PROFIL MOTORKY

Yamaha XJR 1200 (1998)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Kalimerro
Vloženo 14.9.2013
Aktualizováno 16.4.2014
Zobrazeno 4 186x
HODNOCENÍ PROFILU OD 8 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10


Vloženo: 06.02.2014, Uskutečněno: 05.02.2014, Stav tachometru: 69500 km, Zhlédnuto: 84x


Tak jsem se rozhodl se na to vrhnout sám. Na internetu je spousta informací ohledně tohoto úkonu, k dispozici mám taky manuál od Haynes takže jsem to pojal jako další návod i s popisem špeků.
Vše začíná sundáním sedla, bočních krytů, nádrže, náfuků, olejového chladiče (neodpojuje se), kablíků svíček a svíček. Následuje demontáž karburátorů (prý se nemusí, ale práce pak musí být děs) - vytahují se směrem doprava.
Následuje demontáž ventilového víka, horního krytu řetězu - tady je dobré se zamyslet nad tím, jakým vhodným způsobem utěsnit díry po svíčkách a pak díru do motoru kolem rozvodového řetězu. Stačí vhodná čistá hadra. Dále je potřeba se dostat na talíř zapalování, kde se pomocí 17 klíče nastaví ryska s písmenem "T" do jedné roviny. Klikou se točí proti směru hodinových ručiček. Jestliže jsou vačky na prvním válci směrem k sobě tak je nutné otočit klikou o 360° (ryska s "T" opět v rovině) a vačky na prvním válci by měly být směrem od sebe. V tomto momentu by měly být všechny důlky (značky) na vačkové hřídeli vidět přes díru pro šroub víka na každém domečku vačkového hřídele (u domečku na 3. válci, také přes kontrolní dírku. Toto uspořádání je nutné si dobře zapamatovat, jelikož přeskok řetězu o jeden zub je jinak téměř nepoznatelné.
Nastává chvíle, kdy je možné změřit ventilovou vůli - MOTOR MUSÍ BÝT STUDENÝ! S ryskami v rovině a vačkami na prvním válci od sebe (první válec = nejvíce vlevo ve směru jízdy) lze změřit vůle na čtyřech ventilech prvního válce. Je vodné si předem vyrobit nějaký nákres či tabulku, kde se naměřené vůle zapíší. Jakmile jsou vůle změřeny, pootočí se klikovkou o 180° (písmeno "T" je na protilehlé straně a opět v rovině s ryskou) a změří se vůle na 2. válci. Opět se otočí o 180° (rysky opět v rovině) a měří se vůle na 4. válci, pak znova otočit o 180°a změřit vůle na 3. válci. Jestliže jsou vůle v toleranci (u XJR1200 je to 0.16-0.20 na výfuku a 0.11-0.15 na sání) tak gratuluji jelikož se může vše opět v obráceném postupu složit.
V opačném případě se demontuje se napínák řetězu a to tak, že jako první se vyšroubuje šroub na konci napínáku a teprve pak až celý napínák. Podle toho kolik zoubků ještě napínáku pro napnutí zbývá se dá zjistit stav řetězu. Poté se už povolí šrouby na domečcích vačkové hřídele (začíná se sacím), které hřídel zatím pevně drží na místě - toto se provádí postupně cik cak a začíná se na domečku, u kterého vačka tlačí na ventil. Povolováním se celá hřídel postupně zvedá jak na ni tlačí některý z ventilů, je potřeba stále střídat povolování šroubů. Poté se celá hřídel vytáhne ven a pečlivě uloží. V tuto chvíli by bylo vhodné zajistit rozvodový řetěz tak, aby nespadl do motoru - stačí na to kousek drátu a připevnit k rámu. Následuje demontáž hřídele na straně výfuku stejným postupem jako u první.
Nyní by měly být všechny podložky krásně dostupné. Podložky by měly mít na sobě číslo, které udávají jejich rozměr. Podložky lze mezi sebou i vhodně zaměnit. Podle výsledků měření se buďto podložky mění na nové (jedna cca 300,-) nebo když je naměřená vůle malá dají se brousit na magnetické brusce - výrobce samozřejmě nedoporučuje, ale jak by taky mohl že.
Následuje zpětná montáž, začíná se hřídelí na straně výfuku, podložky, vačky a domečky se musí namazat pomocí molybdenum disuphide oil (molybdenový prášek s motorovým olejem 1:1), aby to po startu nejelo na sucho - usadí se a rukou dotáhnou šrouby na domečcích. Nasadí se druhá hřídel a zde POZOR! Řetěz má tendenci přeskakovat. Aby řetěz nepřeskočil tak musí být mezi oběma řetězovými koly natažený a zároveň pomocí prstu nebo nějakého dřívka zatlačit na místě napínáku řetězu na lištu uvnitř, čímž se řetěz napne. Hřídele se nasadí tak, aby lícovaly značky na hřídelích, nejdůležitější jsou kontrolní značky na domečku třetího válce - ty musí přesně sedět (krajní značky na 1. a 4. válci můžou být v tuto chvíli trochu mimo - je to dáno tím, že některý z ventilů tlačí na hřídel a trochu ji vyosuje). Po dotažení na moment 12Nm (opět je nutné postupovat postupně a střídat šrouby a dbát na začátek utahování domečku, který tlačí na ventil - hrozí zaseknutí hřídele) by měly být značky i na 1. a 4. válci slícovány. Jestliže všechny značky sedí tak za zamontuje zpět napínák řetězu. Nastaví se na první zářez a vsune s použitím nejlépe nového těsnění do bloku motoru - zářezy směrem dolů! Poté se do něj našroubuje šroub s pružinkou a dotáhne. Pomocí 17 klíče se opět otočí s klikovkou a to nejméně o dvě plné otočky. Ryska a písmeno "T" by měly být opět v rovině, vačky na 1. válci ode sebe a značky na vačkových hřídelích přesně slícovány. Je-li tomu tak tak se opět změří ventilové vůle - nebudou-li sedět tak nezbývá než konstatovat "Znova a lépe".
Předpokládejme, že vůle jsou v toleranci - nasadí se horní kryt řetězu, nasadí těsnění víka s trochou vhodného černého tmelu, těsnění šroubů víka a utáhnout. Je vhodné lépe utěsnit pravou stranu víka tam, kde těsnění je ve tvaru půlkruhu, vhodným tmelem. Zbývá nasadit zpět karburátory, náfuky, olejový chladič, nádrž, postranní kryty a sedlo.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
maho4 (12) napsal 06.02.2014 v 10:31

Ale je s tebe servisman

Memphis-Divočák (0) napsal 06.02.2014 v 10:26

Skvělý fotky!! Díky konečně si to dokážu představit.


Nejnovější záznamy v deníku
  • Nastavení podtlaků karburátorů

    V úvodu bych chtěl podotknout, že se jedná o vcelku jednoduchou záležitost. kterou zvládne průměrně šikovný motorkář, stačí jen mít nezbytné měřáky podtlaků. Při posledním servisu (seřízení vůle ventilů) jsem si všiml,

    Typ: Údržba
    Vloženo: 17.02.2014
    Uskutečněno: 16.02.2014
    Tachometr: 69500km


TOPlist