Logo Montesa Montesa

Informace o značce

Pro trialové fandy nebo znalce motokrosového „old schoolu“ není název značky Montesa neznámým pojmem. Původně španělská firma, která je dnes v područí Hondy, se může pyšnit několika tituly mistrů světa v trialu a v dobách své největší slávy byla hlavním evropským výrobcem závodních MX a trialových speciálů.

Historie značky

Základy španělské manufaktury Montesa sídlící v Barceloně se datují do roku 1944, kdy Pedro Permanyer a Francisco Bulto začali vymýšlet první prototyp motocyklu na základech francouzského Motobecane. Prototyp byl osazen 93 ccm dvoutaktním motorem a neměl zadní odpružení. Do prodeje byl uveden začátkem roku 1945 a za první rok se prodalo 22 modelů této prvotiny, což byl velmi slušný start.
Po úspěšném začátku výroby vypustili hned další rok do oběhu nový model. Tentokrát se jednalo o roadster lehce říznutý endurem se 125 ccm motorem, který navrhnul Senor Bulto, nevlastní bratr Francisca Bultoa. Tyto typy motocyklů byly ve Španělsku v té době velmi oblíbené, tudíž sázka na jistotu a úspěch byl zaručen. Montesa 125 zaznamenala několik let úspěchů na závodních tratích jak v terénu, tak na silnici. Tento motocykl se zúčastnil šestidenní nebo také závodu TT na Isle of Man
Ovšem nejúspěšnější model měl teprve přijít. Byl jím street bike Montesa Brio 80, kterého bylo vyrobeno více než 12 tisíc kusů. Později přibyl i Brio 90. Značný úspěch Bria a podobných modelů vedl k otevření nové a větší továrny v Espluges de Llobregat nedaleko Barcelony.
Po úspěchu měl ale přijít tvrdý náraz. Prohlubující se ekonomické krize ve Španělsku koncem padesátých let donutila Montesu zrušit svoje závodnické aktivity. Toto rozhodnutí vyvolalo rozpory mezi Permanyerem a Bultem a ty vyústily v roce 1958 v Bultův odchod z firmy. S ním odešly i někteří další dlouholetí zaměstnanci a tak Permanyer ztratil nejen výborného designéra Bulta, ale i další nepostradatelné lidi a hlavně 30 procent akcií.

Naštěstí se španělská ekonomika začala brzy vzpamatovávat z velkého propadu a Permanyer byl schopen rozdýchat Monstesu opět k životu. V roce 1960 se začalo pracovat na 175 ccm motoru pro zbrusu nový model Impala, který značce přinese budoucí slávu a otevře jí dveře do odvětví trialu a motokrosu. Tovární jezdec Pedro Pi dokázal na Impale vyhrát národní šampionát v motokrosu i v silničních závodech, což svědčí o všestrannosti motocyklu.
1965 byla představena Impala s 250 ccm motorem. Tento motor byl použit také u scrambleru Scorpion, na kterém Pi znovu vyhrál národní šampionát. O dva roky později byly představeny první Trialové modely Cota. Už nebude překvapením, že univerzální jezdec Pedro Pi na motocyklu Montesa Cota vyhrává španělský trialový šampionát.
Následujících několik let se značka Montesa stávala celosvětovým pojmem mezi trialisty i motokrosaři. Produkce obsahovala širokou škálu motorizací modelů. Trialové speciály byly osazovány motory od 25 ccm až po 250 ccm a motokrosy začínaly na motoru 125 ccm a končili na 414 ccm. Montesa vyráběla i street motocykly pro běžné použití, ale slávu a úspěch zajišťovaly závodní speciály.

Úspěšnou výrobu ohrozil až rok 1981, kdy bylo Španělsko v dalším ekonomickém propadu, který se dotknul všech domácích výrobců motocyklů. Trh a poptávka po jednostopých vozidlech se zmenšily a jediná Montesa přežila a zůstala jediným výrobcem v zemi. Avšak bez finanční pomoci by zanikla i firma z Barcelony. Nakonec akcie odkoupila Honda, takže výroba mohla dál pokračovat.
Honda měla v plánu převzít kompletní kontrolu nad firmou a byla ve svém snažení úspěšná. V roce 1985 už vlastnila 85% akcií firmy. Budoucnost Montesy měly zajistit trialové speciály. Ovšem nové vedení radikálně zmenšilo počet nabízených modelů. V roce 1985 Montesa nabízela pouze dva trialové modely Cota a později už jen jeden model. Poslední opravdový model od Montesy spatřil světlo světa v roce 1992 a byla jím Cota 311.
O dva roky později byl totiž představen model 314R, který ale byl osazen mnoha díly z Hondy a motorem Hondy HRC. Další model byl 315R, který se vyráběl 7 let od roku 1997. Oba motocykly přispěly svým jezdcům k titulům mistrů světa v trialu.
Poslední model byl technicky vyspělý čtyřtakt Montesa Cota 4RT z roku 2005. 4RT se stále vyrábí a dodnes s ní jezdci brázdí trialové tratě.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist