Jak se tak pomalučky finišují různé drobnosti, mosel sem sa dokopat k namontování zázraku jménem TPS. Česky řečeno snímání polohy škrtící klapky. Obecně se to používá k určení množství vzduchu proudícího do motoru a taktéž v součinnosti s podtlakem sání pro výpočet zatížení motoru a korekce vstřiků a předstihu. V podstatě by se dalo říct, že je to jedno z nejdůležitějších čidel vůbec - snímač polohy kliky neberu v potaz, to je samozřejmost.
U karburátoru použitého zde je celá situace o něco jednodušší - karburátor vývojař vybavil nálitkem pro společné ovládání klapky - případ, kdy je použitý monoblok sešroubovaný z více kusů pro více válců. Vnitřní část na to ale není upravena. Bylo tedy potřeba nějakým způsobem odstranit nalisovanou plechovou zátku, která je projistotu ještě zatemovaná a pak vymyslet dvě věci
- v první řadě vymyslet jak uchytit celý ansábl s potenciometrem, a v druhé řadě jak vůbec samotný potenciometr spojit s hřídelí klapky. Vzhledem k tomu že je vyrobena z mosazi nabízí se hned několik lepších i horších možnosti, obě hřídelky by šly slepit, další varianta bylo připájení měděné kulatinky a vyredukování na hřídelku potenciometru, nicméně všechny tyto úpravy jsou nevratné, respektive po odstranění už by to nebylo ono, také vzhledová stránka by jistě utrpěla. A když už něco dělám, tak se snažím, aby to vypadalo jako z výroby, respektive tak, jak bych si to představoval..protože jak dobře známe, některé provedení je opravdu k pláči. Nakonec zvítěžila varianta celkem elenegantní a velmi dobře funkční, o kterí sem od začátku přemýšlel, nicméně sem si nebyl jistý s jakou přesností bych dokázal trefit střed hřídelky při vrtání. Tato úprava spočívala ve vyvrtání přesné díry do středu hřídelky a našroubování imbusu dovnitř. Ideální velikost imbusu taková, která vyplní celý prostor nad hřídelkou. Vnitřní vícehran imbusu pak bude sloužit pro nasunutí jakékoli hřídelky v podstate čehokoli, o stejném či větším průměru. Uvažoval sem napřed o velikosti M4 či M5, protože sem se bál, že to celé ujede - karburátor má takový tvar, že prostě nejde bez deformace uchytit do nějaké svěrky a fixovat souosou polohu hřídelky a vrtáku! Nakonec se povedlo, vše sedlo jak se patří.
Muselo také padnout definitivní rozhodnutí o vhodném potenciometru. Nabízí se použití kousku vyrobeného pro ten účel a zdemontovaného z nějaké klapky - problémem je nicméně cena a to, že i za tuto cenu by bylo teba vymýšlet speciálné řešení. Takže sem použil oblíbený potenciometr od Tesly, konkrétně jde o typovou řadu TP 195. Je to jeden z nejkvalitnějších hermeticky uzavřených potenciometrů, které znám a dokonce bych si troufnul tvrdit, že životností daleko přežije originální potenciometry v plastu pro škrtiklapky.
Výsledné fotky vidíte níže- tedy prototypové, budou decentně upraveny některé rozměry a všechno se o kousek zmenší, ale princip zůstává.
Taktéž dodávám fotky napojení podtlaku před škrtící klapkou. Snažil sem se o co nejdecentnější řešení, a zdá se, že se povedlo.
Vlastník | hrnous | |
---|---|---|
Vloženo | 24.12.2014 | |
Aktualizováno | 10.5.2015 | |
Zobrazeno | 4 014x |
//www.motorkari...etail&ddid=52963
potenciometr je tam - ale co teď s ním?