Mezi tím co v dílně párám Vintage S s extra lakováním - mimochodem fakt pěkný kousek, a i ta technika je zase o kousek dál, řeším i problémy běžného životá šestsetšedesátkařů :)
Jedním z nich je problém čerstvého majitele Vintážky, která se mu do týdne vybije naultimo. Motorku dovezl k jistému autoelektrikáři a ten del mých instrukcí alespoň nahrubo určil kde se ubírá problém. Něco mu tam žere 8,5mA což je denně 0,2Ah, za týden už to máme 1,5Ah a když vezmeme neupravenou elektroinstalaci a všechno kolem, tak za nějaký čas motorku zcela určitě nenatočí, což se také děje. Majitel tedy kontaktoval fabriku, tam se to přesunulo až k mojí maličkosti a já se na to vrhnul - zatím alespoň analyticky., Protože doma pernamentně žádnou Vintážku nevedu, tak jsem si zajistil nového budika a deme měřit. Ostatně už sem předtím jednu Vintážku co byla na úpravu cvičně měřil. Nicméně budík vzaný nahrubo z fabrické série bude mít s dalším na motorce menší statistickou chybu, že by to byla otázka jednoho kusu.
Takže jak se věci mají.
Budík sám o sobě má v sobě integrovanou funkci hodin, a to je právě kámen úrazu - funguje to v podstatě tak, jako Vaše autorádio v autě / a obzvlášť ve starých plečkách s pochybným dobíjením to znal každý / to znamená, že má dva přívody energie - na jednom přívodu je 12V trvale a slouží pro zálohování funkce hodin. Další přívod pak slouží pro samotný provoz budíku. Tím pádem i když je klíček vytažený, tak motorka spotřebovává enegrii z akumulátoru.
Po připojení budíku k trvalému napájení budík provede malý selftest displeje - zobrazí všechno co se zobrazit dá, tentokrát bez podsvícení a pohybu ručiček. Během tohoto selftestu se spořeba vyškrábe na 20mA a po něm spadne na klidovou hodnotu. Ta u tohoto budíku dělá 1.5mA - což je zhruba trojnásobek toho, co na motorce žere v klidu samotný regulátor a jeho příčný proud / většinou cca 0,5mA / takže nám najednou vyskočí spotřeba na "čtyřnásobek ničeho" to už tak pěkné není. Nicméně pořád to dělá cca 1,5Ah měsíčně - s tím se celkem dá žít, ale je třeba brát v úvahu,. že v průběhu zimy to dokáže akumulátor nejenom vybít, ale v horším případem tímto vybitím také zničit!
Po zapnutí hlavního napájení spotřeba vyskočí na 160mA - ručičky a kontrolky v klidu, a na té se drží.
Co je třeba objasnit je to, že USB konektor na budíku funguje POUZE při zapnutém hlavním napájení, tj. klíčku v poloze jedeme. To nám pak omezuje jeho použití na montáže navigací a další. Pokud by se někdo rozhodl nabíjet mobil pár hodin s otočeným klíčkem, tak patrně neodstartuje ani po hodině.
Toto měření má tedy dva závěry
První - Pokud odstavujete motorku déle jak na měsíc, odpojte akumulátor!
Druhé - Předmětná motorka v řešení musí mít ještě nějaký další problém
Jednou z možností je také provést přepojení zálohovacího vstupu budíku na jiný okruh - tak jako to dělám u obvodu imobilizéru. Připravíte se tak sice o funkci hodin - ty se při každém otočení klíčku vynulují. Nicméně nebude nic vysávat akumulátor v době, kdy motorka stojí.
Na závěr jeden zajmavý poznatek - k ukazateli napětí - měříl jsem jednotlivé dílky a jejich informační hodnotu - ukazalel dílků je rozdělěn na tři vodorovné čárky a nad nimi dílky:
První řada - nemá smysl popisovat
Druhá řada druhý dílek 12,3V
Druhá řada třetí dílek 13,3V - pořád málo
Třetí řada první dílek 14.3V - řekněme zde můžeme říct, že motorka dobíjí
Třetí řada druhý dílek 15,3 - tady by sme se zase neměli nikdy dostat
Z toho všeho tedy vyplývá, že o "zhruba správné" funkci zdrojové soustavy nám vypovídá pouze jeden jediný dílek, a to první z třetí řady. Cokoli pod ním je málo a nad ním moc. No Budík na Sportardu měl podstatně lepší vypovídací hodnotu díky rozlišení cca 0,4V narozdíl od zdejšího rovného voltu..
Vlastník | hrnous | |
---|---|---|
Vloženo | 13.9.2015 | |
Aktualizováno | 29.3.2018 | |
Zobrazeno | 7 039x |
Jo je to tak ten budík žere jak prase ve výkrmu A ještě mám ten problém, že mě přestane fungovat otáčkoměr cca po 20 minutách jízdy vypnu klíček a zas jde fakt nevím pořešíme