renocar_duben



PROFIL MOTORKY

SWM Superdual 650 (2024)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník 83427
Vloženo 8.3.2024
Aktualizováno 22.4.2024
Zobrazeno 3 025x
HODNOCENÍ PROFILU OD 10 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Tahle motorka si na nic nehraje. Je to doslova cestovní enduro. Všechno na ní má svůj praktický účel a není tam nic navíc. Přitom je s ní zábava i na silnici.

Motorka koupena od Hale, s.r.o.

Výška jezdce: 185 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Kove 450 Rally: Dost jsem na ní čekal. Zatímco jsem ležel doma s nohou v sádře, šla do prodeje a na yt se začaly objevovat první recenze. Věřím, že je to dobrá motorka, ale je to stroj pro lidi, co uměj jezdit.
CFMOTO 450MT: Kdyby nešel Superdual letos do prodeje, možná bych teď měl v garáži tuhle motorku. Ale proti Superdualu u mě neměla šanci. Menší výkon, barevný diplej, kola 21/18”
Honda CB 500X: Jednu jsem už měl. Ale chtěl jsem něco lehčího, výkonnějšího a schopnějšího mimo asfalt

První dojmy - Můj první dojem? Vypadá líp než na fotkách. Zpočátku jsem bojoval s řadičkou. Hlavně hledání neutrálu bylo dobrodružství samo o sobě. Po více než 300 najetých kilometrech si řazení docela sedlo a neutrál tam většinou padne na první či druhý pokus. Řekl bych, že motorka je svou velikostí ideální pro postavy 180 až 190cm. Já jí mam tak akorát abych dosáhnul celými chodidly na zem. Vyšší postavy už by ale mohly mít problém vtěsnat kolega do vybrání v nádrži. V horším případě narazí koleny na ten padací rám. Motorku jsem dostal celkem tvrdou. Větší nerovnosti žehlí bravurně, ty drobné jsou cítit. Ale zase se předek moc nepotápí na brzdách (méně než CB500x). Další z věcí, kterých si všimnete hned, jsou čínské pryže značky Timsun, které se zdají být ideální na TET. Vzhledem k absenci nápisu tubeless předpokládám, že to budou klasický dušáky, jak je ostatně u tohoto typu obutí zvykem.

Motorku bych doporučil pro - Pro ty kdo chtěj na motorce cestovat doslova cestou necestou.

Doplňky na motorce - Motorku jsem koupil v tom akčním GT packetu včetně plastových kufrů Kappa.

Recenze

Proč jsem si vybral právě SWM Superdual? Motorku mám mimo jiné také na delší cestování a lákají mě krom švédských šotolinek též nezpevněné cesty vysoko v horách (například Bosna, Albánie, Řecko,…). Celkem dost jsem čekal na uvedení motorek jako CFmoto 450 MT a Kove 450 Rally. Malého Lucky Explorera od MV Agusty jsem se bohužel nedočkal. A další podobné motorky mě vždy odradí buďto velkou hmotností nebo cenou.

Proč jsem ale nakonec zvolil to SWM?
1. Jedná se o roky osvědčenou techniku původem z Husqvarny te/sm 630. Takže sehnat na ní někde nějakej náhradní díl není o nic těžší než třeba na KTM
2. Všechny ostatní zvažované motorky mají zdvihový objem okolo 450cc. Tak nějak jsem se chtěl vymanit z té skupiny A2 a výkonově si o fous přilepšit. Ne že by mi CB500x výkonově nestačilo, ale když už jsem se dostal do situace, že už zase vybírám novou motorku, chtěl jsem se o kousek posunout dál a dostat se přes ten 35kw limit
3. Každopádně jsem chtěl motorku, která bude lehčí, bude mít větší zdvihy a z výroby prostě bude určená více pro cesty mimo asfalt. Co si budeme nalhávat, CB500x je motorka na asfalt. Alespoň v té konfiguraci, jak je z výroby. Zároveň jsem ale netoužil po motorce s koly 21/18”, protože motorku mam i na blbnutí kolem komína a reálně ta motorka stráví víc času na asfaltu než mimo něj, takže ráfky 19/17” mi přišly pro mé ježdění akorát.
4. Preferuju jednoduchost, tedy motorku s co nejmenším množstvím elektroniky. Protože co na té motorce není, to se nemůže rozbít. A elektroniku si nikdo normální někde na cestách neopraví. Zářících barevných displejů mam dost z práce a z domova, motorka by nic takového mít podle mě neměla. Chybí mi tak snad jen ukazatel zařazeného kvaltu.

SWM Superdual je takový unicorn a je potřeba tu motorku pochopit. Pak nebudete mít nesmyslná očekáváni a nebudete ji srovnávat s nesrovnatelným. Narozdíl od všech těch dvouválcových cendur má tahle motorka základ v ostrém enduru/supermotardu, který je přestavený na "cesťák". Tři čtvrtiny motorky jsou pořád ta stará (dobrá) Husqvarna. Rámem a motorem počínaje a světlem a zpětnými zrcátky konče. Pozastavovat se tak nad tvarem zpětných zrcátek, jak to často někdo dělává, tedy nedává moc smysl. Sice nejsou nejhezčí, ale je v nich dobře vidět. A když se podíváte jaká zrcátka se dávají na ostatní soudobá ostrá endura, tak to není o nic lepší. Co naopak smysl má a nad čím by se tak človek pozastavit měl, jsou ty rozdíly, které SWM a konkrétně Superdual oproti tehdejší Husqvarně te/sm 630 odlišují:

Po technické stránce je velký rozdíl v použitém vstřikování, přední vidlici a zadním centrálu. Husky měla vidle od Marzoochi, zatímco SWM má Fastace. Zadní centrál je v obou případech od značky Sachs. Přední i zadní odpružení je každopádně stavitelné. Zdvihy jsou lehce přes 20cm a pod motorem je 18cm místa. Může za to kat, který šel pod motor a ukrojil tak spolu s hlinikovým krytem něco ze světlé výšky. Zajímavé rovněž je, že spojka z husqvarny 630 na superdual nepasuje. Drobné rozdíly tedy na motoru Bialbero mezi verzí 650 a 630 tedy jsou.

Z hlediska designového rozdílu je nejvíce patrná jiná nádrž a sedlo. Nádrž má samozřejmě větší kapacitu, konkrétně nějakých 18 nebo 19 litrů. Sedlo je dělané tak, aby bylo oproti původnímu komfortnější. A opravdu musím říct, že mě po půl dni stráveném na motorce zadnice nebolela. Když už zmiňuju sedlo, jeho výška od země je skoro 80cm.
Dalším významným rozdílem je ten nápadný padací rám, chycený přímo na hlavní rám motorky. Je tam přišroubovaný, kdyby tam chtěl někdo dát třeba 25-litrovou safari nádrž pro Husky 630 nebo SWM RS 650, tak to po odšroubování horní části padacího rámu teoreticky lze.
Specificky v případě modelu 2024 je jiný též displej. Konečně zmizel ten starý z Husqvarny a motorka dostala hezčí s grafickým znázorněním otáčkoměru a s oddělenou signalizací blinkrů. Jinak je ale na zobrazené údaje zhruba stejně strohý. Krom rychlosti a otáček už je tam jen čas, ujeté kilometry a indikace množství benálu v nádrži. Každopádně účel plní skvěle, čitelnost je dobrá za všech světelných podmínek. Vybrat si můžete z modrého či červeného podsvícení. Po pravé straně pak najdete nenápadnou krytku a pod ní USB port pro nabíjení mobilu či navi.

A tím se konečně dostávám k jedné zásadní věci, a to servisnímu intervalu. Servisní interval této motorky je 5000km. Je to zkrátka dané původem motoru. Věřím, že řadu potencionálních kupců to odradí. Dost jsem o tom přemýšlel a nakonec mi řada pozitiv toto negativum převážila. I kdybych měl v nejhorším měnit olej 2x za sezónu.

Dojmy a pojmy:

Spojka
S motorkou mam najetých prvních 300km. Někdo někde psal, že jde spojka ztuha. To je pravda tak napůl. Určitě jde mnohem víc ztuha než na tolikrát zmiňované Hondě. Ale nedá se říct, že by byl chod tuhý. Dá se ovládat dvěma prsty, já používám tři. Nicméně je pravda, že když strávíte v sedle půl dne, tak už se to projeví.

Vibrace
Zaměřil jsem se na ty vibrace. Nejvíce jsou patrné na nádrži. Pokud nebudete mít přitisknuté nohy k nádrži, tak to nevadí. Na druhém místě je sedlo. Je to cítit, ale dá se to. Ani po dvou hodinách v sedle bez přestávky jsem v zadnici necítil žádné mravenčení. Na třetím místě jsou řídítka. Pokud jedete cestovním tempem, to znamená otáčky motoru držíte mezi 3000 a 4000 rpm, tak jsou vibrace v řídítkách minimální, skoro je nevnímáte. Při 5000rpm už naberou na intenzitě a to už vnímáte. Na posledním místě jsou stupačky. Tam je intenzita vibrací na takový úrovni, že můžeme dělat, že tam žádný nejsou.

Převodovka
Zpočátku mi chyběl ukazatel zařazeného kvaltu. Nicméně převodovka je tak jednoduše odstupňovaná, že už mi ani nechybí. Jak jsem již psal, při normálním cestovním tempu se člověk drží mezi 3 a 4 tisíci otáček. Na dvojku má motorka při 3000rpm 40km/h, na trojku 50km/h, na čtyřku asi 60km/h, na pětku asi 70km/h a na šestku 80 km/h. Při 100km/h motor na šestku točí rovný 4000rpm.

Plexi
Trochu jsem se toho nenastavitelného pexi štítu obával, ale obavy byly zbytečné. Dá se říct, že při mé výšce jde vítr od krku nahoru. Takže to nepouští žádný turbulence na helmu.

Ergonomie
Řídítka jsou široká a skoro rovná. To mi vyhovuje. Pozice je přirozeně vzpřímená, takže záda nebolej. Nohy mají v kolenou úhel lehce přes 90°.

Spotřeba
Papírová spotřeba je 4 litry na sto. Věřím, že při klidném cestovním tempu to odpovídá realitě. Někde mimo asfalt nebo při blbnutí to samozřejmě poleze nahoru. Přesněji jsem to neměřil, ale těch mých prvních 300km zhruba tomuto údaji odpovídá, spíše bych řekl že jsem lehce přes. Zajímalo by mě, pokud bych jel fakt dálku, jestli bych se dokázal dostat pod papírovou spotřebu jako u CB500x (3 litry oproti udávaným 3.6).

Zvuk a hluk
Ohledně zvuku nemam co vytknout. Dva sériové laufy jsou také dědictvím po již tolikrát zmíněné Husqvarně a jejich výrobcem je Arrow. A i když po vizuální stránce nejsou nic extra, zvuk je na dnešní euro5 poměry pecka. Motorka je též poměrně hlučná, papírově má tuším 92dB.

Co se mi na motorce nelíbí?
Moc toho není, ale něco málo se přece jen najde:
Pod sedlem není místo snad na nic. Řekl bych, že se tam asi nevejde ani ta pidi motolékarnička. Takže na prostor pod sedlem jako úložnej prostor na něco malého zapomeňte.
Málo originálních i neoriginálních doplňků. U neorigo doplňků často SWM v nabídce filtrování podle výrobce motorky úplně chybí a pod Husqvarnou zase typ 630 kvůli svému stáří chybí rovněž. Origo doplňků na tuhle motorku moc koupit nejde. Nenašel jsem dokonce ani blbou 12V zásuvku, která by se strčila do tý předpřipravený díry se záslepkou. Vyhřívané gripy zrovna tak nejsou. Našel jsem ale za 1800,- komfortnější sedlo. Osobně ho ale potřebovat asi nebudu. To původní mi nedělá problém. Při delší cestě spíš víc trpěly ty skrčené nohy než muj zadek.
Na motorce se mi nelíbí ty nevzhledné kryty výfuků. Mají takový divný tvar. Takže přemýšlím, že bych výhledově vyrobil vlastní z uhlíkového vlákna.
Jak je vzadu malá rozeta s 38 zuby, tak má motorka celkem vysokou minimální volnoběžnou rychlost a popojiždění s naloženou motorkou spolu s plechovkama v zacpaném městě se stává utrpením. Pokud by chtěl někdo Superdual na dojíždění do práce, tak to asi bude chtít dozadu supermotardovou rozetu.
No a poslední co mě tak napadá, tak veškeré žárovky jsou klasicky halogen/vlákno. Starší modely měly též problémy s povolováním šroubů, konkrétně podsedlovky. U současných modelů by snad už měl být problém vyřešený locktitem.

Základní výbava:
Padací rám
Kryt pod motorem
Blástry
Mlhovky
Centrální stojan
Stavitelné odpružení
Zadní nosič

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
83427
83427 napsal 22.04.24 v 04:26

Ahoj, díky ale kvůli zdravotnímu stavu mam teď s motorkou na pár měsíců pauzu. Dokud nebude noha zdravá, tak se do terénu nechystam. Teď bych si ani nestoupl do stupaček :-/

PEŠI
PEŠI napsal 21.04.24 v 19:48 10b.

Krásná motorka , nějaké postřehy z terénu?

jirka675
jirka675 napsal 25.03.24 v 20:40 10b.

Krásna motorka. Díky za její popis, budu sledovat dál a doufám případně v dalši info v deníku

FerencW
FerencW napsal 17.03.24 v 14:18

Hezky napsáno Hned bych si ji koupil

FerencW
FerencW napsal 17.03.24 v 14:18 10b.

Hezky napsáno Hned bych si ji koupil

Více komentářů



TOPlist