se chybějící pružiny předních desek a závlačky čepů desek do předních třmenů. Po prvních testech se ale ukázalo, že koutouče už nejsou v přijatelném stavu hlavně stran boční házivosti a tak dostala GSX-R pod stromeček kotouče zcela nové, ikdyž bohužel "jen" z náhrady a nové desky Nissin. Nákupu nových neorigo kotoučů předcházela vytrvalá, cca 4 měsiční shaha sehnat původní kotouče v dobrém stavu... ale po světě je jich už minimum, vychází většinou na nesmysl a to bylo ve spojení s nulovou zárukou, že nebudou ve stavu jako ty co jsem měl, důvodem od tohoto plánu ve finále upustit.

Elektrika: k moto jsem sice měl svazek, tento ale měl velmi "odborně" modifikovanou část s konektory pro připojení přední části motorky. Při mém detailismu jsem jej po krátkém přemýšlení hodil velkým obloukem někam do rohu garáže. Naštěstí jsem měl svazek od Vlastika, který sice byl pro modely 91-92, ale i na mé moto byl v pohodě použitelný, jen jsem některé části svazku musel vést podle novějšího modelu. Přední svazek k houkačce a světlům jsem neměl vůbec... ten se sice kompletní sehnat nepovedlo, ale povedlo se sehnat aspoň jeho torzo, ze kterého jsem si svazek dodělal dle svých představ. Přední světla jsem zapojil přes dvě relé podle originál schématu tak, aby svítila obě i při tlumených světlech. Relé jsem sehnal spolu se zbytkem předního svazku a přepínači na řídítka od jednoho ochotného nadšence do streetfighterů. Fajfky, tedy VN koncovky svíček se povedlo koupit od dalšího ochotného bikera. Chybějící klakson jsem po velkém hledání vylovil ze svých starých zásob a příslušný držák jsem nechal vypálit dle vlastního nákresu... originál se koupit už nedá a najít ho použitý bylo v danou dobu nemožné.

Kapoty&Exteriér: V této oblasti jsem na tom nebyl nejhůře, ikdyž i tady jsem si nezapomněl zkomplikovat život. Kapoty jsem měl kompletní až na přední část kolem světel, tu jsem ale záhy sehnal v německu i s původním plexi. Nějaké další plasty jsem dostal od Vlastika, takže bylo z čeho vybírat. Ovšem při nějaké chvilkové roztržitosti jsem přehlédl, že některé z darovaných plastů nejsou na model 1990 a následně si jeden z těch dobrých prodal... pak jsem jej musel pomalu za dvojnásobek kupovat z německa, stejně tak jsem musel koupit trubky náfuků, které jsem měl rovněž z novějšího modelu a které samo taky neseděly. Kromě těchto velkých dílů, jsem koupil většinu šroubků, podložek kapot, nýtů plexi, propojovacích gum pro náfuky a stovky dalších drobností přímo od Suzuki... že to vyšlo v součtu na nesmysl asi nemusím připomínat... ale originál je originál, že ano. Stejně tak zpětná zrcátka... v této části galaxie těžce podpultové zboží, druhovýroba se nekoná... řešení - koupě originálů za další nesmysl... aspoň že byla už v barvě a hlavně, že vůbec byla k sehnání, byť za pořádného skřípění zubů.
Finální částí bylo samozřejmě lakování kapot. Protože jsem měl kola v původní stříbrné barvě, nemohl jsem než zvolit kombinaci barev, která k nim příslušela. Tomuto rozhodnutí nahrála i samotná koupě zrcátek, která už byla na výběr jen v bílé nebo černé perleti a ta černá právě k vybrané kombinaci patří. Na tomto poli odvedl neuvěřitelný kus precizní práce Peter z Aliis Colores , šikovný to airbrusher a renovátor zničených kapot. V této věci hodně vypomohl i Dušan, toho času majitel stejného modelu GSX-R ve stejných barvách v nádherném původním stavu, nafocením jeho moto jako předlohy pro lakování.
Jednou z posledních věcí bylo potažení sedaček novým materiálem., který sice není věrnou připomínkou originálu, ale matné provedení se k lesklým kapotám ukázalo byti překvapivě zdařilou kombinací.
Koncovky výfuků byly dalším z oříšků, ale po čase se povedl sehnat pár v hezkém stavu a ještě za poměrně solidní cenu na E-bay v Anglii.

Finále&Testování Při sestavování moto proběhla komplet výměna spotřebního materiálu jako pneu, svíčky, filtry, řetězovka, výše uvedené přední desky a náplně. Samozřejmostí bylo seřízení ventilových vůli a synchro karburátorů.
Mouchy se vychytávaly při testovacím cca 850km nájezdu. V provozu je GSX-R velice příjemná a v sériové konfiguraci i překvapivě kultivovaná motorka. Až na extrémně vysoko umístěné stupačky je i ergonomicky slušně povedená, vůbec z ní nebolí ruce a s torturou pozadí to není horší než na jiných strojích. Podvozek je překpapivě přesný v řízení a super stabilní, ochota jít do náklonů je zejména na pneu s novým profilem excelentní, držení stopy je parádní hlavně v delších a táhlých zákrutách. Rychlejší překlápění ze strany na stranu je díky hmotnosti a celkové geometrii podvozku trochu problém, ale s tím se u této věkové a váhové kategorie počítá. Tlumicí komponenty se nechají nastavit i na české (ne)necesty, tedy velmi komfortně a na tomto poli jsem byl co do možností podvozku mile a zcela nečekaně překvapen. Celkově je svezení na tomto vyjímečném stroji velmi přijemným zážetkem s příchutí kusu historie z poctivé staré školy a japonského pojetí velkoobjemových superbiků.

EPILOG: Doufám že jsem vás obsáhlým textem příliš nenudil. Celá akce trvala téměř 4 roky a moto se nakonec povedlo dotáhnout do konce, ikdyž jsem během této doby stál několikrát na rozcestí. Tento příběh budiž i varováním pro podobné nadšence, jak věci jednoznačně nedělat Já jsem bohužel recidivista, který si vždy vybere tu nejhorší možnou cestu, což je pak průšvih zejména v oblasti financí. Na každý pád, povedlo se zachránit a pozvednout z popela další SBK klasiku, která psala moderní dějiny motocyklové historie...
Díky za pozornost a omlouvám se za textové chyby, které se budu snažit ve volných chvílích najít a opravit

PODĚKOVÁNÍ:
Vlastik "Kubo" Kubíček: zapálení jiskry nadšení pro věc a neocenitelná pomoc s díly
Peter "Gogo" Guriš - Aliis Colores : precizní lakýrnická práce a trpělivost s opravou/přípravou plastů
Tonda Bruštík: dovoz motoru a rámu z DE
p. Valda - Euro Custom: nezjištná snaha o nalezení řešení s absolvováním celního řízení
Marian Mrišo: odborná pomoc se strojařinou a pálením dílů, startér motoru
Dušan Magdin: nafocení vlastní moto jako předlohy pro lakování
Tom Svoboďák: pomoc s ND na elektriku jako relátka, přepínače a zbytky svazku a další drobnosti
Honza Počarovský: pomoc s VN fajkami za velmi fair cenu
Petr Čech - TMS Power Moto: zajištění kotoučů TRW/Lucas a desek Nissin

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
LiborGSXR
LiborGSXR napsal 30.03.20 v 17:43 10b.

prostě klasika GSXR 1100, škoda že ten lak nebyl v originálu a musel jsi to opravit. Jinak mě taky vyskakovala dvojka. Měl jsem dvě 88 a 93. Na té starší jsem z nepochopitelných důvodů zadřel 3 ojnici. Ale to prý zadřeš vždy třetí . No dělali mi to v Brně, a pak jsem ji prodal, dneska lituji

sushi7474
sushi7474 napsal 21.11.18 v 18:02 10b.

Merick4
Merick4 napsal 30.10.18 v 17:11 10b.

Nádherná práca. Obdivujem tvoju vytrvalosť, klobúk dole

Big.One
Big.One napsal 17.02.18 v 08:54 10b.

S velkou radostí jsem přečetl celý příběh GSX-R1100. Takové úsilí a vytrvalost zaslouží obdiv.

bob-dreamer
bob-dreamer napsal 24.08.17 v 01:18 10b.

Skvělá práce a krásný výsledek . Tvůj renovační příběh mi připomněl podobnou story s mojí renovací... Takže vím, že 10b je v tomto případě málo

Více komentářů



TOPlist