Logo Romet Romet

Informace o značce

Když se ohlédneme do padesátých let dvacátého století,uvidíme zde zašlou slávu polských motocyklů a mopedů. Zásluhu na tehdejším úspěchu má kooperace výrobců jízdních kol do společného motopodniku Romet. V domovském Polsku dosáhla značka Romet takového rozmachu, že ještě před 15 až 20 lety byste nenašli žádného fandu jedné stopy, který by někdy nesedlal stroj ze stáje Romet.
Díky jejich jednoduché stavbě a konstrukci, která se s lety příliš neměnila (proč take měnit osvědčené, že?), jich dodnes můžete v polských ulicích potkávat hejna. Doslova hejna, neboť nejrozšířenějším modelem je takzvaný Komárek.

Historie značky

Ale zpět na začátek. Padesátá léta jsou navždy poznamenaná rozdělením sfér vlivu mezi Západem a Východem, kdy Polsko sdílelo osud ČR zařazením do východního bloku.
Potřeba začít vyrábět mopedy se odrážela především z potřeb vyhladovělého trhu, ale do skutečnosti byla převedena až s politickým rozhodnutím dohnat západní země v životní úrovni…ano, zní to absurdně, ale taková byla doba.
Konstruktéři Rometu brzy vyvinuli první moped-Komár, téměř celý za použití vlastních řešení, ale protože továrně chybělo testovací oddělení, najížděly prototypy svoje první kilometry pěkně naostro ve veřejném provozu.
Motor uměl 1,4 koňské síly, disponoval dvoustupňovou převodovkou, pedály a ručním startérem. To na svoji dobu nebylo vůbec špatné!


Dobytí trhu

 

Obchodní úspěch Komára a modernizace výrobních prostor umožnila Rometu rozšířit svojí nabídku strojů. Rok 1976 uvítal moped s do té doby nevídaným objemem motoru 200 ccm a hrdým (a Čechům povědomým) názvem Ogar.
Další mopedy byly představovány postupně – Kadet 780, Kadet 110 Automatic s motorem Jawa.
Nejsilnější moped v nabídce Romet 50T dával 2,5 koně, což stačilo na nejvyšší rychlost 65 km/h.
Poslední moped, model Chart 210 byl ve výrobě od roku 1988 a byl průběžně vylepšován podle trendů v oboru a stal se technologicky nejvyspělejším modelem značky. Disponoval blinkry, brzdovým světlem,dvojsedlem a pro plné pohodlí posádky i hydraulickými tlumiči pérování. Dnes samozřejmost, ale na sklonku století to nebývalo běžné vybavení mopedů.
Arkus & Romet

 

Rok 2006 byl pro Romet přelomový. Již deset let fungovalo ekonomické propojení s výrobcem bicyklů Arkus, když se rozhodlo o znovuzavedení výroby motocyklů v závodě Podgrodzie.
V korporaci se tím vytvořila divize Romet Motors, zaměřená právě jen na výrobu motorových vozidel.
Od roku 2007 se znovu montují Romety – motocykly, skútry, později i čtyřkolky. Nejedná se však o vlastní konstrukce, ale vesměs o dováženou čínskou techniku, v Polsku pouze kompletovanou a připravovanou k prodeji.
Brzy dokáže Romet dodávat na trh i 5000 vozidel měsíčně, což mu umožní expandovat na trhy po celé Evropě a později doslova po celém světě. Ano,někdo může namítnout, že se jedná mnohem víc o obchodování, než o motocyklový průmysl, ale je to zkrátka jeden ze způsobů, jak udržet tradiční značku živou. Tradice ctí i pojmenování jednotlivých modelů – i dnes najdete v nabídce Ogar, jako připomínku slavné minulosti.
Romet můžete pravidelně potkat na mezinárodní výstvě EICMA v Miláně.
Rok 2010 přivítal prototyp elektromobilu Romet 4E a již o rok později se z prototypu stala sériová výroba.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist