Na Jawě jsem začínal (Jawa 50/05, Jawa 250 typ 559 Sport) a asi vždycky bude nějaká stát v garáži.
První dojmy - Prostě stará klasická třinda. Kdo od ní neočekává víc, než může dát, tak nebude zklamaný. Pokud jí dáte potřebnou údržbu spočívající v občasné výměně převodového oleje, dopnutí řetězu a promazání bowdenů, tak vás doveze, kam je potřeba (VAPE definitivně řeší problém se zapalováním). Chce to ovšem příliš neexperimentovat s poměrem oleje v benzínu a mazat tak, jak doporučuje výrobce. Nevím, co víc dodat. Jezdí pořád a spolehlivě.
Motorku bych doporučil pro - Těžko říct... Asi pro ty, co nikam nespěchají.
Doplňky na motorce - Na motorce jsem měl původně litá kola (dosud se mi válejí v garáži), která jsem vyměnil za drátová (kupoval jsem nová, pěkná palba...). Tím pádem se nebojím sem tam sjet i na nějakou horší polní cestu. Tahle motorka toho dokáže projet docela dost.
Dál jsem vyměnil původní přední tlumiče za nové (montované v současné době) spolu s větším brzdovým kotoučem a dvoupístkovým třmenem přední brzdy. No... je to lepší, brzda je silnější a předek se míň houpe, ale když uvážím, kolik peněz mě to stálo, nevím, jestli bych do toho šel znovu. Původní osazení vlastně fungovalo dobře.
Recenze
Ideální pohodová jízda je pro mě cca 90 km/h, pak se i spotřeba pohybuje do 4,5 l/100 km. V těchto rychlostech bohatě dostačuje i podvozek a brzdy a motorka je snadno ovladatelná. Dokáže se samozřejmě rozjet rychleji, ale vzhledem k tomu, že jezdím výhradně ve vzpřímeném posezu (neb zalehávat na Jawě 350 mi připadá trapné), tak víc jak 120 km/h jsem na ní nikdy nejel. A silně pochybuji, že by to o moc víc šlo. Na dálnici se prostě nehodí, je to jen trápení jezdce i motorky.
Jestli se dá na této motorce cestovat? Vzhledem k tomu, že Pavel Suchý na staré třiapůle objel svět, tak tvrdím, že dá. Já teda žádný velký cestovatel nejsem, ale párkrát za rok dám taky kolem 500 km/den a bez problémů (včetně sedacího ústrojí).
Pokud si udělá manželka papíry na velkou motorku, tak se také velmi rád vrátím k velkoobjemovému dvoutaktu. (Čeká v krabicích v garáži...). Ten zvuk a charakter motoru je zkrátka nezaměnitelný a pro mě i nostalgicky fascinující.
Krasavice, at' ti dělá radost. Na svoji 350 / 640 z roku 2003 rád vzpomínám.
Krásna
Moc pěknej kousek. Měl jsem modrou hned po vojně. Gratuluji! Kde a za kolik si kupoval ty kola a vidle? Mám 639 v krabicovém provedení a taky budu kola a vidle potřebovat. Díky.
Moc hezká Rád vzpomínám na svoje první cestovatelské km v sedle 350/640 Jawě zdar