renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Yamaha XS 750 (1977)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Jindra650
Vloženo 20.1.2012
Aktualizováno 16.4.2013
Zobrazeno 6 417x
HODNOCENÍ PROFILU OD 15 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.1

Popis motorky


První tříválec, po kterém jsem toužil je nakonec až druhým v pořadí. Sice jsem si na sebe ušil pořádný bič v podobě celkové repase, ale kdo si hraje - nezlobí!!!

Více fotografii

První dojmy - Prostě super ;-)

Recenze

Tříváleček jak má být, na svojí dobu hooodně pokroková motorka v mnoha směrech(vyvinutá v polovině 70. let). Dárkové balení obsahuje stodolní nálezový stav motorky s pravděpodobně raflym motorem a k tomu druhý vrak se spoustou podstatných chromových dílů v dobrym stavu a dobrým motorem na hraní si při dlouhých zimních večerech. Aneb jak praví klasik "půjdeme zkratkou ...je to dál, zato horší cesta"

Teď trochu popisu k tomuhle motocyklu s velkým "M". Yamaha byla od začátku existence zejména slavná svými 2T modely, se kterými udělala revoluci v silničních závodech, 4T modely byly na rozdíl od téměř výhradně 4T Hondy v menšině. Zprvu vyráběla pouze poněkud zastaralý dvouválec XS1 později modernizovaný na XS650. Snaha postavit velkoobjemový 4T v kategorii CB750 a Z1 se s dvouválcem TX750 s poprvé na motorce použitým vyvažovacím hřídelem zrovna nezdařila. Po aféře a zkažené pověsti modelu bylo rozhodnuté postavit "z gruntu" nový typ. Stalo se jím XS750 a tentokráte nezůstal kámen na kameni. Místo kopírování Hondí cesty se 4válcem jak to udělala Kawasaki i Suzuki, šla Yamaha svojí cestou. XS tak dostalo do vínku na tehdejší dobu tuhý rám, pohon kardanem, 3 kotouče a litá kola(ve své době a cenové kategorii jako první na trhu!!!). Aby toho ale nebylo málo, tak o pohon se staral řadový 3-válec DOHC s 2 ventily na válec a 5 rychlostní převodovkou. Kromě toho je motor na tehdejší poměry neskutečně kompaktní(i když oba konce klikové hřídele nesou alternátor a zapalování, šířka 750 resp. pozdější 850 je stejná jako o generaci novější XJ650 - tehdy nejužší 6-stovka s ohromně úzkým motorem i když vzduchem chlazená. Mezi další novátorská řešení patří dobře přístupný rozvodový řetěz na levé straně motoru, dvojitý tlumič záběru(na spojce a za převodovkou před úhlovým převodem na kardan), nebo spojka uložená ve dvou ložiscích. Velice účelné je také uložení převodovky s mezipřevodem kardanu do trojúhelníku, převodovka s hřídeli nad sebou a vedle nich pohon zardanu. Na druhou stranu motor dostal do vínku zastaralé kontaktní zapalování s odstředivým regulátorem nebo ne zcela bezúdržbový primární řetěz. Suma sumárum je XS na tehdejší dobu "ultimativní" cestovní stroj kombinující robustnost, stabilitu, pružný motor, kardan a netradiční konstrukční řešení do jednoho balíčku. Ve prospěch tehdejší úspěšnosti hovoří i fakt, že hned druhý rok na trhu se stalo XS750 motocyklem roku a dokonce se mu po nějakou dobu podařilo zastínit v prodeji Hondu s konkurenčními typy! To všechno znamenalo, že Yamaha mohla vykročit vstříc novým 4T a stát se tak 2. největším výrobcem v Japonsku po Hondě.

Na závěr trocha informací o konstrukci motoru


Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Vocode
Vocode napsal 07.12.21 v 11:36 5b.

Zdravím majitele těchto strojů .
Mám prosbu pořídil sem si také tento stroj je možné se z někým domluvit potřeboval bych ofotit zadní stranu TP kvůli zatížení zadní nápravy ohledně přihlášení.
Předem díky

SPIJKER
SPIJKER napsal 22.09.18 v 09:08 10b.

No tysi hustej...fanouše v garazi a takovahle krasna motorka... Respekt...zda se ze mas velmi striktne nastaveny hodjity..

marafzs600
marafzs600 napsal 13.10.14 v 13:30 10b.

moc pěknej a zajímavej stroj, musí to být super svezení a samo taky dobrá práce

p.epanica
p.epanica napsal 02.03.14 v 00:26

Dané body se na sto procent vyplatily ...

Zugiš
Zugiš napsal 11.01.14 v 09:37 10b.

Více komentářů



TOPlist