Bylo tomu dávno, co sem špekuloval jak ulehčit čočkám na . Přecejenom taková čočka nestojí pět korun a když vidím, v jakém stavu se mi čočky z různých motorek a aut dostávají na stůl, je to k pláči. Odrazná vrstva bývá dost často v tak ubohém stavu - všechen napařený kov je pryč a co potom s tím.. jistě, dá se to komplet odstranit a pokud není poškozený kov napařit nanovo, ale proč si přidělávat starosti. Jak známo na 660 není elektroinstalace nijak obzvlášť kvalitně vyrobena, proto jakýkoli zbytečný příkon představuje jenom další problémy. Rozhodl jsem se proto nahodit zázrak, kterému se říká denní svícení. To nám upravuje jistá evropská norma, včetně provedení pro motocykly. I když to má hromadu stran obecně se nic zajmavého nedozvíme.. uchycení světla na motorce je celkem jasné, to, že v přpadě nízké vzdálenosti od blinkrů je nutné při CELÉ periodě tj zapnuto i vypnuto světla blokovat už ví málo kdo. Taktéž nám norma říká, že denní svícení musí automaticky svít v takovém stavu, kdy ovladač motoru, nebo jeho spouštěcí zařízení je v takové poloze, že by motor mohl být spuštěný. To znamená, že v momentě kdy otočíme klíčkem, aniž by jsme cokoli mačkali už musí SPDS svítit. Dalším fíglem je to, že v momentě, kdy svítí SPDS nesmí svítit nic jiného, ani blbé obrysovky a co je zajmavé dokonce ani osvětlění SPZ. Nicméně v dalším vydání onoho líbesbrífu by se právě toto mohlo v rámci utahování šroubů měnit, takže osvětlení SPZ nechám žít svým vlastním životem.
Elektroinstalace na 660 je dle norem vymyšlena tak, aby odpovídala. To znamená, že v neupraveném stavu se musí po otočení klíčku rozsvítit obrysovky a po nastartování automaticky potkávací světlomet. V našem případě máme světlomety dva, takže je vše vyřešeno tak, že jednotka spíná po nastartování motoru přes relé jednu tumenou čočku a posléze se manuálně přepínámezi drouhou tlumenoi čočkou, nebo dálkovým světlometem. Bylo tedy nutné provést malé úpravy.
1. Vyvést nezapojený vývod z konektoru pravého přepínače pro samostatné zapínání obrysových světel - kabel je vyveden na jednu stranu konektoru, druhá je nezapojená, je tedy nutné / pokud nejsme amatéři / mít zásobu speciálních pinů právě do tohoto konektoru a dodatečně volnou pozici obsadit.
2. Zapojit obrysová světla na nově vyvedený kabel viz bod 1.
3. Na původní vývod obrysových světel přímo z spínací skříňky a potažmo pojistky připojit SPDS.
4.Odpojit relé od řídící jednotky tak, aby do rozsvěcování světel nekecala
5. Přes novou diodovou logiku připojit přepínačem ovládanou čočku pro dálkové a tlumené na původné rel. V tomto stavu tedy zapnutí jakéhokoli velkého světla přepínačem automaticky rozsvítí čočku původně ovládanou motorem.
6. Připojit blokovací vstup SPDS na obrysové světla - na nově vyvedený kabel z přepínače na řidítkách
Systém tedy aktuálně funguje tak, že po otočení klíčkem se rozsvítí SPDS, přepínač je v poloze 0. Při přepuntí do polohy obrysovky se rozsvítí obrysovky a SPDS zhasnou - současně se na nich rozsvítí slabý oranžový pásek.. Při přepnutí do polohy velké světla svítí obrysovky dále současně s velkým světlem jak říká norma. Motor ním už do rozsvěcování nekecá. Tento původní vývod z jednotky je možné připojit na nějaké další relé a použít pro spínání čehokoli, pokud je motor natočený. To už dle fantazie každého soudruha.
Nakonec snad, že SPDS je třeba mít homologované - já jsem konkrétně použil tyto http://aukro.cz/akc...ika-i6091936523.html
Cena je v podstatě zadarmo, homologace je vyznačená na předním plexi číslem státu homologace v kroužku, RL 00 a číslem homologace. Nedělám si vůbec žádné iluze, že si číslo homologace číňan nakreslil podle pozice hvězd na nebi, nicméně pro naše učely je vše jak má být.
Vlastník | hrnous | |
---|---|---|
Vloženo | 13.9.2015 | |
Aktualizováno | 29.3.2018 | |
Zobrazeno | 7 039x |