BMW R 1100 RT (1998)

Vloženo 13.5.2015
Aktualizováno 24.5.2015

Vloženo: 06.07.2016, Uskutečněno: 26.06.2016, Zhlédnuto: 10x

Po sobotě kdy jsem bojoval za pruského krále v Jičíně a Trutnově a navíc další víkend mě čeká 150.výročí bitvy u Hradce Králové jsem si řekl že udělám sobě a Zuzce radost v podobě motovýletu ,byť to bude rychlovka. Ráno v neděli sedláme Hildu a vyrážíme směr dálnice K.Vary a přes Lišany směr Rakovník. Tam kupujeme kytku a jedeme jí dát dědkovi do Petrovic na hrob – už je tam rok……potom pokračujeme směr Krakovec.
Hrad Krakovec, stavebně představuje vývojový mezičlánek přechodu mezi hradem a zámkem. Krakovec měl tedy spíše charakter gotického zámku než hradu a naplňoval především požadavky reprezentace a pohodlného bydlení, což ostatně dodnes dokládají zbytky originálních, prostorově i klenebně uspořádaných prvků.Stavba je architektonicky jednotná. Stavebníkem hradu, založeného 1381, byl křivoklátský purkrabí Jíra z Roztok, jenž jako vedoucí královské dvorní hutě a jeden z oblíbenců krále Václava IV. vybudoval vskutku pohodlné a architektonicky vyspělé sídlo.Na zbytcích hradu se můžeme dodnes přesvědčit o tom, že Jíra z Roztok byl bohatý a vlivný muž. Hrad jím zbudovaný byla velkolepá výtvarně vyspělá luxusní stavba, směle konkurující obytným komfortem hradům královským.Ze ztajené duše hradu nám také povstává obraz Mistra Jana Husa a zpřítomňuje jeho přemýšlení o pravdě boží. Roku 1414 zde Mistra hostil Jindřich Lefl z Lažan před jeho odebráním se na kostnický koncil.Palác byl vystavěn jako trojkřídlá dvoupatrová budova. Ke stavebním úpravám došlo začátkem 16. století (pozdně gotická okna) a v 17. století (nedochované renesanční štíty).Věž půdorysného tvaru podkovy v čele jádra hradu je vyzděna z lomového kamene.Roku 1783 vyhořely dřevěné části budov, které od té doby nebyly opraveny.Roku 1855 došlo ke zřícení velké části kaple, v roce 1883 bylo strženo východní křídlo dynamitovou náloží.Od roku 1914 probíhají zajišťovací práce.V současném čase je z paláce nejlépe dochováno jižní křídlo, a to v celé výšce. Ze západního křídla se zachovala vnější obvodová stěna a části příčných zdí, z východního křídla zbylo obvodové zdivo pod úrovní nádvoří.Na hradě se točila i spousta filmů a pohádek – Ať žijí duchové,Princ a Večernice atd.
Nutno dodat že po komentovaných prohlídkách je toto vše příjemná změna,jen tak si hrad lépe řečeno jeho zbytky procházet a nechat na sebe dýchat dech dějin.
Po prohlídce si dáváme kávu v malé hospůdce u hradu a pokračujeme směr domů,po staré silnici. Ještě rychlá zastávka na dotankování ve Velké Dobré a i Prahu kupodivu přes Blanku bereme hákem…..No a v 20.30 jsem doma – tak to byla fakt rychlovka…….

SlimM (48) napsal 11.06.2018 v 12:14

Dlužno ještě vzpomenout sochu Mistra Jana na svahu pod hradem.
Jinak hezká rychlovka.

• Výlet na pohodu

Pomalu se nám blíží závěr sezóny a tak protože na neděli bylo hlášeno hezké počasí podnikneme zase malý výlet po památkách. Tentokrát padla volba na zámeček Krásný dvůr u Podbořan na Žatecku. Ráno ,no ráno,v 10.30. nab

Vloženo: 10.09.2018
    Uskutečněno: 09.09.2018
  • Do podzemí

Slovensko za mnou a všední dni přede mnou. No přece jenom mám trochu naježděno,byl jsem i na Keep respectu ale až dneska jsem si zase dal pořádnou jízdu. A po pravdě bylo to ode zdi ke zdi. Ale k věci. O Jihlavském podz

Vloženo: 11.08.2018
    Uskutečněno: 11.08.2018
  • Na tomhle území vyrostly pevnosti...

Inspirován nedělní návštěvou Terezína rozhodl jsem se omrknout co by fanda vojenské historie taky nějaké to naše slavné pohraniční opevnění. Pravda někdy před 14 lety jsem navštívil Dobrošov(a ještě navštívím) ale pro te