Splněný sen. Nemám co víc říct.
První dojmy - Skvěle si rozumíme. Čekala jsem na ni hodně dlouho. Pořizovací náklady byli značné , Mám ji po prvním majiteli s nájezdem 26 000Km ...jízdní vlasnosti budu hodnotit až spolu nějakou tu tísícovku Km najedeme. Zatím šlape jak má. v nejbližší době mám v plánu klasickou údržbu po koupi jakékoliv motorky, filtry, olej, kapaliny (brzda i spojka)... prostě, když na ni sednu, naskočí mi rohlík od ucha k uchu :D
Motorku bych doporučil pro - Je to kultovka, je lepší mít něco najeto , než na ni člověk sedne . někoho můžou děsit vibrace a cukání řídítek v nižších otáčkách při průjezdu zatáčkou.
Doplňky na motorce - Komplet Akrapovič i se zmenšenými zrcádky , větší štítek pro pohodlnou jízdu i kolem 180Km/h . Sic mi k MT absolutně nesedí , ale na cestách se využije plotna a kufr...
Recenze
K Matesovi nemám asi ani co dodat , skvěle ho popsali v jedné recenzi se kterou plně souhlasím.
MT-01 na lidi působí jako rozzlobný rottweiler, mají z ní už od pohledu respekt. Byla na nás takhle bestie hodná?
Poklidná ulice v okrajové části města byla zahalena do ranní mlhy. Pár lidí šlo na autobus, který je odveze do práce. Sem tam zašvitoří první ptáček a na východě začíná pomalu svítat... "Prásk. Prásk," a ozve se basové dunění. Lidé stojící na zastávce obracejí oči k nebi s otázkou, zda bude opět pršet. Hromobití se blíží, bouřka co nevidět začne. Ptáčkové ztichli. Najednou se z obřího rachotu z mlhy vyvalí monstrozní stroj, projede okolo vystrašených občanů a mizí směrem k městu...
Ano, i tak by se mohla prezentovat Yamaha MT-01. Je to vynikající motocykl, svým designem doslova praští do očí každému a zvukem si už přitáhne úplně všechny. Yamaha není žádným nováčkem s koncepcí kompaktního motocyklu a velkého motor do V. První svého druhu byl model V-Max s vidlicovým čtyřválcem o objemu 1 200 kubíků, poté následovala umírněnější jedenáctistovka Bulldog s agregátem V-Twin.
Čas pokročil a V-Max se přestal vyrábět. Model Bulldog byl zaměřen na jinou skupinu zákazníků a nenaplnil přání nové generace V-Maxe. Yahama vyslyšela hlas lidu a z konceptu představeného v roce v roce 1999 na tokijském motosalonu byla s minimálními úpravami poskládala monstrózní MT-01. Nicméně z továrny prosakují informace, že by se na trhu co nevidět přeci jen mohla objevit druhá generace modelu V-Max a první fotky naznačují, že půjde opět o bestiální stroj.
Představení Yamahy MT-01
Monstrózní vzhled stroje spolu s precizním zpracováním dělá z MT-01 neodolatelný kousek. Netradičně tvarované přední světlo má dobře řešené parkovací světlo, které světlomet podsvítí a vytvoří pouze jeho obrys. Podobný prvek je vidět u vozů automobilky BMW. Pěkným doplňkem je i zpracování plastového miništítku mezi předním světlem a budíkem. Masivní přední otočená vidlice o průměru 43 mm a dva velké kotouče s radiálními třmeny patří do řady prvků, které pocházejí ze supersportu YZF-R1.
Při pohledu na motocykl ze strany zaujme obrovský dvouválec a jeho výfukové svody. Nad motorem jsou skrz rám vedeny nasávací otvory a pod agregátem je namontovaný aerodynamický klín. Z druhé strany motorky už to není tak divoké, nicméně kryty klikové hřídele a převodovky se také nemají za co stydět. Je rozhodně plus, že většina krytů a doplňků je z matného hliníku, chrom by mašině neslušel.
Zádi dominuje dvojice velkých výfukových koncovek. Náš testovaný motocykl měl příplatkové koncovky od tunera Akrapovič. Jedna malá vada na kráse je zadní světlomet. Přišlo mi, že jeho provedení ztrácí nápad ostatních detailů motorky, i přes to, že jeho tvar kopíruje prolis sedla spolujezdce.
Několikrát zmiňovaný motor je vzduchem chlazený, čtyřtaktní dvouválec o objemu 1 670 cm3. Pohonná jednotka má 66,3 kW (90 k) v 4 750 ot/min a maximální kroutící moment 150 Nm nastupuje v 3 750 ot/min. Díky masivnímu krouťáku motocyklu stačí 5stupňová převodovka a všechna ta síla je poslána na zadní kolo pomocí řetězu.
Sedlo, palubka a zvuk
Při usednutí za řídítka MT-01 jsem si zapsal za uši pár poznámek: sedlo samotné je dobře tvarované a pěkně měkké. Nohy jsem měl kvůli širší konstrukci více od sebe, což by mohlo menším postavám činit problémy, ale mně to nevadilo. Na moji mohutnou postavu a široká ramena mohla být řiditka malinko širší, ale "standardně" rostlým bikerům bude vyhovovat. Důležité ale je, že celkový dojem z ergonomie ovládacích prvků a rozložení trojúhelníku řídítka - sedlo - stupačky nahrává větším postavám a já jsem se zase jednou po čase nemusel hrbit, krčit a přizpůsobovat rozměrům motocyklu.
Palubní deska se u MT-01 smrskla do jediného multifunkčního budíku, kterému dominoval otáčkoměr. V jeho spodní digitální části byl ukazatel rychlosti, hodiny, tripmaster a celkový počet kilometrů. Uprostřed budíku byly zmáčknuty všechny potřebné kontrolky. Líbila se mi jednoduchost řešení všech ukazatelů v jednom budíku a plus má také za mléčné-bílé podsvícení.
A teď k tomu hlavnímu: zvuk. Tady by se spíše hodilo napsat ZVUK, protože to, co se ozve po nastartování motoru, je nezapomenutelná symfonie. Když jsem oporvé otočil kličkem doma v garáži, první půlsekundu jsem měl strach, že je něco špatně, motorka nechce naskočit. Ale pak se ozvala rána, následovaná hřměním, a já měl pocit, že mi někdo hodil pod motorku granát. Možná se tomu budete lehce usmívat, ale v garáži, kde se to všechno odráží a hlavně když to nečekáte, je to zážitek k nezaplacení.
Když se rozjedete a chytnete si rychlost při konstantních otáčkách, motor si tiše a temně duní, jako kdyby se za vámi valila bouřka. Při přidání plynu nebo naopak při zaklapnutí rukojeti vás ta bouřka dostihne a rány, které vypouštěly koncovky od Akrapoviče, skoro zastavovaly provoz ve městě a na dálnici odstřelovaly plechovkáře do polí, lesů a hájí.
Motor a jízdní dojmy s Yamahou MT-01
Daň za vynikající zvukovou kulisu jsou silné vibrace. Na neutrál motorka poskakuje na bočním stojánku a nechat ji stát nastartovanou jen tak, mohli by jste ji za 5 min taky najít odtancovanou až u sousedů. Sedlám tohle pneumatické kladivo a po pár minutách mám pocit, že mi vyskáčou plomby ze zubů.
Motor má díky pořádné porci kroutícího momentu velký zátah v celém spektru otáček na jakýkoliv zařazený rychlostní stupeň. MTéčko s těžkým motorem nemá tendenci se stavět na zadní, ale pustit spojku do roztočené rychlosti se rovná návštěvě doktora s přetrhanými šlachami v zápěstí.
Velký dvouválec svým projevem vzdáleně připomíná dieselový motor u aut. Má dobrý zátah od spodu, pořádné nakopnutí přichází kolem 1 800 ot. a končí při překročení hranice 5 500 ot/min. Sportovně naladění bikeři by možná uvítali delší pásmo použitelných otáček, ale upřímně: kdo by si kupoval MTčko pro sportovní jízdu?
V zatáčkách je hmotnost kolem čtvrt tuny znát. Když jsem v náklonu zavřel plyn, mašina měla mírnou tendenci si lehnout, a naopak, když člověk moc přidal, tak ho ty metry pana Newtona posílaly z asfaltu ven. Nejlepší bylo dobře odhadnout rychlost před zatáčkou a pak ji projet s konstantním plynem.
Na dálnici se dlouhodobě nedalo jet rychlostí vyšší než 130 km/h. MT-01 na dlouhé cestování není dvakrát dobře stavěná, jezdec pobere všechen proudící vítr, což určitě není výhra. Naopak musím pochválit sedlo a pozici jezdce, po přesunu z Prahy do Brna po D1 jsem nebyl nijak zvlášť rozlámaný, jak se už při dřívějších testech občas stalo.
S Yamahou MT-01 jsme při testu najezdili standardních cca 900 km a celková průměrná spotřeba činila výborných 5,9 l na 100 km. Pěkný výsledek se dá přičíst tomu, že pohonná jednotka se nevytáčela do vysokých otáček a v klidu si brumlala v rozsahu 2-4 tis. ot/min. Také bych kladně ocenil citlivost v plynové rukojeti, kdy jsem přesně mohl dávkovat akceleraci či zpomalení.
Závěrečné shrnutí, plusy a mínusy
Jak jsem na začátku článku naznačil, Yamaha MT-01 mi připomněla moji fenku rottweilera. Obě byly k pánečkovi miloučké a na okolí uměly pěkně vycenit zuby. A když zavrčely, lidé se klidili z cesty. Už od pohledu budí respekt.
Yamaha MT-01 je showbike, monstrózní image patří na přední místa a je ideálním kamarádem na balení holek do města. Myslím, že svým specifickým jízdním projevem vám buď sedne a budete ji milovat, nebo vám nepadne do ruk a budete z ní mít respekt. Já byl ten první případ...
Doba , kdy Yamaha ještě uměla dělat zajímavý stroje.. krása
Moc hezké
Díky za komenty i bodíky třeba se pozdravíme na cestách
za mna ANO