Sportovní italka s vybraným rodokmenem a zajímavou technikou
První dojmy - Když si na ni člověk lehne, dosáhne na řídítka a současně vidí na silnici před ním, aniž by mu upadla hlava v záklonu, je vyhráno. Pak se na ní jezdí krásně. Nizoučká, se zajímavým jednobuchým charakterem... Co víc dodávat.
Recenze
Prodal jsem ji a skončil s jízdou na motorkách.
---
Tohle bude malinko osobní...
Psal se rok 1990, spadla železná opona a přes její trosky se přivalil první motocyklový katalog. Texty, otrocky překládáné z němčiny, byly pro dětskou mysl leckdy tvrdým oříškem (například "silná řídicí tyč usnadňuje manipulaci s tlumičem otáček více, než je na první pohled patrné" - tohle mě straší dodnes ) a obrázky cizích motorek tenkrát vypadaly jako ze snu. Na obálce byla Yamaha Morpho (kvůli ní mě zřejmě tolik zajímají různé druhy zavěšení předního kola), Amazonas mě lákal svým exotickým názvem, Norton F1 zase téměř nepředstavitelným motorem, Yamaha YSR 50 mi v porovnání s Pionýrem na dlouho zamotala hlavu... a na straně 42 byla Gilera Saturno. Stroj, který se údajně "snadno ovládá na silnici i v terénu" Vyvolávala ve mně tenkrát rozporuplné pocity, protože nepatřila mezi žádné hyperstroje, přesto byla "závodní", vzhled měla téměř ze sedmdesátých let a ten název!
Nikdy jsem po ní neprahnul, ale vzpomínka v hlavě zůstala. A když na jaře nastal souběh příznivých okolností, váhal jsem jen chvilku. Přivezl jsem si ji od jedné moc milé paní, která se s ní po patnácti letech loučila se slzami v očích =-)
A teď nějaké ty neuspořádané dojmy po prvních kilometrech. Asi bych na sebe měl něco prozradit: v životě jsem nejel na čtyřtaktu Do prvních zatáček jsem tudíž najížděl téměř krokem, ne proto, že bych se bál, ale protože ten motor sakramentsky brzdí, když uberu plyn Naštěstí to trvalo jen chvilku, než jsem si zvyknul na zcela odlišný styl. Snad nezapomenu zase "přepnout", až sednu zpátky na Bimotu, jinak mi asi silnice nebude stačit
Na téhle motorce se jezdí na krouťák, ždímat poslední zbytky výkonu v sedmi tisících otáčkách nějak postrádá smysl. Je to zvláštní, ale připadá mi, že rozsah využitelných otáček je na Saturnu ještě menší než u Vdue. Když zapomenu včas řadit, buď to nahoře nejede nebo to dole začne trhat a vypadávají mi plomby ze zubů. Vibrace jsou celkově mocné, jednoválec o sobě dává vědět i přes vyvažovací hřídel. Z pravé strany to pěkně topí Kvůli delšímu rozvoru je Gilera do zatáček klidnější, ale díky své nízké hmotnosti je i tak velice agilní.
Podle mě je to asi ideální motorka pro holky - rychlost a síla tak akorát, nizoučké sedlo, muší váha, krásný zvuk a design, vibrace...
Víc toho zatím nemám. Je fajn na tom jezdit a stejně fajn je na chvilku sesednout a kochat se
PS: Kdyby se mi chtěl ozvat některý z majitelů ať už Saturna nebo jiné Gilery s podobným motorem, vůbec bych se nezlobil.
--- po 500 km ---
Nemůžete čekat, že bych jakoukoliv motorku zhodnotil objektivně nebo snad i "objektivně". Mně se líbí každá, na které zrovna jedu
Nicméně jezdit s touhle Gilerou je opravdu zábava. Zvlášť zatáčky (ovšem vracečky se budu muset ještě naučit - prokletý čtyřtakt! ). Se svými čtyřiceti (+-) koníky dokáže uhánět tachometrových 175 (a ještě by šla), jen to zrychlování jí trvá trochu déle. Má báječnou aerodynamiku, ani se nemusím krčit za kapotáží a přesto vítr vůbec necítím. Trochu jsem jí křivdil, i ve vyšších otáčkách má jakýsi výkonový potenciál, který se může při předjíždění hodit. Slušně tahá i do kopců. Rozhodně má nade mnou pořád navrch
Najdou se samozřejmě i nějaká negativa. Sedlo je tvrdší a hranatější než na Bimotě a je to docela znát Přístup ke spodní části motoru je sice super, ale když se chci kouknout na svíčku nebo řemen, tak je to na dlouho. Kupodivu se vzadu nachází úložný prostor, ale co s ním, když se k němu nedostanu bez inbusu? Zadní světlo mi svítí/nesvítí podle toho, jak natočím řídítka V předním světle je obyčejná žárovka 45/40W(?) a tudíž v noci toho mnoho nevidím. Úplně chybí přední parkovačka. Při studeném motoru se jí moc nechce držet volnoběh. No a úspěšnost nakopnutí je zatím jen padesátiprocentní, potřebuju najít ten správný grif
Většina negativ je, předpokládám, řešitelná. A pokud náhodou ne, jde o fíčury, ze kterých bych měl vlastně mít radost, že? A to já mám...
PajaSP: díky za poznámku, ano, je to tak, už to takhle praktikuju na jiném stroji a až mě to přestane bavit, půjde halogenka i do Saturna...
K té ,,obyčejné žárovce 45/40W",jedná se nejspíše o asymetrický světlomet s patící P45t.Klasická žárovka 45/40 W jde nahradit halogenovou 55/50 W,většinou označovanou jako R2.Dělá je Tesla,Narva,Osram,Philips,atd a pak to svítí trošku lépěji.Hodně zdaru a mnoho Km bez nehod PajaSP
NÁDHERNÁ MOTORKA...jsi šťastný muž
...příjemné počtení
Pěkně napsané 10b za moto i text
Hodně zajímavý stroj, taky nad ní uvažuji...10b