Při příležitosti výměny akumulátoru, kvůli čemuž bylo nutné demontovat (nebo alespoň přizvednout) nádrž, jsem se pustil ještě do výměny podtlakového palivového ventilu (kohoutu). Bylo to z důvodu, že nefungovala kontrolka rezervy paliva. Nějakou dobu svítila i s plnou nádrží, z čehož jsem usuzoval, že se asi provozem odřel plastový plovák a proto nemá potřebný vztlak a potažmo sílu, aby zvedl magnet. Pak ale "hladové oko" naopak přestalo svítit úplně. Vysvětlení se ukázalo hned potom, co jsem ventil vymontoval z nádrže. Málem jsme se z toho zkácel. Z plováku totiž zbyl jen kroužek a zbytek se totálně rozemlel v nádrži na prach . Takže nejen že kontrolka nemohla fungovat, ale ještě byla plná nádrž sajrajtu . Jak sítko u kohoutu, tak hlavně filtr byl opravdu silně zanešený vzniklou drtí. Vyčistil jsem ho proplachem a profouknutím z výstupní strany. Nádrž jsem se taky snažil trochu vypláchnout, ale jistě v ní něco zůstalo.
Palivový ventil jsem vyměnil za nový, koupený z přímo z Blaty za nemalých 1300Kč. Ležel mi už nějaký pátek doma pro případ nouze. U toho původního se mi totiž již 2x stalo, že se vytrhl "kloubouček" na konci trubičky, po které běhá plovák s magnetem . Co jsem se dočetl, nebyl jsem jediný majitel, kterého to potkalo. Při výrobě to totiž ti italové jen tak zakápnou cínem, což ale vydrží jen chvíli a klobouček se od nárazů plováku časem odrhne a tím vnikne benzín do trubičky a najde si cestu kolem kabelu až ven . Když se mi to stalo poprvé, moc jsem to nechápal a opravil to také jen lehkým zapájením. To ale dlouho nevydrželo a benzín znovu tekl. Po důkladném zapájení kloboučku i ze spodní strany se už ale problém neopakoval. Proto jsem tento poznatek aplikoval i na nový ventil a preventivně "klobouček" nad plovákem ze všech stran zaletoval (viz foto) .
Ideální by bylo ještě najít způsob, jak zvýšit trvanlivost plováku, ale tam rada asi neexistuje . Zarážející je také značné opotřebení mosazné trubičky od magnetu, vlivem pohybu plováků. Zdá se, že je trubička tímto značně zeslabená a moc bych se nedivil, kdyby se po čase prodřela úplně a benzín si našel cestu ven . Tak jen doufám, že ten nový plovák vydrží v celku alespoň těch cca 28 tis km, jako ten původní. Chápu, že hodně nepříznivý vliv na to má jízda po špatných cestách a různé skoky, ale i tak je to na pováženou. Pokud mě tedy ještě jednou naštve, poletí ten italský vynález (Paioli - Made in Italy) nekompromisně z okna a vrazím tam místo něj spolehlivý kohout s ručním ovládáním.
Ještě dodám, že o problémech s tímto dílem mluvila s povzdechem i paní Blatová. Říkala, že i přes časté reklamace a neustálý nátlak na italského dodavatele tohoto dílu, se jim ho nedaří donutit ke zvýšení kvality .
Pro lepší představu principu funkce podtlakového ventilu, jsem zkusil udělat přibližný nákres. Omluvte prosím kvalitu a vnitřní uspořádání berte s rezervou (rozebraný jsem ho neměl). Snad moje poznatky pomůžou i dalším majitelům.
-
původní kohout po vyjmutí z nádrže
-
pozůstatky z rozpadlého plováku na původním kohoutu
-
detail originálního zaslepení trubičky
-
detail zaslepení trubičky po mém preventivním zákroku
-
porovnání před a po zapájení
-
přibližné schéma funkce kohoutu
-
nový podtlakový kohout
Děkuji za info. Zrovna ten ventil řešim se synem. Za prvé mu netěsní a protejká, a za druhé nerozsvěcí se kontrolka. Díky tobě jsem pochopil jak ten krám funguje. Moc díky za bomba nákres!!!!
Vojta3: Díky. Jsem rád, že je zápis pro někoho užitečný.
Děkuji ti mnohokrát, že si tohle sem umístil, poněvadž teď řeším podtlakový palivový ventil na své Yamaze DT a to s tím uvolňujícím kloboučkem by mně také nenapadlo, takhle budu alespoň v obraze. Ten nákres je parádní
Ať se ti daří a ať ti všechno jezdí alespoň na 95%!