globalmoto_duben_nolan




Romet míří do světa

Na výstavě Intermot 2010 nás mimo jiné hodně zaujal polský Romet. Jestli je vám tohle jméno povědové, tušíte správně. Motorky téhle značky už u nás kdysi jezdily. Nyní je Romet zpět a chystá se proniknout na evropské trhy.

Kapitoly článku

Starší generace motorkářů si možná vzpomenou, že u nás kdysi jezdily dvoutaktní mopedy Romet. Kořeny téhle polské značky sahají až do padesátých let. Polská lidová republika tehdy potřebovala vyřešit akutní nedostatek levných přibližovadel na svém trhu, a proto vznikl v továrně ZZR v Bydhošti roku 1958 Romet Komar, „moped pracujících“, který se stal v Polsku populární tak, asi jako u nás známý Stadion S11. Společnost pak začala vyrábět i bicykly, pokračovala ve výrobě mopedů a maloobjemových motorek a například Romet Ogar z osmdesátých let měl licenční motor z československého Pionýra a později i z Mustanga. Romet už ale nikdy nezopakoval úspěch Komára, neboť Jawa a Simson pro něj byly příliš silnou konkurencí. Výroba na začátku devadesátých zkrachovala a převzal ji nový majitel, který se rozhodl společnost postupně zvednout z popela. Roku 1991 tak vznikla Arkus&Romet Group, která na přelomu tisíciletí zahájila spolupráci s čínskými výrobci na základě výměny licencí. Některé technologie tak Romet převzal z Číny, jiné naopak do Asie dodává. I díky tomu je dnes škála jeho nabídky tak široká. Romet je v současnosti s asi 30% podílem nejprodávanější značkou motorek na polském trhu.

V Kolíně proto představil Romet Evropě několik novinek, stejně jako starší zavedené modely. Jeho rozmanitá produkce nás opravdu překvapila, v nabídce polské značky se totiž nachází několik různých skútrů (4T i 2T), čtyřkolky s různým objemem (110, 150, 200 a 250 ccm), menší „padesátky“ i několik plnohodnotných motorek s objemem 125 a 250 ccm. Ačkoliv „vnitřek“ motorek je z velké většiny asijské provenience a ja kompletován v Polsku, design strojů mají Poláci zcela svůj vlastní a nutno dodat, že vcelku nápaditý. Při bližším ohledání navíc zaujme možná až překvapivě kvalitní zpracování a poskládání jednotlivých dílů. Romet skutečně není žádná „Čína“…
Z klasických motorek nás zaujal asi nejvíc Romet Division v objemových verzích 125 a 249, který na první pohled vypadá jako napodobenina japonských naháčů. Napodobenina, ne však kopie, jak zdůraznil zástupce Rometu, neboť firma má zcela vlastní designové oddělení. Zblízka je Division ale až překvapivě malý a hlavně -náctiletí motorkáři si s ním jistě užijí hodně zábavy a ještě to bude vypadat, že jezdí na „dospělé“ motorce. Větší objemová verze je navíc novinkou pro příští rok.
Podobně jako Division nás zaujal i Romet R 150/250, který se navenek tváří jako velký chopper, opět je ale potřeba přijít blíž a s „Erkem“ se trochu seznámit. Designu tu nebylo co vytknout, chromované budíky, světla, kožené brašny a další doplňky působily na pohled velice sympaticky a navzájem ladily. Celá motorka je opět o dost menší, než by se mohlo zdálky zdát, a tak nabídne stylové svezení i mladším a méně zkušeným jezdcům. Jelikož se Romet pro příští sezonu pokusí proniknout na západní trhy, je motor s objemem 250 ccm i zde novinkou. K dispozici jsou nově také přední štít a plastové brašny.
O tom, že u Rometu výroba jede, nakonec svědčí i koncept elektrického autíčka, který byl v Kolíně uveden. Vozítko je zatím ve stadiu prototypu, již teď však vývojáři prozradili, že 349 kg těžký stroj pro dva by na jedno nabití měl urazit až 100 km. V Polsku navíc k jeho řízení není potřeba řidičák.   
Polský Romet má zkrátka co nabídnout. Jsme zvědavi, jak se mu podaří dostát svému závazku, podle něhož by v příští sezóně chtěl zahájit velký průnik na evropské trhy. Romet slaví úspěchy už doma. Bude se mu dařit i za hranicemi?

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jakub Janata - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist