hsq_cervenec_spart401




Suomy Speedstar - aerodynamicky propracovaná integrálka s clonou

Legendární italský výrobce zažívá po vstupu indonéské skupiny KYT takové malé znovuzrození a spolu s ním i oživování výrobní řady. Pokud se nebudeme bavit o čistě závodních přilbách, je nejvýše postavenou integrálkou model Speedstar se sluneční clonou. Tu jsem měl téměř celou sezónu k dispozici, takže je na čase ji ohodnotit.

Kapitoly článku

Slovo Suomy

Přilba je už trošku vousatou novinkou představenou pro sezónu 2018 a jede ve filosofii viditelné u všech nových integrálních přileb značky. Klade se důraz hlavně na aerodynamiku a malý odpor vzduchu, zatímco divoké designové kreace jsou u Suomy už tradiční. Propracovanou aerodynamiku symbolizuje hlavně nízký koeficient odporu vzduchu CX 0,45, což podle výrobce patří k absolutnímu vrcholu ve třídě. Samotná skořepina je vyrobená z materiálu Tricarboco, což je mix kevlaru, karbonu a laminátu. Vyrábí se ve dvou velikostech a přilba samotná se nabízí v šesti (XS - XXL). Kromě hlavního otvoru pro plexi s širokým zorným úhlem je v přilbě ještě dalších sedm otvorů pro ventilaci. Jeden vstupní bradový pod plexi, dva vstupní na čele a po dvou je na stranách a v zadní části pro odtah teplého vzduchu ven.

Interiér by měl být v této cenové relaci vyjímatelný a pratelný, což odpovídá, a je vyrobený z paměťové pěny očalouněné Bielastanovou textilií. Součástí interiéru je také vyjímatelný bradový deflektor a uvnitř přilby najdete také kapsy na interkom. Protože jde o sportovně cestovní přilbu, najdete tu samozřejmě vnitřní sluneční clonu. I ta je vybavená UV filtrem a její ovládání najdete na levém boku přilby. Přilba se zapíná pomocí dvojitých D kroužků a součástí balení je i fólie Pinlock Max Vision 70. Hmotnost přilby udává výrobce od 1320 do 1410 gramů a dovozce Motoman ji nabízí od 8890,- za jednobarevné provedení do 9790,- za grafiku.

Slovo Zajocha

Co mě hodně baví, je vzhled. K testu jsem si vybral provedení Zerofour Matt, což je v podstatě replika továrního jezdce Andrei Doviziosa a ta tahá za oči hodně. Z fotek to moc nepoznáte, oranžovou a červenou foťák umí vyfotit nejméně ze všech, ale spíš než o červenou jde o reflexní oranžovou, což je také fajn bezpečnostní prvek. Na druhý pohled určitě zaujme matný povrch, který ale vzápětí otevře několik otázek. Co odolnost? A čištění? Přilba není lakovaná, je potažená matnou fólií a nekryje ji žádný bezbarvý lak. Po jedné sezóně ale nenese žádné mechanické poškození od kamínků nebo od hmyzu. S čištěním je to trošku horší. Jak je to matný materiál, dokáže se do něj špína zažrat a pak nejde dost dobře rozleštit. Kdo ale čistí přilbu pravidelně, ten může být bez obav, případně můžete vybírat nějakou lakovanou grafiku.

I když je vzhled to první, podle čeho se člověk často rozhoduje, funkční stránka je u přilby mnohem důležitější. Objektivně je tady asi jenom jedna výraznější vada, která má ale naštěstí vcelku jednoduché řešení. Přilba je v sérii vybavená docela malým deflektorem brady, kolem kterého dovnitř táhne. I tohle může někomu vadit víc, někomu méně, koho to ale trápit bude, může si zakoupit doplňkový dlouhý deflektor za 290,-, který si na základě stížností zákazníků nechali v Motomanu vyrobit. A ten už funguje jak má. Já jsem v přilbě zaznamenal také docela průvan kolem uší, který by určitě zmírnil těsnější interiér. Přilba je ale celkově vzdušnější, takže s tím musíte počítat, a jak je známo, jedním z velkých regulátorů tělesné teploty jsou uši. Za nižších teplot to může být nepříjemné a po pravdě jsem z toho byl ze začátku dost rozmrzelý. Jako na všechno se na to ale dá zvyknout, hodně pomůže nákrčník a v létě je průvan naopak fajn. Když už jsem načal hodnocení těmi mínusy, tak horní ventilace by zase mohla být o něco účinnější, tam se nějaký extra velký tok vzduchu nekoná. Dalším mínusem může být volba velikostí. Každý má jinou hlavu a každému nesedne všechno, každopádně je škoda, že Suomy vyrábí jenom dvě skořepiny a ještě větší, že pouhé dvě velikosti EPS výstelky. Ostatní velikosti se dohánějí jenom polstrováním a mezi velikostí S a XS není moc velký rozdíl. Teda v mém případě. Tohle chce ale vyzkoušet, každý to může vnímat jinak.

Příplatkový deflektor je o dost větší a funguje

Co naopak musím pochválit je snadné ovládání ventilace, účinnost té bradové a celkovou aerodynamiku, vyvážení přilby a s tím související pocitovou hmotnost. I když bych snesl klidně těsnější skořepinu, přilba mi za jízdy na hlavě neplandala, nevibrovala a i při vysokých rychlostech na naháčích netahala nikam za hlavu. Na hlavě působí lehkým a příjemným dojmem. Taky plexi dobře těsní a neobjevují se žádné pazvuky typu pískání, vrzání nebo klepání. Krom toho musím pochválit vnitřní clonu. Rozhodně nejsem její příznivec, ale tady jsem ji párkrát využíval a docela si na ni zvykl. Zabírá velký zorný úhel, snadno se ovládá a dokonce mi ani nevráží do nosu, což se děje často. Hodně času jsem strávil s tmavým vnějším plexi, v tu chvíli jsem zase ocenil, že má clona v úplně otevřené poloze aretaci, takže nepadá a je možné ji i snadno vyndat. Výměna velkého vnějšího plexi je jednoduchá, ale ovládat jeho systém je občas trošku na nervy. Tohle ale stejně většina z uživatelů nedělá denně. Hodně parádní je pak výhled z přilby, který vás téměř žádným směrem nelimituje. Přilba je pohodlná, není problém v ní být celý den, interiér je příjemný a snadno se vyndává. Jen je škoda, že tu chybí bezpečnostní vytrhávací lícnice. Naopak je fajn, že se do něj dobře zasouvají dioptrické brýle.

Celkově jsem s přilbou spokojený a rozhodně to nebyla poslední sezóna, kdy s ní budu k vidění. Jako správná sportovně cestovní přilba se mnou bude jezdit na delší cesty. Tam využiju její pohodlnost a výhodu sluneční clony. Za necelých deset tisíc jde o slušnou přilbu s vychytanou aerodynamikou, jen se u ní člověk musí smířit s větším průvanem uvnitř.

Pro Ducatisty je Doviho replika skoro povinnost :) 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 3 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist